Connecta amb nosaltres

Societat

Teatre Arnau: Cau el teló

Publicat

on

@pruna_ana / L’últim teatre de barraca de la ciutat s’haurà d’enderrocar per deficiències estructurals. El consistori estudia la possibilitat de conservar-ne alguns elements patrimonials.

Final demolidor

El teatre Arnau, símbol cultural i històric del Paral·lel i de la ciutat, tindrà el pitjor dels finals que podia tenir. Un informe encarregat per l’Ajuntament sentenciava fa uns dies que l’edifici presenta “deficiències estructurals i manca de fonaments” i és “un perill per a la seguretat de persones i béns”, motiu pel qual s’haurà de derruir i tornar a construir de nou. La notícia ha caigut com una gerra d’aigua freda sobre les entitats que vetllen des de fa anys per la conservació i recuperació de l’edifici, les quals no creien que la solució seria tan dràstica: “No ens esperàvem la demolició de l’Arnau. Tots apostàvem per la rehabilitació de l’edifici”, diu en Borja Lozano, de Recuperem el teatre Arnau. De la seva banda, la plataforma Salvem l’Arnau —amb l’historiador patrimonialista Enric H. March al capdavant— es va mostrar molt taxativa en conèixer la notícia de la demolició de l’Arnau: “Amb la solució que s’ha pres és com si no preocupés en absolut que el teatre s’hagi de tirar a terra. Sense l’edifici no té cap sentit el nostre projecte, perquè es basa en la conservació de l’edifici com a element patrimonial”, explica March. L’historiador, no obstant, ha assegurat que si l’edifici es reconstrueix amb tots els elements que donen entitat al teatre (la façana, les llotges i l’escenari) ells seguiran treballant per recuperar la història del Paral·lel en aquest espai. En aquest sentit, la regidora de Ciutat Vella, Gala Pin, garanteix que s’intentaran conservar “tots els elements patrimonials possibles, tenint en compte les deficiències estructurals de l’edifici.” Cal remarcar que l’Arnau és un bé d’interès urbanístic de nivell C  i això obliga a conservar-ne la façana i els elements ornamentals interiors.

p1010328

La façana de l’Arnau fa un temps / Anna Pruna

Un nou edifici a gust del consumidor  

Des del consistori s’ha volgut enfocar la situació des del costat positiu, indicant que el nou edifici s’adaptarà als nous usos que se li vulgui donar al teatre. Des de Recuperem l’Arnau són més cautelosos però també es mostren optimistes de cara al futur: “El procés participatiu continua obert i no cal esperar que el nou edifici estigui enllestit. El projecte s’haurà d’anar definint i amb un nou edifici hi ha noves possibilitats”, diu Borja Lozano. Aquesta plataforma ha apostat sempre per convertir l’Arnau en un espai escènic obert a la participació de les companyies i gestionat comunitàriament, que podria incloure un centre d’interpretació del Paral·lel “però entès de forma amplia”, tal com explica Lozano.

Menys optimista, l’Enric H. Marc, de Salvem l’Arnau, demana que l’edifici es reconstrueixi “tal com era” i posteriorment es reprengui el debat dels usos. March era un dels partidaris d’incloure el Museu de les Arts Escèniques (MAE) a l’edifici però aquesta és una opció que, de moment, ha quedat desestimada: “A les reunions que s’han fet va quedar clar que no volen que el MAE estigui implicat en aquest procés, ni l’Institut del Teatre, ni res que faci olor d’institució”, lamenta March. En aquest sentit, la directora del MAE, Anna Valls ha declarat que estan cercant espais alternatius però que en cap moment es plategen aprofitar el solar del Talia –una de les opcions que s’havien valorat– “perquè és un espai reivindicat per entitats del barri  per usos teatrals  i no entrarem en cap cas en confrontació  amb elles”, diu Valls.

Seguir reivindicant l’espai

Però si en alguna cosa coincideixen totes les entitats és en la importància de mantenir el procés viu durant el temps que duri la reconstrucció de l’Arnau. En Toni Oller, de l’Associació Talia Olympia, apunta que cal seguir promovent la cultura a través d’activitats a la plaça de Raquel Meller –on es troba l’edifici de l’Arnau–. “Nosaltres mantindrem la dinamització de la plaça amb música i esdeveniments que no deixarem de fer”, diu. Tampoc faltaran jornades participatives com la que va tenir lloc el passat 5 de novembre i en la qual es van exposar experiències similars d’altres espais que s’han gestionat amb èxit arreu del país. També es durà a terme un cicle de quatre sessions relacionades amb la memòria històrica, el territori i la comunitat, les arts escèniques i l’edifici, que tindran lloc durant les properes setmanes. Es preveu que el procés participatiu culmini a la primavera amb un concurs d’idees per acabar de definir el projecte.

