Connecta amb nosaltres

Història

Els dimonis de Montjuïc

Segons la tradició, santa Madrona va impedir als diables esfondrar la muntanya

Publicat

on

Segur que algun de vosaltres, en llegir el títol d’aquesta crònica ha arrugat les celles. Els dimonis no són animals, i ni tan sols existeixen a la natura. D’acord, cert. Però un bestiari sense ells és com un guisat sense pebre, o un diumenge sense tortell. Tradicionalment, els diables han estat vistos com a personatges estrafolaris, ficats en apostes absurdes i vençuts per pastorets innocents o per sants homes que els obligaven a construir ponts i altres infraestructures en una sola nit. Lluny del maligne personatge que propagava l’Església –i que han recollit el cinema i la literatura–, la relació entre els éssers infernals i la cultura popular ha estat, sinó cordial, almenys satírica i sorneguera.

A Barcelona, Satanàs apareix temptant els constructors de les esglésies del Pi i de Santa Maria del Mar, aleshores picades per l’alçada dels seus campanars. Un altre lloc diabòlic era el Tibidabo, batejat així per la frase que va dir Llucifer en temptar Crist: “Tot això et donaré”. Sense oblidar la casa del Diable de Gràcia, la verdagueriana casa dels Exorcismes del carrer de Mirallers i el carrer de l’Infern, aquella via estreta desapareguda sota l’avinguda de la Catedral. Tot i això, la més antiga narració amb dimonis que conserva la ciutat està relacionada amb un minúscul edifici situat als jardins de Joan Maragall –entre el Museu Etnològic i el Museu Nacional d’Art de Catalunya–, que segurament és un dels llocs menys coneguts pel barceloní corrent. Si hi van es trobaran amb la modesta capelleta de pedra de Santa Madrona.

Història de la capella

La llegenda explica que quan la nau que transportava el cos de la santa va passar davant de Barcelona es va desencadenar una gran tempesta. Tement per les seves vides, els tripulants van dipositar les restes a l’ermita de Sant Fructuós, a Montjuïc; que al segle XV va ser rebatejada en honor de santa Madrona. Al costat de la capella, al segle XII, es va edificar un convent que va quedar molt deteriorat després de la batalla de Montjuïc –el 26 de gener del 1641–, quan els catalans van massacrar els terços espanyols en la seva primera derrota històrica. A Hostafrancs sempre ha existit el carrer del 26 de Gener commemorant aquesta gesta. Expliquen que quan els legionaris i els moros van entrar per la Bordeta –el 26 de gener del 1939–, tots es van quedar de pedra en passar per aquest carrer. “Aquests catalans són tan previsors que ja tenien la placa preparada per quan arribéssim!”, sembla que van exclamar. El convent seria, finalment, destruït a canonades al setge de 1714, i la capella restaria abandonada fins al 1907, quan la van restaurar, i posteriorment incorporada al palauet Albé

Per entendre la importància d’aquest lloc, cal tenir en compte que santa Madrona encara és la copatrona de la ciutat al costat de santa Eulàlia, i des de molt abans que la Mercè. La seva capella era lloc de pelegrinatge per a pescadors i mariners, que pujaven a oferir-li com a exvot petites reproduccions de vaixells. Segurament per aquest motiu diu la tradició que el diable va acabar cansant-se de tant tràfec i va decidir cridar dimonis de tots els racons del món perquè vinguessin a destruir la muntanya. El contingent infernal es va reunir a les antigues Hortes de Sant Bertran, on avui hi ha part del barri del Poble-sec i el Paral·lel. I es van posar a excavar una gran mina que soscavés els fonaments d’aquestes muntanyes i en causés l’esfondrament. Però la santa va sortir de la seva capella i en fer el senyal de la creu els va obligar a marxar a corre-cuita.

