Connecta amb nosaltres

Història

Per què hi ha focus de llum al Palau Nacional?

Avui, són l’únic vestigi que queda de com eren les nits durant l’Exposició Universal de 1929

Publicat

on

Van ser la primera icona de l’skyline nocturn de Barcelona. Els focus del Palau Nacional van començar a il·luminar el cel de la ciutat fa gairebé un segle. Avui, amb la Font Màgica, són l’únic vestigi de les nits de llum i color que van enlluernar al món durant l’Exposició Internacional de 1929.
Els primers reflectors, al Tibidabo
Els del Palau Nacional no van ser els primers reflectors elèctrics amb finalitats espectaculars de Barcelona. La referència més antiga que trobem a les hemeroteques és del 10 de març de 1908, quan es va instal·lar un al Tibidabo, amb motiu d’una visita d’Alfons XIII. L’any 1909 els reflectors eren una atracció del Tibidabo, juntament amb els telescopis i els prismàtics. Aquells raigs de llum s’enfocaven cap a la ciutat i no cap el cel, a diferència dels que s’instal·larien a Montjuïc amb motiu de l’Exposició.
El Palau de la Llum
L’origen de l’Exposició Internacional es remunta a 1913.En un moment on la implantació de l’electricitat era un signe de modernitat, l’Ajuntament va aprovar l’organització d’una Exposició Internacional d’Indústries Elèctriques. S’havia de celebrar el 1917 a Montjuïc, però l’esclat de la Primera Guerra Mundial va obligar a endarrerir-la. Josep Puig i Cadafalch va presentar el 1915 un avantprojecte del recinte, on trobem la idea original d’un remat lluminós del conjunt arquitectònic de l’Exposició. L’eix de la proposta era una avinguda que anava de la plaça Espanya a un palau central amb cúpula lluminosa (l’actual Palau Nacional). L’arquitecte el va batejar com el Palau de la Llum. L’arribada al poder de Primo de Rivera va impedir que Puig i Cadafalch fes realitat el seu projecte. La Dictadura va abandonar la idea d’una mostra d’indústries elèctriques, que es considerava obsoleta, i va programar el certamen com a Exposició Internacional per a l’any 1929.
Com molts dels pavellons, el projecte del Palau Nacional es va decidir finalment per concurs, que van guanyar Eugenio Cendoya i Enric Catà amb un edifici d’inspiració classicista. Tot el contrari que la innovadora proposta que Lluís Girona va presentar al concurs de l’irrealitzat Palau del Sol, i que s’avançava en l’ús de projectors de llum, com els que s’acabarien instal·lant al Palau Nacional.
Els focus del Palau Nacional
El cert és que la incorporació dels focus al Palau Nacional no es va produir fins a darrera hora. Va ser pocs mesos abans de l’inici de l’Exposició, quan es va apostar per una espectacular posada en escena nocturna, que barrejava els jocs de llums i colors amb els efectes d’aigua.
Al llarg de l’avinguda Maria Cristina es van instal·lar fonts lluminoses de diverses formes, com obeliscs i peveters de vidre, que es combinaven amb les fonts d’aigua i cascades, com la cèlebre Font Màgica. Culminant aquest eix de fantasia s’alçava el Palau Nacional, amb la façana il·luminada de colors canviants. Quedava coronat per un ventall de raigs de llum projectats al cel, que ressaltaven la silueta de l’edifici. Els feixos de llum els projectaven uns reflectors situats a la galeria perimetral de la Sala Oval. Originalment eren vuit, però n’acabarien sent nou, tants com lletres té el nom de Barcelona. Els primers instal·lats eren focus d’arc voltaic, adquirits a la Sperry Gyroscope Company de Brooklyn, que tenien un diàmetre d’òptica de 940 mm i una intensitat de 150 amperes.
 
