Connecta amb nosaltres

Cultura

El barri concentra tot un reguitzell de propostes estivals d’art, música i natura

El ZONA SEC et fa una selecció d’idees, activitats i escapades a preus reduïts per sortir de casa el mes estival per antonomàsia

Publicat

on

Barcelona a l’agost es transforma en un escenari ple de vida, i el barri del Poble-sec, juntament amb la muntanya de Montjuïc, ofereixen una combinació única de cultura, història, gastronomia i natura¡ ideals per aprofitar l’estiu. Des de ZONA SEC us proposem cinc activitats destacades per gaudir aquest agost de 2025, amb propostes que combinen tradició, art i moments de lleure.

1. Descoberta gastronòmica pel carrer de Blai

El carrer de Blai no només ha de ser pels turistes. Aprofita aquest agost per fer la teva pròpia ruta de pintxos. Amb més de 30 establiments que combinen clàssics i noves tendències gastronòmiques, alguns locals proposen des d’1 euros tapes i pintxos. Com bé saps, el carrer està especialment animat els caps de setmana a la tarda i vespre, amb música ambiental, terrasses plenes i una ambientació festiva que convida a passejar, tastar i socialitzar. És un pla perfecte que els poblesequins també poden aprofitar i recuperar com a veïns del carrer mentre el gaudeixen en família, amics o parella.

2. Sala BCN

No perdis l’oportunitat de viure la màgia de la Sala BCN al Castell de Montjuïc. Aquest cicle de concerts a l’aire lliure, organitzat per l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, transforma el Pati d’Armes del castell en una terrassa vibrant amb música en directe, des de rumba i funk fins a rock i soul. Amb un aforament reduït, format híbrid de taules i espai per ballar, i una oferta gastronòmica que complementa l’experiència, és el pla perfecte per gaudir de les nits d’estiu amb vistes espectaculars a la ciutat. Per l’escenari hi passaran artistes com Joe Crepúsculo o Ketekalles.

3. MNAC

Endinsa’t en l’ànima artística de Montjuïc més essencial amb la visita guiada “Col·lecció MNAC: The Highlights” al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), una experiència imprescindible per descobrir les joies del seu fons mil·lenari.  Aquesta ruta d’una hora recorre obres mestres com el Pantocrator romànic de Sant Climent de Taüll, entre d’altres peces icòniques, amb accés a les terrasses-mirador i les seves vistes espectaculars de Barcelona. Complementa la visita amb la visita a les dues exposicions temporals que ofereix aquest agost el museu: “Francesc d’A. Galí. El mestre invisible”, que celebra el llegat del creador dels murals de la cúpula del Palau Nacional i “Des del centre” d’Eugènia Balcells. Aquest agost possiblement també serà la darrera oportunitat per veure les pintures murals de la sala capitual de Sixena a Montjuïc.

4. Estiu a l’Apolo

El Teatre Apolo es converteix en l’escenari perfecte per a dues experiències teatrals vibrants que no et pots perdre. Per una banda, l’intrigant “Se ha escrito un crimen”, una obra interactiva ambientada en una mansió ultramoderna en una illa remota, on set desconeguts amb secrets són atrapats en un joc de sospites, traïcions i assassinats. D’altra banda, deixa’t emportar per “EuroAbba – Bailando con ABBA”, un tribut que recrea l’essència dels anys 70 i 80 amb els èxits d’ABBA, com Waterloo. Amb veus en directe, vestuaris fidels, cors i una escenografia captivadora.

5. Visita els dos jardins emblemàtics

Per acabar el mes, sempre pots anar a descobrir dos tresors verds a Montjuïc: el Jardí Botànic de Barcelona i el Jardí Botànic Històric, perfectes per a una escapada natural al cor de la ciutat. El Jardí Botànic, situat entre l’Estadi Olímpic i el Castell, ofereix un passeig per 14 hectàrees amb 1.500 espècies i vistes espectaculars al delta del Llobregat. Per la seva banda, el Jardí Botànic Històric, darrere el MNAC, és un oasi amagat amb entrada gratuïta i arbres monumentals. Un passeig ideal per a qualsevol capvespre d’agost.

