Connecta amb nosaltres

Història

L’art de la ventrilòquia

A França, el primer ventríloc conegut va ser Louis Brabant que ja actuava amb un titella al segle XVI

Publicat

on

A diferència de les formes tradicionals del teatre de titelles, en què el titellaire està amagat, el ventríloc combina les funcions de titellaire i d’actor, i d’aquesta manera interpreta ell mateix un paper a l’espectacle que representa. Per tant, el titellaire ha d’aprendre a manipular el personatge sobre els genolls, els braços (o sobre un pedestal) mentre captiva el públic per crear la il·lusió que el titella viu i parla de veritat. Per això el titellaire ha de mirar en una altra direcció, parlar amb gestos i animar un diàleg (escrit o improvisat) en qualitat d’actor alhora que es concentra a mantenir la il·lusió creada en la seva funció de titellaire.

La veu, la gran dificultat

Un bon ventríloc ha de crear una veu que sembli menys humana i més apropiada per als seus personatges, generalment de mida reduïda. Aquesta ‘‘veu difusa’’ s’obté comprimint les cordes vocals a partir del diafragma, cosa que requereix un gran control de la respiració. La paraula ventríloc es va forjar a partir de les paraules llatines ventri (ventre) i loquor (parlar), cosa que explica per què durant molt de temps es va creure erròniament que el so emanava de l’estómac. Un ventríloc utilitza el seu aparell respiratori i vocal normal combinant-lo amb sons de substitució que minimitzen el moviment dels llavis i dissimulen el fet que ell és qui parla i no el titella. Aquest mètode presenta una lògica dificultat per produir consonants labials (f, b o v, p i m), cosa que sol resoldre’s evitant paraules que les continguin, o bé substituint aquestes consonants per sons similars (com z, d, t i n). A causa d’això, els personatges solen interpretar-se amb accents i maneres de parlar exagerades que ajudin a cobrir aquesta mancança.

El titella del ventríloc

El titella del ventríloc més comú és l’anomenat sovint dummy (figura amb una mandíbula mòbil). Antigament la figura tradicional s’esculpia en fusta i avui es poden utilitzar altres materials. Generalment, el personatge més estès al món és un ‘‘jove descarat’’, o un ‘‘sabelotodo’’, que desafia l’autoritat de l’adult ventríloc amb humor, imprudència i sarcasme. El titellaire presta aquesta veu de coll a un titella assegut sobre els genolls que manipula normalment mitjançant una mà situada a l’interior del cap (titella de mà amb un teclat per als ulls o les orelles) o a l’alçada del coll (titella pistola). Poden instal·lar-se altres mecanismes camuflats que permetin al titella girar els seus ulls, parpellejar, aixecar les celles, moure les orelles, picar de mans, treure la llengua i fins i tot fumar o escopir.

Els ventrílocs

El ventríloc més conegut és potser l’americà Edgar Bergen (1903-1978). Al llarg de la seva prolongada carrera, que va abastar el vodevil, la ràdio, la televisió i el cinema, va ser el creador de cèlebres personatges com Charlie McCarthy, Mortimer Snerd i Effie Klinker, figures amb els ulls fixos i que únicament movien la mandíbula inferior. No obstant això, un altre ventríloc americà de la mateixa època, Bob Neller, es vantava de les mil expressions facials que podia exhibir la seva titella, fabricada pels germans McElroy, combinant diferents mecanismes amb diverses inclinacions del cap i posicions corporals. Wenceslao Moreno (1896-1999) o Senyor Wences de nom artístic, d’origen espanyol, va obtenir un enorme èxit amb el seu titella Johnny, que consistia en el seu propi puny sobre el qual s’havien col·locat uns ulls i una perruca . A l’edat de cent anys seguia exercint davant de públics de tot el món amb un espectacle únic en el seu gènere. A la nostra terra, va tenir molt d’èxit Vicente Llovet que va actuar a Barcelona i al Paral·lel, al Salón Venus, amb els seus titelles Microbio Bicho i Charlot. Això va ser durant els anys 1904 al 1918. També va ser molt famós Josep Torres Vilata ‘‘Toreski’’ amb el seu titella Míliu que va triomfar del 1905 al 1914 als teatres del Paral·lel.

