Connecta amb nosaltres

Societat

S’inaugura al barri el primer habitatge supervisat per a joves amb Asperger

Publicat

on

@orioladbe / Hi conviuen 3 noies d’entre 19 i 22 anys, acompanyades diàriament per un equip de professionals que les ajuden a configurar un projecte de vida independent i de qualitat.

Davant la necessitat i la demanda de les persones amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA), en aquest cas sense cap tipus de discapacitat intel·lectual, per poder rebre una atenció diferent, la Fundació Friends-Asperger inicia el projecte de vida independent Viure i conviure, escollint el Poble-sec com el lloc on des del passat mes de setembre conviuen en un pis supervisat l’Ariadna, l’Helena i la Mariona, tres noies amb TEA. Es tracta d’una iniciativa pionera a Catalunya, que pretén facilitar a aquestes 3 joves una bona transició a la vida adulta i promocionar la seva participació activa a la societat. 

Les noies són el centre

El programa es basa en un acompanyament a l’hora de prendre decisions o a l’hora de resoldre problemes quotidians, però sempre tenint en compte a les noies i mantenint la seva integritat com a persones. Se’ls ofereix un recolzament des del principi, i es va retirant poc a poc a mesura que les noies van guanyant autonomia. “Elles són el centre, ja que el que tenen és una discapacitat social, però molt bona capacitat intel·lectual” destaca Isabel Guerra, psicòloga i coordinadora del projecte.

Asperger 154 (2)

Explicant a una de les noies el funcionament de la cuina /Carlos Omar Esquivel Soto

Pocs recursos

Malgrat la subvenció de 8.000 euros de l’Ajuntament de Barcelona, i que les famílies de les 3 noies fan una aportació mensual de 600 euros, amb aquests diners no n’hi ha prou. 

Davant la manca de recursos s’ha iniciat una campanya de mecenatge a migranodearena.org, a més d’organitzar diversos actes dedicats a l’autisme en què els pares de les noies s’hi impliquen tant com poden.  La Fundació dona molt suport posant el nom i diversos professionals, però recursos econòmics no en té, de manera que el pes en aquest cas recau sobre les famílies.

Valoració positiva

Al tractar-se d’un projecte pioner, no hi ha cap model de metodologia de treball previ, pel que bona part de la feina s’ha anat desenvolupant en el dia a dia. No obstant això, tot i ser conscients que hi ha certes coses que s’han de millorar, els resultats són bons. “Són moltes hores amb elles creant un projecte de vida que les motiva. No se les tracta com a persones amb discapacitat, primer de tot són cadascuna d’elles com a persona, i s’estableix un vincle meravellós” explica la Isabel. “No sóc la seva terapeuta, ni la seva amiga, ni la seva mare, sóc un recurs de recolzament incondicional que elles tenen. Saben que poden recórrer a mi per resoldre qualsevol problema que tinguin, i veuen que van avançant.”

Així doncs, la Isabel té molt clar que aquest és el camí a seguir, ja que “amb més d’un any de teràpia aquestes noies no han aconseguit tants progressos com els que han fet aquí en un sol mes. No es tracta de què jo faci màgia, sinó que treballar en un context natural d’intervenció afavoreix molt”.

Societat

Comencen les obres del nou poliesportiu que es posarà en marxa amb retard

L’equipament s’inaugurarà sense grades ni vestidors, ja que es faran en una segona fase que encara no té ni data

Publicat

on

El nou poliesportiu ja està en obres, però no obrirà quan s’havia promès. Si bé pels volts de febrer del 2025 l’Ajuntament preveia tenir enllestida la primera fase a finals del 2026, ara el consistori fixa l’estrena de les pistes per a la primavera del 2027 sense detallar les causes del retard.

Amb una inversió de prop de tres milions d’euros, l’antic Pavelló 2 de la Fira es convertirà en un equipament de 3.450 m² amb dues pistes aptes per jugar a handbol, bàsquet, futbol sala i voleibol. També s’hi construiran un vestíbul, magatzems, una infermeria i lavabos. Això sí, vestidors i grades quedaran per a una segona fase, encara sense data.

El nou espai acollirà els cinc clubs que avui utilitzen el Pavelló d’Itàlia, destinat a l’enderroc: CBSAPS, APA Poble-sec, PalmaSec, Terra Negra i Joves Units del Poble-sec.

