Connecta amb nosaltres

Cultura

‘Velcro’

L’escriptor del barri, Isaac Cortés, ens ha enviat un conte on ens parla dels perills del servei a domicili…

Publicat

on

Voles. Llisques sobre l’asfalt. Remuntes la vorera. Tracaleges. Sorteges els vianants a cremadent. Sents els insults. No pots fer tard, una mala ressenya a l’aplicació et cobriria de merda. Acceleres. Circules contra direcció, utilitzes el carril-bici aleatòriament i et saltes cinc semàfors. Escanyes el patinet tant com pots. Una moto t’avança, en vols una, però vas curt de calés. Derrapes per trencar cap a la dreta. Google maps es desorienta. Maleeixes la cobertura, però no t’atures. Et guies per un instint que has desenvolupat a cops d’equivocar-te. Busques el número 9. El trobes. És un edifici alt, modern. Sents el bram de l’intèrfon. Entres. Deses el patinet elèctric al peu de l’escala. Et treus del damunt la motxilla groga. L’obres. El garranyic de la veta adherent et fascina; “velcro”. Dues pizzes. Encara estan calentes. Ets el més ràpid. Prens el telèfon del frontal del manillar. L’ascensor és estret. Desena planta. El replà és un maleït laberint. Et perds. Aquí l’instint no et serveix per a res. Un espiell t’observa. Els llums s’apaguen automàticament. Ara s’encenen. Algú et crida. Gires cua. Trobes un home amb camisa i pantaló de pijama. És el client. Li dones les pizzes i li dius a l’aplicació que l’entrega està feta. T’acomiades de l’home. Quasi li fas una reverència. Ell se’t queda mirant. Tu somrius. No entens què et diu. No sé què d’una canonada. Que passis, si us plau. Fa cara de desesperat, però tens el patinet a baix, sense custòdia. T’ho penses. No tens temps, ni diners, ni moto; però una mala ressenya a l’aplicació et cobriria de merda. Traspasseu el rebedor. El menjador és tan gran com casa teva. Veus un cos a terra. És una dona. Hi ha sang xopant el parquet. Hi ha un forat al cap de la dona. L’home t’encanona la templa dreta. Et diu que has tingut mala sort. Et diu moro. Et quedes perplex. El cor et percudeix la tràquea. Sues. Sents tots els sorolls de la casa: el crec de la fusta, el rum-rum de la nevera… L’home t’ho explica tot. Et carregarà el mort. Et torna a dir moro. Xerra massa, sembla el dolent d’una pel·lícula dolenta. No et veu venir. Ets el més ràpid. Forcegeu pel revòlver. Estàs prim, però aferrat al manillar, t’has forjat un baluard als braços. Crits. Ja tens el dit al gatell. El prems. El tro sona esmorteït contra el seu pit. Cau rodó. Deixes anar la pistola. Sents el so de l’arma contra l’entarimat. Ella i ell jauen plegats. Respires, ells no. T’asserenes. Rumies mentre queixales una porció de cada pizza. S’han refredat. Agafes un tovalló de paper i t’eixugues els morros. N’agafes un altre i esborres les empremtes de la pistola. La deses a prop de l’home. T’adones que té un bony a la butxaca. És el seu telèfon. L’hi prens. La pantalla t’enlluerna. Hi ha activada l’aplicació del servei a domicili. Et demana l’opinió de l’entrega. Veus la teva foto, el teu nom. Selecciones la màxima puntuació i el polze cap amunt. Somrius. Tornes el telèfon a la seva butxaca. Has de fotre el camp. Cop de porta. Baixes. Trobes la motxilla sense el patinet. Blasfemes. Surts. Corres. No tens temps, ni diners, ni moto, ni patinet. Tens una bona ressenya, però estàs cobert de merda.

ISAAC CORTÉS i DOMINGO (Instagram: @isaacicd)

Continua llegint

Cultura

Venes obertes d’Amèrica

Publicat

on

La dedicatòria que el frare dominic Bartolomé de las Casas (Sevilla, 1484–Madrid, 1566) va fer al príncep Felip, futur rei Felip II, al conegut informe titulat Brevísima relación de la destrucción de las Indias (1552) culmina amb les següents paraules: “I amb color que serveixen al rei els espanyols a Amèrica, deshonren Déu i roben i destrueixen el rei”. En aquests mots, el que fou el primer bisbe resident de Chiapas i “Protector dels indis”, es concentra tota la força de la denúncia d’un autor que va voler aixecar la veu contra la crueltat dels colons espanyols envers els pobles indígenes americans.

Al llibre L’assalt a Amèrica (Edicions del 1979, 2024), escrit per l’especialista en americanística Miquel Izard (1934-2024) i Ramon Pelegrí (1952), un historiador expert en les civilitzacions prehispàniques, hi trobem una crònica documentada d’un veritable genocidi, car hi són relatats els crims atroços que van perpetrar els colonitzadors espanyols durant la conquista i invasió d’Amèrica.