Un art sospitós durant molt de temps

Històricament, la ventrilòquia sempre ha tingut mala reputació. Dades arqueològiques procedents d’Egipte mostren que es remunta al 2000 aC. El ventríloc podia valdre’s de les supersticions populars fent creure que posseïa el do d’invocar els esperits. Aquesta ‘‘segona veu’’, de fet, es feia servir per crear allò que sovint s’associava als ‘‘esperits de la llar’’. En temps més moderns mitjançant el titella es podia criticar o ironitzar sobre política o personatjes poderosos o populars. Avui dia, els números dels ventrílocs es consideren inofensius i divertits. El ventríloc deu ara, sobretot, adaptar-se als canvis de la indústria de l’espectacle per tal de sobreviure a l’era de les innovacions electròniques, dels ninots animats i les imatges generades per ordinador. El futur dirà si aquests artistes podran sobreviure i si el públic podrà tornar a apreciar la intimitat misteriosa que s’instaura entre el ventríloc i la seva curiosa criatura.

Continua llegint

Història

El Palau Nacional

Publicat

on

Per

Totes les exposicions tenen un edifici emblemàtic dins de l’esdeveniment, com ho va ser el Crystal Palace a Londres l’any 1851 o la Torre Eiffel a París el 1889. Així, doncs, el Palau Nacional volia tenir aquesta distinció; tot i que al principi estava previst que fos una edificació temporal.

El Palau Nacional havia de ser el punt més alt de la urbanització, que començava a la plaça Espanya; les característiques topogràfiques de Montjuïc proporcionaven que l’edifici, des del primer moment, produís un efecte d’imponent majestuositat.

El primer projecte de J. Puig i Cadafalch i G. Busquets, datat l’any 1917, però va ser desestimat pels canvis polítics de l’any 1923. Per aquesta raó el 18 de juliol de 1924 es dugué a terme un concurs públic amb nous criteris, i al final va ser el projecte d’Eugeni Cendoya i Enric Catà el que va aconseguir el primer premi dels nou projectes presentats.

La primera pedra va ser col·locada, en un acte oficial el 30 de juny de 1926, pels reis d’Espanya i les obres es van allargar fins a l’any 1929 a causa dels problemes estructurals que van aparèixer constantment. Entre aquests: les grans dimensions de la cúpula del Saló de Festes o Sala Oval, la qual es va resoldre amb una estructura metàl·lica i la millora dels materials utilitzats en la construcció.

Amb una planta de 15.000 metres quadrats i compost d’una cúpula central i dos cossos laterals, l’edifici ocupa una superfície de 32.000 metres quadrats. A més, a l’interior hi havia, formant part de l’ornamentació de l’edifici, una magnífica col·lecció d’art noucentista amb una gran proliferació d’escultures i pintures dels principals artistes de l’època.

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint

Història

14 de setembre de 1705 | Batalla de Montjuïc, inici de la guerra de Successió a BCN

Publicat

on

El 1700 va morir sense descendència el rei Carles II, darrer dels Àustria espanyols. Tanmateix, no es va oblidar de proposar com a successor a Felip de Borbó, net de Lluís XIV de França (i futur Felip V). Anteriorment, les potències europees havien pactat repartir-se els territoris espanyols de Flandes i Itàlia. Tanmateix, l’oposició històrica entre França i Anglaterra van fer esclatar el conflicte: si les corones de França i Espanya s’unien, seria una amenaça per a l’eix d’Anglaterra amb Àustria, els quals reivindicaven els seus drets successoris. Per aquesta raó, al final va esclatar un conflicte d’abast europeu a la península Ibèrica, Països Baixos, Alemanya i Itàlia. En aquest sentit, cal recordar que Catalunya ja havia sortit perjudicada en la guerra dels Segadors (1640-1659) quan, pel Tractat dels Pirineus, el Rosselló i quatre comarques més van passar a mans de França (allò que avui denominem Catalunya Nord).

