Connecta amb nosaltres

Història

Puces ensinistrades

Els espectacles amb grimoses bestioles van envair la Barcelona de principis del segle XX

Publicat

on

Les puces són paràsits molestos que piquen, xuclen sang i denoten falta d’higiene; tantes n’hi devia haver al segle XIX que algunes es van fer populars com a estrelles de circ. Entre les primeres notícies que tenim de semblants exhibicions figura el comunicat publicat a El Áncora, respecte a l’arribada a la ciutat d’una companyia de pulgas industriosas dirigides per un tal Jean Essinger, a l’abril de 1851. Unes dècades més tard, l’escriptor Agustí Calvet, Gaziel, descrivia la primitiva plaça de Catalunya com un descampat, un espai de solars i tanques, habitat per un circ eqüestre, un cafè envidrat conegut com La Pajarera i una sèrie de barracons de fira, entre les atraccions dels quals figuraven les puces ensinistrades.

Fent passar gana a aquestes grimoses bestioles, els seus domadors aconseguien que fessin piruetes i equilibris, estiressin un carro, o aixequessin objectes amb un pes diverses vegades superior al seu. Amb el canvi de segle, aquestes representacions van assolir un alt grau de complexitat i es van complicar amb tota mena d’experiments i innovacions. El 1909, el britànic F.P. Smith presentava una troupe de mosques, una de les quals apareixia a la pista disfressada de ama de cría. Per les mateixes dates, un japonès de cognom Kasamata era citat als diaris com un gran domador de ratolins. I el 1912 es feia famós el nord-americà Rawson com a entrenador d’ostres, a qui havia ensenyat a obrir i tancar les valves a la seva veu de comandament. El cas més estrambòtic va ser el del milionari Charles Rothschild, que el 1914 va pagar 25.000 francs per un rar exemplar que va engrossir la seva extensa col·lecció de puces. Lluny d’aquelles xifres, a Barcelona residia Melcior Quevedo, fill del carrer Valldonzella i conegut mundialment com a Mister Quevedini, un dels mestres mundials en l’art d’ensinistrar insectes, que comprava puces a pesseta la peça.

Les artistes treballaven a canvi de sang

Quevedo havia començat exhibint fenòmens de la natura (va arribar a presentar un matrimoni entre una geganta catalana i un nan andorrà, o un suposat salvatge que suposadament s’alimentava de carn humana). Però molt aviat va descobrir el negoci de les puces ensinistrades, i a elles es va dedicar amb tenacitat. Va muntar una companyia amb 300 minúscules artistes que treballaven a canvi de sang (en acabar la funció deixava que s’alimentessin del seu braç), les mostrava en una barraca situada on anys més tard es construiria el Teatre Poliorama. Coneixia cadascuna de les seves bestioles pel seu nom i nacionalitat, les tenia de tots els països on havia estat, tot i que puntualitzava que la majoria eren del barri de Sants. Amb els seus petits astres de l’espectacle va recórrer mig món, actuant per a tota mena de públic. Malgrat tot va acabar arruïnant-se i passant a formar part de la bohèmia barcelonina més astrosa i decadent, la que es reunia cada nit a les tertúlies del bar del Centre (avui part de la moderna ampliació del Liceu, a la Rambla de Caputxins). A aquest artista del barracó el va entrevistar Carlos Caballero el 1926, per a la seva sèrie Figuras del hampa internacional a La Voz. I novament el periodista Joan Tomàs el 1935, per a Mirador. Aleshores era un pobre jubilat vestit sempre de frac, amb el pit constel·lat de medalles, llarga cabellera blanca i perilla romàntica, que malvivia al Barri Xino com a venedor ambulant de rellotges, bijuteria, estilogràfiques o entrades de futbol. En ple declivi, els insectes ensinistrats ja compartien espai a la premsa amb els nous insecticides (com el Flit o el Vulcan-Gas) que garantien la destrucció radical de “xincxes, arnes, puces, mosques, polls i altres insectes”.

