Connecta amb nosaltres

Història

A les barricades!

L’endemà del cop d’estat del 18 de juliol les forces fidels a la República van plantar cara als militars sublevats de la ciutat

Publicat

on

El 18 de juliol de 1936 és la data inicial de la revolta militar dirigida pel bàndol franquista contra el govern de la Segona República i que va conduir a la Guerra Civil espanyola. A Barcelona, la data clau va ser el 19 de juliol,  quan de matinada van sortir de les casernes les columnes de militars per ocupar els llocs estratègics i els centres clau del poder. Va ser al Cinc d’Oros i sobretot a la plaça Catalunya, on es van registrar forts combats, però sense prendre posicions sòlides cap dels dos bàndols. El comissari d’ordre públic, Frederic Escofet, que havia estudiat a fons el plantejament dels insurgents, va agafar el comandament amb energia i resolució i va tenir l’encert de fer convergir les -seves forces cap a la plaça Catalunya conduint-les utilitzant el metro i el ferrocarril per fer-les aparèixer indemnes al centre de la ciutat i la -perifèria.

Les primeres barricades importants

No obstant, l’estratègia de les barricades la va plantejar la CNT-FAI col·locant, amb l’ajuda dels guàrdies d’assalt, les que creien més importants al Portal de Santa Madrona, el Paral·lel i la Rambla. Alguns sindicalistes van tenir l’encert d’introduir barricades mòbils perquè els permetessin avançar sobre el terreny sense deixar d’estar a cobert. I van aparèixer les bobines enormes de paper continu que alimentaven les rotatives, com la del diari Solidaridad Obrera. Aquelles bobines oferien una protecció excel·lent. La sublevació, doncs, havia de fracassar, però els anarquistes, armats, no van abandonar el carrer i van continuar apostats a les barricades per mantenir el control de la zona i dels que hi circulaven. Cadascuna exhibia la seva autonomia, però també les seves arbitrarietats. Engels i Marx ja havien -sentenciat per escrit que Barce-lona era la ciutat del món on els obrers aconse-guien ai-xecar les barricades més ràpidament.

Bar Chicago, niu de sindicalistes i anarquistes

El bar Chicago estava situat al número 82 del Paral·lel (llavors Marquès del Duero), als baixos de l’edifici de la cantonada de l’avinguda del Paral·lel amb la Ronda de Sant Pau. Per entrar al Chicago calia demostrar que s’era major d’edat ja que entre els seus principals clients hi havia sindicalistes, anarquistes i bohemis, però també acollia mala gent ja que està documentat que l’octubre del 1924, un home va morir apunyalat davant de la porta del bar. I el 1926 la policia va relacionar el bar Chicago amb Domènec Masachs, l’anarquista que va provar de matar amb un ganivet el dictador Primo de Rivera durant una visita que va fer a la ciutat.

L’entorn del Chicago (sense oblidar el bar La Tranquilidad, amb moltes similituts de clientela, i situat a la vorera del davant) va tenir una especial significació històrica el dia 19 de juliol de 1936 quan es va produir l’intent d’aixecament feixista contra la República a Barcelona. En aquella zona del Paral·lel, davant mateix de l’establiment, es van instal·lar unes grans barricades. Fou allà on un grup anarquista, del que en formaven part Francisco Ascaso, Juan García Oliver i Ricardo Sanz entre d’altres, va aconseguir aturar els militars facciosos sublevats després de cinc hores d’intercanvi de trets. Fos com fos, aquell bar va ser un dels llocs de reunió on es van conjurar aquests moviments per avortar el cop d’estat del general Franco, aixecant barricades de sacs de terra i llambordes arrencades dels carrers per enfrontar-se als militars colpistes.

Acabada la Guerra Civil el bar Chicago va tornar a obrir portes i malgrat els canvis polítics i socials va tornar a recuperar el seu paper en el bulliciós Paral·lel de la posguerra. El 1956 el local va acometre una reforma integral, obra del decorador Ramon Carrera, que li va fer perdre part del seu encant del passat. Finalment, el bar Chicago va tancar portes el 1968 per donar pas a una sucursal bancària i el Paral·lel va perdre una part de la seva història.

Continua llegint

Història

El Palau Nacional

Publicat

on

Per

Totes les exposicions tenen un edifici emblemàtic dins de l’esdeveniment, com ho va ser el Crystal Palace a Londres l’any 1851 o la Torre Eiffel a París el 1889. Així, doncs, el Palau Nacional volia tenir aquesta distinció; tot i que al principi estava previst que fos una edificació temporal.

El Palau Nacional havia de ser el punt més alt de la urbanització, que començava a la plaça Espanya; les característiques topogràfiques de Montjuïc proporcionaven que l’edifici, des del primer moment, produís un efecte d’imponent majestuositat.

El primer projecte de J. Puig i Cadafalch i G. Busquets, datat l’any 1917, però va ser desestimat pels canvis polítics de l’any 1923. Per aquesta raó el 18 de juliol de 1924 es dugué a terme un concurs públic amb nous criteris, i al final va ser el projecte d’Eugeni Cendoya i Enric Catà el que va aconseguir el primer premi dels nou projectes presentats.

La primera pedra va ser col·locada, en un acte oficial el 30 de juny de 1926, pels reis d’Espanya i les obres es van allargar fins a l’any 1929 a causa dels problemes estructurals que van aparèixer constantment. Entre aquests: les grans dimensions de la cúpula del Saló de Festes o Sala Oval, la qual es va resoldre amb una estructura metàl·lica i la millora dels materials utilitzats en la construcció.

