Connecta amb nosaltres

Cultura

El Poble-sec s’acomiada de dos espais de música en viu

Els locals culturals Jam Circus i Porta Roja abaixen la persiana per desavinences amb alguns veïns

Publicat

on

Si fa uns mesos molts mitjans ens fèiem ressò i celebràvem la nova legislació que suposadament havia de protegir la música en viu als locals de petit format, tot garantint la convivència veïnal, avui hem de comunicar una notícia que afecta de ple a la cultura de proximitat del barri i de la ciutat. Després de desavinences amb alguns veïns i de no poder assumir les despeses que comporten les reformes d’adequació dels locals de música en viu de petit format, dos locals emblemàtics del Poble-sec han tancat les seves portes per sempre.

Dos casos molt similars

El primer tancament és el del local de l’associació sociocultural Jam Circus, al carrer de Margarit, que en els seus cinc anys i mig de vida s’havia convertit en un espai de trobada al barri on es programaven actuacions teatrals, exposicions i concerts. Isabel Guerrero, una de les impulsores de l’espai, explica que el motiu del tancament ha estat un problema amb una veïna de l’edifici “que va començar a pressionar a la propietària perquè frenéssim l’activitat”, diu. Des d’aquesta associació recalquen que mai abans havien tingut problemes de convivència amb el veïnat i que les actuacions només tenien lloc fins a les 22.30h. Amb motiu de les queixes d’aquesta veïna, l’espai va haver de reduir la seva activitat i això va fer que el projecte resultés insostenible econòmicament. Malgrat la proposta de modificació de l’ordenança municipal de les activitats i dels establiments de pública concurrència, Guerrero explica que fer reformes a tot el local podia implicar una despesa de fins a 100.000 euros, “hi ha subvencions, però no financen més del 50% i nosaltres no podíem assumir la resta”, conclou. No obstant, des de Jam Circus asseguren que, com a associació, seguiran “participant a la Festa Major i fent esdeveniments de carrer, que és el que més ens interessa”.

Sense acord amb un veí

El segon cas és el de l’associació cultural i gastronòmica Porta Roja, que ha tancat el seu local del carrer de Tapioles per la mateixa raó que Jam Circus. Després de dos anys i mig d’activitat i bona convivència amb l’entorn, un veí els va denunciar per soroll i no van poder arribar a un acord amb ell. “Fèiem concerts en viu divendres i dissabte fins a les 22.30 h i a l’hora del vermut els diumenges”, diu Paula Trolliet, que estava al capdavant de la iniciativa.  Ella mateixa explica que el lloguer del local era molt car i sense música en viu no podien mantenir l’activitat. Pel que fa a la nova legislació dels anomenats Espais de Cultura Viva, Trolliet afirma que les exigències d’obres que han d’assumir els locals són inassolibles per a la majoria d’ells: “El que s’exigeix a nivell d’insonorització i ignifugació és inassolible per a un local com el nostre, i les ajudes són mínimes”. Afortunadament, Porta Roja també mantindrà la seva activitat, ara sense seu i amb una programació itinerant.

Cultura

Torna la Bibliomusicineteca!

Recuperen les activitats presencials

Publicat

on

Durant el confinament no han deixat d’oferir propostes, però ho feien, això sí, en format virtual. Ara, l’espai cultural La Bibliomusicineteca reobre les seves portes als veïns i ho fa amb una exposició de dos joves pintors del Poble-sec, Gerard Gyuk i Marc Conesa. A més, el dia 24 de juliol inauguren una exposició d’il·lustracions del llibre Relatos caseros (relats realitzats per diferents autors durant el confinament), de Guimar Martín i l’editorial Autografia.

Gravacions al Youtube

Paral·lelament, estan pujant al seu canal de Youtube gravacions d’actes celebrats aquesta temporada i de temporades passades: “Els que tenen relació amb el Poble-sec els compartim amb el Centre Cultural Albareda; ja es pot veure Serrat 70+2, que vam realitzar el 2015, L’aniversari de Zona Sec i properament la primera part de Viatge sonor pels Músics i la Música del Poble-sec”, expliquen la Sonia i el Ferran, els impulsors del projecte. D’altra banda, ja es pot consultar la pàgina www.larevoltadelstitelles.com, on s’hi pot trobar el treball que van realitzar sobre els titellaires catalans i que es va presentar el passat mes de desembre passat al Centre Cultural Albareda. Des de La Biblio expliquen que encara no tenen confirmacions de la celebració dels actes ajornats de Sant Jordi, però que, en aquest sentit, tenen preparada una petita exposició activa pels Sant Jordis del món.

Continua llegint

Cultura

Combatem l’LGTBI-fòbia!

