Connecta amb nosaltres

Cultura

L’art s’imposa a la censura

El món del mural urbà assegura que la manca d’espais i l’autocensura s’arrosseguen des d’abans de la polèmica amb el mural de Roc Blackblock

Publicat

on

El passat 8 de febrer saltaven totes les alarmes. Una brigada de neteja, protegida per agents de la Guàrdia Urbana de Barcelona, esborrava l’obra de l’artista Roc Blackblock. El mural al parc de les Tres Xemeneies no havia durat ni 24 hores després que una dotzena de grafiters clamessin, esprai en mà, per la llibertat d’expressió després de la detenció del raper Pablo Hasél. El rostre del rei emèrit, Joan Carles I de Borbó, etiquetat com a “lladre” i envoltat de fletxes republicanes, quedaria amagat sota una homogènia capa de pintura.

Per sort o per desgràcia d’alguns, en ple segle XXI l’art ha deixat de ser tangible. Si bé l’Àrea de Seguretat de l’Ajuntament de Barcelona, controlada pel regidor socialista, Albert Batlle, va poder esborrar l’obra original (tal com va revelar el seu company de Govern municipal Eloi Badia), les imatges virtuals del grafiti van començar a córrer com la pólvora a les xarxes socials. L’efecte Streisand s’havia desfermat i ja no hi hauria cap censurador que pogués aturar la seva difusió.

‘Trending topic’

“En comptes de perjudicar-lo, crec que l’art urbà ha sortit guanyant amb aquesta censura”, observa el responsable de Street Art Barcelona, Antonie Careil, qui també coordina els murs urbans del Teatre Arnau. “Hem vist com els grafitis tenen un paper fonamental en l’expressió d’opinió, en mostrar i difondre missatges; mai havia vist tantíssima gent a les Tres Xemeneies com quan Roc Blackblock va decidir refer la seva obra i tot va ser gràcies a la ximpleria de censurar”, afegeix. Un mural que, per cert, ja ha sigut vandalitzat.

“El més normal és que l’obra original s’hagués esborrat per la dinàmica dels murs, en un parell de dies un altre artista hauria pintat a sobre la seva obra, hauria fet la seva foto i hauria marxat, perquè tothom accepta i entén la dinàmica”, explica el director de Rebobinart, Marc Garcia, entitat que gestiona els murs lliures de les Tres Xemeneies.

Murs autoritzats

Els murs de les Tres Xemeneies, com d’altres repartits per la ciutat, són una espècie de reserva natural per als grafiters. La raó: són els únics espais públics on poden desenvolupar la seva creativitat de forma autoritzada i regulada. El problema de la polèmica, però, rau en “l’ambigüitat” del protocol de bones pràctiques que han de complir els artistes: “Pot semblar molt obvi quan no es permeten missatges ofensius i es pensa en pintades racistes, contra les dones… però en temes com la policia o la monarquia… és més interpretable”, assenyala el fundador de B-Mural, Xavier Ballaz. “Calen uns protocols i uns responsables clars, perquè no pot ser que algú que mani, si li pica alguna cosa que es pinta, doni l’ordre d’esborrar-ho”, afegeix.

En aquesta línia, Garcia destaca el fet que la polèmica només podria haver sorgit a les Tres Xemeneies: “Cal tenir en compte que l’Ajuntament de Barcelona és l’únic que té espais legals d’aquestes característiques; la gran majoria d’ajuntaments no volen espais lliures on qualsevol pugui pintar el que li doni la gana amb qualsevol qualitat artística o missatge”. “Tots els partits polítics que ara han assenyalat al Govern de Barcelona per dir mira com censuren, el primer que haurien de fer és mirar què fan ells allà on governen; saben que a la majoria de llocs prefereixen organitzar comissariats i pagar per propostes artístiques concretes, en comptes de tenir espais de lliure creació”.

Manca d’espais

Encara que Barcelona sigui un dels pocs municipis que compta amb murs públics autoritzats, els col·lectius que treballen amb els artistes asseguren que aquests són molt pocs. “És una cosa en què l’Ajuntament va haver de cedir en el seu moment, perquè fora d’aquests murs l’art urbà pateix una repressió molt forta”, apunta Careil en referència a la normativa de civisme, i que també recorda que a la ciutat “no comptem amb cap festival potent, no tenim façanes o mitgeres on pintar i tampoc atraiem artistes internacionals”.

