Connecta amb nosaltres

Societat

Arrenca el procés per decidir els equipaments del barri dels propers deu anys

Publicat

on

Redacció / La Biblioteca Francesc Boix podria ampliar-se

El passat 5 d’abril es va fer la primera reunió del procés participatiu que definirà els usos de la Casa de la Premsa, el futur equipament de la Satalia, la reordenació de la biblioteca Francesc Boix del carrer Blai, el centre cívic El Sortidor i el centre cultural Albareda. Aquests són els espais en els que l’Ajuntament està disposat a invertir en un horitzó de deu anys, tot i que al barri hi ha molts altres espais pendents de destí que es deixen per més endavant.

La Casa de la Premsa és un edifici construït per l’exposició de 1929 i que actualment es troba en desús, tot i que en bon estat de conservació. L’Ajuntament compta amb destinar una quantitat indeterminada en els propers mesos per fer, almenys, una part de la remodelació. L’obra definitiva es faria probablement el 2019, quan el projecte definitiu ja hauria passat tots els tràmits. La Comissió per la Recuperació de la Casa de la Premsa, formada per més de 80 entitats i que té el suport de dues mil signatures, aspira a fer-hi activitats dedicades a la gent gran, els joves i altres col·lectius. Es vol que la comunicació sigui un eix transversal d’aquestes activitats comptant amb organitzacions professionals i institucions del sector. Alhora es treballa amb propostes de caire artístic i terapèutic així com el foment del cooperativisme i l’economia social.

Biblioteca

Façana de la Biblioteca Francesc Boix / Ajt Bcn

Canvis en equipaments actuals

La biblioteca Francesc Boix del carrer Blai és un altre candidat a remodelació, doncs els tècnics municipals estimen que cal ampliar-ne les instal·lacions, cosa que podria acabar amb un canvi d’ubicació. Una possibilitat en aquest sentit és un solar disponible al passeig de l’Exposició. També el centre cívic El Sortidor i el centre cultural del carrer Albareda viuran canvis, ja que es considera que hi ha espais que es poden utilitzar de forma més eficient i prestar alguns dels serveis que el barri necessita. 

Seguiment del procés 

El procés el dinamitzarà l’empresa Eidos i comptarà amb l’assessorament del prestigiós geògraf de la UAB Francesc Muñoz, expert en gentrificació. Per la banda veïnal es constituirà un grup motor que seguirà el procés en coordinació amb els tècnics de l’empresa i de l’Ajuntament. Hi haurà membres de la comissió per la recuperació de la Casa de la Premsa, però també es vol que hi hagi altres persones que aportin punts de vista el més plurals possible. En aquest sentit, una de les activitats del procés consistirà en preguntar a ciutadans de peu per les necessitats d’equipaments del barri. Es vol superar d’aquesta manera el cercle de les persones més organitzades al voltant de les entitats. 

Informe final al novembre

Les necessitats d’equipaments del barri ja es van definir en un document presentat setmanes enrere i que es va elaborar en funció dels criteris oficials de les administracions públiques. Aquest document reconeix importants mancances al barri, com l’ampliació de la biblioteca o la creació d’un nou institut. Però el document es considera tan sols un punt de partida i s’atendran altres demandes que no apareixen oficialment reconegudes.

El procés participatiu que ara comença tindrà una primera fase de diagnòstic que s’allargarà fins l’estiu, una altra de propostes i un informe final del pla d’equipaments del Poble Sec que es preveu acabar el mes de novembre. 

Societat

Comencen les obres del nou poliesportiu que es posarà en marxa amb retard

L’equipament s’inaugurarà sense grades ni vestidors, ja que es faran en una segona fase que encara no té ni data

Publicat

on

El nou poliesportiu ja està en obres, però no obrirà quan s’havia promès. Si bé pels volts de febrer del 2025 l’Ajuntament preveia tenir enllestida la primera fase a finals del 2026, ara el consistori fixa l’estrena de les pistes per a la primavera del 2027 sense detallar les causes del retard.

Amb una inversió de prop de tres milions d’euros, l’antic Pavelló 2 de la Fira es convertirà en un equipament de 3.450 m² amb dues pistes aptes per jugar a handbol, bàsquet, futbol sala i voleibol. També s’hi construiran un vestíbul, magatzems, una infermeria i lavabos. Això sí, vestidors i grades quedaran per a una segona fase, encara sense data.

El nou espai acollirà els cinc clubs que avui utilitzen el Pavelló d’Itàlia, destinat a l’enderroc: CBSAPS, APA Poble-sec, PalmaSec, Terra Negra i Joves Units del Poble-sec.