Només un any després de la mort de Carles II, Felip V signa les constitucions catalanes a Barcelona. Però, amb els precedents que hi havia sobre la taula i l’experiència amb l’absolutisme borbònic francès, la majoria dels catalans es van posicionar al costat de l’Arxiduc d’Àustria. En aquest context, el 1705 els austriacistes catalans decideixen signar amb Anglaterra un pacte en suport al pretendent. Així, la flota de l’Arxiduc arriba a Barcelona el 22 d’agost, amb soldats anglesos, holandesos i austríacs; però topa amb l’oposició oficial filipista.

Malgrat això, els escamots austriacistes catalans i els aliats assetgen el castell de Montjuïc, fins a conquerir-lo, el 14 de setembre. En els combats per entrar a la ciutat, una canonada obre un forat a la muralla, pel portal de Sant Pau. Sembla que l’esvoranc roman al llarg dels anys i dona lloc a la denominació popular de la bretxa de Sant Pau, referint-se al tram final del carrer, tocant la Ronda. Així, el 22 d’octubre els austriacistes entren a Barcelona, l’Arxiduc, Carles III, jura les constitucions catalanes i és proclamat rei. Tant València, com Aragó i Mallorca se situen també del bàndol del pretendent. 

Però, l’abril de 1711, el germà de l’Arxiduc, Josep I, mor sense descendència i Carles és proclamat també emperador del Sacre Imperi Romanogermànic. Ara ja amb el nom de Carles VI; el flamant emperador decideix deixar Barcelona i marxar a Viena. Aquest fet desequilibra la política europea, i ara Anglaterra veu que, si l’emperador assumeix també la corona espanyola, tindrà el poder sobre Europa central i occidental. El resultat és que l’abril de 1713 signen el Tractat d’Utrecht, que acaba la guerra entre Castella i França i els aliats austriacistes.

Així, els catalans perden el suport dels aliats. Malgrat això, no es rendeixen i, durant 17 mesos Barcelona és assetjada per les forces borbòniques, fins a l’11 de setembre de 1714. Els antics drets i constitucions són eliminats i els regnes de la corona catalanoaragonesa es regiran pels de Castella. Entre altres coses, els decrets de Nova Planta imposen l’eliminació de la nostra llengua de l’ensenyament i de tot document de caràcter oficial.

De la batalla de Montjuïc de la guerra de Successió, ara fa 320 anys.

Continua llegint

Història

La font de la plaça d’Espanya

Publicat

on

Per

La porta d’entrada a l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929 era la plaça d’Espanya, amb la font commemorativa al centre. Aquesta obra de Josep Maria Jujol està formada per un estany central d’aigua de planta triangular que s’orienta en direcció a les sis vies que convergeixen a la plaça.

La columnata, també triangular, amb espais esfèrics per col·locar-hi grups escultòrics, representa els tres mars de la península Ibérica amb els seus principals rius: l’Ebre, amb els seus afluents, envia l’aigua al Mediterrani, mentre que el Guadalquivir i el Tajo ho fan a l’Atlàntic i uns petits rius ho fan al Cantàbric. Tots aquests rius estan representats per escultures de Miquel Blai.

A cada un dels vèrtexs superiors del triangle, amb escultures dels germans Oslé (Miquel i Llucià) s’hi representa l’Abundància, la Salut Pública i la Navegació com a símbol dels fruits que dona el mar. A cada cantonada del triangle hi ha una columna amb inscripcions que simbolitzen la Nació Espanyola, amb Ramón Llull, Santa Teresa de Jesús i Sant Ignasi de Loiola; la Proesa, amb Pelayo, Jaume I i Isabel la Catòlica i la Cultura amb Ausiàs March i Cervantes.

A la part superior de la columnata hi ha un peveter amb foc i tres Victòries de l’escultor Frederic Llobet que simbolitzen la Religió, les Arts i l’Heroisme com a base del sacrifici d’Espanya per la civilització.

El foc, com a contrapunt de l’aigua, així com tots el altres símbols, volen representar un poema d’arquitectura-escultura d’Espanya dins la plaça del mateix nom, tot i que durant la inauguració de l’Exposició la plaça d’Espanya encara no estava acabada. 

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024