El perllongament de l’L2 de metro fins a la Marina torna a sortir del calaix. Així ho han anunciat l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i la consellera de Territori, Sílvia Paneque, després de la Comissió Mixta Govern-Ajuntament que s’ha celebrat aquest desembre. Un projecte que va quedar a la carpeta dels Jocs Olímpics com a pendent i que la crisi del totxo el va tornar a enterrar l’any 2009.
Val a dir que el projecte porta redactat des de 2009, però mai es va arribar a aprovar. El pressupost que l’havia d’acompanyar tampoc ajudava en un context en què les administracions estaven pràcticament en fallida. Ara, però, la represa de la iniciativa sembla més plausible, encara que s’hagi doblat el cost: uns 1.000 milions d’euros.
La iniciativa, en marxa
A hores d’ara a s’ha donat l’ordre “d’actualitzar el projecte constructiu i tota la prolongació de l’L2 entre Sant Antoni i Parc Logístic”, segons ha detallat Paneque. Aquesta tasca tècnica suposarà 24 mesos de feina i quatre milions d’euros. Posteriorment, ja es podran fer les diferents licitacions de l’obra i executar-la. Tanmateix, encara no hi ha calendari.
D’entrada, el perllongament suposarà construir un túnel de 6,3 quilòmetres que es començarà a excavar des de l’estació de Parc Logístic (on farà correspondència amb l’L9) i avançarà amb tuneladora fins a Sant Antoni (només un tram de 600 metres s’executarà mitjançant pantalles). A més, es construiran o s’ampliaran sis parades: Parc Logístic (L9), Fira (L9), Foc (L10), la nova estació d’INEFC (per donar servei a l’Anella Olímpica), la nova estació del MNAC (a tocar de la Font Màgica) i Poble-sec (L3).
Cosir ciutat
Si bé anys enrere connectar la ciutat amb l’altra banda de la muntanya era una necessitat, avui dia s’ha convertit en una urgència. No només per reduir el trànsit per la muntanya i deixar enrere les males connexions de La Marina amb la resta de la ciutat (connectada amb una L9/L10 encara sense acabar i escasses línies de bus), sinó perquè a la zona hi ha projectats 12.000 nous habitatges. Un parc immobiliàri que atraurà 30.000 nous veïns d’aquí a 12 anys. Població a la qual caldrà sumar els treballadors que generi la zona i les oficines del futur BCN Fira District.
Tot, sota control del PSC
Les grans obres acostumen a tenir un denominador comú: la bona entesa entre administracions. En el cas de l’L2, aquesta sembla assegurada, derivat que Ajuntament i Generalitat resten sota el control de les mateixes sigles: les del PSC. De fet, just abans de les eleccions municipals, l’aleshores alcaldable, Jaume Collboni, va prometre impulsar el perllongament de l’L2. Mesos després i ja al poder, la seva tinent d’Urbanisme, Laia Bonet, va reiterar la intenció de l’executiu. Un any i mig després, les dues bandes de la plaça de Sant Jaume resten governades pel mateix partit. Ara només falta que l’impuls actual no torni a quedar en un no res.
Una part dels poblesequins, preocupats
Després que la Plataforma d’Afectats per la Línia 2 quedés desactivada l’any 2009, aquesta ha ressorgit de les cendres. Segons explica el seu membre fundador, Josep Guzmán, diversos veïns ja han començat a preocupar-se per les afectacions que pugui tenir la construcció del nou túnel a les seves finques. “Si el projecte es reprèn, que sigui amb la màxima seguretat”, detalla Guzmán, qui recorda què va passar al Carmel amb l’L9.
“La muntanya no és tota de pedra, per sota hi ha d’haver rieres subterrànies, sectors amb argila, etc.”, exposa. Singularitats que, des del seu punt de vista, fan necessari repetir els estudis geològics. En tot cas, des de l’AVV del Poble-sec, el seu president, Sergi Gàzquez, assegura que avui dia totes aquestes coses ja estan “molt controlades” i que són obres “extremadament segures”. “Generarà molèsties, però no ens hauríem de preocupar gens per accidents”.
Respecte a l’execució de l’obra, Gàzquez considera que el que s’ha anunciat és “un brindis al sol”, però es mostra convençut que l’obra “algun dia serà una realitat”. “Com sempre, dependrà de les casuístiques, de qui governa i quines són les seves prioritats”, sintetitza