Connecta amb nosaltres

Societat

Inaugurada la xarxa de punts liles a Sant Antoni

Es tracta d’una proposta pionera per fer front a les violències masclistes amb la implicació del veïnat, equipaments i comerços

Publicat

on

En el marc de projecte Totes som punt lila, impulsat per la Vocalia de Dones de l’Associació Veïnal de Sant Antoni amb el suport de la FAVB, s’ha inaugurat la xarxa de punts liles de Sant Antoni. Són setze comerços, entitats i equipaments del barri que han rebut formació en atenció a la violència masclista per poder acompanyar des de la proximitat i oferir eines i recursos d’actuació i derivació.

Amb una passejada pel barri, les participants en el projecte han repartit els setze adhesius identificatius que a partir d’ara faran visibles aquests espais de recer en cas de produir-se episodis de violències masclistes, tant si s’esdevenen de dia com de nit.

El projecte Totes som punt lila, guanyador del premi 25N el 2022, és una proposta pionera per fer front a les violències masclistes que busca la implicació del veïnat, els equipaments i els comerços del barri de Sant Antoni. Impulsat des de la Vocalia de Dones de l’Associació Veïnal de Sant Antoni (AV Sant Antoni), plantejava crear una xarxa estreta de col·laboració entre els agents de barri i posar el focus en la sensibilització de totes les persones que conviuen al barri a l’hora de detectar un cas de violència masclista i en el paper de les xarxes comunitàries per donar suport i acompanyament en aquestes situacions.

Aquesta xarxa és només una de les accions impulsades i creades des de fa uns mesos a partir de la feina voluntària i tècnica de l’AV Sant Antoni i del Districte de l’Eixample, però també d’altres entitats del barri com l’Assemblea Joves Sant Antoni, l’Espai Veïnal Calàbria 66, el Centre Cívic Cotxeres, l’Espai Gent Gran, l’associació de comerciants Sant Antoni Comerç, l’associació de comerciants Som Sant Antoni, educadores de carrer dels Serveis Socials de Sant Antoni i el Mercat de Sant Antoni. Amb aquesta feina col·lectiva es vol aconseguir un barri més segur per a les dones i que aquesta seguretat sigui responsabilitat de tota la comunitat i no recaigui sobre les dones mateixes.

El projecte segueix el seu curs amb altres accions, com el muntatge de carpes de sensibilització especialitzades, per continuar visibilitzant la violència masclista i fomentar la sororitat i la participació veïnal en la lluita contra aquesta xacra.

Continua llegint

Societat

La Casa de la Premsa acollirà una extensió de l’Institut del Teatre

L’edifici obrirà les portes pel centenari de l’Exposició del ‘29 i encabirà espais per a les entitats locals

Publicat

on

Gir de guió. Després de descartar la idea d’encabir-hi una biblioteca (aquesta s’ubicarà a la nau de Blesa), la Casa de la Premsa finalment acollirà el nou Centre de Recerca i Acció Comunitària en Arts Escèniques de l’Institut del Teatre. L’equipament, que haurà d’entrar en funcionament l’any 2029 amb motiu del centenari de l’Exposició Internacional, també reservarà espais a les entitats que han impulsat la seva restauració. Val a dir, però, que el projecte encara està molt verd i que, a hores d’ara, només se sap que la transformació serà finançada per la Diputació de Barcelona (encara que l’esforç tècnic anirà a càrrec de l’Ajuntament, el qual tampoc ha definit cap pressupost).

El nou espai, vinculat a l’Institut del Teatre, serà l’evolució de l’actual Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques que hi ha a la plaça de Margarida Xirgu. Dit d’una altra, reinventarà l’actual servei i l’abordarà des de tres eixos. D’entrada, no només preservarà el patrimoni, sinó que també li donarà vida i el farà accessible a totes les persones que en vulguin fer-ne ús. Hi haurà col·leccions, préstecs, suport expert a la cerca i a la recerca, etc. En paral·lel, hi haurà recerca pràctica; és a dir, residències artístiques, laboratoris… I, per últim, l’edifici es convertirà en un espai d’acció comunitària i de foment de programes educatius.

