Connecta amb nosaltres

Cultura

La Sala Barts es converteix en Paral·lel 62

La nova gestora encara el repte de convertir la sala en una Casa de la Cultura i en una Casa de la Música

Publicat

on

Obre les portes la primera Casa de la Cultura de Barcelona. Després d’anys de gestió de la Sala Barts per part de The Project, des d’aquest estiu l’equipament municipal ha passat a mans de la UTE de cooperatives L’Afluent, Quesoni i la Sala Upload. Un conglomerat d’entitats que, sota l’encàrrec de l’Ajuntament, haurà de donar un nou caràcter a l’espai rebatejat amb el nom de Paral·lel 62. Tal com l’han presentat aquest passat octubre, el seu projecte es basarà en permeabilitzar el món de la música a altres disciplines: “Volem trencar l’hegemonia, treballar diverses disciplines, trencar tòpics d’emergents, consolidats… volem acollir el màxim de gent possible i generar el màxim d‘interacció i diàleg”, ha expressat la representant de la UTE, Anna Cerdà.

Segons la mateixa portaveu, el nou projecte neix amb la vocació “de sumar, no restar; no venim aquí a cancel·lar res”, ha assenyalat respecte a la continuïtat d’alguns espectacles consolidats per l’anterior gestora cultural. L’exemple: El Petit Príncep com a icona del Nadal més familiar. En tot cas, explica, la intenció és deixar enrere una marcada programació comercial per convertir la sala en un espai-laboratori. Segons el delegat de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Daniel Granados, “ha de ser un nou tipus d’equipaments; la idea és que no només sigui un espai de difusió, sinó també d’ajuda a la creació”.

La voluntat: esdevenir Casa de la Música

Si bé la sala Paral·lel 62 s’ha projectat com una Casa de la Cultura (la primera que es basteix a Barcelona), la intenció de les entitats gestores i de l’Ajuntament és que una part de l’espai també passi a ser un engranatge més de la xarxa de Cases de la Música de Catalunya. Dit d’una altra manera, que l’equipament esdevingui “un espai que vetlli perquè les noves espurnes creatives puguin conquerir espais de centralitat i tinguin la seva oportunitat”, ha exposat el regidor de Cultura, Jordi Martí. En tot cas, tant consistori com gestora admeten que Paral·lel 62 haurà de trobar la seva pròpia lògica en la xarxa de Cases de la Música: “Segurament no serà, ni tindrà el mateix funcionament que la Casa de la Música de Manresa”, han exemplificat.

Ja de cara a la present temporada, Paral·lel 62 treballa amb una programació multidisciplinària i de noms propis com els de Hiromi, El Soterrani, Pony Bravo, Culturopolis, Facu Díaz o Mariona Escoda, entre d’altres.

Continua llegint

Cultura

Arriba el ‘Cosmere’ en català!

Mai Més publica Fills de la boira, el primer volum de la sèrie ‘Mistborn’

Publicat

on

Brandon Sanderson (1975) és un dels millors escriptors actuals de literatura fantàstica i de ciència-ficció que es va donar a conèixer amb Elantris, la novel·la que el va convertir en un veritable èxit de crítica i que va servir de carta de presentació pel seu univers fantàstic: el Cosmere.

El Cosmere va originar-se gràcies a Adonalsium, una forma de poder —no se sap ben bé si una persona o una divinitat— que condensa tota la màgia coneguda i que també és descrita com el poder de la creació. En aquest univers fantàstic és on transcorren les aventures d’una de les millors sèries de literatura fantàstica de tots els temps: Mistborn.

Avui, gràcies a l’editorial Mai Més, podem llegir aquesta sèrie per primera vegada en català en un dels projectes literaris més ambiciosos que ha conegut la literatura de casa nostra en les darreres dècades.

