Connecta amb nosaltres

Entitats

Ara fa anys

Publicat

on

Del 8-4-1888 al 9-12-1888. Exposició Universal de Barcelona

L’esdeveniment fou la primera plataforma de projecció internacional de la ciutat de Barcelona, en un món abocat a la revolució industrial i comercial. Ara bé, aquesta exposició s’ha d’emmarcar en el moment històric en què es va fer. Després d’unes dècades de revoltes populars – les denominades bullangues- , originades per les males condicions de vida en què es trobaven l’incipient proletariat i les classes populars en general de la ciutat; el 1854 es va aprovar l’enderroc de les muralles. A més, el 1859 es va aprovar el pla Cerdà, que va marcar el creixement de la nova ciutat, pel pla de Barcelona i cap a les poblacions veïnes de Sants, les Corts, Vallvidrera, Sarrià, Gràcia, Sant Gervasi de Cassoles, Sant Andreu del palomar i Sant Martí de provençals, que a finals de segle acabarien absorvides per la nova gran urbs, que el aquells moments començava a desplegar les seves ales, un cop trencat el fre de creixement que havien estat les muralles.

Vista aèria de la Ciutadella

Vista aèria de la Ciutadella

A més, la segona part del segle XIX fou el de l’arribada de molts importants canvis tecnològics que afectaren i condicionaren el creixement de la ciutat: ampliació del port, les xarxes ferroviàries i els seus enllaços, la xarxa de tramvies, el proveïment d’aigües i l’electrificació. Tots aquest factors varen suposar la realització d’un nombre importantíssim tant d’obra pública, com d’obra privada i tant per a la burgesia, que hauria d’ocupar prioritàriament la zona propera al passeig de Gràcia i dels nous barris alts de la ciutat, com del proletariat, que aniria a poblar zones noves, com el Poble-sec o Sant Antoni, o zones ja anteriorment populars, com el Poblenou, Hostafrancs, la Bordeta o a les zones de nova indústria del mateix Eixample.

L’àmbit estricte de l’exposició de l’Arc de Triomf, pel Saló de sant Joan, al nou parc de la Ciutadella, on hi havia la majoria de palaus i dependències de l’exhibició, amb un pont que comunicava, per damunt de les vies del tren, fins a la platja, on hi havia la secció marítima de l’esdeveniment. D’aquest àmbit, en queden elements com l’arc de Triomf, el passeig de Lluís Companys i el recinte enjardinat del parc de la Ciutadella, amb el Castell dels Tres dragons -antic restaurant-, l’antic Museu Martorell de Geologia, l’ombracle, l’hivernacle, la Gran Cascada i l’estany. De l’anterior vella ciutadella i de l’exposició resten només l’arsenal -actual Parlament de Catalunya-, la capella militar i el palau del governador -actual lnstitut Verdaguer.

Però l’exposició suposa també crear espais de connexió d’aquesta zona de la ciutat amb l’estació de França i amb el port ampliat cap al sud, pel passeig de Colom, el monument al descobridor i les Duanes. D’altra banda convé tenir present que la ubicació de la central tèrmica de Mata –la de les tres xemeneies- va suposar el punt de partida de la primera xarxa elèctrica, pel carrer Nou de la Rambla fins a la Rambla i cap a Colom i fins a la Ciutadella, d’una banda; i també passant per l’eix de Ferran, plaça de Sant Jaume, Jaume I i Princesa.

Aquest nou punt focal estratègic per a l’electrificació de la ciutat, situat al Paral·lel, fou el que posteriorment va propiciar la celebració de la segona exposició universal de Barcelona el 1929, centrada en els nous recintes, a la falda de la muntanya de Montjuïc. De l’Exposició Universal de 1888, ara fa 125 anys.

Xavier Rodríguez

Entitats

El fil invisible: Un amor enverinat

Publicat

on

Núria Beltran / La pel·lícula ha tingut sis nominacions als Oscars

Aquest darrer film de Paul Thomas Anderson s’allunya dels seus últims treballs (Junun o Puro vicio) mostrant-se més contingut i amb un resultat més equilibrat. Amb sis nominacions als Oscars, incloses millor pel·lícula, millor director i millor actor protagonista, Anderson ens presenta una obra pausada i reflexiva. Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) és un prestigiós sastre en el Londres dels anys cinquanta que juntament amb la seva germana Cyril (Lesley Manville) regenten un negoci de moda en la seva luxosa mansió. Woodcock és la firma que vesteix a la reialesa europea, a artistes i en general a les dones de l’alta societat.

Daniel Day-Lewis fa una gran interpretació en aquesta pel·lícula

Daniel Day-Lewis fa una gran interpretació en aquesta pel·lícula

Reynolds te una relació amb les dones molt poc convencional, les escull, les utilitza com a models i quan se’n cansa és la seva germana qui les acomiada per sempre. Però apareix a la seva vida una jove cambrera anomenada Alma (Vicky Krieps) de qui s’enamora i a qui converteix en la seva musa i amant. Tot sembla idílic, però Alma amb la seva indòmita personalitat pertorba les seves obsessives rutines. Daniel Day-Lewis ha afirmat que aquesta és la seva última participació cinematogràfica, si fós així s’acomiada amb una interpretació magistral d’un personatge que s’amaga sota l’aperença d’un geni dèspota i torturat. Les interpretacions femenines són també fantàstiques i totalment rellevants per al desenvolupament de la història.