“L’última paret que ens queda per superar és la de l’Ajuntament, que no dona ni recursos ni llicències perquè es facin murals de gran format”, observa el president de Rebobinart. Al seu parer, “s’ha de començar a dotar al sector de recursos econòmics perquè els artistes treballin de forma digna, perquè mentre que a la resta d’Europa hi ha molta empenta perquè hi hagi grans mitgeres dinàmiques que donen diferents visions de la ciutat, a Barcelona encara se segueixen donant recursos només als espais tancats de sempre”.

L’efecte Streisand

L’efecte Streisand és un fenomen d’Internet que es produeix quan algú intenta censurar alguna informació o imatge sense èxit. En comptes d’aconseguir el seu propòsit, l’element que volia amagar passa a ser difós de forma massiva i es torna viral a les xarxes, de manera que acaba aconseguint més visibilitat. El nom del fenomen té origen en la polèmica que va aixecar la cantant Barbara Streisand, quan va exigir a un fotògraf amateur la retirada d’una imatge on apareixia casa seva per casualitat. En comptes d’aconseguir el seu objectiu, tothom va començar a compartir la fotografia (fins aleshores havia passat completament desapercebuda).

Fotografia | Fernando Alcalà

Cultura

Un xèrif a la deriva

1280 hab. de Jim Thompson o el retrat del malson americà

Publicat

on

Jim Thompson (Anadarko, Oklahoma, 1906 – Huntington Beach, Califòrnia, 1977) és considerat un dels més grans escriptors de novel·la negra de tots els temps, juntament amb James M. Cain, Raymond Chandler, Dashiell Hammett o Horace McCoy. Si en la seva feina com a periodista Thompson va destacar pel seu posicionament crític i marxista —quelcom que el va portar a ser inclòs en algunes llistes negres de l’època de la ‘cacera de bruixes’—, a les seves narracions hi trobem una visió crítica d’una societat desesperançada, pregonament marcada per les misèries de la Depressió i corcada pel racisme, el masclisme, la hipocresia i la corrupció moral.

1280 hab., una de les peces mestres de la novel·la negra de tots els temps, és una brillant porta d’entrada a l’estil de Jim Thompson. En aquesta obra coneixerem en Nick Corey, el xèrif de Potts County, un petit poble texà de 1.280 habitants. Un home que, rere la màscara d’un ésser inofensiu, gandul i pusil·lànime, amaga un cervell arter i una ment disposada a exercir la violència més crua (i quotidiana) per assolir el seu objectiu: ser reelegit xèrif.

En Nick Corey, com podreu descobrir, es mostrarà com un ésser abjecte, sense cap mena d’escrúpol, capaç de desfer-se tot aquell que gosi interposar-se en el seu destí. Com veieu, ens trobem davant d’un personatge que, tot i formar part dels agents de la llei, es troba a les antípodes dels cavallers blancs amb placa de certes novel·les policíaques. I això és així perquè, en Nick Corey, en el fons, no és res més que el mirall de tantes societats que, rere una fina capa d’aparença civilitzada, amaguen una corrupció moral sense fons. De fet, com va dir alguna vegada l’autor, les històries només tenen una trama: “Les coses mai no són el que semblen”. •

Continua llegint

Cultura

El Mercat de les Flors presenta una temporada centrada en la renovació i l’ambició

Publicat

on

Amb la mirada posada en el centenari de l’edifici i enmig d’un context de transformació, el Mercat de les Flors inaugura la temporada 2025-2026 amb la voluntat de continuar sent un referent cultural. Aquesta nova etapa ve marcada per diversos punts d’inflexió: un canvi en la direcció artística, l’inici d’un nou cicle creatiu i un conjunt d’obres de rehabilitació que s’executaran.

Celebrar el gran format: de Cèl·lula a La Quijá

Un dels plats forts de la temporada serà una nova proposta del projecte Cèl·lula, impulsat per fomentar la creació col·lectiva i la producció de grans peces. La temporada s’estrenarà amb una nova creació de Roser López Espinosa, i al desembre tornarà La Quijá, de Paloma Muñoz, després d’una gira plena d’èxits i reconeixements.

Complicitats i noms consolidats

La programació de la temporada 2025-2026 manté el vincle amb artistes que han crescut de la mà de l’organització. És el cas de l’Aina Alegre, que hi presenta Fugaces, o de la Marina Mascarell, que hi torna amb Bloody moon i la reposició de Mongrel. Pere Faura també hi serà present amb el seu solo Mètode Rosa, així com Humanhood amb Vórtex i Miquel Barcelona amb Orgia.