S’estima que el nou edifici no estarà enllestit, com a mínim, fins el 2020, però aquesta data podria endarrerir-se encara més ja que es preveu que a sota del solar s’hi trobaran les restes arqueològiques de la muralla de Baluard.

 

 La història de l’Arnau:

Arnau_portada_web

Aspecte del vell cabaret / Arxiu

El teatre més antic de Barcelona va erigir-se primer com a pavelló de fusta l’any 1894. El cotiller Jaume Arnau va adquirir-lo i el va convertir en un edifici d’obra, que obria les seves portes com a Salón Arnau l’octubre de 1903. Amb més de 1.460 metres quadrats, l’Arnau comptava amb dues llotges, una planta baixa i 707 butaques. Durant els anys que van seguir, l’espai va ser utilitzat com a taverna, billar, music-hall, cinema i teatre –trampolí de grans noms com el de la Violetera Raquel Meller– fins que va tancar definitivament les seves portes l’any 2000. El 2004 el govern de Joan Clos va plantejar-ne l’enderrocament de la sala. Un parell d’anys més tard l’edifici va ser ocupat –en una acció que va durar només uns dies– pel col·lectiu Espai Alliberat i poc desprès aquell mateix any l’església Evangèlica Xinesa  es feia amb l’edifici per 1.5 milions d’euros. L’any 2011 l’Ajuntament de  Jordi Hereu comprava l’immoble en vigília electoral per poc més de 2 milions. Durant l’etapa convergent, l’alcalde Trias va buscar sense èxit una empresa que s’encarregués de la seva rehabilitació a canvi d’una concessió a 50 anys. Durant l’any 2015, ja amb Ada Colau al govern, es va estudiar la idea de situar-hi el Museu de les Arts Escèniques i convertir-lo en un espai que recollís la història del Paral·lel. A l’abril d’enguany s’iniciava un procés participatiu per decidir el futur ús d’aquest emblemàtic edifici, que finalment ha acabat en unes condicions tan precàries que haurà de ser derruït. Com continuarà la història, només ho sap el temps…

LES CLAUS

  • BORJA LOZANO ( Recuperem l’Arnau): “Sigui rehabilitació o nova construcció seguim amb el procés participatiu i seguirem apostant pel model de cultura que volem”

  • ENRIC H. MARCH (Salvem l’Arnau): “L’edifici s’ha d’enderrocar però això no vol dir que desaparegui el teatre. Es pot reconstruir amb tots els elements que conformen la seva estructura.”

  • ANNA VALLS (Museu de les Arts Escèniques): “Posar el MAE dins el Teatre Arnau era un repte museístic que el convertia en una peça única al món”.

  • TONI OLLER (Associació Talia Olympia): “El projecte a partir d’ara sobreviurà o morirà segons si es van fent activitats a la plaça de Raquel Meller i al solar del Talia”

Societat

Els gripaus de Laribal, morts per la presència de sabó a l’estanc

Els tècnics municipals confien en el fet que les poblacions veïnes d’amfibis recolonitzin la bassa

Publicat

on

La bassa dels jardins de Laribal, contaminada. Segons ha pogut saber en exclusiva ZONA SEC, els tècnics de l’empresa municipal BCASA han detectat la mort de la fauna d’un dels estancs d’aquest jardí històric, derivat de la possible presència de sabó a l’aigua. Tot plegat, per l’ús que fan algunes persones que viuen a la muntanya i que fan servir les basses per netejar la roba.

Segons fonts municipals, l’afectació als jardins de Laribal és un fet “puntual” i no s’ha detectat cap succés similar a la resta de parcs. De totes maneres, el cas ja està en coneixement dels Agents Rurals, que van aixecar acta.

La fauna, principal damnificada

Segons les mateixes fonts l’afectació ha afectat bàsicament la població de tòtils que vivien en aquesta bassa (un gripau petit de 4 o 5 centímetres). En qualsevol cas, no es tracta d’una espècie en risc i els tècnics confien que les poblacions que hi ha a altres basses de la muntanya recolonitzi els jardins de Laribal. A hores d’ara l’aigua de la bassa ja resta renovada i lliure de productes. Respecte a la flora, aquesta no s’ha vist afectada per la presència de sabó a l’aigua pel fet de ser més resistent.