Cal tenir en compte que les obres formen part d’una transformació més àmplia de Montjuïc, la qual s’espera tenir enllestida pel 2029. A hora d’ara, la reforma ja ha obligat a traslladar el Piromusical de la Mercè de l’avinguda de la Reina Maria Cristina a la platja de la Nova Icària, mentre que la festa de Cap d’Any segurament se celebri a l’Anella Olímpica.

Fotografia | Ajuntament de Barcelona

Continua llegint

Societat

La biblioteca celebra el dia del seu aniversari tancada per una avaria

Publicat

on

La biblioteca Francesc Boix ha complert 25 anys aquest 15 de setembre amb la persiana abaixada. Una avaria a l’equip de climatització va deixar l’equipament ubicat al número 34 del carrer de Blai tancat al públic des del 2 de setembre, i no ha représ el servei fins aquest dilluns 21. Pel camí va caure la inauguració una exposició de fotos inèdites de quan el centre cultural va obrir les portes, l’any 2001. De fet, aquest havia de ser l’acte que encetés els actes de l’efemèride. Ara, però, sembla que la resta de l’agenda festiva manté la programació inicial. Això sí, amb tot d’aparells repartits.

Què va passar?

La biblioteca tanca cada agost i el personal es reparteix per altres centres de la xarxa. En tornar, els professionals de l’equipament es van trobar l’aire condicionat espatllat a les plantes de dalt. En canvi, a baix sí que funcionava, excepte a la sala on es fan les activitats.

Derivat d’aquesta circumstància, amb l’espai ple de gent, la temperatura podia superar els 27 graus. Unes condicions que no són recomanables ni per al personal ni per als usuaris, apunten: “Mentre no es repari l’avaria o no baixi la temperatura no es pot tenir la biblioteca en funcionament”, resumia abans de la reobertura de la biblioteca el vicepresident de l’Associació Francesc Boix, Ricard Marco.

Aires portàtils i ventiladors

La biblioteca ha reobert, però això no vol dir que l’avaria ja estigui arreglada. “S’ha resolt provisionalment amb aires condicionats portàtils i ventiladors”, explica a ZONA SEC el director de la biblioteca, Joan Delgado Borrallo. Marco ho detalla: “D’aquesta manera han pogut obrir amb normalitat, però encara s’ha de reparar la instal·lació fixa”.

El manteniment depèn del Districte de Sants-Montjuïc. Segons Marco, la biblioteca va avisar el servei, que hi va anar, s’ho va mirar i va prometre la reparació. El primer termini apuntava a mitjans o finals de setembre, però la previsió s’ha desplaçat a l’octubre. Com tantes coses de l’administració, “va una mica per llarg”, assegura. De la causa concreta, poca cosa se’n sap, però Marco la descriu com un fet fortuït: “No recordo altres precedents”. 

La festa d’aniversari continua

El programa del 25è aniversari se salva gairebé sencer. “Totes les activitats programades pel 25è aniversari del centre continuen vigents”, assegura Delgado. “L’única activitat anul·lada ha estat la del dia 9 de setembre”, precisa. Aquell acte es farà ara el divendres 2 d’octubre, amb la inauguració de l’exposició ‘Fa 25 anys al Poble-sec: memòria d’un inici’, que reuneix fotos inèdites de l’estrena.

Continua llegint

Societat

El Museu del Transport s’allunya de Montjuïc i posa rumb a la Vall d’Hebron

Publicat

on

El futur Museu del Transport ja té una ubicació preferent, però no és la que reclamava la plataforma pro-museu. L’Ajuntament i TMB han constituït aquest setembre el grup impulsor d’un Museu del Transport Públic, per la qual cosa ara es genera el dubte de si incorporarà material d’altres operadors. El que sí que s’ha definit, però, és que tindrà la seu principal sobre els tallers de metro de Sant Genís, a la Vall d’Hebron. La idea és que aquest espai exhibeixi vehicles històrics i recursos interactius, però el mateix consistori ha avançat que serà un segon recinte el que aculli el gruix dels vehicles. Ara bé, aquest segon espai està encara sense ubicació ni data d’execució.

En qualsevol cas, el projecte s’allunya de la proposta de la Coordinadora Pro Museu del Transport, que reivindica instal·lar un museu al Palau 1 de la Fira de Montjuïc, l’antic Palau de Comunicacions i Transports del 1929. De fet, el govern de l’alcalde, Jaume Collboni, ja ha descartat aquesta idea. Si bé la coordinadora ha lamentat el canvi de rumb, també ha assegurat que participarà en el grup impulsor amb l’objectiu de reimpulsar la idea de Montjuïc.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2025