Connecta amb nosaltres

Societat

El repte de l’accessibilitat

El barri presenta tota una sèrie de dificultats a resoldre a mig termini per tal de millorar la qualitat de vida dels seus veïns i veïnes amb mobilitat reduïda

Publicat

on

Viure en cadira de rodes al Poble-sec pot esdevenir un maldecap / DGM

El Poble-sec d’edificis humils, rampes pronunciades i carrers estrets, s’ha convertit en un maldecap per una part rellevant de la seva població. Sortejar les vies empinades i els elements que poden obstaculitzar la vorera no resulta cap mena de problema si es gaudeix d’una bona salut. Ara bé, tan bon punt es pateix d’algun imprevist que afecti la mobilitat personal, el barri pot convertir-se en una veritable trampa. Més enllà de la idea generalitzada de la Barcelona plana, no s’ha d’oblidar que també existeix una Barcelona que viu entre pendents i trencacames.

Si bé el nucli urbà que es va aixecar a la falda de Montjuïc no és un dels més pronunciats de la ciutat (El Carmel sempre serà el TOP-1), resulta interessant posar de relleu com la combinació de tota una sèrie de factors poden generar certa angoixa als inquilins més vulnerables. De fet, s’ha de tenir en compte que, per piràmide demogràfica, aquests no deixaran de créixer (si abans no han de marxar). Quins són els factors que en destaquen les entitats especialitzades en la matèria? La disposició de les terrasses a la via pública, l’aparcament de ciclomotors i cotxes i la darrera moda urbanística: la implementació de plataformes úniques.

COTXES MÉS AMPLES QUE LES VORERES
La densa trama urbana del Poble-sec dibuixa sobre la seva superfície un cas que resulta més habitual del que sembla al conjunt de la ciutat. En alguns carrers, l’amplada que ocupen els cotxes estacionats supera amb escreix l’espai que disposen els vianants per passejar. Tot i això, tal com assenyala José Ángel Carrey des de l’Associació Catalana per la Integració dels Cecs (ACIC), la legislació estableix que una vorera ha de deixar un pas lliure superior a 1,80 metres per permetre la lliure circulació dels veïns. “En principi en les zones estretes, on la circulació de persones és complexa, s’hauria d’eliminar l’estacionament”, apunta Carrey.

A més, des de la Plataforma Carrers per Tothom posen de relleu que, quan es parla de mobilitat, no s’ha de tenir en compte només a aquelles persones que es desplacen en cadira de rodes: “No ens hem d’oblidar de les persones invidents”, assenyala l’afectada Lucia Melchor. Pel que fa a la situació d’aquest col·lectiu, Melchor denuncia “l’horror” que suposa haver d’anar superant amb el bastó les motos que aparquen sobre la vorera. A parer del president de Catalunya Camina, Joan Estevaordal, el consistori ha d’acabar amb els entrebancs que suposa un vehicle que “es pot aparcar fàcilment, còmodament, sense limitació, de forma gratuïta i a la porta de casa”. “S’ha de fer complir la llei”, resumeix.

LA PLATAFORMA ÚNICA
Ajuda la plataforma única a resoldre la mobilitat? Aparentment sí, però en opinió de les entitats consultades: no. Ans al contrari. Tal com assenyala Melchor, “les coses a mitges mai acaben bé”, motiu pel qual rebutja l’ús compartit del carrer amb vehicles motoritzats i aposta única i exclusivament per la peatonalització total de les vies estretes. “Hem de recordar que la desaparició de les voreres com a tal ens priva d’orientació de seguretat a les persones cegues”, afegeix Carrey.

Com regular la proliferació d’aquest model de ciutat? “Proposem que la plataforma única només es pugui implantar a carrers inferiors a 7,10 metres; si bé en carrer de 5 metres cap avall preferim la conversió en zona de vianants absoluta, en les vies de 5 a 7,10 metres amb ús mixt de vehicles-vianants demanem la senyalització amb punts tàctils per poder saber quines són les zones de perill”, plantegen des de l’ACIC.

