Connecta amb nosaltres

Cultura

‘To be, or not to be’ del Teatre Apolo

La situació econòmica, amb un munt de deutes, i la precària oferta artística estan deixant la sala del Paral·lel a la vora de l’abisme

Publicat

on

El Teatre Apolo es troba en una situació delicada i difícil. L’empresa que gestiona el teatre des de mitjans del 2017, Ethika Global Group –després de l’operació de compravenda del teatre, que va acabar en mans d’un inversor estranger– ha rebut diverses denúncies d’artistes i treballadors per impagament. Entre els denunciants hi figura La Maña, vedet que va fer el seu acomiadament dels escenaris a l’Apolo. El desembre de 2017 fa fer 20 funcions i encara no ha cobrat cap d’aquelles actuacions. Ella demana el cobrament dels prop de 90.000 euros que la gestora del local, Etika Global, li deu. L’empresa, que és una assessoria financera especialitzada en el mercat de divises, admet els deutes però de moment no ha pogut fer front a tots els impagaments.

L’aposta per Ricard Reguant

La gran aposta del teatre, en la nova etapa després de la compra del local, va ser el fitxatge d’un director artístic de renom: Ricard Reguant, creador de diversos musicals d’èxit. Però l’aposta no va funcionar i el primer gran espectacle, Rouge, va ser un fracàs econòmic i els espectacles succesius, com Sherlock Holmes y el destripador, tampoc van aconseguir un èxit de públic. Tot plegat ha deixat un panorama força negre en forma de deutes i mala imatge. L’empresa culpa el director artístic del fracàs i l’acusa d’irregularitats i d’haver-se lucrat cobrant drets d’autor de les obres que ha dirigit. Reguant, per la seva part, ha demandat l’empresa i li reclama 100.000 euros en concepte de sous. Però els deutes també esquitxen a petits empresaris, artistes, tècnics i tot un reguitzell de professionals que veuen com la seva feina està sent menystinguda i no recompensada com hauria de ser.

Canvi de gestor o de propietat

Amb una situació tan fosca la solució podria passar pel canvi de gestor o per la compra del teatre, amb una operació similar a la del Teatre Victòria que ha sigut comprat per Antonio Díaz (el Mago Pop) i que fa albirar temps d’èxits. Malgrat la falta d’experiència en el món de l’espectacle, Ethika Global Group anuncia que no farà més produccions pròpies i que nomenarà nou director artístic les pròximes setmanes. Tant Reguant com La Maña tenen por que la situació acabi en un concurs de creditors i que ningú cobri, i manifesten el seu desig que siguin uns altres els que gestionin el teatre.

ENRIC MESTRES

Continua llegint
Click to comment

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Cultura

La Virgueria fa 10 anys

Publicat

on

Al carrer Grasses, 21 hi ha la seu de la Virgueria, una companyia de teatre que va néixer el 2009 “fruit de dues persones que enteníem el teatre d’una mateixa manera”, explica l’Aleix Fauró, fundador, juntament amb Isis Martín, d’aquest projecte. El primer espectacle que van estrenar va ser Si avui és diumenge, demà és dijous i, des d’aleshores, han passat per diverses sales de la ciutat, com la sala Beckett, el Tantarantana, el teatre Lliure o el TNC. A la Virgueria treballen des de la llibertat creativa i aposten per un teatre “que vol provocar la reflexió i canviar el món, encara que sigui des de la nostra petita parcel·la”, diuen.

‘Com menja un caníbal’

Actualment, la companyia treballa en els assajos de Com menja un caníbal, un text que tracta sobre la fragilitat i sobre aquelles persones a les quals el sistema productiu deixa de banda. “És la història de la Dora, una dona que als anys 50 emigra des d’un poble d’Aragó a Barcelona amb un germà que té una discapacitat. Ella es veu amb la necessitat de generar un ambient més agradable al voltant del seu germà, i el que fa és inventar-se un món fantàstic per a ell”, diuen els creadors d’aquest espectacle, que és una coproducció amb el Teatre Arnau Itinerant.

Continua llegint

Cultura

Aquí se censura

El llibre humorístic ‘On és l’Estel·la?’ de Toni Galmés ha estat acusat de ser una ‘‘apologia colpista’’

Publicat

on

El juny d’aquest any l’editorial barcelonina Comanegra va saber que el Sindicat de Policia de les Balears amenaçava amb interposar una querella criminal contra els implicats en la publicació d’un llibre il·lustrat humorístic i satíric: On és l’Estel·la?, obra de Toni Galmés (Comanegra, 2018). Els motius de la denúncia es basen en què aquest “tebeo menoscaba y denigra el Cuerpo Nacional de Policía y a la Guardia Civil y atenta contra los sentimientos de las personas integrantes de dichas instituciones” i demana, com en els temps més foscos, que es procedeixi “a la retirada y eliminación de los ejemplares”.

