Tot i que avui dia la xarxa de metro de TMB compti amb 161 estacions, no totes estan adaptades per garantir l’accessibilitat de tota la ciutadania. Concretament, 14 segueixen sent un cul de sac per a les persones amb mobilitat reduïda, xifra que les administracions competents ja treballen per reduir a zero. La darrera en millorar el seu servei és l’estació d’Espanya. Tal com han anunciat les institucions competents, aquest intercanviador de metro i FGC que cada any fan servir 18 milions d’usuaris estarà totalment adaptat d’aquí a tres anys i mig.
En total s’invertiran 10 milions d’euros per no només millorar la infraestructura, sinó que facilitarà la vida a totes aquelles persones amb dificultat de mobilitat que fan servir aquesta estació com a porta d’entrada i sortida de Barcelona.
“Obra complicada”
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha avançat que es tracta “d’una obra complicada, en un entorn urbà consolidat”, fet que ha suposat comptar amb “un gran projecte d’enginyeria i unes empreses constructores que s’han compromès a executar l’obra en temps i forma i amb les mínimes afectacions possibles”. Segons el conseller, en un context de reactivació econòmica com l’actual “convé accelerar els projectes d’infraestructures” amb l’objectiu d’avançar cap a “una mobilitat sostenible i més i millor transport públic”.
Cal recordar que, sobre plànols, l’obra d’accés adaptat no es produeix només a una estació, sinó que en realitat es duu a terme a tres estacions de ferrocarril diferents: dues de metro (L1 i L3) i la dels Ferrocarrils de la Generalitat. Per què s’ha de tenir en compte aquest fet? Perquè cadascuna disposa d’un vestíbul principal d’accés a diferent cota i aquests vestíbuls s’interconnecten a través de diversos passadissos interiors.
Intervencions
Pel que fa a l’estació de l’L1, els operaris tenen previst instal·lar un ascensor d’accés carrer/vestíbul, en la confluència de la plaça amb l’inici del carrer de Tarragona i construir un vestíbul situat al costat del centre comercial on s’ubicarà un altre ascensor directe a l’andana sentit Hospital de Bellvitge. A més, també es retirarà l’actual passera metàl·lica de canvi d’andana per una de nova i s’instal·laran dos nous ascensors a l’extrem de les andanes.
Ascensors i rampes
Respecte a l’estació de l’L3, per baixar dels vestíbuls a les andanes també s’instal·laran dos ascensors més i des del vestíbul hi haurà uns altres dos ascensors: un per sortir al carrer (a l’avinguda del Paral·lel costat Besòs) i un altre per sortir al passadís de connexió amb l’L1. Per salvar els esglaons d’aquest passadís, la intervenció els eliminarà a tots dos extrems i es disposaran diferents rampes per salvar la cota. En el cas de l’estació d’FGC, aquesta ja està adaptada.
Per poder realitzar les obres, durant el mes d’agost es reduirà algun carril de circulació i s’ocuparà part de vorera i calçada a la cantonada del centre comercial de les Arenes. Es preveuen restriccions de la circulació al carrer Diputació, entre Vilamarí i l’avinguda de Tarragona i a l’avinguda del Paral·lel hi haurà ocupacions de la via pública pels treballs de desviament de serveis. Segons l’Ajuntament de Barcelona, les afectacions a la mobilitat s’anunciaran oportunament.
Fotografia | Ajuntament de Barcelona