Puces ballarines, equilibristes i pallasses

El circ de puces més recordat de la ciutat va ser un dels darrers que es van poder veure per aquestes latituds. Va tenir lloc amb motiu de l’Exposició Internacional del 1929, el gran cronista Domènec de Bellmunt ho va explicar al seu Anecdotari inèdit de cinquanta anys de periodisme català. Per contemplar aquells shows, el reduïdíssim públic (només sis persones per passi) havia de mirar a través d’unes lents d’augment. Dins d’una caixa de vidre, les puces ballaven un vals de Strauss, després una dansa oriental vestides d’odalisques, i una sardana de Pep Ventura a càrrec de 32 bestioles amb barretina, el número final de les quals consistia en un comiat circense de múltiples pistes que incloïa des de puces equilibristes a puces pallasses. Bellmunt va entrevistar el domador –un savi alemany segons el cronista–, que li va explicar les diverses procedències dels seus animalets, catorze dels quals eren autèntiques puces barcelonines nascudes a diversos barris, des d’aristocràtics exemplars de Pedralbes i la Bonanova, a democràtics insectes populars caçats al Paral·lel, o “puces catalanistes del Barri Gòtic”.

Un final amb carrossa i casament

El record de tan insòlit espectacle es va perpetuar durant molt de temps després. El 1985, el periodista Jordi Torras recordava a La Vanguardia la passió de Carlos Gardel per Barcelona. I citava el partit de futbol que unes puces ensinistrades havien disputat a La Foixarda, en un pavelló del recinte d’atraccions exòtiques de l’Exposició Internacional on compartien espai amb domadors de serps, una font de mercuri, o un dipòsit d’aigua que simulava el fons marí. Aquell article va provocar diverses cartes al director per part de lectors que havien assistit a les funcions durant la seva infantesa. Com a prova presentaven fulletons publicitaris de les representacions i d’altres anteriors realitzades per la mateixa companyia al parc d’atraccions del Turó Park, durant la dècada de 1920. Afegien que el colofó ​​final d’aquell circ era un casament sumptuós, que incloïa una carrossa nupcial tirada per quatre hercúlies puces. Així doncs, sembla que la història dels paràsits ensinistrats va tenir un final feliç.

XAVIER THEROS (Diari El País)

Continua llegint

Història

L’entrada a l’Exposició

Publicat

on

Un dels punts que la Junta Directiva de l’Exposició Internacional de Barcelona va considerar important era l’entrada al recinte. Per aquesta raó, l’any 1927, va obrir un concurs públic per al seu disseny. El 18 de gener de 1928 es va aprovar el projecte de Ramon Raventós, arquitecte que ja es trobava realitzant alguns projectes de l’Exposició.

El seu projecte va consistir en una esplanada entre els dos palaus, ja en construcció, de forma semicircular i delimitada per una balustrada decorada per quatre escultures que representaven les Arts, la Indústria, el Comerç i l’Esport. Per salvar el desnivell es van construir unes escalinates des de la plaça Espanya fins als Palaus.

Com a porta d’accés a l’Exposició, i amb caire majestuós, va dissenyar dues torres bessones per trencar l’horitzontalitat dels palaus, ja que buscava la projecció dels desnivells de l’eix principal de l’Exposició fins al Palau Nacional.

Tot i que les torres recorden el campanar de l’església de Sant Marc de Venècia, raó per la qual són conegudes com a “Torres Venecianes”, aquesta mena de torre es troba dins d’altres projectes arquitectònics d’aquell període.

Aquestes torres són iguals en la seva part exterior, amb una alçada de 47 metres dividida en quatre parts; la base de carreus de pedra artificial, el fust de maó a la vista, la galeria superior de columnes, també de pedra artificial, i la coberta. La pujada a la torre es fa mitjançant una escala que consta de 210 esglaons i que fa 1 metre d’amplada.

La funció de cada torre era diferent, mentre que la de l’oest era per al control de la Font Màgica i els jocs de llum i aigua, l’altra contenia les sirenes d’avisos d’emergència. La previsió d’enderrocar-les no es va complir i, finalment, es van conservar.

Continua llegint

Història

23 d’octubre de 1940 | Himmler, cap de les SS alemanyes, visita Barcelona

Els dies 23 i 24 d’octubre, Himmler ve a Barcelona, s’estatja a l’hotel Ritz i visita Montserrat, en cerca del Sant Greal, on creu que està amagat pels monjos

Publicat

on

En el número anterior d’aquesta secció recordàvem la reforma del Memorial del Fossar de la Pedrera. El fet històric que avui recordem hi té una relació estretament lligada.

La guerra civil acaba l’abril de 1939. El març de l’any anterior, Alemanya s’ha annexionat Àustria i pels volts del mes d’octubre també ha ocupat els Sudets txecoslovacs. El final de la nostra guerra civil presagia importants esdeveniments a tot el continent. L’agost de 1939, se signa l’acord Molotov-Ribbentrop, de no-agressió entre Alemanya i la Unió Soviètica. L’1 de setembre, però, Alemanya envaeix Polònia. És l’inici de la Segona Guerra Mundial.

