Connecta amb nosaltres

Societat

Català? Només a l’aula

L’alumnat del Poble-sec opta per relacionar-se i entretenir-se en altres llengües com el castellà o l’urdú

Publicat

on

El català gaudeix d’una bona salut a les escoles del Poble-sec? Els alumnes el perceben com a útil? Realment està en perill? Funciona la immersió lingüística? El debat ha copat desenes de titulars als mitjans de comunicació, hores de tertúlia i fins i tot ha començat a esdevenir un tema habitual a les sobretaules. Si bé l’eix central de la controvèrsia s’ha vist contaminat en els darrers anys per l’atzucac polític, el professorat local assegura que els afers de banderes no han entrat pas a les aules. “El debat social que hi ha a l’exterior sobre el català, el castellà i els percentatges no ha arribat als alumnes i tampoc hem tingut cap queixa al respecte”, exposa el director dels Maristes Anna Ravell, Ramon Rúbies. Aleshores, quina és la realitat del català entre els infants i adolescents del Poble-sec?

‘‘El català viu una situació complicada; hem de tenir en compte que, al nostre institut, la gran majoria de l’alumnat prové de famílies d’immigrants que han arribat fa relativament poc temps”, planteja la tècnica de diversitat i inclusió de l’Institut Consell de Cent, Sònia Piñol. Cal tenir en compte que aproximadament dos de cada cinc poblesequins són d’una nacionalitat diferent de l’espanyola i que aquests provenen principalment d’Itàlia, Pakistan, Índia o Colòmbia, segons les dades del Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona (2020). “Molts dels alumnes no tenen ni el castellà com a primera llengua, motiu pel qual el català és per a ells la seva tercera o quarta llengua”, afegeix Piñol.

Minoria de catalanoparlants

Si bé a l’Institut Consell de Cent els adolescents catalanoparlants representen un petit percentatge de tot l’alumnat, en sumar el fet que la majoria circumscriu el català només en el context acadèmic “complica molt les coses pel seu ús social”, considera la tècnica educativa. Una dinàmica que, fins i tot, es produeix entre els infants més petits de famílies catalanoparlants: “Estem molt sorpresos perquè a les hores del pati observem com alumnes catalanoparlants es passen al castellà en les seves estones de lleure; no passa al revés i no sabem dir en quin percentatge succeeix, però passa”, explica la directora de l’Escola Poble-sec, Elisabet Egea.

Es repeteix la circumstància a la secundària? En aquest context, el català ja és gairebé inexistent en els espais d’oci. “Crec que el català té un bon estat de salut a nivell de llengua educativa vehicular al centre, però una altra cosa és l’ús al pati, l’esbarjo o en moments no lectius; quan s’adrecen als educadors normalment ho fan en català, però entre ells no és així”, comenta el responsable de l’Anna Ravell. De fet, la situació coincideix amb la realitat que viu l’INS Consell de Cent: “Al pati se sent castellà, urdú… però pràcticament no se sent català”, confirma Piñol.

Una llengua acadèmica

Tal com exposa Piñol, el fet que per a molts únicament treballin el català al centre i que després en el seu dia a dia passi a ser una llengua inexistent complica molt la seva adquisició: “La seva rutina fora de l’institut és en castellà o altres llengües, si en sortir de les classes el català tingués una presència més significativa potser l’observarien d’una forma diferent, però és residual en la seva realitat”. Tot i això, Egea assenyala que aquesta circumstància sociolingüística no suposa cap problema a l’alumnat a l’hora d’enfrontar-se a una llengua que, o bé els resulta desconeguda, o bé no la dominen com d’altres: “En 23 anys que soc mestra, mai cap nen m’ha mostrat rebuig pel català”. “No la qüestionen ni hi ha resistència a aprendre català”, rebla Rúbies des de la seva experiència en secundària.

Tot i això, en el que tots tres docents coincideixen és en com ha evolucionat la manera d’ensenyar català a l’aula: “En aquest aspecte tornem a trobar-nos amb la diferència lògica del barri, la qual condiciona l’aprenentatge: no podem encarar les classes com fèiem fa 15 o 20 anys”, confessa el director de l’Anna Ravell. “El nivell a secundària i batxillerat no ha variat molt, però sí que s’han desencadenat diferències per la procedència dels alumnes; jo per exemple faig biologia de 1r de batxillerat en català i m’adono que als qui venen de Xina o Filipines els hi costa més expressar-se, però hem de tenir en compte que no és perquè sigui en català, sinó perquè els hi passaria el mateix amb el castellà; no són les seves llengües maternes”, valora.

Ensenyar des de zero

Mentre que des de l’Anna Ravell ja han reformulat metodologies perquè l’aprenentatge sigui diferent, “sobretot a finals d’infantil i primer cicle de primària”, des de l’Escola del Poble-sec asseguren que moltes vegades es troben que han d’ensenyar el català pràcticament des de zero. “Hem de fer un treball de consciència fonològica, fer-ho tot molt transversal… però els nens petits són esponges i l’aprenen de seguida”, confessa Egea. Una habilitat que a partir de tercer de primària ja es comença a perdre, motiu pel qual comença a entrar en joc el paper de les aules d’acollida: “Ja comença a ser una mica més complicat l’aprenentatge i el que procurem és que es puguin sentir còmodes amb l’aprenentatge d’un vocabulari bàsic”, resumeix.

