Connecta amb nosaltres

Història

1940, un conte

Isaac Cortés i Domingo és un escriptor instal·lat al barri del Poble-sec, guanyador del VII Premi Guillem de Belibasta de conte i finalista en el concurs de contes del blog cultural Núvol

Publicat

on

Un dia més, has obert una escletxa entre el temps que t’ha tocat viure i el que ets; un nou món sobre l’escenari. És una escletxa que saps que es tancarà quan el show s’acabi i trepitgis la grisor de l’empedrat del carrer.

L’ovació del teu públic, clenxinat amb una loció de bandolina, t’acompanya fins al camerino que has decorat amb garlandes, miralls i espelmes gruixudes que cremen a l’empara de la tenuïtat. Et somrius asseguda al tocador. Pots veure’t la suor exhausta que et desdibuixa el maquillatge i que ha suportat una actuació lluminosa. A vegades penses que t’agradaria que només t’aplaudissin per la teva veu i no pels teus balls encisadors, això et fa sentir menystinguda, com el crit d’un braser ofegat en una glopada aigua.

Abans de llegir la nota que t’acaben de fer arribar entaforada en un ram de flors, inspires com si haguessis de pujar a escena un altre cop. “Avui no he pogut venir, ho sento”. Sobtadament inclines el cap i confrontes la barbeta contra el pit, com si esperessis la destral d’un botxí que et vol decapitar l’esma. Aixeques el cap, i el mirall et mostra una llàgrima que et davalla per la galta fins a la comissura del carmí. Sents com la ràbia et brolla de dins, com quan els teus feligresos encorbatats et pessiguen el cul. Et canvies de roba, estripes la nota, llences el ram contra una de les parets de la cambra i surts per la porta principal del teatre. Rere teu, els llums de les aspes del molí que decora la façana enterboleixen de vermell el paviment que trepitges. Mires a l’altre costat del carrer i veus de lluny la concurrència del Teatre Arnau. Penses que allà, ja fa temps, hi va actuar la gran Raquel Meller, penses que a ella, a hores d’ara, ja no li deuen pessigar el cul. Travesses amb decisió l’avinguda del Marqués del Duero. La Ronda Sant Pau s’obre ampla al teu davant i t’acompanya fins que tombes a la dreta, pel carrer Lealtad. T’entregues al garbuix fosc del Raval. Els fanals semblen flames convalescents. Els transeünts amb els quals et creues, tenen les cares grises, macilentes; és com si la vida els hagués abatut abans d’hora. Quan mires amunt, veus com el cel s’estreny, retallat per les façanes revestides amb llençols estesos que et fan pensar en tots els fantasmes que duus a dins. Sents una por ineludible. Vols córrer, però les llambordes clivellades et xuclen els talons afilats i et dificulten la marxa. Deixes enrere la Boqueria i per fi, arribes a Les Rambles, on tot s’obre. Et prens un moment i respires l’aire fresc de la nit, aquí tot té una altra tonalitat; sembla que la tenebra d’on vens s’hagi dissipat de cop i volta. Mires a dreta i esquerra. Llavors fas via, direcció a mar, fins que et topes amb el Liceu, i esperes. Esperes mig amagada rere un arbre. Esperes per veure’l. Esperes per sorprendre’l. I el veus, sortint del teatre i agafat de bracet a una noia més jove que tu. Fan bona parella. Ella duu un vestit que mai et podràs permetre. Somriuen. Deuen comentar La Boheme, és l’obra que hi ha en cartell. Passen ben a prop teu i abaixes el cap. Tota la ràbia que havies aglutinat al camerino s’ha vestit de resignació. Una resignació que t’esmicola el cor. T’agradaria increpar-lo ara mateix, dir-li que és un miserable. Però no ho fas. No ho pots fer.

