12 de març de 2020, el dia en què el temps es va aturar a les aules d’escoles i instituts del país. Fins i tot alguna pissarra ha mantingut guixada la simbòlica data en una de les seves cantonades. Des del Departament d’Educació, però, tenen clar que el retorn dels alumnes serà aquest dilluns 14 de setembre. Això sí, amb tota una sèrie de mesures de seguretat i higiene per tal d’evitar la propagació de la Covid-19 entre les comunitats educatives. Funcionarà?
Tots els responsables dels centres educatius saben que la represa serà atípica, motiu pel qual demanen paciència a les famílies: “Tothom ha de ser conscient que estem treballant temes sobre els quals no tenim cap mena d’experiència, pel que haurem de ser flexibles i adaptar-nos”, avança la directora dels Jesuïtes Poble-sec-Col·legi Sant Pere Claver, Maria Àngels Brescó.
Mesures i mancances
Cada escola ha elaborat un protocol per complir amb els suggeriments del Departament d’Educació. Segons expliquen, l’objectiu principal se centrarà a fer grups estancs, que no es barrejaran entre ells a les entrades i sortides, ni a les hores d’esbarjo. Fins i tot l’INS Consell de Cent ha decidit adaptar el seu horari a la jornada intensiva per facilitar el funcionament del centre i ja ha demanat un espai dels Jardins de Walter Benjamin per ampliar el seu pati, “però encara ningú ens ha donat el vistiplau”, denuncia el seu director, Jesús Martín. De fet, el mateix director es queixa que des del Consorci d’Educació de Barcelona els van demanar que posessin en funcionament un servei de neteja durant tot l’horari lectiu, “quan saben que no tenim els recursos suficients per contractar aquest personal”. “Ens demanen coses que no es poden complir i que saben que no podrem complir”, sintetitza.
En el mateix tràngol es troba l’INS Bosc de Montjuïc, la directora del qual, Alícia García, encara no ha rebut els dispensadors de gel hidroalcohòlic, els EPI pertinents o els termòmetres per prendre la temperatura. “S’han endarrerit, s’ha improvisat i han fet una gestió del tot confusa, mentre que a la vegada han delegat tota la responsabilitat sobre els directors dels centres quan pràcticament queden quatre dies per obrir”, critica García, que en responsabilitza del “desemparament” al Consorci i al Departament d’Educació.
Mascareta obligatòria
Un fet que segurament generarà una fotografia per a la història serà l’obligatorietat de dur mascareta a l’aula a partir dels sis anys. “Podrà representar un problema per l’aprenentatge, haurem d’estar molt atents”, admet el director de l’Escola Maristes Anna Ravell, Ramon Rúbies. “Sobretot amb els més petits, no és el mateix que vegin com parles que no, però haurem de privilegiar la salut a aquest aspecte més pedagògic que intentarem cuidar d’altres maneres”, explica. Per esquivar aquest hàndicap comunicatiu, alguns centres asseguren que invertiran recursos a comprar models de mascareta transparents. “Fer aquesta inversió de diners pels més petits creiem que val la pena”, emfatitza Brescó.
En canvi, on pot representar un problema el seu ús és entre els grups d’adolescents: “L’INS Consell de Cent som un centre de màxima complexitat i sabem que ens trobarem amb alumnes que no portaran mascareta o que fa dies que porten la mateixa i ja no els serà útil, pel que ens haurem de fer amb un romanent com a centre”, apunta Martín. Una qüestió a la qual Alicia García suma el factor de l’edat: “Tenen tendència a estar uns sobre els altres, a parlar i fer ximpleries; intentarem que no s’amunteguin entre ells, però al final, aquestes normes que, sobre el paper són tan higièniques, després és impossible portar-les a la realitat d’un institut”, rebla.
Corresponsabilitats
Si bé l’objectiu dels centres educatius serà mantenir aïllats els grups d’alumnes per evitar la propagació de la Covid-19 entre ells, les direccions també reclamen compromís als pares perquè no se’n vagi tot en orris. “A l’escola ens obliguen a fer grups estables, però a partir de les 17 hores no sabem què passarà, pel que hem de confiar en la responsabilitat de les famílies”, recorda Rúbies, qui espera que tampoc portin els alumnes al centre en cas de tenir la mínima simptomatologia relacionada amb el virus. “Serà importantíssima la traçabilitat en cas de detectar un positiu i hi haurà d’haver una comunicació directa, transparent i immediata amb les famílies; les coses d’escola s’hauran de parlar amb l’escola en comptes de crear debats als grups de whatsapp”, ultima Brescó.