Una dinàmica educativa que no evita que, per als fills de les famílies nouvingudes o castellanoparlants locals, el català passi a ser la seva segona o tercera llengua: “Si tinguéssim una gran majoria d’alumnes catalanoparlants potser hi hauria moltes coses de la llengua que no caldria que fossin explicades, però com no la fan servir de forma habitual, hem hagut de canviar molt la perspectiva de l’aprenentatge”, sintetitza Piñol, una qüestió on la motivació individual resulta clau, explica la mateixa formadora: “Si es trobessin el català en diferents àmbits com l’entreteniment audiovisual potser la veurien com una llengua més útil. No la començaran a valorar fins al dia que hagin de sortir del barri per temes d’estudi o treball i entrin en contacte amb ambients on el seu ús és més freqüent”, conclou.

Societat

En marxa la substitució de les escales mecàniques del passeig Forestier i l’aparcament del MNAC

Publicat

on

Per

L’Ajuntament de Barcelona continua amb la renovació de les 20 escales mecàniques de pujada i baixada del Parc de Montjuïc. Aquest novembre es preveu que finalitzi el desmuntatge i la instal·lació de quatre escales més: les de pujada i baixada del passeig Forestier i les de l’aparcament que queden al costat del MNAC.

Mentrestant, es pot pujar i baixar a peu pel camí en rampa des del passeig de Jean-Claude Nicolas Forestier fins a l’aparcament del costat del Palau Nacional, o bé fer servir les escales 19 i 20 per arribar al mateix nivell a l’altra banda del MNAC, la més propera al Poble-sec. 

Cal tenir en compte que el camí en rampa que puja des del passeig Forestier fins a l’aparcament del Palau Nacional (creuant les escales fora de servei), restarà tancat els dies d’esdeveniments massius a l’Anella Olímpica, com ara els partits del Barça a l’Estadi Olímpic Lluís Companys

Continua llegint

Societat

Neix la ‘Peña Flamenca del Poble-Sec’ per ressuscitar el gènere al barri

Publicat

on

“Flamenc de proximitat”, sense escenaris inaccessibles ni elitismes. Del barri, per al barri. Aquest és l’esperit de la nova Peña Flamenca del Poble-sec, una associació acabada de néixer i sense ànim de lucre que vol fer ressuscitar el gènere. “Antigament, al Poble-sec es respirava flamenc”, explica la fundadora de l’entitat, Noemí Osorio. “Volem recuperar aquest accent cultural i crear un espai de trobada accessible a tothom.”

La Peña aposta per un model itinerant, sense local propi, que treballa en xarxa amb centres cívics i altres entitats del barri. Osorio remarca que hi havia molta demanda per part del veïnat i que “calia posar-hi remei”. “A mi i a l’Edgar López, l’altre fundador, ens deien que volien sentir flamenc sense haver d’anar a un tablao a preu de guiri. Així que vam decidir fer-ho nosaltres.”

L’objectiu principal és clar: un flamenc on el públic se senti partícip, amb tallers, espectacles i, fins i tot, excursions musicals a Montjuïc. També s’hi afegeixen activitats formatives per a tots els nivells i edats, i fusions amb altres estils com la rumba catalana o el jazz. Però, per davant de tot, els creadors volen “apropar el flamenc a nous públics, especialment a persones i col·lectius amb menys accés a la cultura”.

Per presentar-se de manera oficial, el dia 7 de novembre a La Belter, l’associació oferirà un recital i explicarà els projectes previstos. Les activitats regulars, però, començaran al gener, amb improvisacions i tallers de zambomba, entre d’altres.

Continua llegint

Societat

La propietat de Concòrdia 41 es nega a reparar l’ascensor als veïns

Els fons voltor Urbe Enginova ha desestimat pagar una peça avariada que manté a veïns confinats a casa seva

Publicat

on

Per

Les 13 famílies que es resisteixen a marxar del bloc del carrer de Concòrdia, 41, han sumat un nou maldecap al seu malson permanent. Segons ha fet públic a través de les xarxes socials el Sindicat de Llogateres, des de fa dues setmanes l’ascensor no funciona i la propietat, el fons voltor Urbe Enginova, es desentén de la reparació. Una circumstància que ja ha provocat que algunes persones no puguin directament sortir de casa des de fa dies, com és el cas d’una de les veïnes que es desplaça amb cadira de rodes.

Val a dir, però, que no és l’única afectada. En total són una trentena els veïns, alguns d’ells grans i amb problemes de mobilitats, els qui pateixen el mòbing de la propietat per forçar-los a marxar. En aquest sentit, cal recordar que l’edifici va ser comprat pel fons d’inversió al febrer i que al setembre el veïnat ja va  alertar que la nova propietat volia expulsar-lo. Ara, el Sindicat de Llogateres qualifica la situació de “vergonyosa” i ha difós a xarxes el que consideren que és un confinament forçat.

Maria Isabel, usuària de cadira de rodes i veïna d’un dels pisos més alts de la finca, ha explicat a betevé que viu “tancada” i que, en aquesta situació, els dies se li fan “eterns”. “Em sento desmoralitzada”, ha afegit al mateix mitjà de comunicació.

La reparació l’ascensor suposa només una peça de 2.000 euros, però la propietat no autoritza el pressupost. Malgrat que els veïns han enviat carta i burofax, la propietat del bloc encara no els ha fet cap resposta i ara ja han començat a moure fils per veure si la poden denunciar per assetjament immobiliari.

Problemàtica sense vies de solució

La situació del veïnat de Concòrdia 41 és diversa. Ara com ara, dos contractes de lloguer ja han vençut, un ja té una demanda de desnonament i al llarg de 2026 n’expiraran quatre més. En una roda de premsa celebrada el passat mes de setembre, els veïns van reclamar una “taula negociadora”. Segons el sindicat, s’estima que 119.000 contracte de lloguer venceran el 2026.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2025