Quan el rierol de gent que surt del teatre s’esvaeix, tornes per on has vingut. Et crida l’atenció que la por que havies sentit a l’anada ara et resulti familiar, és com si fos una cosa tan teva que, tot i l’aparença tenebrosa, t’estimes. Et plantes al davant de la façana del Molino. Sents les escorrialles del xivarri que ve de dins. Ara ets tu qui somriu. Vols tornar a l’escenari. Vols tornar a rebre els teus aplaudiments. Saps que és allà on el teu cor es refarà. Saps que és allà on ell tornarà, d’amagat. Saps que ell no serà l’únic, que n’hi haurà més, més com ell, però a tu, ja no et podran trencar el cor.

 

ISAAC CORTÉS i DOMINGO (Instagram: @isaacicd)

Continua llegint

Història

10 de juny de 1975: Obre la Fundació Joan Miró de Montjuïc

Publicat

on

Joan Miró i Ferrà (1893-1983) neix al passatge del Crèdit, proper al carrer de Ferran. Tota la seva vida gira entre la seva ciutat, Barcelona; la de la seva dona Pilar Juncosa, Palma de Mallorca; i París, com a centre de creació artística mundial de la primera meitat del segle XX.

 Barcelona és el lloc de generació de la seva empenta artística personal, en els més diversos àmbits: pintor, escenògraf, dissenyador, escultor, ceramista, gravador…

Sempre en contacte amb tots els creadors del moment, el 1920 viatja a París, en una ciutat d’entreguerres on els moviments d’avantguarda viuen el conflicte de l’art figuratiu amb l’art emergent surrealista i les primeres abstraccions. El punt referencial parisenc roman en la seva difusió pel món; però cap als anys cinquanta el pol d’atracció de Nova York també esdevé important en la seva carrera creativa.

El tercer lloc, Mallorca, és especialment important després de la guerra civil, quan s’hi refugia mig d’amagat, el marit de la Pilar, pel fet d’haver-se significat activament antifranquista des de l’esclat del conflicte. Cap als anys cinquanta hi adquireix una finca, i el seu amic i arquitecte racionalista, Josep Lluís Sert, li fa el nou estudi. Anys després, a Son Boter, hi fa un segon estudi, on treballa fins a la seva mort. Aquí, el 1992 Moneo edifica la Fundació Miró de Mallorca.

Veiem així que l’artista viu diverses fases d’uns canvis creatius mundials, que es reflecteixen en l’evolució de les seves obres de tot ordre. No cal dir que a la Barcelona franquista dels anys quaranta fins als setanta, totes les inquietuds creatives que passen al món queden ocultes a la vida quotidiana dels catalans del moment. Per això, el maig de 1971, un grup de persones interessades a donar a conèixer l’obra de Miró, però també tots els moviments creatius generats aquell segle, constitueixen la Fundació Joan Miró, Centre d’Estudis d’Art Contemporani.

Un cop l’Ajuntament barceloní en determina la ubicació, l’actual del passeig de Miramar, entre la plaça del Manelic i els jardins de Laribal; l’edifici de la seu, el dissenya Josep Lluís Sert i s’inaugura el 10 de juny de 1975. Posteriorment, el 1988, l’edifici fa una ampliació, a càrrec de Jaume Freixa, deixeble de Sert.

En aquests cinquanta anys, la Fundació ha complert la fita proposada pels amics de Joan Miró que la van crear, perquè un gran nombre de creadors de diversos àmbits s’han pogut conèixer i estudiar, a partir de les exposicions i activitats dutes a terme: Matisse, Picasso, Joaquim Gomis, Lee Miller, Ito Shinsui, Duchamp, Brossa, el GATCPAC, Alfons Borrell, Pollock, Sean Scully, Carles Santos, Chillida, Peter Greeaway, Fernand Léger, Rothko, Català Roca, Paul Klee, André Ricard, Le Corbusier, Magritte…

A les acaballes del franquisme sorgia una entitat per redreçar quaranta anys de desconeixement de la creativitat artística universal, a la nostra ciutat. De l’obertura de la Fundació Joan Miró, ara fa 50 anys.