El primer volum, Fills de la boira, amb traducció de Marta Armengol Royo, ja es troba des del mes de febrer a les llibreries de tot el país. Si us agraden les trames plenes de màgia i acció, no deixeu passar aquesta oportunitat. Revoltes i intrigues us esperen en un univers fascinant on tot pot estar en mans d’una heroïna completament inesperada. No ho dubteu ni un segon més, llegiu Fills de la boira i descobrireu perquè aquest món cobert de boires i regit per un emperador immortal ha meravellat a tanta gent.

A més, mercès als esforços de l’editorial Mai Més, els lectors no haurem d’esperar gaire per llegir tota la trilogia de Mistborn, perquè El pou de l’ascensió i L’heroi de l’eternitat ens arribaran en català al llarg d’aquest 2025.

Enhorabona als lectors amants de la fantasia moderna, ha arribat el moment de gaudir de Sanderson (també) en català.

Continua llegint

Cultura

De la proximitat a la consagració, el viatge artístic de Miriam Bedoya

Publicat

on

La cantant lírica Miriam Bedoya ha protagonitzat un dels salts més inspiradors d’aquesta primavera. El mes de març, va oferir un recital ple d’intimitat i proximitat a la BiblioMusiCineteca, un espai cultural de barri que, amb gran vocació artística, es consolida com un trampolí essencial per a noves veus. Tanmateix, la sorpresa ha arribat aquest abril, quan Bedoya ha actuat al Palau de la Música Catalana, un espai de prestigi i excel·lència musical.

Per a l’artista, el camí fins aquí ha estat ple de constància i preparació. “És com caminar pel bosc amb la motxilla plena d’eines, i de cop t’apareix un riu. Pots esperar, o, si estàs preparada, t’hi llences”, explica amb emoció. “A vegades no tens temps d’assimilar res. Només dius: Estic preparada. I ho fas.”

No obstant això, Bedoya destaca amb gratitud el valor dels escenaris més petits, com el de la BiblioMusiCineteca: “Necessitem aquests espais per provar repertori, per preparar-nos i créixer. És on agafes seguretat i on comparteixes de prop amb el públic. Per a mi, llocs així han estat claus per continuar avançant i no perdre el ritme mentre em presento a audicions”.

“Va ser tota una experiència cantar al llegendari Palau de la Música com a solista i amb l’orquestra Conjunt Instrumental Sentiments. També va ser molt grat compartir l’escenari amb Yelen Montero i una oportunitat que s’ha fet realitat gràcies a l’Anna Slizinova”.

Continua llegint

Cultura

‘Sardenya: l’illa megalítica’ arriba al Museu d’Arqueologia

Publicat

on

Per

El Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC) ha inaugurat l’exposició internacional “Sardenya: l’illa megalítica”, una mostra que, del 16 d’abril al 2 de novembre, transporta els visitants a la civilització nuràgica de Sardenya, des del Neolític fins a l’edat del ferro. Per primera vegada fora d’Itàlia, aquesta exposició presenta més de 200 objectes arqueològics procedents de museus sards, amb el gegant de pedra de Mont’e Prama com a peça estrella.

La mostra, que ja ha recorregut prestigiosos museus com l’Hermitage de Sant Petersburg o el Museu Arqueològic de Nàpols, inclou estatuetes femenines del culte a la deessa-mare, exvots de bronze i un dels enigmàtics gegants de la necròpolis de Mont’e Prama (850-750 aC), conegut com Manneddu, un possible boxejador. Aquestes escultures, de més de dos metres, són considerades per alguns les primeres estàtues exemptes de la Mediterrània occidental. Descobertes el 1974 a Cabras, les estàtues acompanyaven una necròpolis amb 125 tombes, majoritàriament d’homes joves, i podrien representar guerrers, avantpassats mítics o herois divinitzats.

L’exposició, enriquida amb maquetes i reconstruccions 3D, ofereix una immersió en els paisatges i la cultura nuràgica. Promoguda per la Fundació Mont’e Prama, amb el suport de la Regió Autònoma de Sardenya i diverses institucions italianes, l’exposició es tracta d’una oportunitat única per descobrir tot  un capítol de la prehistòria mediterrània. 

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024