Connecta amb nosaltres

Història

Per què hi ha focus de llum al Palau Nacional?

Avui, són l’únic vestigi que queda de com eren les nits durant l’Exposició Universal de 1929

Publicat

on

Van ser la primera icona de l’skyline nocturn de Barcelona. Els focus del Palau Nacional van començar a il·luminar el cel de la ciutat fa gairebé un segle. Avui, amb la Font Màgica, són l’únic vestigi de les nits de llum i color que van enlluernar al món durant l’Exposició Internacional de 1929.
Els primers reflectors, al Tibidabo
Els del Palau Nacional no van ser els primers reflectors elèctrics amb finalitats espectaculars de Barcelona. La referència més antiga que trobem a les hemeroteques és del 10 de març de 1908, quan es va instal·lar un al Tibidabo, amb motiu d’una visita d’Alfons XIII. L’any 1909 els reflectors eren una atracció del Tibidabo, juntament amb els telescopis i els prismàtics. Aquells raigs de llum s’enfocaven cap a la ciutat i no cap el cel, a diferència dels que s’instal·larien a Montjuïc amb motiu de l’Exposició.
El Palau de la Llum
L’origen de l’Exposició Internacional es remunta a 1913.En un moment on la implantació de l’electricitat era un signe de modernitat, l’Ajuntament va aprovar l’organització d’una Exposició Internacional d’Indústries Elèctriques. S’havia de celebrar el 1917 a Montjuïc, però l’esclat de la Primera Guerra Mundial va obligar a endarrerir-la. Josep Puig i Cadafalch va presentar el 1915 un avantprojecte del recinte, on trobem la idea original d’un remat lluminós del conjunt arquitectònic de l’Exposició. L’eix de la proposta era una avinguda que anava de la plaça Espanya a un palau central amb cúpula lluminosa (l’actual Palau Nacional). L’arquitecte el va batejar com el Palau de la Llum. L’arribada al poder de Primo de Rivera va impedir que Puig i Cadafalch fes realitat el seu projecte. La Dictadura va abandonar la idea d’una mostra d’indústries elèctriques, que es considerava obsoleta, i va programar el certamen com a Exposició Internacional per a l’any 1929.
Com molts dels pavellons, el projecte del Palau Nacional es va decidir finalment per concurs, que van guanyar Eugenio Cendoya i Enric Catà amb un edifici d’inspiració classicista. Tot el contrari que la innovadora proposta que Lluís Girona va presentar al concurs de l’irrealitzat Palau del Sol, i que s’avançava en l’ús de projectors de llum, com els que s’acabarien instal·lant al Palau Nacional.
Els focus del Palau Nacional
El cert és que la incorporació dels focus al Palau Nacional no es va produir fins a darrera hora. Va ser pocs mesos abans de l’inici de l’Exposició, quan es va apostar per una espectacular posada en escena nocturna, que barrejava els jocs de llums i colors amb els efectes d’aigua.
Al llarg de l’avinguda Maria Cristina es van instal·lar fonts lluminoses de diverses formes, com obeliscs i peveters de vidre, que es combinaven amb les fonts d’aigua i cascades, com la cèlebre Font Màgica. Culminant aquest eix de fantasia s’alçava el Palau Nacional, amb la façana il·luminada de colors canviants. Quedava coronat per un ventall de raigs de llum projectats al cel, que ressaltaven la silueta de l’edifici. Els feixos de llum els projectaven uns reflectors situats a la galeria perimetral de la Sala Oval. Originalment eren vuit, però n’acabarien sent nou, tants com lletres té el nom de Barcelona. Els primers instal·lats eren focus d’arc voltaic, adquirits a la Sperry Gyroscope Company de Brooklyn, que tenien un diàmetre d’òptica de 940 mm i una intensitat de 150 amperes.
 