Carles Buïgas i els enginyers de la Westinghouse
Carles Buïgas ha passat a la posteritat com l’artífex del projecte lumínic de l’Exposició. Tot i això, Oriol Bohigas, a les seves memòries, n’atribueix la paternitat intel·lectual a J.C.N. Forestier i, sobretot, a Marià Rubió –director de les obres de l’Exposició– i limita l’aportació de Buïgas als aspectes tècnics. Pel que fa als focus de llum del Palau Nacional, segons l’historiador de l’arquitectura Dietrich Neumann, van ser una aportació de Charles J. Stahl i K. W. Johansson, dos enginyers americans de la companyia Westinghouse que treballaven a l’Exposició. Neumann creu que s’haurien inspirat en els treballs de Walter d’Arcy Ryan, un enginyer luminotècnic que ja havia utilitzat focus antiaeris a l’Exposicio de San Francisco de 1915.
Els barcelonins de fa un segle, que no tenien televisió ni xarxes socials, difícilment podien conèixer aquell precedent. I quan els llums de l’Exposició es van encendre per primera vegada, la nit del 19 de maig de 1929, van quedar meravellats per l’espectacle ‘‘que no s’havia vist mai’’. La premsa estrangera també es va endur una gran impressió. Camille Mauclair destacava a Le Figaro com “la glòria de gegantins raigs fixos llançats cap al cel aureolen el Palau Nacional i fan esblanqueir els estels damunt d’aquesta nova Cartago”.
Visibles a més de 100 Km de Barcelona
L’efecte lluminós dels focus era molt més imponent que avui en dia gràcies a la baixa contaminació lumínica de l’època. Això permetia que els raigs fossin visibles a més de 100 Km de Barcelona. El moment més impactant protagonitzat pels focus durant l’Exposició va tenir lloc la nit del 23 d’octubre de 1929, amb la visita del Graf Zeppelin, el dirigible més gran del món. El seu vol sobre Montjuïc il·luminat pels reflectors del Palau Nacional, va embadalir els barcelonins. Els reflectors es van conservar un cop acabat l’esdeveniment, convertint-se en un símbol de l’skyline nocturn de Barcelona. Durant un temps fins i tot van fer projeccions de colors, abans de servir com a focus antiaeris a la Guerra Civil.
HISTÒRIES DE BARCELONA

Continua llegint

Història

La font de la plaça d’Espanya

Publicat

on

Per

La porta d’entrada a l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929 era la plaça d’Espanya, amb la font commemorativa al centre. Aquesta obra de Josep Maria Jujol està formada per un estany central d’aigua de planta triangular que s’orienta en direcció a les sis vies que convergeixen a la plaça.

La columnata, també triangular, amb espais esfèrics per col·locar-hi grups escultòrics, representa els tres mars de la península Ibérica amb els seus principals rius: l’Ebre, amb els seus afluents, envia l’aigua al Mediterrani, mentre que el Guadalquivir i el Tajo ho fan a l’Atlàntic i uns petits rius ho fan al Cantàbric. Tots aquests rius estan representats per escultures de Miquel Blai.

A cada un dels vèrtexs superiors del triangle, amb escultures dels germans Oslé (Miquel i Llucià) s’hi representa l’Abundància, la Salut Pública i la Navegació com a símbol dels fruits que dona el mar. A cada cantonada del triangle hi ha una columna amb inscripcions que simbolitzen la Nació Espanyola, amb Ramón Llull, Santa Teresa de Jesús i Sant Ignasi de Loiola; la Proesa, amb Pelayo, Jaume I i Isabel la Catòlica i la Cultura amb Ausiàs March i Cervantes.

A la part superior de la columnata hi ha un peveter amb foc i tres Victòries de l’escultor Frederic Llobet que simbolitzen la Religió, les Arts i l’Heroisme com a base del sacrifici d’Espanya per la civilització.

El foc, com a contrapunt de l’aigua, així com tots el altres símbols, volen representar un poema d’arquitectura-escultura d’Espanya dins la plaça del mateix nom, tot i que durant la inauguració de l’Exposició la plaça d’Espanya encara no estava acabada. 

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint

Història

6 de maig de 1995 | S’inaugura el parc de les tres xemeneies i el mirador

Publicat

on

Fins a finals del segle XX, la zona del Poble-sec que actualment es coneix com a Hortes de Sant Bertran, era el sector més industrial de tot el barri. Això era degut a dos motius: les dues centrals elèctriques de Mata i de Carrera, i la proximitat immediata del port. Per aquesta raó, l’espai va ser ocupat per indústries relacionades amb aquestes activitats i per molts magatzems, necessaris per a la gestió fabril i comercial.