L’ambientació musical de Jonny Greenwood és també excel·lent. El fil invisible té un aspecte classicista però és en realitat moderna, hi ha romanticisme però en una atmosfera claustrofòbica i un xic terrorífica. És un bonic conte ple de rivets foscos que ens deixa fascinats.

Continua llegint

Entitats

El Teatro de los Sentidos evita el seu tancament

Publicat

on

Anna Pruna /  S’ha finançat amb una campanya de crowfunding

L’equip del Teatro de los Sentidos, amb el dramaturg colombià Enrique Vargas al capdavant, està d’enhorabona. Celebren que, gràcies a una campanya de micro-mecenatge, es podran salvar del tancament. A començaments de gener, el col·lectiu demanava ajuda “als seus amics i còmplices” per poder continuar la seva activitat. Per fer-ho, necessiten adequar l’espai amb obres de millora tècniques i de condicionament del teatre. Els seguidors del teatre del Polvorí han respost a la crida i en total s’han recaptat més de 26.000 euros provinents de 150 contribuïdors.

Un dels espectacles de la companyia

Un dels espectacles de la companyia

‘El Hilo de Ariadna’

Amb el finançament obtingut, la companyia vol “consolidar un equip humà d’organització i coordinació que gestioni l’activitat del teatre de forma regular”, tal com ells mateixos expliquen. A més, s’iniciarà un període de programació estable amb 12 funcions de l’espectacle El Hilo de Ariadna, amb la que el Teatro de los Sentidos s’ha donat a conèixer arreu del món. Els promotors del teatre han expressat la seva gratitud i han assegurat que continuaran “investigant, creant i formant”. Aquest espai, creat fa 25 anys, promou també la realització de diversos tallers d’expressió corporal i de llenguatge sensorial i compta amb 21 alumnes inscrits en el Postgrau de Llenguatge sensorial i poètica del joc, en col·laboració amb la Universitat de Girona. Des de ZONA SEC celebrem també aquesta petita victòria i li desitgem una llarga i pròspera vida al Teatro de los Sentidos.

 

 

 

Continua llegint

Entitats

Spaguetti- Western al Poble-sec

Publicat

on

Anna Pruna / Les projeccions es faran a diversos ‘saloons’

No solo leones és el nom d’un festival al Poble-sec dedicat exclusivament al gènere cinematogràfic Spaguetti- Western. Enguany celebra la seva III edició i ho fa amb una programació itinerant, amb projeccions a quatre espais del barri convertits en saloons  per a l’ocasió. Es tracta del Jam Circus (Margarit, 44), un local del carrer de les Pedreres (número 30, 1a planta), Nook (Nou de la Rambla, 143) i Porta Roja (Tapioles, 63).no solo leones

Més que pel·lícules

El festival comença el diumenge 11 de febrer i acaba el diumenge 25 de febrer i, entre les projeccions, es troben alguns clàssics com Il mercenario i també films dels últims temps, com Django. Els impulsors del festival expliquen que en aquesta edició volen posar especial atenció a “la relació entre el Western i l’estètica psicodèlica, perquè cap art va poder escapar d’aquesta influència durant les dècades dels 60 i 70”. Totes les pel·lícules estaran introduïdes per Bammel Fangmeies i Cosimo Tacinelli, cinèfils del Poble-sec. Els espais que participen en el festival també oferiran beguda i cada esdeveniment inclourà sorpreses en forma de convidats, tràilers, menjar, cartells originals, etcètera, per tal que cada nit “sigui alguna cosa més que anar a veure una pel·lícula”, avancen els impulsors de No solo leones.

L’accés als recintes és a través de taquilla inversa, amb una consumició mínima obligatòria.

Properes projeccions:

Domingo 18/02 Saloon Pedreres Blindman Italia 1971; De Ferdinando Baldi; Música: Stelvio Cipriani 105 min. VOSE

Jueves 22/02 Saloon Nook Prega il morto, ammazza il vivo (Reza al muerto y mata al vivo) Italia 1971; De Giuseppe Vari; Música: Mario Migliardi 90 min. VO Italiana Subt. Portugués

Viernes 23/02 Saloon Nook Il mercenario (Salario para matar) Italia/España 1968; De Sergio Corbucci; Música: Ennio Morricone, Bruno Nicolai; 111 min. VO Inglesa SE

Sabado 24/02 Saloon Nook Se sei vivo, spara! (Django Kill… If You Live, Shoot! / Oro maldito) Italia/España 1968; De Giulio Questi; Música: Ivan Vandor 117 min.VO Italiana SE

Domingo 25/02 Saloon Porta Roja Keoma Italia 1976; De Enzo G. Castellari; Musica: Guido y Maurizio De Angelis; 101 min Version inglesa SE

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024