Carles Buïgas i els enginyers de la Westinghouse
Carles Buïgas ha passat a la posteritat com l’artífex del projecte lumínic de l’Exposició. Tot i això, Oriol Bohigas, a les seves memòries, n’atribueix la paternitat intel·lectual a J.C.N. Forestier i, sobretot, a Marià Rubió –director de les obres de l’Exposició– i limita l’aportació de Buïgas als aspectes tècnics. Pel que fa als focus de llum del Palau Nacional, segons l’historiador de l’arquitectura Dietrich Neumann, van ser una aportació de Charles J. Stahl i K. W. Johansson, dos enginyers americans de la companyia Westinghouse que treballaven a l’Exposició. Neumann creu que s’haurien inspirat en els treballs de Walter d’Arcy Ryan, un enginyer luminotècnic que ja havia utilitzat focus antiaeris a l’Exposicio de San Francisco de 1915.
Els barcelonins de fa un segle, que no tenien televisió ni xarxes socials, difícilment podien conèixer aquell precedent. I quan els llums de l’Exposició es van encendre per primera vegada, la nit del 19 de maig de 1929, van quedar meravellats per l’espectacle ‘‘que no s’havia vist mai’’. La premsa estrangera també es va endur una gran impressió. Camille Mauclair destacava a Le Figaro com “la glòria de gegantins raigs fixos llançats cap al cel aureolen el Palau Nacional i fan esblanqueir els estels damunt d’aquesta nova Cartago”.
Visibles a més de 100 Km de Barcelona
L’efecte lluminós dels focus era molt més imponent que avui en dia gràcies a la baixa contaminació lumínica de l’època. Això permetia que els raigs fossin visibles a més de 100 Km de Barcelona. El moment més impactant protagonitzat pels focus durant l’Exposició va tenir lloc la nit del 23 d’octubre de 1929, amb la visita del Graf Zeppelin, el dirigible més gran del món. El seu vol sobre Montjuïc il·luminat pels reflectors del Palau Nacional, va embadalir els barcelonins. Els reflectors es van conservar un cop acabat l’esdeveniment, convertint-se en un símbol de l’skyline nocturn de Barcelona. Durant un temps fins i tot van fer projeccions de colors, abans de servir com a focus antiaeris a la Guerra Civil.
HISTÒRIES DE BARCELONA

Continua llegint

Història

30 de desembre de 1924: s’inaugura la primera línia de metro

Un accident en la construcció del metro provocaria morts

Publicat

on

El primer metro del món va ser el de Londres l’any 1863. En el cas de Barcelona, el precedent immediat va ser la línia de tren Barcelona-Sarrià, inaugurada el mateix any. Ara bé, la línia urbana Catalunya-Lesseps és la primera soterrada i construïda amb criteris amb què entenem una línia de metro. En els 2.470 metres de recorregut inicial tindria quatre estacions: Catalunya, Aragó (avui passeig de Gràcia), Diagonal i Lesseps. Rebria el nom de Gran Metro de Barcelona (encara que avui dia la coneixem com a línia 3).

En paral·lel, l’any 1926 s’inauguraria la línia de Metro Transversal, de la Bordeta a Catalunya (precedent de la línia 1). Així, els dos eixos del metro es creuaven a la Catalunya, d’on també surten els trens de Sarrià i del Vallès. La ciutat es preparava per a l’Exposició Internacional de 1929.

Fa pocs mesos s’ha sabut que a la matinada del 12 d’abril de 1924 es va produir el pitjor accident de metro ocorregut a Catalunya en aquests cent anys de vida. Onze treballadors van perdre la vida quan el sostre del túnel, obert a pic i pala, es va desprendre. Els fets van passar a la Gran Via, entre Villarroel i Casanova, i possiblement va ser producte d’un corrent d’aigua subterrània. L’endemà l’empresa no va permetre aturar les obres en senyal de dol. Tampoc no va fer cap investigació per determinar què havia provocat l’accident, per tal de millorar la seguretat. Tot això no s’ha sabut fins 100 anys després.

