Connecta amb nosaltres

Economia

El Nadal rere l’aparador

Els comerciants tradicionals ajusten els seus potencials davant les dinàmiques de les grans superfícies comercials i la irrupció de la compra per internet dels regals de Nadal

Publicat

on

No ens enganyem, Nadal és sinònim de consum. Si bé cadascú pot gastar més o menys diners, tothom incrementa les seves despeses, ja sigui en els regals de Reis, o en parar la taula amb el bo i millor del supermercat. Es nota aquesta dinàmica a les botigues del Poble-sec? Evidentment. Els seus responsables són incapaços de negar-ho. De fet, alguns assenyalen que aquest mes de desembre els serveix per facturar dues o tres vegades més respecte a un mes normal. Si més no, pràcticament tots coincideixen: “Amb el Nadal salvem l’any, no guanyem diners”.

Prova d’aquesta frase lapidària és el rastre de botigues de proximitat que queden als carrers i places. Respecte a altres barris de la ciutat, el Poble-sec no compta amb cap eix comercial vertebrat. Alguna botiga per aquí, algun altre establiment per allà… “De petit negoci poc en queda; només s’han obert establiments que tanquen fins molt tard, mentre que les grans superfícies que hi ha a la perifèria ens han acabat de castigar”, analitza la responsable de la Pastisseria Cases, Sònia Garcia.Centres comercials i Amazon

Encara que el barri no compti amb cap centre comercial a la seva vora, no s’ha de menystenir el paper actiu que juga el Portal de l’Àngel o aquelles superfícies que queden relativament a la vora amb el cotxe. Segons la mateixa Garcia, “la dinàmica de consum de la gent jove condueix al fet que desaparegui el comerç de proximitat; ja no busquen aquesta atenció personalitzada, sinó que es fixa en els horaris i en el preu més baix”.

En el mateix sentit, l’encarregat d’un altre negoci familiar, Joan Roldán, de la Joiera Roldán, percep la compra a les grans superfícies com un desencadenant del tancament de botigues de barri: “Al final ens hem trobat que ens han desaparegut certs serveis del barri, ja que si abans els veïns tenien una drogueria o una ferreteria davant de casa, ara molts es veuen forçats a anar als centres comercials”. Espais que, al seu parer, mai podran substituir determinades vendes al detall com és el cas del seu sector: “La nostra clientela és molt fidel i dubto que Amazon ens la prengui, perquè com que és un gènere molt singular, a la gent els hi agrada tocar-lo i remenar-lo”.

Conèixer el client

D’altra banda, un dels pilars forts que defensen des de la llibreria La Carbonera és la relació que els seus responsables han establert amb els veïns i veïnes del barri. En aquest sentit, Carlota Freixenet explica que “als nostres clients Amazon no els farà mai les recomanacions que nosaltres els hi oferim” i que “si aquests ens demanen un llibre amb temps, saben que nosaltres sempre els hi podrem trobar”. Una clau d’èxit que al Nadal exploten encara més, ja que segons confessa Freixenet, “molts dels llibres que treballem als clubs de lectura després es converteixen en regals del mateix lector a familiars i amics”.

Adaptar-se a les campanyes

En aquesta línia, des de La Carbonera posen de relleu la importància de saber-se adaptar a cada campanya de comerç, com ara l’amic invisible: “Com que els llibres s’adapten a aquesta mena de pressupostos, les ofertes ens funcionen molt bé”. Una oportunitat que, a més, combinen amb la motivació extra amb la que alguns veïns visiten la botiga: “Si bé molts compradors habituals s’acostumen a mirar els llibres més cars al llarg de l’any, mai els acaben de comprar; ara, quan arriben les festes de Nadal sí que decideixen fer l’esforç”, detalla Freixenet.

Campanyes que no quallen

Tot i que any rere any l’Ajuntament de Barcelona engega diferentes campanyes de comunicació per promoure el consum al comerç de proximitat, els botiguers consultats asseguren que aquestes campanyes mai les acaben de notar a les caixes enregistradores. De fet, fins i tot alguns com Roldán asseguren “no tenir ni idea” de quins són els esforços municipals per promoure les vendes al detall. “L’únic que podem veure són les quatre llums i poca cosa més que no ens serveix de res”, critica.

En paral·lel, Freixenet sí que recorda haver vist publicitat respecte a la importància del comerç de proximitat en campanyes anteriors, “però enguany encara no he vist res”, confessa. Un punt de vista també compartit per la Sònia Garcia, qui observa una certa sensibilitat de l’actual Govern municipal amb el petit botiguer, però que mai ha acabat de rendibilitzar econòmicament: “tot i tenir bones intencions, tampoc han acabat de dur a terme cap iniciativa que m’hagi ajudat a millorar les vendes”, resumeix.

