Connecta amb nosaltres

Societat

Susoespai: art per trencar els estigmes i normalitzar els trastorns mentals

Publicat

on

Oriol Adán / Amb diversos tallers i visites a diferents museus de la ciutat, els participants treballen activament i els ajuda a millorar la seva autoestima

La primera pedra del que ara es coneix com a Susoespai, Creació i Salut Mental va sorgir molt abans de crear l’entitat actual. L’any 2000, el Museu Nacional D’Art de Catalunya va crear un programa per apropar l’art a aquells col·lectius més vulnerables, i en va fer responsable a la que ara és presidenta i creadora de Susoespai, la Fina Alert.

A finals de 2007, el MNAC va haver de deixar de dur a terme l’activitat, però la Fina Alert va optar per continuar el projecte creant una nova entitat.  “Quan el museu va deixar de desenvolupar aquesta tasca, vaig decidir crear l’associació Susoespai per seguir dedicant-me a aquesta proposta, que em sembla molt necessària”, explica Alert.

Projecte d’inclusió

L’objectiu bàsic amb el que neix Susoespai és el d’afavorir la inclusió de les persones que pateixen trastorns mentals dins la vida cultural i social de la ciutat. A través de diverses activitats artístiques totalment gratuïtes es proporcionen estímuls i motivacions als seus participants que ajuden a augmentar la seva socialització i millorar la seva autoestima. 

Susoespai_1

Una de les activitats consisteix en pintar un mural / Susoespai

El que es considera més important durant les activitats de Susoespai és el procés de treball, és a dir, tot allò que els participants viuen durant l’experiència. Així, com diu la Fina Alert, “una de les moltes coses que aporta la nostra tasca és intentar normalitzar al màxim el cercle vital d’aquestes persones que conviuen amb trastorns mentals”.

Diversos tallers

Amb un equip docent format per 7 professionals llicenciats en Belles Arts, Història de l’Art o Filologia, s’organitzen 3 tallers diferents cada setmana i un seminari-taller vinculat actualment a la Fundació Miró, la Fundació Tàpies i el MNAC, on després de visitar una exposició d’algun d’aquests museus es prepara una activitat vinculada amb allò que han vist i que els ha fet pensar, aprendre o reflexionar. Aquestes activitats es duen a terme al CC Albareda, i cada setmana hi participen prop de 130 persones en total.

Trencar estigmes

La majoria de les persones que pateixen trastorns mentals no poden dur una vida laboral regular, i això fa que sovint la societat els arribi a considerar com a persones no productives. Aquest estigma, però, no només és de la societat envers aquestes persones, sinó que, com explica Fina Alert, “a vegades també és d’ells cap a si mateixos, un auto-estigma que pot fer que visquin d’una forma molt apàtica”. Així, “el fet de dur les seves activitats al món dels museus i la cultura obre un nou món per a ells, un espai on ells no són estigmatitzats i on poden actuar activament, ajudant a que tinguin una imatge no tan estereotipada de si mateixos”, conclou Alert.

Sant Pere Claver i l’esport

Una de les entitats més compromeses amb la salut mental al barri és la Fundació Sanitària Sant Pere Claver, amb una gran varietat d’iniciatives i activitats per fomentar la socialització i la integració de persones amb alguna problemàtica mental i/o en risc d’exclusió social. Si Susoespai treballa a través de l’Art, la iniciativa SportJove de la Fundació Sant Pere Claver ho fa a través de l’esport. A través del futbol sala, el bàsquet i el pàdel, es faciliten les relacions humanes en un context lúdic, incrementant l’autoestima, la capacitat de superació i el benestar físic i emocional dels participants. La iniciativa, subvencionada per l’Ajuntament de Barcelona, està destinada a joves d’entre 14 i 21 anys atesos als serveis públics de la xarxa de salut mental de tota l’àrea metropolitana. En aquest cas, les activitats esportives estan conduïdes per un tècnic esportiu especialitzat i una terapeuta ocupacional que afavoreix la socialització i les dinàmiques relacionals. Els entrenaments de bàsquet i futbol sala es fan cada dilluns i dijous a la Pista Poliesportiva de les Tres Xemeneies, i les sessions de pàdel s’organitzen
una vegada al mes.

Per inscriure-s’hi cal trucar al 93 431 71 62 o enviar un mail a sportjove@fhspereclaver.org.

 

Societat

Comencen les obres del nou poliesportiu que es posarà en marxa amb retard

L’equipament s’inaugurarà sense grades ni vestidors, ja que es faran en una segona fase que encara no té ni data

Publicat

on

El nou poliesportiu ja està en obres, però no obrirà quan s’havia promès. Si bé pels volts de febrer del 2025 l’Ajuntament preveia tenir enllestida la primera fase a finals del 2026, ara el consistori fixa l’estrena de les pistes per a la primavera del 2027 sense detallar les causes del retard.

