Connecta amb nosaltres

Societat

Ajuntament i Generalitat reactiven el perllongament de l’L2 de metro per Montjuïc

L’obra va quedar pendent d’executar-se pels Jocs Olímpics i la crisi del totxo del 2008 la va tornar a aturar

Publicat

on

El perllongament de l’L2 de metro fins a la Marina torna a sortir del calaix. Així ho han anunciat l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i la consellera de Territori, Sílvia Paneque, després de la Comissió Mixta Govern-Ajuntament que s’ha celebrat aquest desembre. Un projecte que va quedar a la carpeta dels Jocs Olímpics com a pendent i que la crisi del totxo el va tornar a enterrar l’any 2009.

Val a dir que el projecte porta redactat des de 2009, però mai es va arribar a aprovar. El pressupost que l’havia d’acompanyar tampoc ajudava en un context en què les administracions estaven pràcticament en fallida. Ara, però, la represa de la iniciativa sembla més plausible, encara que s’hagi doblat el cost: uns 1.000 milions d’euros.

La iniciativa, en marxa

A hores d’ara a s’ha donat l’ordre “d’actualitzar el projecte constructiu i tota la prolongació de l’L2 entre Sant Antoni i Parc Logístic”, segons ha detallat Paneque. Aquesta tasca tècnica suposarà 24 mesos de feina i quatre milions d’euros. Posteriorment, ja es podran fer les diferents licitacions de l’obra i executar-la. Tanmateix, encara no hi ha calendari.

D’entrada, el perllongament suposarà construir un túnel de 6,3 quilòmetres que es començarà a excavar des de l’estació de Parc Logístic (on farà correspondència amb l’L9) i avançarà amb tuneladora fins a Sant Antoni (només un tram de 600 metres s’executarà mitjançant pantalles). A més, es construiran o s’ampliaran sis parades: Parc Logístic (L9), Fira (L9), Foc (L10), la nova estació d’INEFC (per donar servei a l’Anella Olímpica), la nova estació del MNAC (a tocar de la Font Màgica) i Poble-sec (L3). 

Cosir ciutat

Si bé anys enrere connectar la ciutat amb l’altra banda de la muntanya era una necessitat, avui dia s’ha convertit en una urgència. No només per reduir el trànsit per la muntanya i deixar enrere les males connexions de La Marina amb la resta de la ciutat (connectada amb una L9/L10 encara sense acabar i escasses línies de bus), sinó perquè a la zona hi ha projectats 12.000 nous habitatges. Un parc immobiliàri que atraurà 30.000 nous veïns d’aquí a 12 anys. Població a la qual caldrà sumar els treballadors que generi la zona i les oficines del futur BCN Fira District.

Tot, sota control del PSC

Les grans obres acostumen a tenir un denominador comú: la bona entesa entre administracions. En el cas de l’L2, aquesta sembla assegurada, derivat que Ajuntament i Generalitat resten sota el control de les mateixes sigles: les del PSC. De fet, just abans de les eleccions municipals, l’aleshores alcaldable, Jaume Collboni, va prometre impulsar el perllongament de l’L2. Mesos després i ja al poder, la seva tinent d’Urbanisme, Laia Bonet, va reiterar la intenció de l’executiu. Un any i mig després, les dues bandes de la plaça de Sant Jaume resten governades pel mateix partit. Ara només falta que l’impuls actual no torni a quedar en un no res.

Una part dels poblesequins, preocupats

Després que la Plataforma d’Afectats per la Línia 2 quedés desactivada l’any 2009, aquesta ha ressorgit de les cendres. Segons explica el seu membre fundador, Josep Guzmán, diversos veïns ja han començat a preocupar-se per les afectacions que pugui tenir la construcció del nou túnel a les seves finques. “Si el projecte es reprèn, que sigui amb la màxima seguretat”, detalla Guzmán, qui recorda què va passar al Carmel amb l’L9.