Fotografia | Iore i Thomas Hawk

Continua llegint
Click to comment

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Economia

Adeu a Pesca Salada Vallhonrat, un comerç emblemàtic del barri

Abaixa la persiana

Publicat

on

El pròxim 27 de juliol el barri s’acomiadarà d’una botiga amb molta història. Pesca Salada Vallhonrat (Vallhonrat, 23) tanca per sempre les seves portes i deixa el Poble-sec sense l’última bacallaneria que existia a la zona. “Serà el final d’un tipus de negoci que havia arribat a tenir unes trenta botigues al barri”, recull l’escriptora Júlia Costa al seu bloc. Els orígens d’aquest establiment es remunten 90 anys enrere, quan l’avi de l’actual propietari, Josep Maria Vallès, va obrir el negoci després de tancar una bacallaneria anterior, que era al carrer de Magalhaes. Després la botiga va passar a mans dels pares d’en Josep Maria i, des de fa 35 anys, ell mateix n’està al capdavant juntament amb la seva dona, la Mercè.

Un negoci familiar 

Quan l’avi d’en Josep Maria treballava a la primera bacallaneria, la del carrer Magalhaes, va enviduar i va haver de tancar la botiga, “aleshores es va dedicar a treballar de picapedrer a Montjuïc i posteriorment a València, on va haver de marxar forçadament, ja que estava en una de les llistes negres de l’època”, explica el seu net. Quan va poder, va tornar, es va casar amb una altra dona i van obrir aquesta botiga. Durant un temps, al soterrani de la botiga hi havien viscut els avis, els pares, en Josep Maria i la seva germana i, anys després, hi va viure amb la seva dona i el seu primer fill.

En Josep Maria es jubila merescudament després de tants anys darrere el taulell, però els seus fills tenen altres interessos i no volen encarregar-se del negoci, és per això que “amb més alegria que pena” han decidit abaixar la persiana: “És la millor feina que he pogut tenir pel meu tarannà, m’agrada la relació amb la clientela, amb el carrer, amb el barri, però a la vegada és molt sacrificat”.

Continua llegint

Economia

Bikesec: tot alló que vols saber de les bicicletes

Publicat

on

Per

L’arribada de Saliou a Catalunya és d’aquelles històries amb un final feliç i aquest final té una referència important al Poble-sec, i més concretament al carrer de Poeta Cabanyes, 45 on el Saliou ha obert una botiga de venda, lloguer i reparació de bicicletes, que ha ampliat també amb la venda de patinets. “Jo sóc empresari. He estudiat empresarials i m’he dedicat a la importació i exportació de tot tipus de productes. Ara no puc viatjar per raons personals i vaig pensar en obrir aquest negoci. M’agrada la bicicleta i també m’agrada el Poble-sec”. Saliou només té paraules positives i de confiança envers el barri, que troba tranquil i amb la seva gent acollidora. El seu objectiu és implicar-se en la vida associativa del Poble-sec.

La venda i reparació de bicicletes és el punt fort de Bikesec, però també ha agafat molt d’impuls la bicicleta elèctrica. La seva clientela és diversa, gent del país i estrangers que viuen al Poble-sec. Li faig esment que ja són quatre les botigues de bicicletes al Poble-sec, però ell és de l’opinió que cadascú fa la seva feina i tots plegats potenciem el transport alternatiu i ecològic.

ERNEST MILLET

Continua llegint

Economia

Vuelve el cigarrillo electrónico

“Soy María José, tengo 68 años y llevaba 50 años fumando. Era reacia a estas cosas y me gustaba mucho fumar. Hace un mes lo probé y quedé encantada. Después de una semana dejé de usar la nicótica en el líquido. Ya no fumo tabaco ni lo hecho de menos, estoy encantada’’.

Publicat

on

Per

El cigarrillo electrónico nace como una alternativa al cigarrillo tradicional, con la idea de que el fumador deje el tabaco de manera definitiva, o bien reduzca notablemente el consumo de este. Según los estudios realizados por Public Health of England el 65% de las personas que comienzan a vapear logran dejar de fumar definitivamente, comparado con un 5% que lo hace gracias a parches y chicles de nicotina. Esto se debe a que los vaporizadores cumplen con las dos principales exigencias de un fumador: por un lado la dosis diaria de nicotina (opcional y controlada en el caso de los cigarrillos electrónicos) y el hábito de echar humo (vapor en el caso de los cigarrillos electrónicos).

Componentes de origen natural

En este tipo de productos no existe combustión alguna, por lo tanto, no se desprende monóxido de carbono, alquitrán, ni otras 4.000 sustancias nocivas como en el caso del tabaco. Su principio de funcionamiento es muy simple. Un filamento metálico que calienta un algodón natural empapado en el líquido apto para el vapeo. Los e liquid están compuestos por glicerina vegetal i propilenglicol, dos componentes de origen natural que podemos encontrar en todo tipo de alimentos y cremas. Además, se le añaden aromatizantes de alimentos (los mismos que se pueden encontrar en golosinas y refrescos) y nicotina en caso de que el usuario la solicite.

Public Health of England realizó estudios en laboratorios privados y públicos, llegando a la conclusión de que el vapeo es un 95% menos nocivo que el tabaco. Está comprobado que no existen vapeadores pasivos ni se detectó efectos nocivos a causa del vapeo.

Los vaporizadores están resurgiendo nuevamente a partir de los avances tecnológicos y científicos, logrando desestimar tabúes e informaciones de dudosa procedencia aparecidas en medios de comunicación en varias ocasiones, gracias a los estudios y estadísticas que demuestran las ventajas ante el tabaco.

Continua llegint

Paral-lel OH!

Copyright © 2018 Zona Sec.