Una pedrera on avui hi ha el Teatre Grec

A aquella gruta a mig excavar se la va anomenar durant molts anys el Forat del Diable o el Cau del Diable, una antiga pedrera fa molt de temps abandonada, per la qual se suposava que van estar a punt d’entrar-hi els dimonis. Segles després el lloc va ser urbanitzat, convertint-se en l’actual Teatre Grec, al passeig que porta el nom de Santa Madrona.

Algunes nits, entre els ressons dels cotxes i dels visitants nocturns, se sent un soroll sord, subterrani, com si alguna cosa copegés contra la pedra a molta profunditat. Podria ser simplement una reverberació de l’enrenou que genera la ciutat, encara que potser és una quadrilla de dimonis persistents, que segueixen amb la seva tasca de destruir la muntanya, impassibles i ignorants al que passi fora. Qui sap si per a tota l’eternitat.

XAVIER THEROS (Diari El País)

Continua llegint

Història

L’11 de setembre i la bandera de Santa Eulàlia

Publicat

on

Per

La bandera de Santa Eulàlia ha esta de sempre l’ensenya de Barcelona. De fet, hi havia dues banderes de Santa Eulàlia: la militar, la que entrava en combat, i la religiosa, la de la processó de Corpus. Possiblement datada el 1319, arran d’un privilegi concedit pel rei Jaume II a la ciutat de Barcelona, la bandera de Santa Eulàlia convocava a les armes, marxava davant la processó de Corpus o era exposada públicament per alertar que les institucions i la llibertat de la pàtria es trobaven en perill. La bandera processional mostra la patrona històrica de la ciutat i la seva característica creu, amb la qual va ser martiritzada, sobre fons carmesí entre l’escut de la ciutat i l’escut del Capítol de la Catedral de Barcelona. En la bandera de Santa Eulàlia es fonia la història del país. El 23 d’agost de 1361 aturà els francesos a Girona; el 1578 va ser plantada davant de Tortosa; el 1597, derrotà els francesos a Perpinyà; i amb ella s’aconseguí la victòria a la batalla de Montjuic el 26 de gener de 1641.

El penó militar de Santa Eulàlia es penjarva al balcó de la Casa de la Ciutat per cridar als ciutadans a les armes. Sempre presidí les mobilitzacions de la Coronela. Davant la presència d’aquest estendard cap ciutadà de bé eludia el seu compromís de defensar la ciutat fins a les últimes conseqüències.

Va acompanyar Rafael Casanova quan va ser ferit defensant la ciutat l’11 de setembre de 1714. Després de la desfeta, la bandera i el penó de Santa Eulàlia, l’ensenya del Principat, la de Sant Jordi, la dels regiments catalans i les dels gremis de la ciutat van ser requisades pels ocupants i enviades a Madrid per a exhibir-les com a trofeus de guerra. Posteriorment, Felip V, a fi d’escarmentar els catalans va manar que fossin tornades per cremar-les públicament. Increïblement, un fragment de la bandera va ser rescatat de la destrucció i es va poder visitar a l’exposició Fins a aconseguir-ho! El setge de 1714 al Born Centre Cultural.

ENRIC MESTRES

Continua llegint

Història

Can Fanga, quan Barcelona era la ciutat del fang

El setmanari satíric ‘L’Esquella de la Torratxa’ va ser l’inventor del popular terme de Can Fanga