En quest volum, a més d’una admirable (i documentada) denúncia de les vexacions i massacres que, amb crueltat i sadisme, realitzaren els colons en aquell territori, hi trobem d’altres aspectes ben interessants com ara una genealogia del concepte d’hispanitat, que es tanca amb una explicació del motiu pel qual el Dia de la Hispanitat se celebra el 12 d’octubre i què s’hi vol commemorar “el franquisme, el colonialisme i la mort”, segons els autors.

El llibre es tanca amb una acurada reflexió sobre el genocidi i l’esclavització amb una mirada que també es fixa en què passa al món ara i aquí. En suma, un llibre tan dur com necessari en aquests temps d’incerteses on, com deia Antonio Gramsci: “El vell món es mor. El nou triga a aparèixer. I en aquest clarobscur, sorgeixen els monstres”.

Continua llegint

Cultura

Els talent jove pren la pantalla gran al Festival u22

Publicat

on

Set anys enrere, un grup de joves sense cap suport institucional, va decidir que el món del cinema no havia d’estar permanentment dirigit per adults consagrats. Per aquesta raó, van organitzar una jornada al MACBA amb pen drives, curts casolans i molta insolència creativa. Aquella aventura es va dir Festival u22. Des de llavors ha crescut fins a convertir-se en el principal punt de trobada del cinema jove a Barcelona, amb més de 7.700 espectadors i col·laboracions amb festivals d’arreu d’Europa. Del 17 al 21 de setembre celebrarà la seva VII edició a la Fundació Miró amb cinc dies de projeccions, taules rodones i sessions a la fresca.

Però, què el fa diferent? L’u22 mostra curtmetratges de creadors menors de 22 anys i l’organitza un equip igual de jove, que es renova cada pocs anys per mantenir l’esperit fresc i crític. Enguany s’hi podran veure vint curts, tant locals com internacionals, amb sis estrenes mundials, quatre de catalanes, i convidats de luxe: José Luis Guerin i Jonás Trueba; Laura Citarella i la seva primera retrospectiva a Espanya; i Marta Balletbò-Coll, pionera del cinema lèsbic català.

La inauguració de l’u22 també celebrarà alguns dels noms més importants del panorama català, amb una performance audiovisual en directe que farà dialogar les imatges d’arxiu escollides pel Ramon Balcells i els sons de LaFrancesssa.

Aquest 2025, el festival enceta un nou cicle sota la direcció de la Marina Miyar, la Marta del Hoyo i la Marina Zubiaur, per reafirmar la seva aposta: cinema jove per i per a joves.

Continua llegint

Cultura

Manuel Borja-Villel desafia a l’espectador i a la concepció tradicional de ‘museu’

Publicat

on

Per

L’exposició ‘Fabular paisatges’, que es pot veure gratuïtament (però amb reserva) fins al 5 d’octubre als palaus Victòria Eugènia de Montjuïc i Moja a la Rambla, proposa una lectura radicalment crítica dels espais museístics, en el marc del projecte Museu Habitat. Liderada per Manuel Borja-Villel, més que una simple mostra, ‘Fabular paisatges’ és un laboratori expositiu on es debaten els fonaments del discurs museístic: qui explica la història i qui en queda exclòs.

Amb més de quaranta artistes i col·lectius participants, el recorregut desafia la comoditat física i intel·lectual del visitant. La mostra reuneix obres històriques, instal·lacions contemporànies i produccions específiques que repensen les col·leccions tradicionals, exposant tant els paisatges romàntics de Modest Urgell com la vida marginal de Montjuïc. El paisatge, entès aquí com artefacte cultural, revela la mirada colonial present en la representació artística: la natura i les persones convertides en objecte, sempre susceptibles de ser explotades.

L’exposició es presenta com una “ceba” on el nucli central fa visible la història clàssica, glorificant els imperis, mentre que la perifèria representa a les veus dissidents: minoritats ètniques, col·lectius queer i feministes, artistes com Lola Lasurt, Antoni Muntadas, o l’Associació de Dones Adrianes del Barri de La Mina. Hi trobem la cosificació del poble gitano, la denúncia fotogràfica sobre la destrucció mediambiental i fins i tot una gran escultura de caganer.

Els espais triats (Montjuïc i el Palau Moja) no són casuals a l’exposició.  De fet, Borja-Villel, juntament amb Lluís Alexandre i Beatriz Martínez, volen fer pensar i transformar la institució museística, posant en crisi els relats cronològics i les narratives immutable: “No és un llibre ni una tesi, sinó una exposició que es viu amb el cos”, destaca Martínez.

Fotografia | Jordi Medina – Gencat

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024