Continua llegint

Història

El Poble Espanyol

Publicat

on

Per

Una de les construccions que va portar més visitants a l’Exposició Internacional de Barcelona l’any 1929 va ser l’anomenat Poble Espanyol. Tot i que no es pot concretar d’on va sorgir la idea original, la primera proposta feta per Miquel Utrillo i Xavier Nogués el 1924 va ser rebutjada i duia el nom d’Iberona.

Posteriorment, l’any 1926, es va tornar a parlar de la idea i aleshores va ser acceptada. Va ser quan, a proposta de Lluís Plandiura, els arquitectes Francesc Folguera i Ramon Reventós s’incorporarien als ideòlegs originals.

Es deia Pueblo Típico Español, però finalment va quedar com Pueblo Español. Aquell equip de quatre persones va recórrer Espanya amb un cotxe Hispano Suiza de 7 places recollint fotografies i dibuixos; durant el primer viatge, el setembre de 1927, de 30 dies de duració per Catalunya, Aragó, Navarra, País Basc, Cantàbria, Astúries, Galícia, Castella i Lleó, Madrid, Castella la Manxa, Extremadura i el País Valencià, passaren per 700 poblacions i en visitaren 137; el segon viatge, al novembre del mateix any, va ser de dotze dies per Catalunya i Aragó, i el tercer i últim viatge, el maig de 1928 (amb les obres començades) va ser de 21 dies visitant Andalusia, ja que Alfons XIII hi trobava a faltar la representació andalusa.

El que realment va donar forma al projecte va ser la conjunció de la visió de dos artistes, Utrillo i Nogués, amb la concreció tècnica de dos arquitectes, Folguera i Reventós. Finalment, va quedar dividit en sis espais regionals (castellà-extremeny, basc-navarrès, català-valencià-balear, aragonès, gallec i andalús), en una estructura molt ben pensada i amb una orientació artística molt treballada, on havien de tenir presència els elements d’un poble normal, com la plaça Major, l’església, l’ajuntament, el carrer Major, les fonts, les escales, les botigues, els carrers, etc.

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint

Història

Països a l’Exposició Internacional de Barcelona 1929

Publicat

on

Per

Fins aleshores, les exposicions es podien fer de dues maneres: per temàtica o per països (també anomenades per banderes). En el cas de l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929 va ser una combinació de totes dues. Bàsicament, va ser una exposició temàtica, però alguns països van construir el seu propi pavelló institucional.

La participació estrangera va ser pràcticament europea, perquè a causa de la coincidència amb l’Exposició Iberoamericana de Sevilla, també celebrada el 1929, el Govern espanyol de Primo de Rivera va obligar tots els països iberoamericans a anar a Sevilla en lloc de Barcelona; només dos països, Portugal i els Estats Units, van estar presents a Barcelona com a Cambra de Comerç i no com país.

Alemanya, Itàlia, Dinamarca, Suècia, Hongria, Bèlgica, Romania, Sèrbia–Croàcia-Eslovènia, França i Noruega van construir pavellons oficials, que no tenien fonaments i que s’havien d’enderrocar un cop finalitzada l’Exposició. Ocupaven una superfície d’uns 15.000 m², majoritàriament instal·lats a l’anomenada avinguda Internacional (foto). Al mateix temps, aquests països també exposaven en cada un dels espais i pavellons temàtics de l’Exposició, on també estaven representats Àustria, Txecoslovàquia, Finlàndia i Suïssa.

També hi van tenir representació comercial Holanda, el Regne Unit i el Japó, juntament amb els citats EUA i Portugal.

Les representacions estrangeres ocupaven un espai de 70.000 m² de l’Exposició escampats per tot el recinte i en pavellons de la muntanya de Montjuïc. Alemanya era la que ocupava més espai, amb un total de 17.562 m², tot i que fou França la que va aportar més expositors a l’esdeveniment, amb 1.801 dels gairebé 4.000 expositors.

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024