Amb una planta de 15.000 metres quadrats i compost d’una cúpula central i dos cossos laterals, l’edifici ocupa una superfície de 32.000 metres quadrats. A més, a l’interior hi havia, formant part de l’ornamentació de l’edifici, una magnífica col·lecció d’art noucentista amb una gran proliferació d’escultures i pintures dels principals artistes de l’època.

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint

Història

14 de setembre de 1705 | Batalla de Montjuïc, inici de la guerra de Successió a BCN

Publicat

on

El 1700 va morir sense descendència el rei Carles II, darrer dels Àustria espanyols. Tanmateix, no es va oblidar de proposar com a successor a Felip de Borbó, net de Lluís XIV de França (i futur Felip V). Anteriorment, les potències europees havien pactat repartir-se els territoris espanyols de Flandes i Itàlia. Tanmateix, l’oposició històrica entre França i Anglaterra van fer esclatar el conflicte: si les corones de França i Espanya s’unien, seria una amenaça per a l’eix d’Anglaterra amb Àustria, els quals reivindicaven els seus drets successoris. Per aquesta raó, al final va esclatar un conflicte d’abast europeu a la península Ibèrica, Països Baixos, Alemanya i Itàlia. En aquest sentit, cal recordar que Catalunya ja havia sortit perjudicada en la guerra dels Segadors (1640-1659) quan, pel Tractat dels Pirineus, el Rosselló i quatre comarques més van passar a mans de França (allò que avui denominem Catalunya Nord).

Només un any després de la mort de Carles II, Felip V signa les constitucions catalanes a Barcelona. Però, amb els precedents que hi havia sobre la taula i l’experiència amb l’absolutisme borbònic francès, la majoria dels catalans es van posicionar al costat de l’Arxiduc d’Àustria. En aquest context, el 1705 els austriacistes catalans decideixen signar amb Anglaterra un pacte en suport al pretendent. Així, la flota de l’Arxiduc arriba a Barcelona el 22 d’agost, amb soldats anglesos, holandesos i austríacs; però topa amb l’oposició oficial filipista.

Malgrat això, els escamots austriacistes catalans i els aliats assetgen el castell de Montjuïc, fins a conquerir-lo, el 14 de setembre. En els combats per entrar a la ciutat, una canonada obre un forat a la muralla, pel portal de Sant Pau. Sembla que l’esvoranc roman al llarg dels anys i dona lloc a la denominació popular de la bretxa de Sant Pau, referint-se al tram final del carrer, tocant la Ronda. Així, el 22 d’octubre els austriacistes entren a Barcelona, l’Arxiduc, Carles III, jura les constitucions catalanes i és proclamat rei. Tant València, com Aragó i Mallorca se situen també del bàndol del pretendent. 

Però, l’abril de 1711, el germà de l’Arxiduc, Josep I, mor sense descendència i Carles és proclamat també emperador del Sacre Imperi Romanogermànic. Ara ja amb el nom de Carles VI; el flamant emperador decideix deixar Barcelona i marxar a Viena. Aquest fet desequilibra la política europea, i ara Anglaterra veu que, si l’emperador assumeix també la corona espanyola, tindrà el poder sobre Europa central i occidental. El resultat és que l’abril de 1713 signen el Tractat d’Utrecht, que acaba la guerra entre Castella i França i els aliats austriacistes.

Així, els catalans perden el suport dels aliats. Malgrat això, no es rendeixen i, durant 17 mesos Barcelona és assetjada per les forces borbòniques, fins a l’11 de setembre de 1714. Els antics drets i constitucions són eliminats i els regnes de la corona catalanoaragonesa es regiran pels de Castella. Entre altres coses, els decrets de Nova Planta imposen l’eliminació de la nostra llengua de l’ensenyament i de tot document de caràcter oficial.

De la batalla de Montjuïc de la guerra de Successió, ara fa 320 anys.

Continua llegint

Història

La font de la plaça d’Espanya

Publicat

on

Per

La porta d’entrada a l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929 era la plaça d’Espanya, amb la font commemorativa al centre. Aquesta obra de Josep Maria Jujol està formada per un estany central d’aigua de planta triangular que s’orienta en direcció a les sis vies que convergeixen a la plaça.

La columnata, també triangular, amb espais esfèrics per col·locar-hi grups escultòrics, representa els tres mars de la península Ibérica amb els seus principals rius: l’Ebre, amb els seus afluents, envia l’aigua al Mediterrani, mentre que el Guadalquivir i el Tajo ho fan a l’Atlàntic i uns petits rius ho fan al Cantàbric. Tots aquests rius estan representats per escultures de Miquel Blai.

A cada un dels vèrtexs superiors del triangle, amb escultures dels germans Oslé (Miquel i Llucià) s’hi representa l’Abundància, la Salut Pública i la Navegació com a símbol dels fruits que dona el mar. A cada cantonada del triangle hi ha una columna amb inscripcions que simbolitzen la Nació Espanyola, amb Ramón Llull, Santa Teresa de Jesús i Sant Ignasi de Loiola; la Proesa, amb Pelayo, Jaume I i Isabel la Catòlica i la Cultura amb Ausiàs March i Cervantes.

A la part superior de la columnata hi ha un peveter amb foc i tres Victòries de l’escultor Frederic Llobet que simbolitzen la Religió, les Arts i l’Heroisme com a base del sacrifici d’Espanya per la civilització.

El foc, com a contrapunt de l’aigua, així com tots el altres símbols, volen representar un poema d’arquitectura-escultura d’Espanya dins la plaça del mateix nom, tot i que durant la inauguració de l’Exposició la plaça d’Espanya encara no estava acabada. 

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024