TERRASSES
Tot i que el Govern de Barcelona ha recollit part de l’essència de l’anterior bateria d’idees, hi ha una qüestió fonamental en què sembla haver mirat cap a un altre costat. A parer de les entitats, “la nova normativa de terrasses elimina absolutament les distàncies mínimes de pas i diu que aquestes s’establiran amb criteris orientatius a desenvolupar posteriorment”. “Sí que diu que es respectaran les normes d’accessibilitat, però com a declaració d’intencions, ja que després elimina criteris d’espai de pas i permetrà terrasses enganxades a les façanes, les quals són la nostra referència”, avança el portaveu de l’ACIC.

De fet, ell mateix critica el fet que en el Llibre Blanc del Gremi de Restauració s’assenyalés la possibilitat de no haver d’obligar als empresaris a adaptar els seus lavabos per poder disposar de terrassa. “Per nosaltres és una barbaritat i una discriminació; les coses avançarien molt si la gent és poses en la pell d’aquell que no pot accedir a un lloc perquè hi ha un esglaó”, considera Carrey. “Si la gent reflexionés des d’aquest punt de vista, seria molt més fàcil aconseguir determinades coses, però aquells que no estan afectats ho acostumen a veure tot en termes econòmics i no com un dret”, sintetitza.

Societat

PLA DE BARRIS | La plaça de Santa Madrona, un tauler de jocs on teixir veïnatge

El projecte busca dinamitzar i millorar la qualitat de vida social d’aquest espai central del Poble-sec

Publicat

on

Per

Escac i mat als problemes de convivència. La plaça de Santa Madrona ha passat a ser l’escenari d’una nova manera de socialitzar a l’aire lliure. Tot plegat, gràcies al projecte que han començat a desenvolupar les entitats col·laboradores amb el Pla de Barris del Poble-sec. Amb l’objectiu de dotar d’una nova vida a la plaça, cada dijous a la tarda, de 17 a 20 hores, l’espai acull tota una multitud de jocs de taula on tothom que vol pot seure a jugar, de franc i sense importar la seva procedència o edat.

Fruit de l’anhel de recuperar l’espai públic per al veïnat, des del passat mes de març que la iniciativa ja ha aconseguit agrupar tota una sèrie de fidels veïns que cada dijous decideixen revitalitzar la plaça com feien dècades enrere. “La valoració és molt positiva, hem aconseguit en aquest poc temps que els veïns ja hagin establert noves relacions gràcies a jocs de taula com el parxís, els escacs o l’UNO, entre d’altres”, explica la responsable del Pla Comunitari del Poble-sec, Esther Repullo. Una nova dinàmica veïnal que no només serveix perquè persones de diferents edats es coneguin i passin l’estona entre fitxes, cartes i taulells, sinó que també els permet exercitar la ment, ensenyar a jugar a altres veïns o compartir estratègies personals.

Per tal d’agafar un caràcter plenament familiar, el projecte fins i tot compta amb tota una sèrie de materials perquè els més petits de la casa s’hi puguin apropar després de l’escola i també puguin passar una bona estona amb altres infants. “A més, tothom que ho prefereixi també pot portar els seus jocs de casa i compartir-los una estona amb els veïns que hi vulguin jugar; la idea és crear un espai més viu i actiu”, exemplifica Repullo, qui ja pensa a convidar altres entitats com ara els membres del grup d’escacs de l’espai jove 12@16 al llarg del mes de maig.

“Al final hem de tenir en compte que els jocs de taula són una cosa que uneixen a tothom”, sintetitza. De fet, el Pla Comunitari del Poble-sec és només un dels col·lectius que participa en aquest programa de dinamització de l’espai, ja que al grup motor de la iniciativa també hi participen membres de Raons Públiques, equips d’educadors, grups de convivència i prevenció, l’associació Amics de Santa Madrona, el Centre de Dia del Poble-sec, el Districte de Sants-Montjuïc i fins i tot l’Ajuntament de Barcelona. Un grapat d’entitats i institucions que han decidit posar-se a treballar plegades per complir l’objectiu comú: dotar d’una vida més cívica i veïnal a aquesta plaça central del Poble-sec.

