Connecta amb nosaltres

Entitats

Ara fa anys: Primer Festival de la Infància de Barcelona

Publicat

on

Del 20-12-1963 fins el 6 -01-1964: Primer Festival de la Infància de Barcelona

El Festival de la Infància de Fira de Barcelona arriba fidel a la seva cita de cada Nadal amb totes les famílies de Catalunya. A la secció Ara fa anys de ZONA SEC, retrocedim mig segle per recordar la seva primera edició l’any 1963.

Els nens han estat els protagonistes al llarg de mig segle de festival

Els nens han estat els protagonistes al llarg de mig segle de festival / Agències

El primer Festival de la Infància de Barcelona va desenvolupar-se del 20 de desembre de 1963 fins al dia de Reis de 1964. Va ocupar el palau número 1 de la Fira de Mostres de Montjuïc, i estava organitzat per la Campanya Benèfica de Ràdio Nacional d’Espanya a Barcelona. Aquesta campanya era una iniciativa de l’actor Emili Fàbregas, conegut popularment com Senyor Dalmau, i el locutor de l’emissora Joan Viñas, que en aquell moment ja tenien una trajectòria de quinze anys amb la seva activitat anual de recollida de joguines, per tal que cap nen no es quedés sense el seu regal de Reis.

El Festival de la Infància pretenia ser una manifestació en què s’ajuntessin factors pedagògics i recreatius. En paraules de La Vanguardia del dia anterior a la inauguració, i amb la retòrica del moment: “Es tracta d’una gran manifestació en què s’uneixen les coses pedagògiques i les culturals amb les socials i amb les econòmiques. Si la conjunció resulta feliç, tal com esperen els organitzadors, aquests quedaran plenament satisfets, perquè tindran la seguretat d’haver posat el seu empeny i desig, la seva vocació i el seu esforç, al servei d’una obra transcendent i duradora”. Joan Viñas ho deia d’una forma més senzilla: “pretenem trobar una nova fórmula compendi dels fins de la nostra campanya: distreure i educar els nens, en favor dels seus amics malalts i necessitats”.

Enguany se celebra el 50è aniversari del festival

Enguany se celebra el 50è aniversari del festival

Tot i això i havent passat cinquanta anys des d’aquells propòsits inicials, cal pensar que l’objectiu de transcendència i duració d’aquest esdeveniment el varen assolir fa ja uns quants anys. Les formes i els continguts d’aquesta cita infantil han anat canviant a través dels anys; però sempre han anat aconseguint, generació rere generació, fer del festival de la Infància un focus d’atracció de la canalla de tot aquest dilatat període.

¿Qui no ha participat d’una o altra forma a fer que els seus infants gaudissin d’un dia especial, ple d’activitats singulars al recinte de Montjuïc, malgrat les hores de llargues cues, del fred que es passava en determinats punts del recinte? Com diu la promoció de 2013, el Festival de la Infància és un esdeveniment tan vinculat amb les festes nadalenques com la sopa de galets, el sorteig de la Grossa o la cavalcada de Reis. Malgrat el pas dels anys, dels canvis en l’oferta de lleure i en els gustos dels infants, el Festival continua sent un referent per a tots; perquè molts dels nens que varen participar en les primeres edicions després han estat pares i han dut els seus fills, i fins i tot, uns o altres, a les generacions posteriors, a participar de les múltiples activitats que s’ofereixen el totes les edicions del Festival. I la millor prova del seu èxit és que molts parcs infantils de Nadal han anat sorgint al llarg del temps en moltes ciutats i viles del nostre país, prenent com a model el de Barcelona. D’aquella primera edició del Festival de la Infància, ara fa 50 anys.

Xavier Rodríguez

Entitats

El fil invisible: Un amor enverinat

Publicat

on

Núria Beltran / La pel·lícula ha tingut sis nominacions als Oscars

Aquest darrer film de Paul Thomas Anderson s’allunya dels seus últims treballs (Junun o Puro vicio) mostrant-se més contingut i amb un resultat més equilibrat. Amb sis nominacions als Oscars, incloses millor pel·lícula, millor director i millor actor protagonista, Anderson ens presenta una obra pausada i reflexiva. Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) és un prestigiós sastre en el Londres dels anys cinquanta que juntament amb la seva germana Cyril (Lesley Manville) regenten un negoci de moda en la seva luxosa mansió. Woodcock és la firma que vesteix a la reialesa europea, a artistes i en general a les dones de l’alta societat.

Daniel Day-Lewis fa una gran interpretació en aquesta pel·lícula

Daniel Day-Lewis fa una gran interpretació en aquesta pel·lícula

Reynolds te una relació amb les dones molt poc convencional, les escull, les utilitza com a models i quan se’n cansa és la seva germana qui les acomiada per sempre. Però apareix a la seva vida una jove cambrera anomenada Alma (Vicky Krieps) de qui s’enamora i a qui converteix en la seva musa i amant. Tot sembla idílic, però Alma amb la seva indòmita personalitat pertorba les seves obsessives rutines. Daniel Day-Lewis ha afirmat que aquesta és la seva última participació cinematogràfica, si fós així s’acomiada amb una interpretació magistral d’un personatge que s’amaga sota l’aperença d’un geni dèspota i torturat. Les interpretacions femenines són també fantàstiques i totalment rellevants per al desenvolupament de la història.