Cal tenir en compte que les obres formen part d’una transformació més àmplia de Montjuïc, la qual s’espera tenir enllestida pel 2029. A hora d’ara, la reforma ja ha obligat a traslladar el Piromusical de la Mercè de l’avinguda de la Reina Maria Cristina a la platja de la Nova Icària, mentre que la festa de Cap d’Any segurament se celebri a l’Anella Olímpica.

Fotografia | Ajuntament de Barcelona

Continua llegint

Societat

La biblioteca celebra el dia del seu aniversari tancada per una avaria

Publicat

on

La biblioteca Francesc Boix ha complert 25 anys aquest 15 de setembre amb la persiana abaixada. Una avaria a l’equip de climatització va deixar l’equipament ubicat al número 34 del carrer de Blai tancat al públic des del 2 de setembre, i no ha représ el servei fins aquest dilluns 21. Pel camí va caure la inauguració una exposició de fotos inèdites de quan el centre cultural va obrir les portes, l’any 2001. De fet, aquest havia de ser l’acte que encetés els actes de l’efemèride. Ara, però, sembla que la resta de l’agenda festiva manté la programació inicial. Això sí, amb tot d’aparells repartits.

Què va passar?

La biblioteca tanca cada agost i el personal es reparteix per altres centres de la xarxa. En tornar, els professionals de l’equipament es van trobar l’aire condicionat espatllat a les plantes de dalt. En canvi, a baix sí que funcionava, excepte a la sala on es fan les activitats.

Derivat d’aquesta circumstància, amb l’espai ple de gent, la temperatura podia superar els 27 graus. Unes condicions que no són recomanables ni per al personal ni per als usuaris, apunten: “Mentre no es repari l’avaria o no baixi la temperatura no es pot tenir la biblioteca en funcionament”, resumia abans de la reobertura de la biblioteca el vicepresident de l’Associació Francesc Boix, Ricard Marco.

Aires portàtils i ventiladors

La biblioteca ha reobert, però això no vol dir que l’avaria ja estigui arreglada. “S’ha resolt provisionalment amb aires condicionats portàtils i ventiladors”, explica a ZONA SEC el director de la biblioteca, Joan Delgado Borrallo. Marco ho detalla: “D’aquesta manera han pogut obrir amb normalitat, però encara s’ha de reparar la instal·lació fixa”.

El manteniment depèn del Districte de Sants-Montjuïc. Segons Marco, la biblioteca va avisar el servei, que hi va anar, s’ho va mirar i va prometre la reparació. El primer termini apuntava a mitjans o finals de setembre, però la previsió s’ha desplaçat a l’octubre. Com tantes coses de l’administració, “va una mica per llarg”, assegura. De la causa concreta, poca cosa se’n sap, però Marco la descriu com un fet fortuït: “No recordo altres precedents”. 

La festa d’aniversari continua

El programa del 25è aniversari se salva gairebé sencer. “Totes les activitats programades pel 25è aniversari del centre continuen vigents”, assegura Delgado. “L’única activitat anul·lada ha estat la del dia 9 de setembre”, precisa. Aquell acte es farà ara el divendres 2 d’octubre, amb la inauguració de l’exposició ‘Fa 25 anys al Poble-sec: memòria d’un inici’, que reuneix fotos inèdites de l’estrena.

Continua llegint

Societat

El Museu del Transport s’allunya de Montjuïc i posa rumb a la Vall d’Hebron

Publicat

on

El futur Museu del Transport ja té una ubicació preferent, però no és la que reclamava la plataforma pro-museu. L’Ajuntament i TMB han constituït aquest setembre el grup impulsor d’un Museu del Transport Públic, per la qual cosa ara es genera el dubte de si incorporarà material d’altres operadors. El que sí que s’ha definit, però, és que tindrà la seu principal sobre els tallers de metro de Sant Genís, a la Vall d’Hebron. La idea és que aquest espai exhibeixi vehicles històrics i recursos interactius, però el mateix consistori ha avançat que serà un segon recinte el que aculli el gruix dels vehicles. Ara bé, aquest segon espai està encara sense ubicació ni data d’execució.

En qualsevol cas, el projecte s’allunya de la proposta de la Coordinadora Pro Museu del Transport, que reivindica instal·lar un museu al Palau 1 de la Fira de Montjuïc, l’antic Palau de Comunicacions i Transports del 1929. De fet, el govern de l’alcalde, Jaume Collboni, ja ha descartat aquesta idea. Si bé la coordinadora ha lamentat el canvi de rumb, també ha assegurat que participarà en el grup impulsor amb l’objectiu de reimpulsar la idea de Montjuïc.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2025