Continua llegint

Societat

Les obres per pacificar el carrer de Piquer començaran a l’estiu

L’Ajuntament destinarà dos milions d’euros en una reforma que preveu tenir enllestida abans de les eleccions

Publicat

on

Per

Comença l’any electoral amb les retroexcavadores a punt per entrar al Poble-sec. Emmarcades entre els projectes del Pla de Barris, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat que aquest estiu començaran les obres del carrer de Piquer per convertir-lo en un nou vial pacificat. Segons el consistori, l’objectiu és ‘‘millorar la mobilitat a peu, reduir el trànsit i potenciar el comerç de proximitat”. En total s’invertiran 2,08 milions d’euros públics en el tram que va des del carrer de Palaudàries i el passeig de Montjuïc fins al carrer de Fontrodona. Les obres s’allargaran nou mesos.

Entre les actuacions cal destacar l’eixamplament de les voreres i la creació d’una plataforma única a les cruïlles amb els carrers de Lafont i Cabanes “per donar més protagonisme als vianants”. Si bé moltes de les darreres actuacions municipals a l’hora de reformar carrers suposen l’eliminació de l’aparcament, en el cas del carrer de Piquer no serà ben bé així, ja que es mantindrà una de les dues franges d’estacionament. Les obres també serviran per actuar i millorar el col·lector d’aigües pluvials, així com per col·locar nou arbrat, traslladar l’existent i reubicar l’enllumenat, el qual s’instal·larà entre els arbres. De fet, l’obra en el seu conjunt ha estat planificada amb mirada de gènere i amb l’objectiu de pacificar el trànsit dels entorns escolars.

Una oportunitat per al veïnat

Més enllà de millorar l’estètica de l’espai públic, les obres serviran per millorar-ne l’ús que en fa el veïnat d’aquest carrer. La raó: des de fa anys que els poblesequins del carrer de Piquer reclamen actuacions per revitalitzar el comerç de la zona. Una circumstància que en els darrers mesos ha pres més volada, després de les mobilitzacions contra les ocupacions de locals buits i la seva conversió en narcolocals.

Continua llegint

Societat

Català? Només a l’aula

L’alumnat del Poble-sec opta per relacionar-se i entretenir-se en altres llengües com el castellà o l’urdú

Publicat

on

El català gaudeix d’una bona salut a les escoles del Poble-sec? Els alumnes el perceben com a útil? Realment està en perill? Funciona la immersió lingüística? El debat ha copat desenes de titulars als mitjans de comunicació, hores de tertúlia i fins i tot ha començat a esdevenir un tema habitual a les sobretaules. Si bé l’eix central de la controvèrsia s’ha vist contaminat en els darrers anys per l’atzucac polític, el professorat local assegura que els afers de banderes no han entrat pas a les aules. “El debat social que hi ha a l’exterior sobre el català, el castellà i els percentatges no ha arribat als alumnes i tampoc hem tingut cap queixa al respecte”, exposa el director dels Maristes Anna Ravell, Ramon Rúbies. Aleshores, quina és la realitat del català entre els infants i adolescents del Poble-sec?

‘‘El català viu una situació complicada; hem de tenir en compte que, al nostre institut, la gran majoria de l’alumnat prové de famílies d’immigrants que han arribat fa relativament poc temps”, planteja la tècnica de diversitat i inclusió de l’Institut Consell de Cent, Sònia Piñol. Cal tenir en compte que aproximadament dos de cada cinc poblesequins són d’una nacionalitat diferent de l’espanyola i que aquests provenen principalment d’Itàlia, Pakistan, Índia o Colòmbia, segons les dades del Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona (2020). “Molts dels alumnes no tenen ni el castellà com a primera llengua, motiu pel qual el català és per a ells la seva tercera o quarta llengua”, afegeix Piñol.

Minoria de catalanoparlants

Si bé a l’Institut Consell de Cent els adolescents catalanoparlants representen un petit percentatge de tot l’alumnat, en sumar el fet que la majoria circumscriu el català només en el context acadèmic “complica molt les coses pel seu ús social”, considera la tècnica educativa. Una dinàmica que, fins i tot, es produeix entre els infants més petits de famílies catalanoparlants: “Estem molt sorpresos perquè a les hores del pati observem com alumnes catalanoparlants es passen al castellà en les seves estones de lleure; no passa al revés i no sabem dir en quin percentatge succeeix, però passa”, explica la directora de l’Escola Poble-sec, Elisabet Egea.