L’associació Casa de la Premsa tindrà un espai garantit a l’edifici

Segons el responsable de Cultura de la Diputació de Barcelona, Pau González, l’obra “dignificarà” un edifici que, històricament, mai ha acollit activitats “a l’alçada”. “Nosaltres estarem a l’altura de les circumstàncies i de l’equipament, perquè a més ho farem de la mà dels veïns i veïnes que han reivindicat aquesta necessària recuperació”, ha detallat. De fet, els usos veïnals que es van pactar en un primer moment continuen sobre la taula, encara que s’haurà de fer “encaje de bolillos”, en paraules de la regidora del Districte, Raquel Gil, per veure quins espais de l’edifici ocupen finament.

Continua llegint

Societat

L’avantprojecte del nou CECOR a les Tres Xemeneies presenta deficiències

Publicat

on

Per

El Departament de Prevenció de Riscos Laborals (DPRL) de l’Ajuntament de Barcelona ha rebutjat l’avantprojecte per ubicar el Centre de Coordinació Operativa de Emergències (CECOR) a l’edifici Llac de les Tres Xemeneies,. Segons un informe al qual ha tingut accés el TOT Barcelona, el projecte, impulsat per l’empresa municipal BIMSA i la Gerència de Seguretat, presenta “incompliments” i “deficiències” en seguretat, salut i higiene laboral.

Redactat per Bogom Arquitectura, l’avantprojecte no compliria amb normes bàsiques, com l’alçada mínima de tres metres als locals de treball o les condicions ambientals (temperatura, ventilació, soroll i il·luminació).L’informe també assenyala problemes en el sistema de protecció contra incendis, com la manca de senyalització d’extintors, il·luminació d’emergència i vies d’evacuació.

A més, l’avantprojecte no especifica quin mobiliari es faria servir per evitar la lipoatrofia semicircular, ni les mesures de seguretat en cables elèctrics o paviments.

En declaracions al mateix mitjà de comunicació, l’Ajuntament defensa que el projecte està en fase inicial i que és habitual rebre informes de millora. Fonts municipals asseguren que s’han fet reunions per incorporar correccions al projecte bàsic, que es tancarà en setmanes i es tornarà a avaluar.

El CECOR, actualment ubicat al carrer de Lleida, gestiona emergències amb personal de la Guàrdia Urbana, Bombers, Mossos i el Servei d’Emergències Mèdiques (SEM).

Continua llegint

Societat

L’Ajuntament destina 16,5 milions d’euros per executar una vuitantena de millores al barri

Publicat

on

Per

El Pla de Manteniment Integral (PMI), emmarcat en el Pla Endreça de l’Ajuntament de Barcelona, executarà fins a 80 actuacions al Poble-sec i la muntanya de Montjuïc. En total la inversió suma 16,5 milions d’euros.

Cal posar de relleu, però, que moltes d’aquestes actuacions no són pas noves, sinó que inclouen intervencions ja definides en mandats anteriors o que s’executen des de fa mesos, com per exemple la urbanització del carrer d’Elkano. Tanmateix, entre el reguitzell d’obres destaquen la renovació del paviment del carrer de Cabanes, des de Vila i Vilà fins al passeig de Montjuïc. També la vorera del Paral·lel, just davant del Teatre Apolo, la millora de la xarxa de clavegueram del carrer de Sancho Marraco i la renovació de l’enllumenat del passeig de Montjuïc.

Pel que fa a la muntanya de Montjuïc, s’han renovat una vintena de fonts repartides pels jardins històrics i s’han instal·lat nous sistemes de reg connectats a la xarxa d’aigua freàtica, amb nous dipòsits i connexions amb Sant Antoni, el Poble-sec, la Marina i la Bordeta. El pla d’estabilització de talussos, per evitar esllavissades i arrossegaments, arriba enguany als del Camp de Tir, el Fossar de la Pedrera i el Cementiri. 

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2025