Sembra Llibres publica una completa guia sobre la diversitat afectiva, sexual i de gènere

Publicat

on

Un cop més l’editorial Sembra Llibres ha fet diana amb una de les seves novetats editorials. En aquesta ocasió, us vull parlar de LGTBI. Claus bàsiques, una guia escrita per Eugeni Rodríguez (1965), president de l’Observatori contra l’Homofòbia, i Cristian Carrer (1991), psicòleg social, activista i coordinador tècnic d’aquesta associació, que, recordem-ho, va néixer a iniciativa del Front d’Alliberament Gai de Catalunya.

Aquesta guia és, de fet, dos llibres en un: per una banda, tenim una guia bàsica que fa un repàs a la història del moviment LGTBI (de la revolta de Stonewell i la repressió durant el règim franquista fins el moment actual…), centrada en els Països Catalans; i, per l’altra, hi trobem un manual que ens explicà què és la diversitat afectiva, sexual i de gènere. A més, en aquest volum hi trobem un bon grapat d’eines (bones pràctiques, protocols, etc.), que ens poden ajudar a prevenir, detectar i intentar acabar amb l’assetjament escolar per raó de l’orientació sexual o la identitat de gènere; i, només per això, considero que aquest llibre hauria de ser llegit per tots aquells que treballen amb infants i joves, i, si fos possible, hauria de ser a tots els centres escolars.

En aquesta guia, a més, hi trobem diverses intervencions –Gabriela Serra, Mar Cambrollé, Maria Pujol, Quim Roqueta, Toño Abad, Mar Garcia Puig, Tatiana Casado, entre d’altres–, que mostren la extraordinària diversitat d’aquest moviment. En resum, som davant d’un volum imprescindible: complet, amè, pioner, didàctic… i, a més, amb un preu apte per a butxaques en crisi: només 12,50 euros! I, per si tot això fos poc, la coberta que il·lustra el llibre és una magnífica obra de Sonia Pulido. Un llibre necessari per a uns temps en què, dissortadament, l’homofòbia encara mata.

Continua llegint

Cultura

Què passarà amb la Sala BARTS?

L’Ajuntament vol treure més rendiment públic a l’equipament plantejant una Casa de la Música l’any vinent

Publicat

on

L’edifici ubicat a l’avinguda del Paral·lel, 62, avui conegut com a Sala BARTS i anteriorment amb els noms d’Arteria Paral·lel, Studio 54, Teatre Espanyol i Circo Español Modelo, pertany a l’Ajuntament de Barcelona des que aquest el va expropiar l’any 2002. La gestió del projecte està en mans de la promotora The Project des del 2012 i, durant aquest temps, s’ha posicionat com una sala de concerts referent i rendible a la ciutat i un dels teatres del Paral·lel que han cultivat èxits de taquilla amb espectacles com El petit príncep o Miedo, de l’artista Albert Pla.

Més enllà de l’explotació comercial

La notícia arribava fa unes setmanes: des de l’Ajuntament es vol reformular el model de l’espai i convertir-lo en una Casa de la Música. Daniel Granados, delegat de Drets Culturals de l’Ajuntament, explica que el contracte amb The Project acaba a principis de 2021 i la nova gestió de l’espai sortirà a concurs: “Hem identificat que és una sala d’explotació privada que fa molt bona feina, però com a equipament públic està infrautilitzada. Al febrer ens vam reunir amb els representants de The Project per recordar-los que l’any que ve es farà un concurs públic, al qual es poden presentar, però a les funcions que fins ara tenia l’equipament en volem afegir de noves; que sigui un node dins del sector de la música i no només una sala d’explotació comercial. Un projecte que estigui travessat pel dret a l’accés a la cultura, a la pràctica cultural, a l’experimentació, a la formació…”, argumenta.

Compatibilitat entre models?

De la seva banda, la directora de BARTS, Silvia Berna, critica la manca de comunicació amb el Consistori: “Em vaig assabentar per la televisió que es volia convertir la sala en una Casa de la Música. Hem rebut la notícia amb una sorpresa desconcertant i amb decepció”. Berna explica que aixecar del no res un espai com la BARTS va suposar un esforç important: “Ha costat molt fer-nos una reputació bona entre els promotors musicals perquè confiïn a programar els seus artistes. A més, som molt solvents, hem cuidat l’espectador, hem ofert una programació eclèctica de música i teatre i la possibilitat que això desaparegui ens entristeix molt”, lamenta. Des de BARTS creuen que els dos models per a la sala poden ser compatibles: “Ens agradaria negociar i veure possibilitats, perquè acollir projectes emergents i una oferta de formació és compatible amb l’activitat. No és necessari esborrar el treball de set anys d’un lloc paradigmàtic a Barcelona”, apunten.

Continua llegint

Paral-lel OH!

Copyright © 2018 Zona Sec.