Bonus track

Aquest agost de 2025, el Poble Espanyol es converteix en un escenari vibrant amb les Nits en Viu, un cicle de concerts a l’aire lliure que il·lumina les nits d’estiu de tot el mes d’agost. Submergeix-te en quatre experiències musicals úniques: Fiesta Caribe (dimecres), amb salsa, bachata, còctels caribenys amb molt “azzzzúcar” i plats tropicals que et transportaran al Carib; Rock&Grill (dijous), amb 12 bandes tribut que revisiten clàssics de rock com Scorpions, Iron Maiden o Metallica, acompanyades de suculents plats a la brasa; The 90’s Queens’ Nights (divendres), una festa nostàlgica amb tributs a icones del pop dels 90 com Queen, Shakira o La Oreja de Van Gogh; i Fritanga! (dissabtes), amb rumba desenfadada de grups com Alma de Boquerón o Piratas Rmbversions, a més de tapes, mojitos i tinto de verano. L’encant històric del Poble Espanyol, amb sessions de DJ i gastronomia variada, crea un ambient festiu inoblidable vagis en família, amics o parella.

Cultura

Una literatura escapçada

Ramon Solsona recupera trenta narradores “cada vegada menys desconegudes”

Publicat

on

Segurament, molts de vosaltres sabeu qui és Ramon Solsona (Barcelona, 1950). Alguns el recordareu pels seus treballs a la televisió, com a guionista d’Estació d’enllaç o El cor de la ciutat, mentre que uns altres, segurament, el tindreu present com l’autor de novel·les d’èxit com L’home de la maleta (2011), Temps enrere (2022) o l’autobiogràfica, El carrer de la xocolata (2025)…

Ara, tots plegats el podeu redescobrir en la seva faceta d’assagista amb Dones migpartides. Trenta narradores entre la il·lusió republicana, la derrota i el redreçament (Pòrtic, 2025). Un interessantíssim llibre que va merèixer el Premi Carles Rahola d’Assaig 2025 i que parteix d’una pregunta tant interessant com necessària: “Quantes narradores nascudes entre el final del segle XIX fins al 1925 són conegudes avui?”.

Solsona ha fet servir els següents criteris per realitzar la seva tria: que l’autora hagués publicat una novel·la o un aplec significatiu de contes; que en pogués comentar, almenys, una novel·la, encara que fos l’única que l’escriptora va publicar; que haguessin nascut entre la fi del segle XIX i els primers anys vint del segle passat, i divulgar-ne els treballs i les recerques fetes pels experts.

La nòmina és formidable: Maria Teresa Vernet, Carme Montoriol, Rosa Maria Arquimbau, Aurora Bertrana, Mercè Rodoreda, Anna Murià, Cèlia Suñol, Concepció M. Maluquer, Carmelina Sánchez-Cutillas, Teresa Juvé, Joana Raspall i moltes més. Solsona es deixa seduir per totes elles i és per això que l’autor ens confessa que: “Aquestes pàgines, doncs, són una invitació a compartir el poliamor amb el desig d’informar i divulgar, sense pretensions, com en una conversa entre amics»” I tu, lector, vols compartir el poliamor de Ramon Solsona? 

Continua llegint

Cultura

El Viu Montjuïc creix i programa una norantena d’actes a la muntanya màgica

L’esdeveniment celebrarà xerrades, portes obertes sobre memòria històrica, activitats de teatre, dansa, música… i fins i tot de gastronomia

Publicat

on

La muntanya màgica tornarà a ser l’epicentre de gairebé un centenar d’activitats aquest octubre amb la cinquena edició del ‘Viu Montjuïc’, que se celebrarà enguany el cap de setmana del 4 i 5 d’octubre. En només dos dies s’han programat més de 90 activitats, que són una trentena més que l’any passat. 

Així doncs, un dels grans pulmons de Barcelona oferirà itineraris, exposicions, portes obertes, visites guiades, tallers, concerts, dansa, teatre i arquitectura. En la majoria de les activitats no cal inscripció prèvia, excepte en casos concrets en què la mateixa idiosincràsia de l’activitat requereixi un aforament limitat, i que es poden consultar al web.