Es repeteix la circumstància a la secundària? En aquest context, el català ja és gairebé inexistent en els espais d’oci. “Crec que el català té un bon estat de salut a nivell de llengua educativa vehicular al centre, però una altra cosa és l’ús al pati, l’esbarjo o en moments no lectius; quan s’adrecen als educadors normalment ho fan en català, però entre ells no és així”, comenta el responsable de l’Anna Ravell. De fet, la situació coincideix amb la realitat que viu l’INS Consell de Cent: “Al pati se sent castellà, urdú… però pràcticament no se sent català”, confirma Piñol.

Una llengua acadèmica

Tal com exposa Piñol, el fet que per a molts únicament treballin el català al centre i que després en el seu dia a dia passi a ser una llengua inexistent complica molt la seva adquisició: “La seva rutina fora de l’institut és en castellà o altres llengües, si en sortir de les classes el català tingués una presència més significativa potser l’observarien d’una forma diferent, però és residual en la seva realitat”. Tot i això, Egea assenyala que aquesta circumstància sociolingüística no suposa cap problema a l’alumnat a l’hora d’enfrontar-se a una llengua que, o bé els resulta desconeguda, o bé no la dominen com d’altres: “En 23 anys que soc mestra, mai cap nen m’ha mostrat rebuig pel català”. “No la qüestionen ni hi ha resistència a aprendre català”, rebla Rúbies des de la seva experiència en secundària.

Tot i això, en el que tots tres docents coincideixen és en com ha evolucionat la manera d’ensenyar català a l’aula: “En aquest aspecte tornem a trobar-nos amb la diferència lògica del barri, la qual condiciona l’aprenentatge: no podem encarar les classes com fèiem fa 15 o 20 anys”, confessa el director de l’Anna Ravell. “El nivell a secundària i batxillerat no ha variat molt, però sí que s’han desencadenat diferències per la procedència dels alumnes; jo per exemple faig biologia de 1r de batxillerat en català i m’adono que als qui venen de Xina o Filipines els hi costa més expressar-se, però hem de tenir en compte que no és perquè sigui en català, sinó perquè els hi passaria el mateix amb el castellà; no són les seves llengües maternes”, valora.

Ensenyar des de zero

Mentre que des de l’Anna Ravell ja han reformulat metodologies perquè l’aprenentatge sigui diferent, “sobretot a finals d’infantil i primer cicle de primària”, des de l’Escola del Poble-sec asseguren que moltes vegades es troben que han d’ensenyar el català pràcticament des de zero. “Hem de fer un treball de consciència fonològica, fer-ho tot molt transversal… però els nens petits són esponges i l’aprenen de seguida”, confessa Egea. Una habilitat que a partir de tercer de primària ja es comença a perdre, motiu pel qual comença a entrar en joc el paper de les aules d’acollida: “Ja comença a ser una mica més complicat l’aprenentatge i el que procurem és que es puguin sentir còmodes amb l’aprenentatge d’un vocabulari bàsic”, resumeix.

Una dinàmica educativa que no evita que, per als fills de les famílies nouvingudes o castellanoparlants locals, el català passi a ser la seva segona o tercera llengua: “Si tinguéssim una gran majoria d’alumnes catalanoparlants potser hi hauria moltes coses de la llengua que no caldria que fossin explicades, però com no la fan servir de forma habitual, hem hagut de canviar molt la perspectiva de l’aprenentatge”, sintetitza Piñol, una qüestió on la motivació individual resulta clau, explica la mateixa formadora: “Si es trobessin el català en diferents àmbits com l’entreteniment audiovisual potser la veurien com una llengua més útil. No la començaran a valorar fins al dia que hagin de sortir del barri per temes d’estudi o treball i entrin en contacte amb ambients on el seu ús és més freqüent”, conclou.

Continua llegint

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2021