Connecta amb nosaltres

Cultura

Nova temporada del Teatre Arnau Itinerant

Mentre duren les obres de l’edifici, cinc projectes formen la programació d’un teatre sense seu però amb esperit transformador

Publicat

on

Març va deixar projectes culturals a mitges, obres i reformes per acabar i concursos públics pendents de resolució. El Teatre Arnau reuneix les tres particularitats; el confinament els va agafar en ple procés d’inici de les obres d’aquest edifici emblemàtic del Paral·lel i enmig de la tria dels projectes que havien de formar part de la programació de la nova temporada. Ara, encara amb la sensació agredolça d’incertesa pel que passarà, els nous projectes de l’Arnau Itinerant 20/21 comencen a activar-se.

Un teatre sense seu (de moment)

Des que l’antic Teatre Arnau va tancar les portes l’any 1999, plataformes veïnals i entitats van lluitar fins aconseguir, a través d’un procés participatiu i assembleari, evitar la demolició de l’edifici. Mentre duren les obres de rehabilitació del teatre –ara aturades– el veïnat del Raval, el Poble-Sec i Sant Antoni ha fet de l’Arnau un projecte cultural nòmada on les memòries, les comunitats i les arts escèniques es donen la mà. Avui, l’Arnau Itinerant és un teatre de titularitat pública, però de la gestió se n’encarrega “una comunitat mobilitzada que vol gestionar el teatre, però també produir i crear els projectes col·lectivament amb l’ideal de dignificar les professions culturals i feminitzar-les”, tal com expliquen des del projecte.

Cinc propostes nascudes als barris

Pel que fa a la programació de la nova temporada, les propostes són d’allò més diverses. En primer lloc, el programa Ràdio Metzineres, una col·laboració entre el col·lectiu Metzineres i RavalTep que vol aprofundir sobre temes relacionats amb el Raval i visibilitzar estigmes a través d’un programa de ràdio digital que comença aquest desembre. El segon projecte és la Barraca de Fira del Paral·lel de l’associació Carabutsí i Inter-Acció, que vol posar en valor les barraques de fires itinerants com a manifestació d’espectacle popular i de carrer. En aquest sentit, es faran xerrades-espectacle i s’oferirà una programació de màgia, música d’arrels i teatre d’ombres. El tercer projecte, Passar Revista de la companyia Laminimal Teatre, ofereix un espectacle multidisciplinari que vol recuperar l’esperit transgressor de la revista a la vegada que es parla del concepte de reconstrucció i de la necessitat de l’art en els espais mentals i físics, individuals i col·lectius de la ciutat. La música estarà molt present en la programació de l’Arnau, especialment amb la proposta Arnau Musica’t de l’Escola de Músics i JPC en què es planteja que els alumnes de gran diversitat cultural de l’Escola Collaso i Gil i l’Institut Milà i Fontanals experimentin el procés de creació d’un musical i que treballin la memòria històrica tot teixint xarxes de col·laboració amb les entitats i persones que viuen, treballen o que estudien en els tres barris limítrofes. Per últim, Raval Cuir de l’Ateneu del Raval és un projecte que ret homenatge als artistes de varietats com a part fonamental del patrimoni immaterial del Raval i la seva cultura popular, a través d’un cicle de concerts i actuacions i l’exhibició d’un documental.

Continua llegint

Cultura

Literatura eròtica en català

Idil·lis: Una nova passa en la normalització del gènere eròtic en la nostra llengua

Publicat

on

Tot i que les escenes eròtiques estan presents en la literatura catalana des dels seus inicis –només cal recordar alguns passatges del Tirant lo Blanc (1490), de Joanot Martorell–, no és menys cert que la literatura eròtica en català no és pas el gènere més conreat. Potser tot és deu una qüestió de vergonya o de pudor per part dels lectors i dels escriptors, però el cert és que Joan Fuster, ja al 1978, ens instava a “salvar el patrimoni eròtic” i alertava de la mediocritat eròtica de la nostra narrativa.

Pas a pas, gràcies a les col·leccions de narrativa eròtica de diverses editorials (Tusquets, La Magrana, El Llamp, entre d’altres), semblava que la cosa millorava i que la literatura eròtica en català revifava –com si s’hagués pres una pindoleta màgica de color blau–, però, ai las!, al final només era trempera matinera…

Avui, gràcies a la col·lecció Idil·lis d’Edicions de la Ela Geminada, sembla que podem estar davant d’un canvi històric i que el gènere eròtic gaudeixi de l’espai que li pertoca a casa nostra, en tant que part essencial de la cultura i l’expressió literària catalanes. Idil·lis, de la mà de Laia Regincós i Alba Padrós i amb l’elegant imatge gràfica de la dissenyadora Ariadna Miró ha estrenat una nova època que esperem que sigui ben fructífera.

Si us crida l’atenció i voleu saber com sona la narrativa eròtica, Idil·lis ja ha publicat quatre títols: Delta de Venus, d’Anaïs Nin; Obres púbiques, de Manuel de Pedrolo; Nou animal d’Ella Baxter i la col·lecció de relats Lluenta, de Marta R. Gustems. I demà, qui sap… potser podrem tornar a llegir Henry Miller en català o gaudir d’una reedició de El sol de la tarda, de Robert Saladrigas?

