Connecta amb nosaltres

Cultura

Nova temporada del Teatre Arnau Itinerant

Mentre duren les obres de l’edifici, cinc projectes formen la programació d’un teatre sense seu però amb esperit transformador

Publicat

on

Març va deixar projectes culturals a mitges, obres i reformes per acabar i concursos públics pendents de resolució. El Teatre Arnau reuneix les tres particularitats; el confinament els va agafar en ple procés d’inici de les obres d’aquest edifici emblemàtic del Paral·lel i enmig de la tria dels projectes que havien de formar part de la programació de la nova temporada. Ara, encara amb la sensació agredolça d’incertesa pel que passarà, els nous projectes de l’Arnau Itinerant 20/21 comencen a activar-se.

Un teatre sense seu (de moment)

Des que l’antic Teatre Arnau va tancar les portes l’any 1999, plataformes veïnals i entitats van lluitar fins aconseguir, a través d’un procés participatiu i assembleari, evitar la demolició de l’edifici. Mentre duren les obres de rehabilitació del teatre –ara aturades– el veïnat del Raval, el Poble-Sec i Sant Antoni ha fet de l’Arnau un projecte cultural nòmada on les memòries, les comunitats i les arts escèniques es donen la mà. Avui, l’Arnau Itinerant és un teatre de titularitat pública, però de la gestió se n’encarrega “una comunitat mobilitzada que vol gestionar el teatre, però també produir i crear els projectes col·lectivament amb l’ideal de dignificar les professions culturals i feminitzar-les”, tal com expliquen des del projecte.

Cinc propostes nascudes als barris

Pel que fa a la programació de la nova temporada, les propostes són d’allò més diverses. En primer lloc, el programa Ràdio Metzineres, una col·laboració entre el col·lectiu Metzineres i RavalTep que vol aprofundir sobre temes relacionats amb el Raval i visibilitzar estigmes a través d’un programa de ràdio digital que comença aquest desembre. El segon projecte és la Barraca de Fira del Paral·lel de l’associació Carabutsí i Inter-Acció, que vol posar en valor les barraques de fires itinerants com a manifestació d’espectacle popular i de carrer. En aquest sentit, es faran xerrades-espectacle i s’oferirà una programació de màgia, música d’arrels i teatre d’ombres. El tercer projecte, Passar Revista de la companyia Laminimal Teatre, ofereix un espectacle multidisciplinari que vol recuperar l’esperit transgressor de la revista a la vegada que es parla del concepte de reconstrucció i de la necessitat de l’art en els espais mentals i físics, individuals i col·lectius de la ciutat. La música estarà molt present en la programació de l’Arnau, especialment amb la proposta Arnau Musica’t de l’Escola de Músics i JPC en què es planteja que els alumnes de gran diversitat cultural de l’Escola Collaso i Gil i l’Institut Milà i Fontanals experimentin el procés de creació d’un musical i que treballin la memòria històrica tot teixint xarxes de col·laboració amb les entitats i persones que viuen, treballen o que estudien en els tres barris limítrofes. Per últim, Raval Cuir de l’Ateneu del Raval és un projecte que ret homenatge als artistes de varietats com a part fonamental del patrimoni immaterial del Raval i la seva cultura popular, a través d’un cicle de concerts i actuacions i l’exhibició d’un documental.

Continua llegint

Cultura

Identitats acumulatives

La valenta confessió ‘queer’ de Fer Rivas no deixarà cap lector indiferent

Publicat

on

Fer Rivas (Barcelona, 1994), escriptora, directora escènica, dramaturga i escriptora és l’autora de Jo era un noi (Angle Editorial), un llibre de dol cru i descarnat, una veritable novel·la de formació (i de transició, si es vol), on hi trobarem un narrador que explicarà al seu pare —i a ell mateix, a l’ensems— tot allò que va callar —o no va gosar o poder explicar— al llarg de la infància i l’adolescència.

Fer Rivas, en una mena d’homenatge a les ‘identitats acumulatives’ que proposava Paul B. Preciado, literaturitza la seva experiència de dona que va néixer noi i de classe baixa. En aquesta espècie de carta al pare, el llenguatge directe i planer ens acompanyarà al llarg d’un viatge d’indagació, d’una recerca que parteix de l’emigració de l’avi des de Galicia, passa per l’herència d’una masculinitat asfixiant que impossibilita una relació paternofilial sana i culmina en l’acceptació de la pròpia identitat i sexualitat.

Ens trobem, doncs, davant d’una novel·la que desmunta tòpics i esberla estereotips, mentre el protagonista supera reptes emocionals i socials en aquest trajecte de creixement i d’exploració de la pròpia identitat —una identitat, recordem-ho de nou, que es reclama acumulativa—. Una narració que avança entre masculinitats fràgils, manca de cures i persones dissidents, en un escenari on el càstig i el desig són les dues cares d’una mateixa moneda i on el procés de descoberta i la por a ser descobert es fusionen en un sol cos.