Amb una inversió de prop de tres milions d’euros, l’antic Pavelló 2 de la Fira es convertirà en un equipament de 3.450 m² amb dues pistes aptes per jugar a handbol, bàsquet, futbol sala i voleibol. També s’hi construiran un vestíbul, magatzems, una infermeria i lavabos. Això sí, vestidors i grades quedaran per a una segona fase, encara sense data.

El nou espai acollirà els cinc clubs que avui utilitzen el Pavelló d’Itàlia, destinat a l’enderroc: CBSAPS, APA Poble-sec, PalmaSec, Terra Negra i Joves Units del Poble-sec.

Cal tenir en compte que les obres formen part d’una transformació més àmplia de Montjuïc, la qual s’espera tenir enllestida pel 2029. A hora d’ara, la reforma ja ha obligat a traslladar el Piromusical de la Mercè de l’avinguda de la Reina Maria Cristina a la platja de la Nova Icària, mentre que la festa de Cap d’Any segurament se celebri a l’Anella Olímpica.

Fotografia | Ajuntament de Barcelona

Continua llegint

Societat

La biblioteca celebra el dia del seu aniversari tancada per una avaria

Publicat

on

La biblioteca Francesc Boix ha complert 25 anys aquest 15 de setembre amb la persiana abaixada. Una avaria a l’equip de climatització va deixar l’equipament ubicat al número 34 del carrer de Blai tancat al públic des del 2 de setembre, i no ha représ el servei fins aquest dilluns 21. Pel camí va caure la inauguració una exposició de fotos inèdites de quan el centre cultural va obrir les portes, l’any 2001. De fet, aquest havia de ser l’acte que encetés els actes de l’efemèride. Ara, però, sembla que la resta de l’agenda festiva manté la programació inicial. Això sí, amb tot d’aparells repartits.

Què va passar?

La biblioteca tanca cada agost i el personal es reparteix per altres centres de la xarxa. En tornar, els professionals de l’equipament es van trobar l’aire condicionat espatllat a les plantes de dalt. En canvi, a baix sí que funcionava, excepte a la sala on es fan les activitats.

Derivat d’aquesta circumstància, amb l’espai ple de gent, la temperatura podia superar els 27 graus. Unes condicions que no són recomanables ni per al personal ni per als usuaris, apunten: “Mentre no es repari l’avaria o no baixi la temperatura no es pot tenir la biblioteca en funcionament”, resumia abans de la reobertura de la biblioteca el vicepresident de l’Associació Francesc Boix, Ricard Marco.

Aires portàtils i ventiladors

La biblioteca ha reobert, però això no vol dir que l’avaria ja estigui arreglada. “S’ha resolt provisionalment amb aires condicionats portàtils i ventiladors”, explica a ZONA SEC el director de la biblioteca, Joan Delgado Borrallo. Marco ho detalla: “D’aquesta manera han pogut obrir amb normalitat, però encara s’ha de reparar la instal·lació fixa”.

El manteniment depèn del Districte de Sants-Montjuïc. Segons Marco, la biblioteca va avisar el servei, que hi va anar, s’ho va mirar i va prometre la reparació. El primer termini apuntava a mitjans o finals de setembre, però la previsió s’ha desplaçat a l’octubre. Com tantes coses de l’administració, “va una mica per llarg”, assegura. De la causa concreta, poca cosa se’n sap, però Marco la descriu com un fet fortuït: “No recordo altres precedents”. 

La festa d’aniversari continua

El programa del 25è aniversari se salva gairebé sencer. “Totes les activitats programades pel 25è aniversari del centre continuen vigents”, assegura Delgado. “L’única activitat anul·lada ha estat la del dia 9 de setembre”, precisa. Aquell acte es farà ara el divendres 2 d’octubre, amb la inauguració de l’exposició ‘Fa 25 anys al Poble-sec: memòria d’un inici’, que reuneix fotos inèdites de l’estrena.

Continua llegint

Societat

El Museu del Transport s’allunya de Montjuïc i posa rumb a la Vall d’Hebron

Publicat

on

El futur Museu del Transport ja té una ubicació preferent, però no és la que reclamava la plataforma pro-museu. L’Ajuntament i TMB han constituït aquest setembre el grup impulsor d’un Museu del Transport Públic, per la qual cosa ara es genera el dubte de si incorporarà material d’altres operadors. El que sí que s’ha definit, però, és que tindrà la seu principal sobre els tallers de metro de Sant Genís, a la Vall d’Hebron. La idea és que aquest espai exhibeixi vehicles històrics i recursos interactius, però el mateix consistori ha avançat que serà un segon recinte el que aculli el gruix dels vehicles. Ara bé, aquest segon espai està encara sense ubicació ni data d’execució.

En qualsevol cas, el projecte s’allunya de la proposta de la Coordinadora Pro Museu del Transport, que reivindica instal·lar un museu al Palau 1 de la Fira de Montjuïc, l’antic Palau de Comunicacions i Transports del 1929. De fet, el govern de l’alcalde, Jaume Collboni, ja ha descartat aquesta idea. Si bé la coordinadora ha lamentat el canvi de rumb, també ha assegurat que participarà en el grup impulsor amb l’objectiu de reimpulsar la idea de Montjuïc.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2025