Montjuïc comença a ser una paraula que s’utilitza de forma quotidiana a l’entorn del Futbol Club Barcelona. Fins fa poc encara es veia, generalment, com un tema llunyà del qual no venia molt de gust parlar, però l’adjudicació de la remodelació del Camp Nou a l’empresa turca Limak, la recerca del finançament i el començament de les obres d’adequació de l’Estadi Olímpic Lluís Companys per preparar l’arribada del Barça han convertit la qüestió en inevitable. De fet, la junta directiva de Joan Laporta va convocar recentment els socis a una reunió per conèixer les seves inquietuds respecte al trasllat provisional a Montjuïc, que començarà a finals d’aquest estiu per accelerar el gruix de les obres de remodelació al Camp Nou.
Una de les dades que va donar el club blaugrana és preocupant: només 25.000 socis abonats dels 82.000 que hi ha al Camp Nou tenen pensat anar a veure els partits del Barça a Montjuïc. Un dels motius principals és que el club va anunciar en un primer moment que no estarà permès arribar a la muntanya màgica en vehicle privat els dies que hi jugui l’equip blaugrana. “Entre els aspectes que més interès han despertat cal destacar el de l’accessibilitat a la zona de l’estadi, tema en el qual s’ha avançat que no s’hi podrà accedir en vehicle privat, a excepció de les persones amb mobilitat reduïda i dels autocars de les penyes”, explicava el comunicat que el Barça va fer públic després de la reunió amb els socis.
El Camp Nou tenia, abans de la seva reforma, 99.334 seients. A Montjuïc, la capacitat màxima serà de 59.000 localitats. El club reservarà 44.000 per als seus abonats dels 80.000 que té actualment. La directiva creu que molts socis no renovaran els seus carnets i s’acolliran a una excedència. La visibilitat, a més, és molt deficient en les primeres files per la pista d’atletisme. Darrere de les porteries, la distància entre les graderies i la gespa és molt superior a la del Camp Nou.
Com afectarà al veïnat?
A les “Trobades amb l’alcaldessa” celebrades el mes de febrer, una veïna ha preguntat sobre com s’afrontaran les possibles molèsties que pugui suposar per al veïnat el trasllat del FCB a Montjuïc la temporada vinent. L’alcaldessa de la ciutat, Ada Colau, ha reconegut que pot ser un “neguit” per als barris que es puguin veure afectats i que no hi ha “solucions perfectes”. No obstant això, ha assegurat que estaran “molt a sobre del Barça”, que els han posat moltes condicions i que hauran d’assegurar la normal mobilitat i els desplaçaments de la zona.
Una altra de les qüestions fonamentals és el transport públic i la mobilitat sostenible de la zona, per a minimitzar l’impacte a la muntanya olímpica. Abans que es faci efectiu el trasllat, que es preveu per l’agost d’enguany, el Govern del districte de Sants-Montjuïc vol tenir enllestit un pla de mobilitat per protegir l’aparcament dels barris adjacents i els accessos als equipaments de la zona els dies de partit. Així ho ha explicat el regidor, Marc Serra, al plenari del districte de Sants-Montjuïc celebrat el passat mes de febrer.
Les declaracions es produeixen després que es fes públic l’acord entre l’Ajuntament de Barcelona i el Barça per endreçar la mobilitat de la muntanya els dies de partit i que requerirà, entre d’altres mesures, crear 4.500 places per a motos i el lloguer del pàrquing del Sot del Migdia per part del club, així com assegurar l’aparcament dels residents, ja que es preveu l’arribada a la zona d’unes 66.000 persones.
Despeses milionàries
La millora de la mobilitat tindrà un cost total de 7,2 milions d’euros, que aportaran de forma desigual el Barça (4,6 milions d’euros) i l’Ajuntament de Barcelona (2,6 milions d’euros), i inclourà actuacions tant per al transport públic, com per al privat i per l’accés a peu.
En aquest sentit, està previst que el FCB finançarà els reforços en el servei de metro, de funicular i de busos llançadora que calgui fer els dies de partit així com de les despeses extraordinàries que provoquin la celebració dels partits per serveis municipals extraordinaris com ara la instal·lació i retirada d’elements de contenció, la recollida de residus i els serveis especials de neteja, que suposaran una despesa de 15.873 euros per partit. Així mateix, el club també pagarà el 50% del sobrecost en desplegament de la Guàrdia Urbana, amb una previsió estàndard de 118 efectius per partit.