D’una banda, el port va anar creixent, especialment a partir dels anys 60, cap al sud, és a dir, cap a Can Tunis i la Zona Franca. Això va motivar el desplaçament de les indústries i serveis inherents, cap a la nova d’influència portuària. Així, molts dels antics magatzems i de les fàbriques, petites i mitjanes, van quedar en desús. Aquest fet va possibilitar la construcció de blocs nous d’habitatges, com els de Vila i Vilà – Palaudàries – Albareda – Puig i Xoriguer; i també dels de la cooperativa de Sant Pere Claver dels anys 70 i 80. També es van crear nous serveis, com la llar de la fundació Arrels a Puig i Xoriguer, el 2007; l’hotel Grums, el 2011 (abans editorial Escudo de Oro); o, el 2012, el centre cultural Albareda.

D’altra banda, la central tèrmica del carrer de Carrera, que abastia d’electricitat els tramvies de la ciutat des de 1899, va quedar fora de servei el 1968, quan es va tancar la darrera línia que subministrava. De fet, on s’emmagatzemava el seu carbó, es va obrir l’institut Consell de Cent (1996), un centre de secundària que des de feia anys reivindicaven els veïns.

Pel que fa a la central elèctrica de Mata, la de les tres grans xemeneies que abastien d’electricitat la ciutat, va funcionar entre 1895 i 1987, per després ser desmantellada. Coneguda popularment per La Canadenca, era la fàbrica més important del barri, la seva lluita obrera de 1919 havia aconseguit establir la jornada de vuit hores; i va tancar després de gairebé un segle de servei. Amb les transformacions dels Jocs Olímpics es van fer els edificis que actualment envolten les tres xemeneies, propietat llavors de Fecsa-Endesa i de Red Eléctrica Española (avui dia en estat deplorable). Un cop alçats aquests blocs, destinats a oficines i serveis, es va urbanitzar el parc de les Tres Xemeneies a tot l’espai que havia quedat buit. Una zona verda que s’inauguraria el 6 de juny de 1995.

En paral·lel, després d’uns notables treballs de transformació, la zona compresa entre la vorera de muntanya del passeig de Montjuïc (que abans ocupaven fàbriques, magatzems i alguns habitatges) i els jardins de Miramar i l’antic camí del castell, dit de la Vinyeta, va passar a formar part del nou Mirador del Poble-sec, inaugurat per l’alcalde Maragall en la mateixa data. Recentment, s’han remodelat aquests jardins per la degradació a què havien arribat.

De la inauguració del parc de les Tres Xemeneies i del Mirador del Poble-sec, ara fa 30 anys.

Continua llegint

Història

La plaça de l’Univers

Publicat

on

Per

Un dels llocs que no ha perdurat amb el temps, i que era un dels espais més emblemàtics de l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929, és la plaça de l’Univers, situada a l’avinguda Maria Cristina, entre el Palau de Comunicacions i Transports i el Palau de Projeccions. Era un petit jardí d’aigua i llum projectat per Carles Buïgas amb l’escultura El Treball de l’escultor Josep Llimona.

Al fons es podia observar el Palau d’Art Tèxtil i al costat la imponent Torre de la Llum, de 50 metres d’alçada i de forma molt similar a les torres venecianes de la plaça Espanya; per a la seva il·luminació es van utilitzar 164 llums tubulars per a la cúpula, 330 per al far i 319 per a les balustrades al voltant del cos central, il·luminat amb 20 reflectors.

Al voltant del jardí d’aigua i llum hi havia deu pavellons privats coronats per un sostre esglaonat que a la nit quedava il·luminat i donava una sensació de majestuositat amb la Torre de la Llum al fons.

Un dels pavellons privats, situat a l’entrada d’aquesta plaça, era el d’Electric Suppliers Co. SA que fou l’empresa encarregada de realitzar tota l’electrificació de l’Exposició de 1929, després d’aconseguir guanyar la licitació per donar llum a tota la muntanya de Montjuïc per a l’esdeveniment.

A banda d’aquest pavelló, i entre d’altres, en aquesta plaça també hi havia els pavellons de Paper de fumar Bambú i de la Compañía de Seguros La Equitativa.

De dia aquesta plaça era una atracció pel seu traçat i per l’especial equilibri de dimensions, i a la nit convertia en realitat un somni de fades amb els jocs d’aigua i llum. •

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024