L’impacte de les obres al carrer d’Elkano ja és palpable Amb un pressupost de dos milions d’euros i una durada prevista d’un any, la reforma promet canviar la cara d’aquest eix central del barri. L’Ajuntament té com a objectiu millorar la mobilitat dels vianants, ampliar voreres i convertir la via en un espai més segur i accessible. Però tant veïns com comerciants viuen amb incertesa aquest inici. El dubte, de si aquest canvi valdrà la pena, posa a prova paciència i expectatives.
Per als establiments, la situació actual és crítica. El titular de la Farmàcia Elkano 70, Nacho Jané, lamenta les pèrdues econòmiques: “Des del primer dia hem notat una caiguda de clients. La pols, el soroll i els obstacles que redueixen la mobilitat fan que molts evitin passar per aquí”. A més, afegeix, “vam haver de tancar una porta durant setmanes perquè el soroll del generador ens impedia treballar”.
A l’Associació Sociocultural ‘La Formiga’ la situació no és gaire millor. El treballador del centre, Miquel Caselles, denuncia problemes d’accés i comunicació amb l’Ajuntament: “Durant dies vam tenir un forat davant la porta. Només van actuar després que reclaméssim”. Més enllà de les molèsties immediates, els preocupa el futur: “Aquestes reformes sovint disparen els lloguers, i això podria fer que millorar el carrer es giri en contra nostra”.
Com és evident, no tothom veu les obres amb els mateixos ulls. La Yolanda, veïna de la zona, no té cap queixa: “Entenc que les obres no són agradables per a ningú però, al cap i a la fi, és el preu que s’ha de pagar per tenir un carrer millor”. Alhora, la Raquel, resident al mateix carrer d’Elkano, espera amb optimisme el resultat final: “Ho vivim amb ganes. És una cosa llarga i farà falta paciència. Jo vaig amb els meus fills en bici i serà fantàstic poder passar per aquí tranquil·lament, confiem que ens beneficiarà”. Precisament, aquesta és una opinió compartida amb alguns col·lectius veïnals que des de fa anys reclamen una pacificació del trànsit i més espai per als vianants. Consideren que les conseqüències a curt termini valdran la pena si es compleixen les promeses de l’Ajuntament.
“Aquest canvi també exigeix que es tinguin en compte les necessitats dels que vivim i treballem aquí”, apunta en Miquel. Un dels principals punts de controvèrsia són les molèsties ocasionades pels canvis de trànsit i la remodelació de les places d’aparcament, que han generat desconcert i preocupació entre els seus usuaris diaris. La caiguda de l’afluència, amb el trànsit restringit, poden fer perdre visibilitat a les botigues sota el punt de vista dels seus responsables. A més, la falta de places d’aparcament temporals també pot afectar els qui es desplacen en cotxe.
La realitat, però, és que les pròximes setmanes seran decisives per veure com evoluciona la convivència entre obres i activitat diària. Tot i l’esperança d’alguns, l’experiència d’altres barris amb reformes similars deixa clar que la paciència serà l’únic recurs que els queda a tots plegats al llarg dels propers mesos.
La reurbanització dels vials a pacificar segueix un pla detallat en tres etapes
La primera fase, iniciada al setembre, transformarà el tram que va des del carrer de Jaume Fabra, a l’altura de la plaça de Las Navas, i Radas en una plataforma única, de manera que voreres i calçada quedaran pràcticament fusionades i es donarà prioritat als vianants per sobre de la resta de vehicles. Per executar l’obra, la circulació restarà tallada en aquest sector, excepte al carrer de Radas.
A partir de gener, es reurbanitzarà el tram de Radas fins a Margarit, el qual mantindrà una calçada segregada però fent ziga-zaga i amb les cruïlles elevades per pacificar el trànsit. Durant aquesta fase, el carrer de Murillo canviarà temporalment de sentit i el bus 121 es desviarà cap al carrer d’Anníbal.
En darrer lloc, de maig a setembre, es treballarà en el tram entre Blasco de Garay i Margarit. També s’ha previst la renovació de la plaça del Setge de 1714, però encara no s’ha establert cap data concreta per començar les obres. Aquesta la convertirà en un espai obert, integrant-hi els carrers Radas i Concòrdia que la voregen.