El juny de 1940, França és ocupada i Hitler estableix el govern francès a Vichy. Tres mesos després, comencen els bombardejos alemanys sobre la Gran Bretanya. L’agost, l’exèrcit alemany deté, a la Bretanya, el president de la Generalitat, Lluís Companys; el lliura a la policia espanyola i és conduït a Madrid, on passa per diversos interrogatoris. A primers d’octubre és portat al castell de Montjuïc, per fer-li un consell de guerra. El dia 14 és condemnat a pena de mort i l’endemà és afusellat al fossar de Santa Eulàlia de Montjuïc.

El 19 d’octubre, Heinrich Himmler, cap de les SS i responsable dels camps de concentració, creua la frontera d’Irun per dirigir-se a Burgos, on coneix el general Franco. Després viatja a Madrid, on visita diversos museus, Toledo i El Escorial. Encara que és la tercera autoritat alemanya, rep honors de cap d’Estat.

L’objecte principal de la visita és inspeccionar les forces de seguretat espanyoles, afermar la cooperació policial hispano-alemanya i enllestir la trobada entre Franco i Hitler, a l’estació d’Hendaia, que té lloc el dia 23, amb la presència dels respectius ministres d’afers exteriors, Serrano Suñer i Ribbentrop. De fet, la versió oficial de l’època anuncia una simple visita de caràcter turístic. Posteriorment, el sentit del viatge pren una deriva més esotèrica. Els dies 23 i 24, Himmler ve a Barcelona, s’estatja a l’hotel Ritz i visita Montserrat, en cerca del Sant Greal, que creu que està amagat i custodiat pels monjos del monestir. Se’n va, sense creure cap dels arguments esgrimits pels monjos que l’atenen.

Un altre motiu de negociació és determinar què cal fer amb els 300.000 refugiats republicans que hi ha a França quan se signa armistici el juny de 1940. El fet és que els alemanys estan incòmodes amb l’assumpte; però finalment el règim espanyol declara apàtrides els seus refugiats. En una trobada amb Himmler, Serrano Suñer declara: “No hay españoles fuera de España”. Per tant, els exiliats passen a tenir la consideració d’apàtrides, i els alemanys tenen carta blanca per a la repressió dels republicans. Quan sembla que Alemanya dominarà Europa, la visita pretén enfortir el nou règim i els lligams amb els seus aliats de la guerra civil.

De la visita de Himmler a Barcelona, ara fa 85 anys.

Continua llegint

Història

Les oficines de l’Exposició

Publicat

on

Per

Un cop aprovada la celebració de l’Exposició per part de l’Ajuntament de Barcelona, el primer edifici a tenir en compte eren les oficines on la comissió gestora centralitzava tota l’organització i les infraestructures del que seria l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929, anomenat en aquell moment Pabellón Regio del Parque.

Edifici noucentista de dues plantes, d’aspecte majestuós, projectat per Joan Bruguera l’any 1918, constava d’una superfície de 1.400 m2, que va ser executat per l’arquitecte Josep Goday del febrer a l’octubre de 1919, quan es va finalitzar l’obra. Les instal·lacions i la vorera són dels anys 20.

Les dependències interiors tenien domassos i motllures, i la façana estava guarnida amb un esgrafiat de columnes, plantes i flors, obra de Francesc Canyelles. L’edifici estava acabat amb quatre torres, una a cada cantonada i va tenir un cost total de 261.250 pessetes.

Un acord d’alcaldia de 1928 va aprovar que l’edifici es destinés a ser la Tinència d’Alcaldia del segon districte, un cop finalitzada l’Exposició Internacional de 1929; però finalment el 29 de març de 1931 es va cedir a la Comissió Cultural de l’Ajuntament de Barcelona perquè es convertís en una escola per a 800 alumnes d’ambdós sexes, l’actual escola Mossèn Cinto Verdaguer.

En aquest edifici és on es portava a terme el control de les obres a la muntanya de Montjuïc, les autoritzacions, el control de serveis i subministraments, les peticions dels expositors, etc. mentre va durar la construcció; i la realització de carnets, resolucions de problemes organitzatius, etc. en el període en què l’Exposició Internacional va estar oberta. Finalment, va acabar la seva tasca amb la liquidació econòmica de l’esdeveniment.

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2025