Una confessió queer valenta i agosarada, profunda i amb instants plens de màgia literària —la percepció dels vestidors com espais d’ambivalència on s’hi entrecreuen la luxúria i el terror, per exemple—. Una obra que, ben probablement, podrem veure tard o d’hora dalt dels escenaris. Atreviu-vos a llegir aquesta novel·la, no us en penedireu!

Continua llegint

Cultura

L’encís d’una estranya casa

Julien Gracq ens obre la porta a un territori amarat de misteri, introspecció i estranyesa

Publicat

on

Julien Gracq (1910-2007) és el pseudònim de Louis Poirier, un escriptor francès proper al surrealisme que es caracteritzà per una sensibilitat cap al paisatge i l’entorn rural que l’apropà més a la dels romàntics alemanys que no pas a la dels seus contemporanis.

La seva prosa poètica, com el bon vi, està plena de reminiscències i tocs que ens traslladen a altres espais (Wagner, Lautréamont, el Sant Greal, E. A. Poe…), i ens conviden a una degustació llarga, tranquil·la, profunda per poder captar totes les seves notes i gaudir-la com cal. De fet, és ben natural que una escriptura travessada i posseïda completament pel desig, hagi de ser paladejada amb calma per poder-ne detectar totes les seves textures.

La casa, la breu i fascinant narració que ens ocupa, ha estat publicada per una editorial mallorquina que destaca per la seva elegància i bon gust, Lleonard Muntaner. La deliciosa traducció està realitzada per un dels millors prosistes actuals de casa nostra, Julià de Jòdar, que ens regala una fascinant versió de la història d’un home que, en plena ocupació nazi de França, travessa periòdicament una terra eixorca i innominada, fins que un dia decideix deixar-se endur per l’atracció del misteri i endinsar-se en l’estranya casa que hi ha al fons del paisatge.

El lector que s’endinsi en aquesta casa hi trobarà ressons baudelerians, kafkians i impressionistes en el si d’una escriptura que materialitza l’espai, amb un personatge que s’entrelliga amb un espai, una característica molt comuna en moltes de les obres de Gracq: des d’Au château d’Argol (1938) a Un balcon en forêt (1958), passant, per exemple, per Un beau ténébreux (1945) o Le Rivage des Syrtes (1951). Atreviu-vos a entrar a La casa i gaudiu d’una corprenedora “iniciació espiritual enmig de la devastació”.

Continua llegint

Cultura

L’Ajuntament es decideix (per fi) a salvar el Teatre Arnau

Publicat

on

El Teatre Arnau es prepara per recuperar l’esplendor. Després de més d’una dècada d’espera i d’un llarg procés administratiu, l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat definitivament el projecte de rehabilitació. Les obres començaran durant el segon trimestre de 2025 i finalitzaran a principis de 2027, amb una inversió que supera els 10 milions d’euros. Aquesta actuació s’emmarca dins l’estratègia municipal per revitalitzar l’avinguda del Paral·lel i recuperar espais culturals històrics de la ciutat.

Un llarg camí fins a la rehabilitació

L’Ajuntament va adquirir l’edifici el 2011, després d’una etapa de decadència i clausura. El futur del teatre, però, no es va decidir de manera immediata: es va obrir un procés participatiu que va involucrar entitats i veïns del Poble-sec, el Raval i Sant Antoni. D’aquell diàleg va sorgir la voluntat de mantenir els elements arquitectònics originals, com la històrica façana i l’estructura de fusta, però adaptant l’espai a nous usos culturals i comunitaris.

El projecte definitiu ha estat dissenyat per H Arquitectes sota el nom “Boca a Boca”, seleccionat el 2018. Des d’aleshores, el model ha patit diverses modificacions, l’última de les quals suprimeix la planta soterrada per optimitzar l’espai i ajustar el pressupost.

Un nou centre per a la cultura comunitària

Quan reobri, el Teatre Arnau es convertirà en un espai polivalent dedicat a les arts escèniques i la cultura de proximitat. Però no tothom celebra el resultat final. Algunes entitats vinculades al procés participatiu inicial consideren que el model que s’ha aprovat s’allunya de la filosofia original. Especialment crític s’ha mostrat el projecte ‘Arnau Itinerant’, que defensa una gestió més vinculada a les entitats de barri i veu en aquesta reforma una “orientació massa institucionalitzada i comercial”. Afirmen que “la idea inicial no era aquesta”.

Ara, amb el calendari d’obres definit, queda veure com aquesta rehabilitació respondrà a les expectatives. La transformació del teatre està en marxa, però el debat sobre el seu futur encara continua obert.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024