Publicat

on

Per

De tots els malnoms que ha rebut Barcelona al llarg de la seva història, segurament el de Can Fanga és encara avui el més popular. Aquesta expressió, molt habitual a les comarques gironines per referir-se despectivament a la capital, tindria el seu origen en la urbanització de l’Eixample, quan els carrers estaven sense pavimentar i s’enfangaven els dies de pluja.
De les llambordes de fusta al macadam
L’Eixample es va començar a urbanitzar l’any 1860, però els seus carrers trigarien dècades a deixar de ser de terra. Segons Danae Esparza, autora del llibre Barcelona a ras de suelo, el motiu era la dificultat a l’hora de trobar el paviment més adient, un debat que es va perllongar durant anys. Ben aviat es va comprovar que la pedra sorrenca de Montjuïc, utilitzada per empedrar els carrers de la ciutat vella, no donava bons resultats. L’Ajuntament va buscar alternatives amb materials diversos. Fins i tot es van importar pedres estrangeres, una solució molt cara per generalitzar-la.
Tampoc van ser satisfactòries les proves amb l’asfalt natural o betum. En algunes zones, com la ronda Sant Pere i el carrer Pelai, fins i tot es va experimentar amb paviments de fusta, molt criticats pel seu caràcter lliscant. Finalment, als carrers de l’Eixample s’acabaria optant pel ferm de macadam. Aquest paviment, inventat l’any 1816 per l’escocès John Loudon McAdam –a qui deu el seu nom– es feia a partir de pedres matxucades. El macadam era un sistema força popular al segle XIX, ja que era ràpid i econòmic. En contrapartida, aixecava molta pols, especialment a l’estiu, i s’enfangava a l’hivern quan plovia. Per facilitar l’encreuament als vianants els dies de pluja, a partir de 1882, als carrers amb macadam s’hi van començar a instal·lar passos de vianants empedrats.
Els primer panots
Pel que fa a les voreres, eren els propietaris els encarregats de pavimentar-les davant dels seus edificis, però només una franja de 2,5 metres. A la resta de la vorera, fins a la calçada, es deixava la terra sense pavimentar, en vista a plantar-hi arbres. Cada propietari triava el paviment que volia (asfalt, pedra…) d’entre els materials permesos. Les llosetes quadrades de ciment hidràulic acabarien sent les més habituals pel bon resultat i el preu econòmic. Avui les coneixem com a panots, per influència del francès panneau.
Un altre factor que va endarrerir la pavimentació de l’Eixample va ser que s’esperava a la construcció del clavegueram i altres serveis subterranis que no es farien fins que s’hagués edificat la major part del carrer.
L’Eixample de 1903
L’any 1903, quatre dècades després de l’inici de la urbanització de l’Eixample, la gran majoria dels carrers estaven simplement esplanats. Només unes poques vies principals, com la rambla Catalunya, la Gran Via, el passeig de Gràcia o el de Sant Joan, estaven pavimentades amb ferm de macadam. Fora de la ciutat vella, l’empedrat amb llambordes tenia una presència testimonial en alguns trams dels carrers Balmes, Provença o Tamarit.
Pel que fa a les voreres, que eren responsabilitat dels propietaris, un 75% estaven sense pavimentar, eren esplanades amb sorra. En aquestes condicions, és fàcil imaginar que si queien quatre gotes l’Eixample s’omplia de fang. Quan les pluges eren torrencials, el deficitari sistema de clavegueram convertia la ciutat en una piscina. La plaça Catalunya es va inundar en diverses ocasions.
L’origen de Can Fanga
La premsa de finals del segle XIX i principis del XX anava plena sobre el problema del fang. No només pels inconvenients que provocava i pels problemes higiènics que comportava, també es criticava la mala imatge que projectava una ciutat que volia ser un referent. La qüestió del fang també va ser un filó per a la premsa satírica, especialment al setmanari L’Esquella de la Torratxa, on el 1889 ja apareixien caricatures. És en aquesta publicació, de fet, on hauria nascut l’apel·latiu de Can Fanga. Segons el periodista Josep Maria Cadena, l’origen del malnom es troba a L’Esquella de la Torratxa del 23 de gener de 1903. Aquest número duia en portada una vinyeta de Llorenç Brunet, titulada La ciutat del fang. Al dibuix, hi apareix un matrimoni ben mudat, aparentment forasters, que camina sobre xancres enmig d’una ciutat embassada. Una dona, amb els peus al fang, els dona la benvinguda al crit d’Això és Barcelona! A l’interior hi apareixien altres vinyetes i textos satírics sobre el fangar en què es convertia l’Eixample quan plovia.
Panots per acabar amb el fang
L’any 1906 la Comissió de l’Eixample va decidir acabar amb el mal estat de les voreres, obligant a pavimentar-les en tota la seva amplada. Alhora, es va unificar el mètode de pavimentació, imposant els panots de ciment hidràulic, amb cinc dissenys diferents. El novembre de 1907 es van inaugurar les noves voreres al carrer Fontanella, les primeres que seguien els nous criteris, és a dir, pavimentades amb panots, concretament amb el model de la flor. És el primer carrer on es té constància de l’ús d’aquest disseny que ha esdevingut icònic.
El continu increment del trànsit i l’aparició dels vehicles de motor acabarien portant a l’abandonament del macadam, en favor dels empedrats. Tot i això, l’any 1914 només el 43% dels carrers de l’Eixample estaven pavimentats amb llambordes. El 21% de les calçades estaven afermades o amb macadam i el 29% només estaven esplanades, sense pavimentar. Finalment, el 7% estaven enquitranades. Fins als anys trenta Barcelona continuaria sent Can Fanga.
 
