Connecta amb nosaltres

Cultura

‘Clavegueres’

L’escriptor del barri, Isaac Cortés, ens ha enviat un conte on ens parla dels secrets d’una mare…

Publicat

on

La mare no volia sortir de casa, només llegia. Mon pare havia mort sobtadament, sense que l’ambulància hi fos a temps de fer res. Des de llavors, ella es passava el dia llegint la mateixa novel·la de misteri obsessivament. Havien viscut més de cinquanta anys sota el mateix sostre, en un pis al carrer Poeta Cabanyes. Jo pensava que aquesta nova devoció per la lectura, era deguda al trauma sofert per l’abrupta solitud. Després de molt insistir-li, vaig aconseguir que una tarda sortís de casa per anar a donar un tomb. El barri respirava una tranquil·litat estranya per a l’època. La mare caminava cap a la plaça del Sortidor, amb la intenció de seure en una terrassa, prendre’s un Bitter Kas i llegir el llibre de misteris per enèsima vegada. Però un mal pas va fer-la caure pel forat de la claveguera. Segons el pèrit, la tapa no estava ben segellada; negligència d’algun operari. De seguida, un dels veïns que va veure l’accident va acostar-se per a socórrer-la, però ella no hi era a dins del forat. A mi em van avisar passades un parell d’hores. La policia em va ensenyar la seva bossa, les seves ulleres i el llibre de misteris; era l’únic rastre que havia deixat. Ningú s’explicava què havia pogut passar, ni on coi havia anat a parar. Recordo els equips de rescat, les cordes, els bombers i l’ambulància. Un dels policies renegava en veu baixa; com collons pot ser? Fins i tot un grup d’espeleologia va fer una expedició a través dels col·lectors de la ciutat, però sense èxit.

És estrany assistir a un funeral sense cadàver, i més si és el de la teva mare. Quan els amics se m’acostaven a donar-me el condol, jo havia de fer veure que estava compungit, però no em sentia així, perquè encara creia la mare havia d’estar en algun lloc, viva. El mateix dia del funeral, ben entrada la nit i un cop enllitat, se’m va acudir fullejar el llibre de misteris que sempre l’acompanyava arreu. La portada del llibre era negra, sense cap distintiu, ni cap dibuix. A la primera plana hi vaig trobar una dedicatòria escrita a mà i firmada per ma mare: Som el que llegim. Vaig trobar estrany que ella mateixa es dediqués la novel·la, com si fos l’autora. Vaig començar a llegir. De mica en mica, mentre la història avançava, a mi se m’anava eriçant la pell de la impressió. El llibre relatava la seva vida amb tot detall. Durant tota la nit vaig poder aprofundir en els seus secrets. Resulta que havia volgut ser escriptora de jove i que el meu pare no li havia permès. Has de quedar-te a casa somiatruites! Li deia. No sé com no vaig adonar-me de la submissió amarga a la que va estar sotmesa tota la seva vida. I llavors, vaig sentir un neguit profund al darrer capítol, on ella descrivia amb tot detall, com va retardar la trucada a l’ambulància perquè no hi fos a temps de salvar el meu pare. Vaig tancar el llibre sabent que, amagada en algun racó de la ciutat, la mare devia estar escrivint una segona novel·la.

ISAAC CORTÉS

Continua llegint

Cultura

El Govern Collboni es desdiu del projecte consensuat pel Teatre Arnau

Publicat

on

Després d’anunciar que les obres del Teatre Arnau s’activarien al llarg de la primavera de 2025, el Govern municipal de l’alcalde, Jaume Collboni, ha concretat una mica més com vol que sigui l’Arnau del futur. Segons ha declarat a La Vanguardia el regidor de Cultura, Xavier Marcé, el que es va trobar el seu equip és “un projecte que no prioritzava tant els usos escènics, que plantejava més aviat una mena d’ateneu, de centre cívic”.

Davant d’aquesta situació, l’equip del regidor Marcé ha retallat el projecte aprovat entre consistori i una seixantena d’entitats en temps de l’alcaldessa Ada Colau. L’objectiu: alleugerir-lo i abaratir la seva construcció mitjançant l’eliminació d’uns quants espais i la rebaixa de la profunditat d’excavació. “Era massa car, plantejava massa sales polivalents, podia costar més de 20 milions d’euros”, ha declarat el regidor al mateix mitjà de comunicació.

Les entitats es revolten

La Plataforma d’Entitats pel Teatre Arnau i l’antiga plataforma Recuperem l’Arnau (nascuda el 2016) ha emès un contundent comunicat després de llegir a la premsa les intencions de l’executiu Collboni. Tal com han al·legat, “va ser la ciutadania” qui va activar la recuperació de l’Arnau i han recordat a Marcé que el seu futur ja es va definir en un procés participatiu que s’ha allargat vuit anys.

Segons denuncien, el socialista ara vol retallar la capacitat del teatre de 400 a 200 espectadors, mentre que a la vegada busca “saltar-se el pacte” que van tancar amb l’Ajuntament. “El model cultural proposava una gestió cívica de l’equipament […] tal com fan l’Ateneu de Nou Barris o la Central del Circ”, han afegit, en relació amb les declaracions esbiaixades del regidor sobre com preveia el futur del teatre.