2011, el precedent més greu 

Els fets han fet recordar l’enverinament que van patir milers d’amfibis fa més d’una dècada a les basses dels jardins del Teatre Grec. Aleshores, sí que va resultar un enverinament provocat amb un dissolvent molt potent.

Continua llegint

Societat

44 projectes presentats als Pressupostos Participatius

L’Ajuntament ja ha començat a filtrar les idees proposades pel veïnat d’acord amb la seva viabilitat tècnica

Publicat

on

Barcelona torna a posar en marxa els pressupostos participatius amb 30 milions d’euros sobre la taula. Aquests diners, els quals es repartiran entre els districtes segons criteris d’equitat socioeconòmica, busquen la implicació activa de la ciutadania en la presa de decisions. Al districte de Sants-Montjuïc s’han reservat més de tres milions d’euros a repartir entre els barris. La resposta del veïnat ha estat de 169 propostes, 44 de les quals han estat al Poble-sec.

Entre elles, la rehabilitació de la carpa del pati de l’escola i institut Bosc de Montjuïc, espai que utilitzen diàriament 500 alumnes i que necessita reformes urgents per garantir-ne la seguretat. També es planteja renovar vestidors i grades al complex esportiu municipal ‘Pau Negre-Parc Migdia’ de Montjuïc, seu de diversos clubs d’hoquei catalans que entrenen durant tot l’any.

Les propostes reflecteixen, alhora, una sensibilitat social i cultural. La comunitat musulmana impulsa una iniciativa per crear un cementiri particular que respongui a les seves tradicions i necessitats. I, per altra banda, els joves podrien beneficiar-se de projectes com ‘Sants 2 Reviu’, que proposa reconvertir zones en desús en espais multifuncionals per al lleure i la convivència.

Altres projectes, com la transformació de la muntanya de Montjuïc en un pulmó verd més accessible, destaquen per la seva aposta per la sostenibilitat i el gaudi col·lectiu. Aquesta inclou la reducció del trànsit i la millora de les zones verdes per fer-les més acollidores, ja que afirmen que l’espai “s’ha convertit en una franja de sensesostres”. També, escoles com Tres Pins busquen la pacificació del seu entorn pel gran volum de circulació que resulta un perill pels alumnes del centre.

El procés es desenvolupa en diverses fases. Primer, els veïns presenten les propostes. Després, aquestes són sotmeses a una valoració tècnica per garantir-ne la viabilitat, fase en què es troba l’Ajuntament i que finalitzarà el 24 de gener. Posteriorment, s’obrirà una votació ciutadana per determinar quins projectes es portaran a terme. No serà fins a l’abril d’aquest mateix any que es tancaran les votacions i es començaran a posar en marxa, així que caldrà esperar per poder veure els resultats del procés.

Continua llegint

Societat

L’Escola Mossèn Jacint Verdaguer: creativitat i art contemporani

Publicat

on

L’Escola Mossèn Jacint Verdaguer s’ha convertit en un referent de la integració de l’art contemporani dins l’educació gràcies a la seva participació en el programa Espais C (Espais de creació artística a les escoles de primària de Barcelona). Aquesta iniciativa transforma un espai del centre en un taller compartit entre l’alumnat i un artista resident.

Un espai-taller per a la creativitat

El centre ha habilitat un espai on l’artista Març Rabal desenvolupa la seva feina. Aquesta iniciativa busca normalitzar la presència de l’art contemporani als centres educatius.

El programa no només dota l’escola d’un espai de creació, sinó que transforma la manera com l’art és percebut dins l’educació. Gràcies a aquesta iniciativa, els estudiants tenen accés directe a la creació contemporània i poden desenvolupar habilitats com la cooperació, la imaginació i el pensament crític.

A més, el model beneficia també l’artista, que rep un espai per treballar i establir vincles amb la comunitat educativa i el barri.

Una xarxa de col·laboració

Espais C és una iniciativa de l’Institut de Cultura i el Consorci d’Educació de Barcelona, creada en col·laboració amb la Universitat Autònoma. El programa, coordinat per l’entitat Experimentem amb l’Art, compta amb la participació de cinc institucions i espais artístics: Hangar, La Capella, el Museu Tàpies, la Fundació Suñol i Chiquita Room.

Des del seu inici durant el curs 2015-2016, Espais C ha estat un pont entre l’art contemporani i el món educatiu, amb la participació de quinze escoles, 39 artistes i sis equips de mediació. Aquest projecte fomenta la interacció entre la creativitat artística i el pensament crític, oferint als estudiants una visió renovada de l’art en el context de l’educació.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024