HISTÒRIES DE BARCELONA

Continua llegint

Història

Aquells toreros de Montjuïc

Al voltant del vell estadi de Montjuïc i les barraques de Can Valero els nois imaginaven una ‘puerta grande’

Publicat

on

Per

Joves treballadors i fills de treballadors vinguts del sud, que es feien maletillas i anaven a Montjuïc a practicar l’art del toreig, somniant escapar de la vida de la classe obrera immigrada que es va assentar a la Barcelona de la postguerra. Fugint de la misèria a què havien condemnat als perdedors de la guerra. Fugint de les terres ermes. Fugint dels cacics. Fugint de la gana d’una Espanya de “cerrado y sagristía”, que deia Machado: “Esa España inferior que ora y bosteza / vieja y tahúr, zaragera y triste / esa España inferior que ora y embiste / cuando se digna usar la cabeza”.
Les esplanades al voltant del vell estadi de Montjuïc que es queia a trossos, amb les barraques de Can Valero com a decorat –i sovint com a residència–, eren la banda sonora de copla i tonadilleras i l’esperança de sortir un dia per la puerta grande, si abans no els agafava el toro. Però más cornadas da el hambre. Il·lusions construïdes a cops de verònica i realitat de carn de maó i suor de ciment, a l’obra o a la fàbrica. I en l’horitzó sempre el mar. Un mar massa sovint de llàgrimes. Sota les parets del cementiri.
Alguns nois del Poble-sec, no necessàriament fills d’emigrants, també s’hi animaven i era habitual veure’ls pels carrers i els terrats del barri onejant muletas i capotes. O a la desapareguda plaça del Sol, on avui hi ha la Fundació Joan Miró. Els toros, la boxa, el ciclisme i el futbol, populars de dècades abans, es veien com activitats que podien propiciar sortides laborals i l’èxit social; o això pensaven. Miquel Cartisano a Las sombras se equivocaron de dueño (Emboscall, 2017), que va passar la infantesa a Can Valero, ens ho descriu en el seu magnífic relat: “…si la lluvia sólo quedaba en promesas, nos acercábamos hacia el mirador, a ver si por casualidad los aprendices del toreo peleaban contra unas ruedas disfrazadas con cuernos. En no pocas ocasiones y a cada pase que daban, si la cosa les salía bien y la capa no se les enredaba con la rueda, acompañábamos las verónicas con el grito al unísono del ¡olé! de rigor. El aprendiz siempre lo agradecía, y en ese momento nos sentíamos útiles’’. 52 domingos (1965), de Llorenç Soler (València, 1936), ens parla  d’aquells joves que pretenien guanyar-se la vida davant la mort. Són els mateixos de les fotografies d’Oriol Maspons que il·lustrarien el llibre Toreo de salón (Lumen, 1963), de Camilo José Cela. Quatre anys més tard, Soler filmaria El largo viaje hacia la ira, documental que relata aquell exili interior, l’arribada dels emigrants a l’Estació de França amb maletes de cartró carregades de poca cosa més que esperança i les seves mans com a únic capital.
BERESHIT

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024