Un quart de segle abandonat

L’Arnau va tancar l’any 2000 i des d’aleshores ha restat abandonat. L’Ajuntament el va comprar l’any 2011, però no serà fins aquest 2025 que entrin els operaris a rehabilitar-lo.  Les obres duraran uns vint mesos i la previsió actual és que suposi una inversió d’11,7 milions d’euros.

Fotografia | Ajuntament de Barcelona

Continua llegint

Cultura

El cos, camp de batalla

Publicat

on

Laia Mauri Baraza (Badalona, 1996), és graduada en Filosofia, Política i Economia, i està especialitzada en Comunicació Política i Institucional. Per a aquesta nova veu narrativa, la militància política és quelcom que no podem deslligar de la seva visió del món.

Mauri ha donat un autèntic cop a la taula de la literatura catalana amb Cos, camp de batalla (La Magrana), una novel·la on explica la història de la Judit, una jove al caire de la trentena que rememorarà el sender que ha hagut de recórrer per a descobrir i defensar la seva sexualitat.

Com no podia ser de cap altra manera, en aquesta exploració del desig s’hi entrecreuaran molts fragments que podem reconèixer del dia a dia de la nostra societat: la pressió estètica i l’empoderament femení, el combat intern entre cosificació i reivindicació del cos, el desig com a constructe social i com a oasi enmig del d’un desert vital en què és més senzill imaginar-nos el final d’aquest món que no pas la destrucció del capitalisme… I, per damunt de tot, el patriarcat cercant sempre l’escletxa per escolar-se dins nostre.

Una estrena narrativa que esperem que sigui la primera pedra d’una nova barricada en el camp cultural català. Un parapet d’avançada en què aquesta novel·la troba punts en comú amb una de les obres de Mercè Rodoreda més menystinguda: El carrer de les Camèlies (1966). Entre el personatge de Cecília Ce i la Judit de Cos, camp de batalla, hi ha un fil violeta que ens interroga sobre la possibilitat (o no) d’un desig femení sense culpes ni censures. Un desig en un món en què el patriarcat brega incansablement perquè no siguem capaços d’imaginar-nos la subversió de les normes reguladores i les relacions de poder que travessen els cossos entesos com a constructes discursius. Atreviu-vos a lliurar batalla al patriarcat! 

Continua llegint

Cultura

El Molino, una nova etapa al Paral·lel

En el nou espai es pot sopar i beure mentre es duen a terme els espectacles, un fet que marca la diferència respecte d’altres sales

Publicat

on

El Molino, icona del Paral·lel barceloní, va tornar a obrir les portes el darrer 27 d’octubre. Després d’haver estat adquirit l’any 2021 per l’Ajuntament de Barcelona per 6,2 milions d’euros, la sala inicia una nova etapa sota la gestió de l’empresa Barcelona Events Musicals, organitzadora del Festival Cruïlla. Aquesta reobertura  ha recuperat l’esplendor d’un espai clau en la cultura barcelonina, amb una programació centrada en estils de música com: rumba catalana, flamenc, folk i jazz. Tot i això, el nou Molino també inclou monòlegs de comèdia.
Un espai inspirat en els anys 30 
La sala, amb el músic Víctor Partido com a director, és de petit format perquè només disposa de capacitat per a 250 persones, degut a l’espai arquitectònic. No obstant, recorda als locals històrics dels anys trenta, com el Cotton Club de Nova York, ja que compta amb sofàs, cadires i taules.  A més, el públic pot menjar i beure durant les actuacions, un fet que, segons Jordi Herreruela, director de Barcelona Events Musicals, requereix “educar tant al públic com als músics”. El restaurant-cocteleria JOK es l’encarregat del servei de menjar i begudes, complementant així l’oferta cultural de la sala.
Tres sessions diàries 
El Molino està obert de dimecres a diumenge amb tres sessions diàries: de 20 a 21.30 h; de 22 a 23.45 h; i a partir de mitjanit protagonitzada per un DJ. Segons Herreruela, l’objectiu, en aquest cas, no és la rendibilitat, sinó la il·lusió i el compromís amb la ciutat i amb el Paral·lel.
Més de 50 concerts programats 
Entre els artistes de jazz que encapçalen el cartell destaquen noms internacionals de gran prestigi com: Donald Harrison, Eliane Elias, The Kahil El Zabar Quartet, Bill Frisell, Eliades Ochoa, Ayo, Fatoumata Diawara i Uri Caine. A més del jazz, s’obren les portes a propostes més experimentals, com les de Theo Croker, Zoh Amba, Ben Lamar Grey, Thom Skinner, Oren Ambarchi (amb el projecte Ghosted), Lakecia Benjamin, Myriam Gendron i Dorian Wood, que aporten noves perspectives i estils avantguardistes. Pel que fa a l’escena nacional, artistes com Maestro Espada, Los Cantes Malditos i Marala seran dels primers a actuar al nou Molino. Aquestes actuacions marquen un inici prometedor per a una sala que busca esdevenir un punt de trobada per a les músiques minoritàries i d’alta qualitat a Barcelona.Per a entrades als concerts: www.elmolinobarcelona.com

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024