La programació se centra en tres eixos: recordar Montjuïc amb activitats de memòria històrica; descobrir Montjuïc amb itineraris per conèixer i cartografiar el parc; i viure Montjuïc perquè veïns i visitants gaudeixin del parc i de totes les possibilitats que ofereix. Una aposta per reivindicar l’espai sense oblidar els seus orígens.

Entre les activitats que destaquen, una ruta pel cementiri de Montjuïc per entendre la seva botànica; una prova d’escalada al túnel de la Foixarda, una trobada de col·leccionistes de temàtica esportiva, el Montjuïc Dansat (dansa oberta a l’exterior, amb el MNAC i el paisatge de la ciutat com a teló de fons), o concerts de grups com Rumbarris, el Trio Les Baules o la cantautora Mar Pujol. 

Per als més petits, destaca el Petit Festival del Museu d’Arqueologia de Catalunya, amb concerts didàctics on els infants aprendran sobre música, titellaires que explicaran històries del passat i contacontes. Tot plegat, acompanyat de diverses propostes gastronòmiques, i també espais per a la convivència i teixir barri, com una arrossada popular.

També durant el cap de setmana hi haurà portes obertes a espais emblemàtics de Montjuïc, com el Castell, el Jardí Botànic, el Museu Etnològic i de Cultures del Món, el Museu Olímpic de l’Esport, el MNAC, el Palau Nacional, el Refugi 307 o el Teatre Lliure.

La iniciativa està impulsada per una quarantena d’equipaments culturals ubicats a Montjuïc que ofereixen activitats pròpies i conjuntes en cocreació, demostrant que la muntanya és també un pulmó cultural i arquitectònic. Cada any incorpora nous equipaments i agents, que se sumen a les entitats promotores del festival. La voluntat d’aquesta iniciativa és recuperar l’esperit de l’Exposició Internacional.

L’edició de l’any passat va comptar amb la participació de 80.000 persones, mentre que la primera edició, el 2021, en va agrupar 37.000. Any rere any, ha anat creixent l’atracció per aquestes activitats i s’ha consolidat el festival. 

Continua llegint

Cultura

Venes obertes d’Amèrica

Publicat

on

La dedicatòria que el frare dominic Bartolomé de las Casas (Sevilla, 1484–Madrid, 1566) va fer al príncep Felip, futur rei Felip II, al conegut informe titulat Brevísima relación de la destrucción de las Indias (1552) culmina amb les següents paraules: “I amb color que serveixen al rei els espanyols a Amèrica, deshonren Déu i roben i destrueixen el rei”. En aquests mots, el que fou el primer bisbe resident de Chiapas i “Protector dels indis”, es concentra tota la força de la denúncia d’un autor que va voler aixecar la veu contra la crueltat dels colons espanyols envers els pobles indígenes americans.

Al llibre L’assalt a Amèrica (Edicions del 1979, 2024), escrit per l’especialista en americanística Miquel Izard (1934-2024) i Ramon Pelegrí (1952), un historiador expert en les civilitzacions prehispàniques, hi trobem una crònica documentada d’un veritable genocidi, car hi són relatats els crims atroços que van perpetrar els colonitzadors espanyols durant la conquista i invasió d’Amèrica.

En quest volum, a més d’una admirable (i documentada) denúncia de les vexacions i massacres que, amb crueltat i sadisme, realitzaren els colons en aquell territori, hi trobem d’altres aspectes ben interessants com ara una genealogia del concepte d’hispanitat, que es tanca amb una explicació del motiu pel qual el Dia de la Hispanitat se celebra el 12 d’octubre i què s’hi vol commemorar “el franquisme, el colonialisme i la mort”, segons els autors.

El llibre es tanca amb una acurada reflexió sobre el genocidi i l’esclavització amb una mirada que també es fixa en què passa al món ara i aquí. En suma, un llibre tan dur com necessari en aquests temps d’incerteses on, com deia Antonio Gramsci: “El vell món es mor. El nou triga a aparèixer. I en aquest clarobscur, sorgeixen els monstres”.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024