L’ambientació musical de Jonny Greenwood és també excel·lent. El fil invisible té un aspecte classicista però és en realitat moderna, hi ha romanticisme però en una atmosfera claustrofòbica i un xic terrorífica. És un bonic conte ple de rivets foscos que ens deixa fascinats.

Continua llegint

Entitats

El Teatro de los Sentidos evita el seu tancament

Publicat

on

Anna Pruna /  S’ha finançat amb una campanya de crowfunding

L’equip del Teatro de los Sentidos, amb el dramaturg colombià Enrique Vargas al capdavant, està d’enhorabona. Celebren que, gràcies a una campanya de micro-mecenatge, es podran salvar del tancament. A començaments de gener, el col·lectiu demanava ajuda “als seus amics i còmplices” per poder continuar la seva activitat. Per fer-ho, necessiten adequar l’espai amb obres de millora tècniques i de condicionament del teatre. Els seguidors del teatre del Polvorí han respost a la crida i en total s’han recaptat més de 26.000 euros provinents de 150 contribuïdors.

Un dels espectacles de la companyia

Un dels espectacles de la companyia

‘El Hilo de Ariadna’

Amb el finançament obtingut, la companyia vol “consolidar un equip humà d’organització i coordinació que gestioni l’activitat del teatre de forma regular”, tal com ells mateixos expliquen. A més, s’iniciarà un període de programació estable amb 12 funcions de l’espectacle El Hilo de Ariadna, amb la que el Teatro de los Sentidos s’ha donat a conèixer arreu del món. Els promotors del teatre han expressat la seva gratitud i han assegurat que continuaran “investigant, creant i formant”. Aquest espai, creat fa 25 anys, promou també la realització de diversos tallers d’expressió corporal i de llenguatge sensorial i compta amb 21 alumnes inscrits en el Postgrau de Llenguatge sensorial i poètica del joc, en col·laboració amb la Universitat de Girona. Des de ZONA SEC celebrem també aquesta petita victòria i li desitgem una llarga i pròspera vida al Teatro de los Sentidos.

 

 

 

Continua llegint

Entitats

Spaguetti- Western al Poble-sec

Publicat

on

Anna Pruna / Les projeccions es faran a diversos ‘saloons’

No solo leones és el nom d’un festival al Poble-sec dedicat exclusivament al gènere cinematogràfic Spaguetti- Western. Enguany celebra la seva III edició i ho fa amb una programació itinerant, amb projeccions a quatre espais del barri convertits en saloons  per a l’ocasió. Es tracta del Jam Circus (Margarit, 44), un local del carrer de les Pedreres (número 30, 1a planta), Nook (Nou de la Rambla, 143) i Porta Roja (Tapioles, 63).no solo leones

Més que pel·lícules

El festival comença el diumenge 11 de febrer i acaba el diumenge 25 de febrer i, entre les projeccions, es troben alguns clàssics com Il mercenario i també films dels últims temps, com Django. Els impulsors del festival expliquen que en aquesta edició volen posar especial atenció a “la relació entre el Western i l’estètica psicodèlica, perquè cap art va poder escapar d’aquesta influència durant les dècades dels 60 i 70”. Totes les pel·lícules estaran introduïdes per Bammel Fangmeies i Cosimo Tacinelli, cinèfils del Poble-sec. Els espais que participen en el festival també oferiran beguda i cada esdeveniment inclourà sorpreses en forma de convidats, tràilers, menjar, cartells originals, etcètera, per tal que cada nit “sigui alguna cosa més que anar a veure una pel·lícula”, avancen els impulsors de No solo leones.

L’accés als recintes és a través de taquilla inversa, amb una consumició mínima obligatòria.

Properes projeccions:

Domingo 18/02 Saloon Pedreres Blindman Italia 1971; De Ferdinando Baldi; Música: Stelvio Cipriani 105 min. VOSE

Jueves 22/02 Saloon Nook Prega il morto, ammazza il vivo (Reza al muerto y mata al vivo) Italia 1971; De Giuseppe Vari; Música: Mario Migliardi 90 min. VO Italiana Subt. Portugués

Viernes 23/02 Saloon Nook Il mercenario (Salario para matar) Italia/España 1968; De Sergio Corbucci; Música: Ennio Morricone, Bruno Nicolai; 111 min. VO Inglesa SE

Sabado 24/02 Saloon Nook Se sei vivo, spara! (Django Kill… If You Live, Shoot! / Oro maldito) Italia/España 1968; De Giulio Questi; Música: Ivan Vandor 117 min.VO Italiana SE

Domingo 25/02 Saloon Porta Roja Keoma Italia 1976; De Enzo G. Castellari; Musica: Guido y Maurizio De Angelis; 101 min Version inglesa SE

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024