En aquest cas, el llibre denunciat i sobre el qual pesa una possible censura (amb l’empara, a més, de la vigent Llei Mordassa) és una relectura del mític On és Wally?, però partint d’una idea ben original en clau satírica: una noia que ha estat testimoni privilegiat de les jornades pel dret d’autodeterminació més concorregudes: de les Diades multitudinàries a l’escorcoll d’impremtes i el 20-S, sense oblidar-se’n del Piolín i, és clar, l’1-O. Però, no us penseu pas que ha estat l’únic llibre censurat o perseguit els darrers anys, no. La llista és llarga: Un rey golpe a golpe, de Patricia Sverlo; Manual del torturador español, de Xabier Makazaga; Fariña, de Nacho Carretero, etc. I aquí hi podríem afegir portades de El Jueves censurades, obres d’art retirades de la fira ARCO, rapers exiliats a causa de les seves lletres, cantants que han visitat els jutjats per unes piulades a Twitter…

No corren bons temps per a la llibertat d’expressió i, precisament per això, cal donar suport a la sàtira política de On és l’Estel·la?, de Toni Galmés i l’editorial Comanegra, perquè la sàtira és un bé comú i, a més, la sàtira del poder i de tota autoritat són signe d’una democràcia sana.

Continua llegint

Cultura

Arrenca la nova temporada al Paral·lel

Màgia, espectacles infantils, comèdies i reposicions són algunes de les propostes que ompliran els teatres de Sant Antoni, Raval i Poble-sec

Publicat

on

Comença el curs escolar i amb ell arriba una nova temporada teatral a les sales del Paral·lel i els barris que l’envolten. Amb la incertesa de què passarà amb el Teatre Apolo, que de moment no ha programat cap espectacle, la resta de sales encaren una temporada que promet ser, com a mínim, tan diversa i farcida d’èxits com l’anterior. A mitjans de setembre, el Teatre Victòria, ara en mans del Mago Pop, comença a programar Nada es imposible, l’espectacle d’il·lusionisme que, des de la seva estrena l’any 2017, ja ha aconseguit més d’un milió d’espectadors. El dia 18, la Sala Barts estrena Els reis de Shakespeare escriuen el discurs de Phillipe the sixth, de la companyia Laminimal. La cartellera de setembre d’aquesta sala també inclou l’espectacle Mi Lucha, protagonitzat per Antonia San Juan, i del 10 al 20 d’octubre es reprogramarà Miedo, d’Albert Pla. El Teatre Condal arrenca la temporada amb un espectacle dedicat als més petits, Lunnis de leyenda, amb la cantant Lucrecia. A partir d’octubre, Joan Pera torna al Condal amb El pare de la núvia, una comèdia de Joel Joan i Hèctor Claramunt. Pel que fa al Teatre Tantarantana, al carrer de les Flors, obre amb Persones potencialment perilloses, tragèdia contemporània a ritme de hip hop.

Programació a les sales alternatives 

Al Poble-sec, el 19 de setembre La Vilella estrena l’obra Freeze the nipple, un text d’Aina Trubia sobre les tècniques de supervivència de dues hostesses esportives a dos graus sota zero. El Teatre del Raval, per la seva banda, obre temporada amb la reposició de Testimoni de càrrec d’Agatha Christie, un dels grans èxits de la temporada anterior. La Sala Fènix inaugura temporada el 4 de setembre amb el cicle Dona’m Veu/Dona amb Veu i l’espectacle Blackface y otras vergüenzas, de la companyia No es país para negras. Per últim, el Teatro de los Sentidos ultima els detalls del seu nou espectacle, Renéixer, de moment sense data d’estrena.

Enguany el Teatre Arnau Itinerant també oferirà una programació teatral a diversos espais mentre té lloc la reforma de l’edifici. El 12 d’octubre s’estrena SIN TÍTULO, un espectacle de la companyia La Danesa creat a partir de la Comedia sin título de Federico García Lorca. I al desembre, la Lleialtat Santsenca acollirà Com menja un caníbal de la companyia La Virgueria.

Continua llegint

Paral-lel OH!

Copyright © 2018 Zona Sec.