“La muntanya no és tota de pedra, per sota hi ha d’haver rieres subterrànies, sectors amb argila, etc.”, exposa. Singularitats que, des del seu punt de vista, fan necessari repetir els estudis geològics. En tot cas, des de l’AVV del Poble-sec, el seu president, Sergi Gàzquez, assegura que avui dia totes aquestes coses ja estan “molt controlades” i que són obres “extremadament segures”. “Generarà molèsties, però no ens hauríem de preocupar gens per accidents”.

Respecte a l’execució de l’obra, Gàzquez considera que el que s’ha anunciat és “un brindis al sol”, però es mostra convençut que l’obra “algun dia serà una realitat”.  “Com sempre, dependrà de les casuístiques, de qui governa i quines són les seves prioritats”, sintetitza

Societat

Arrenca la Festa Major!

El tret de sortida serà divendres 18 a les 20 hores amb el tradicional Toc a la Festa, la cercavila de les entitats

Publicat

on

Ja és aquí la Festa Major! Del 18 al 27 de juliol, el barri viurà una nova edició de la seva setmana gran. Organitzada per la Coordinadora d’Entitats del Poble-sec i amb la participació de desenes d’associacions, la festa omplirà els carrers de vida amb més de 200 activitats.

El divendres 18 a les 20 hores arrencarà la festa amb el tradicional Toc a la Festa, la cercavila de les entitats del Consell de Cultura Popular i Tradicional. Tot seguit, es podrà gaudir d’una mostra d’imatgeria festiva i l’actuació d’Aires Celtas. El pregó enguany tindrà un component plenament familiar: avi i neta, Javier Velasco (Gegants del Poble-sec) i Marta Calaf (Diables del Poble-sec), donaran el tret de sortida a les festes des de l’escenari dels Jardins de les Tres Xemeneies a les 21.30 hores.

Per acabar la primera nit, torna el Sec a Sac, un festival organitzat pels Castellers del Poble-sec que aposta per la cultura popular emergent feminista. Svetlana, Sybarites i DJ Perla Negra seran els primers noms d’un cartell que també tindrà una segona jornada dissabte a la nit.

El dissabte 19 serà un dels dies més intensos. Des de primera hora, el barri es despertarà amb tornejos esportius, esmorzars populars i bitlles catalanes. Rutes, vermuts i murals col·laboratius ompliran espais com el Sortidor, Santa Madrona, o la Casa de la Premsa.

A la tarda, la cultura popular serà la protagonista amb plantades i cercaviles de gegants, ballades de sardanes i trobades d’esbarts. I al vespre… arriba la nit gran: concerts simultanis a Blesa, Navas, Concòrdia, Santa Madrona i el Marcelino, una autèntica festa a cada racó.

Diumenge 20 començarà amb la XXVII Cursa del Poble-sec i continuarà amb una jornada d’escacs, tallers de taitxí i concerts de jazz i flamenc.

Entre el dilluns 21 i el dijous 24, més propostes per a tots els gustos. Entre aquestes destaquen:

-Dilluns 21: Òpera a Koska Taverna i concert d’Asian Passerby a Blesa.

-Dimarts 22: tarda d’espectacles, xocolatada i salsa a Santa Madrona.

-Dimecres 23: jornada comunitària al Sortidor i concerts.

-Dijous 24: visita a El Molino, cabaret i sopar popular.

El divendres 25 i dissabte 26 seran dies de màxima efervescència. Hi haurà música a totes les places, olimpíades feministes, i la nit jove amb DJ fins ben entrada la matinada. El dissabte culminarà amb el correfoc adult (22.15 h) i l’espectacle de foc dels Diables del Poble-sec.

Diumenge 27 arribarà el final de festa. Amb havaneres, circ i, com ja és tradició, la baixada de carretons a la tarda. El castell de focs serà a les 22 h, el punt final perfecte per a deu dies ben intensos.