Ara bé, no va ser fins a finals de 1968 que la línia 3 arribaria fins al nostre barri (Drassanes). Dos anys després, el 17 de juny de 1970, entraria en servei la prolongació de Drassanes a Poble-sec (actual estació de Paral·lel). El 15 de juliol de 1975, s’inauguraria la denominada línia 3-B: de Zona Universitària fins a Poble-sec. El 5 de juny de 1982, ja es va poder recórrer la línia 3 completa, sense haver de transbordar.

Des de llavors, les estacions de metro del nostre barri són les de Drassanes, Paral·lel, Poble-sec i Espanya. Unes estacions que queden completades el 31 de desembre de 1995, quan entra en servei l’enllaç de Paral·lel (línia 2). Si bé inicialment arribava fins a la Sagrada Família, avui dia ja es perllonga fins a Badalona. Les obres, però, van trigar vint anys a executar-se, després de reposar anys i anys aturades i sense moviment.

De la inauguració de la primera línia de metro de Barcelona, ara fa 100 anys.

Continua llegint

Història

Evocacions nadalenques d’aquelles tardes escolars del passat

Publicat

on

Avui es fa difícil imaginar que durant molts anys, a l’escola i a altres indrets, tan sols es feia servir el castellà. En els anys cinquanta, a l’escola de Monges del Sortidor, hi havia petits espais en català. Algunes monges ja grans, que eren catalanes i minoria, de vegades amollaven alguna frase, poca cosa. Quan s’acostaven les vacances de Nadal, durant una estona de cada tarda, entonàvem nadales diverses, moltes de les quals pertanyien a un popular Cançoneret de Nadal, publicat l’any 1954. Jo, aleshores, amb set o vuit anys, anava a classe amb una monja que es deia Sor Pia. És difícil poder reflectir l’emoció que em feia cantar aquelles cançons en la llengua de casa.

Sor Pia, de vegades, explicava alguna anècdota del temps de la guerra, que aleshores semblava remot i estrany, com ara que no podia anar amb hàbit i havia d’amagar la seva condició religiosa. Aleshores l’escola era molt més petita que ara i comptava amb un hort, amb una magnífica figuera entre altres arbres i productes vegetals, i un corralet on fins i tot hi havia arribat a veure un porquet. Un racó on semblaven amagar-se espurnes rurals i misterioses. Una altra activitat era escriure la postal de Nadal a la família i aprendre algun verset ocasional. Les monges muntaven un gran pessebre a l’entrada de l’escola, molt bonic i ben fet. En aquelles escoles ràncies i franquistes les coses més senzilles, però diferents, eren un goig i una meravella i el cicle nadalenc era dels més animats. En un teatre, on també es feia cinema, en alguna ocasió havíem muntat alguns pastorets i tot. 

Continua llegint

Història

El Vers de Nadal o Dècima, una tradició ben catalana

Publicat

on

Per

El Vers de Nadal o Dècima és una de les moltes tradicions nadalenques que hi ha a Catalunya per part dels més petits de la família. Generalment es fa després del gran àpat –tant si és un dinar com un sopar–, amb tota la família aplegada al voltant de la taula. Els nens i nenes s’enfilen dalt d’una cadira per cridar l’atenció dels adults i comencen a dir un refrany, un vers, un rodolí o un poema. La llargada i la temàtica del vers depenen de l’edat del rapsode, però gairebé sempre fan referència a l’hivern, al Nadal o als valors que se’n desprenen. Després, amb els aplaudiments generals de tota la família, la mainada passa el platet per tal rebre alguna propineta i posar-la a la guardiola.

En el curs de la història, poetes catalans destacats han dedicat obres a aquest subgènere, sobretot a partir del segle XIX. Per exemple, són molt populars els versos de Jacint Verdaguer, de Josep Maria de Sagarra, de Joan Salvat-Papasseit o de Guerau de Liost. No obstant això, alguns dels poemes nadalencs més clàssics són d’autor desconegut i es reciten de generació en generació. A més, configuren un gènere que es manté viu i en evolució constant, tal com passa amb les nadales, que cada any se’n componen de noves.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024