Adrián Amaya, per a qui no et conegui, com et presentes?
Soc un artista polifacètic, que sobretot ha explotat la vessant artística com a cantant i com a showman. Vaig estudiar interpretació, dansa i cant a l’escola de Coco Comín i em vaig introduir una mica en el món del teatre, vaig tocant diversos pals.
Vas començar molt jove en el món de l’espectacle. Com van ser aquells inicis?
La música m’agrada des de petit i sempre he cantat. Amb 14 anys vaig començar a cantar cançons de Raphael, Nino Bravo, Camilo Sesto… Poc després vaig descobrir la copla i em va atrapar per les seves lletres i la seva força i, des d’aleshores, m’he quedat en aquests dos gèneres principalment. Vaig començar a cantar de molt jove en causes benèfiques, feia voluntariat en una residència de gent gran i organitzàvem petits concerts amb un grup de senyores. També tocàvem a festes majors i a casals. Les iaies estaven encantades i jo era el nen mimat.
No és gaire habitual que als anys 2000 un jove escolti Raphael i Lola Flores.
Aquesta música em va arribar sobretot pels concursos de talent infantils, on sortien algunes nenes imitant a les grans artistes de la copla i, quan va arribar internet, ja vaig començar a explorar el gènere i em va anar agradant més i més.
Cultives el gènere de la revista. Com arribes a això?
Un dia, explorant per la xarxa, vaig topar-me amb Pierrot, un gran showman del music-hall barceloní que ja va morir i de qui em vaig fer molt amic. Li vaig enviar un e-mail i ell es va quedar al·lucinat de que un noi tan jove estigués interessat a conèixer-lo i que li agradés el món de la revista i les varietats. Em va convidar a una exposició de quadres, perquè també pintava, i així va començar la nostra amistat. Ell em va presentar a molts artistes i em va donar bons consells.
El teu padrí artístic va ser Antonio Amaya, mític cantant de coples. Com va ser la vostra relació?
El vaig conèixer a través de Pierrot quan Antonio Amaya ja feia molts anys que estava retirat. Ell havia estat un cantant de copla molt conegut dels anys 40 als 60, fins i tot a nivell internacional, i a mi en més d’una ocasió m’havien dit que m’hi assemblava. Així que Pierrot em va portar a Sitges a conèixer-lo; vam anar a dinar i l’Antonio, que ja tenia més de 80 anys, es va quedar encantat que un noi tan jove cantés les seves cançons. Era un home que tenia molt carisma i molta vitalitat. Em va dir que m’apadrinava i que m’ajudaria en tot allò que pogués. A partir d’aquell dia, anava diverses vegades al mes a veure’l i a xerrar, teníem una relació molt entranyable. També vaig tenir molt bona relació amb la família i, quan l’Antonio va morir, tot el seu llegat artístic me’l van cedir a mi.
Per ell agafes el teu nom artístic?
Va ser més tard, quan ell ja no hi era. Jo no tenia nom artístic i aquest cognom, a més de fer homenatge al meu gran ídol, és un cognom gitano que té molta força i temperament.
També vas tenir una important amistat amb Carmen de Mairena i estàs escrivint les seves memòries.
Sí, és un dels projectes en què ara estic més involucrat. Jo vaig descobrir a la Carmen quan tenia uns 8 anys, a través del programa Crónicas Marcianas. És un personatge que de seguida em va cridar molt l’atenció. Jo, en aquella època, ja apuntava maneres perquè m’encantava tot allò que tingués relació amb el món artístic; em disfressava, em posava la roba de la meva mare, actuava… I la imatge de la Carmen, tant pintoresca, m’atreia molt. Uns anys més tard, quan en tenia 13, vaig saber que col·laborava al programa de Toni Rovira i tu i els meus pares m’hi van portar com a públic. Allà vaig aconseguir el meu propòsit de conèixer-la i ella directament em va donar el seu telèfon. A partir d’aquí, el Pierrot em va portar a casa seva i vam començar a tenir una amistat que va durar fins que va morir. Quan la van portar a la residència, jo hi anava cada setmana i es va convertir en família per a mi. La gent coneix una imatge caricaturesca de la Carmen, però en realitat era una persona molt entranyable, molt solidària, molt humana. Donava diners a tothom que li’n demanava i la gent del barri sabia que podia comptar amb ella. L’objectiu d’escriure les seves memòries és que la gent conegui qui era la autèntica Carmen de Mairena.
Una faceta teva és com artista de revista i transformista. Què és, per a tu, l’art del transformisme?
Hi ha molta desinformació amb respecte al transformisme perquè es barregen moltes coses. No és el mateix el transformisme clàssic, on s’imita a les grans artistes folclòriques, que els Drag Queens (que és un fenomen americà i més extravagant) i també es barreja la identitat sexual i de gènere de cada persona amb el fet de ser transformista. És un gènere artístic que a mi m’agrada molt perquè m’encanta disfressar-me, però no només de dona. És fer un canvi de personalitat i d’imatge que et permet unir vestuari, maquillatge, espectacle… Però els primers transformistes que va haver-hi a Espanya no només es vestien de dona.
Parla’ns de l’espectacle de transformisme ‘Raval Cuir’, el projecte del Teatre Arnau Itinerant on participes.
A l’Ateneu del Raval estem fent uns shows de transformisme amb grans artistes clàssics i artistes més joves, per generar un punt de trobada i un diàleg entre generacions que es recollirà en un documental. Jo imito a Lola Flores i comparteixo escenari amb companyes com Gilda Love, Juan Reina o Marvin Salas, entre altres.