La Coordinadora d’Entitats ha tornat a fer realitat una festa que aposta per la convivència, la cultura i el dret a gaudir l’espai públic. Tothom hi és benvingut. Ara sí: que comenci la festa! 

 

Continua llegint

Societat

L’Institut Icària recupera la història de la poblesequina Maria Hernández, víctima del nazisme

Publicat

on

Potser la majoria de poblesequins no en saben res d’ella. Va viure al número 5 del carrer Lleida, fa vuitanta anys. La Maria Hernández tenia vint anys i una convicció ferma: no abaixar el cap davant del feixisme. Exiliada, resistent, deportada, supervivent. I desapareguda del relat durant dècades. Fins ara.

Aquest curs, una seixantena d’alumnes de l’Institut Icària han organitzat un acte emotiu davant del carrer on la Maria va viure abans de l’exili. Entre lectures de poemes, música en directe i el silenci col·lectiu, han fet un homenatge a la poblesequina que va patir l’horror nazi en primera persona.

El reconeixement forma part del projecte Stolpersteine Barcelona, una iniciativa educativa impulsada per la Regidoria de Memòria Democràtica i les amicals de Mauthausen i Ravensbrück. El programa proposa recuperar les biografies de deportats barcelonins durant el nazisme i tornar-les al lloc d’on mai haurien d’haver estat esborrades. A través de petites llambordes de llautó (les Stolpersteine, paraula alemanya que vol dir “pedres que fan ensopegar”) s’hi inscriuen els noms i les dades de les víctimes.

No són monuments grandiloqüents, sinó recordatoris a peu de carrer. Són pedres per a la memòria que obliguen a mirar avall i ensopegar simbòlicament amb la història que el temps havia deixat enrere. Al Poble-sec, això s’ha traduït en una Stolperstein en honor a la Maria. Encara no hi és físicament, però aviat s’hi col·locarà.

A banda d’aquesta, ja hi ha altres llambordes col·locades com a recordatori actiu del passat. Una de les més significatives és la dedicada a Francesc Boix (fotògraf de Mauthausen) situada al carrer Margarit, 17 o la que ret homenatge a la Carme Boatell (activa lluitadora antifeixista) al carrer Tenor Masini, 99. Amb cada nova llamborda, el barri restitueix la dignitat d’aquells que van patir perquè mai més no s’esborri el seu nom. // MÒNICA RIU

Continua llegint

Societat

Comencen les obres per a la rehabilitació del Teatre Arnau

Es preveu que l’equipament pugui aixecar el teló el primer trimestre de 2027

Publicat

on

Aquelles persones més curioses que deambulen pel Paral·lel s’hauran adonat que els operaris ja han començat a treballar en la rehabilitació del Teatre Arnau. 14 anys després que l’Ajuntament comprés l’edifici, l’equipament cultural ja ha començat a traçar la seva nova etapa. La previsió és que l’espai pugui aixecar el teló al llarg del primer trimestre de 2027.

Sota la batuta de l’estudi Harquitectes, el nou Arnau mantindrà la seva identitat de teatre de barraca i recuperarà elements com la fusta i el formigó. En total es preveu invertir 10 milions d’euros municipals per poder oferir al món cultural un edifici amb un important espai polivalent (el projecte inicial es va haver de retallar per qüestions pressupostàries, malgrat l’enuig de les entitats que van formar part del procés participatiu).

Més enllà del foment de la cultura, l’equipament també servirà per dinamitzar el Paral·lel, avinguda que en els darrers temps també ha vist com recuperava El Molino a través d’una gestió publicoprivada. En el cas de l’Arnau, encara no s’ha oficialitzat quin tipus de gestió s’executarà. Tanmateix, al llarg dels darrers anys els qui realment han mantingut viu l’esperit del teatre han sigut les entitats que han dinamitzat el projecte Arnau Itinerant. 

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024