Continua llegint

Cultura

‘Pops’

L’escriptor del barri, Isaac Cortés, ens ha enviat un conte on ens parla del perill dels bars de tapes…

Publicat

on

Per

El periodista ens acaba d’anomenar “els valents de la mar”. Jo la veritat no me’n sento de valent. Si faig el que faig és per un interès propi, no per un bé comú. Perquè a mi la comunitat ja fa temps que me la porta fluixa. A la barca som set, quatre dones i tres homes; supervivents. El gran atac em va agafar a casa, m’havia agafat festa aquell dia. Ja feia un parell de setmanes que a la ràdio informaven d’albiraments estranys des de la platja de la Barceloneta. Els científics donaven explicacions vagues, poc convincents, com sempre que es troben amb un esdeveniment que no acaben d’entendre. I llavors, va passar allò que era impensable que passés. La revenja dels maleïts pops.

Normalment, em dutxo amb un transistor d’aquests que tenen l’antena retràctil. Crec que escoltava un programa d’entrevistes quan: ‘‘Tallem la comunicació per informar que uns pops gegantins estan ocupant la platja’’. La platja, van dir! Il·lusos. Primer van ocupar la platja, sí, però desprès van creuar la costa, la carretera i, seguidament, es van dedicar a arrasar tots els restaurants de la Barceloneta, una venjança en tota regla. No contents amb això, van abraçar edificis sencers amb els seus tentacles per fer-ne runa, que engolien i escopien contra els bars de tapes. Estava clar que qui tenia en el menú pop a la gallega, popets arrebossats o qualsevol varietat de cefalòpode a la carta, llepava. Òbviament, els regents dels bars i restaurants eren devorats. Després, penjaven els seus esquelets dels semàfors més alts, a mode d’advertència. Està clar que en el carrer Blai i va haver una escabetxina de les que fan història. I aquí entro jo. Un dels valents de la mar, com ha dit el periodista. En realitat em dedico a la restauració. Regento un bar de tapes fantàstiques al carrer Blai. Especialitat? Ja us ho podeu imaginar: pop. Diria que faig les millors croquetes de pop de Barcelona. Bé. El cas és que van entrar al meu local i van endrapar-se el meu encarregat i el cambrer. Per sort, van marxar sense enrunar el local.

La qüestió és que, ara mateix, la humanitat està amenaçada per aquestes criatures que semblaven tan afables. Qui no recorda el meravellós documental Lo que el pulpo me enseñó. Jo el vaig veure i, no tinc clar si el “pulpo” em va ensenyar alguna cosa. Però sí que tinc clar que els maleïts pops ens van enganyar a tots amb una campanya de màrqueting molt ben orquestrada. Culpa de Netflix, és clar. Bé, que m’enrotllo. La cosa és que ara, “els valents de la mar”, naveguem per a pactar un període de pau. Duem amb nosaltres una bandera blanca ben grossa i unes bosses de roba molt ecològiques, on es pot llegir: no mengem pops. Jo aspiro a poder negociar amb ells, d’estranquis. I és que encara tinc estoc de tentacles al congelador. No crec que passi res per servir unes darreres tapetes, però per si de cas…

ISAAC CORTÉS i DOMINGO (Instagram: @isaacicd)

Continua llegint

Cultura

Però si això és el Paradís!

La gran transformació de París vista des d’uns grans magatzems

Publicat

on

No és pas la meva intenció la de descobrir-vos qui fou Émile Zola (1840 – 1902), un dels més grans escriptors de tots els temps. Estic segur que la immensa majoria de vosaltres sabreu que fou un narrador que va voler descriure tota la societat i fer-ho des d’una perspectiva el més objectiva possible i partir d’una visió determinista d’uns personatges que sobreviuen com poden en uns escenaris marginals.

Entre la producció d’aquest escriptor m’agradaria destacar dues novel·les que em tenen el cor robat: Thérèse Raquin (1867), que podem llegir en una magnífica traducció de Lluís Maria Todó per a Edicions de 1984, i La taverna (1877), una novel·la que ens recorda que el París del luxe i l’excés no és més que l’altra cara de la moneda d’un París molt més fosc, el de la gana i la misèria dels més humils. Si no l’heu llegida, us aconsello la versió catalana que n’ha fet Carles Llorach-Freixes per a Adesiara.

Avui, però, us vull parlar d’una altra novel·la de Zola:  El Paradís de les Dames (1883), que podem considerar com la més optimista de l’autor i que ha estat publicada recentment a Viena Edicions amb traducció de Josep Maria Pinto.

En aquesta obra, Zola ens narra la inauguració d’uns grans magatzems que tindran tant d’èxit que capgiraran, fins i tot, l’urbanisme de la capital francesa. Imagino que a hores d’ara ja haureu descobert que aquesta novel·la va servir de base per a una sèrie de televisió italiana que podem veure cada tarda a TV3: El paradís de les senyores. Doncs sí, les peripècies dels Guarnieri, els Amato, els Bergamini, els Conti, els Cattaneo i les Venus són, de fet, una revisió ambientada al Milà dels anys cinquanta i seixanta del segle passat de la novel·la de Zola.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024