Descobertes internacionals

El Mercat de les Flors també obre les seves portes a creadors i companyies internacionals que visitaran per primera vegada l’espai. Entre les més destacades hi ha el Ballet de Lorraine, la DFDC (successora del llegendari Ballet de Frankfurt de William Forsythe), la Companyia Nacional de Dansa Contemporània de Corea i el Ballet Estatal de Hessen. Amb aquesta darrera, i en col·laboració amb el Cor de Cambra del Palau de la Música, es podrà veure I am afraid to forget your smile, una de les peces del seu programa. 

Continua llegint

Cultura

El barri concentra tot un reguitzell de propostes estivals d’art, música i natura

El ZONA SEC et fa una selecció d’idees, activitats i escapades a preus reduïts per sortir de casa el mes estival per antonomàsia

Publicat

on

Barcelona a l’agost es transforma en un escenari ple de vida, i el barri del Poble-sec, juntament amb la muntanya de Montjuïc, ofereixen una combinació única de cultura, història, gastronomia i natura¡ ideals per aprofitar l’estiu. Des de ZONA SEC us proposem cinc activitats destacades per gaudir aquest agost de 2025, amb propostes que combinen tradició, art i moments de lleure.

1. Descoberta gastronòmica pel carrer de Blai

El carrer de Blai no només ha de ser pels turistes. Aprofita aquest agost per fer la teva pròpia ruta de pintxos. Amb més de 30 establiments que combinen clàssics i noves tendències gastronòmiques, alguns locals proposen des d’1 euros tapes i pintxos. Com bé saps, el carrer està especialment animat els caps de setmana a la tarda i vespre, amb música ambiental, terrasses plenes i una ambientació festiva que convida a passejar, tastar i socialitzar. És un pla perfecte que els poblesequins també poden aprofitar i recuperar com a veïns del carrer mentre el gaudeixen en família, amics o parella.

2. Sala BCN

No perdis l’oportunitat de viure la màgia de la Sala BCN al Castell de Montjuïc. Aquest cicle de concerts a l’aire lliure, organitzat per l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, transforma el Pati d’Armes del castell en una terrassa vibrant amb música en directe, des de rumba i funk fins a rock i soul. Amb un aforament reduït, format híbrid de taules i espai per ballar, i una oferta gastronòmica que complementa l’experiència, és el pla perfecte per gaudir de les nits d’estiu amb vistes espectaculars a la ciutat. Per l’escenari hi passaran artistes com Joe Crepúsculo o Ketekalles.

3. MNAC

Endinsa’t en l’ànima artística de Montjuïc més essencial amb la visita guiada “Col·lecció MNAC: The Highlights” al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), una experiència imprescindible per descobrir les joies del seu fons mil·lenari.  Aquesta ruta d’una hora recorre obres mestres com el Pantocrator romànic de Sant Climent de Taüll, entre d’altres peces icòniques, amb accés a les terrasses-mirador i les seves vistes espectaculars de Barcelona. Complementa la visita amb la visita a les dues exposicions temporals que ofereix aquest agost el museu: “Francesc d’A. Galí. El mestre invisible”, que celebra el llegat del creador dels murals de la cúpula del Palau Nacional i “Des del centre” d’Eugènia Balcells. Aquest agost possiblement també serà la darrera oportunitat per veure les pintures murals de la sala capitual de Sixena a Montjuïc.

4. Estiu a l’Apolo

El Teatre Apolo es converteix en l’escenari perfecte per a dues experiències teatrals vibrants que no et pots perdre. Per una banda, l’intrigant “Se ha escrito un crimen”, una obra interactiva ambientada en una mansió ultramoderna en una illa remota, on set desconeguts amb secrets són atrapats en un joc de sospites, traïcions i assassinats. D’altra banda, deixa’t emportar per “EuroAbba – Bailando con ABBA”, un tribut que recrea l’essència dels anys 70 i 80 amb els èxits d’ABBA, com Waterloo. Amb veus en directe, vestuaris fidels, cors i una escenografia captivadora.

5. Visita els dos jardins emblemàtics

Per acabar el mes, sempre pots anar a descobrir dos tresors verds a Montjuïc: el Jardí Botànic de Barcelona i el Jardí Botànic Històric, perfectes per a una escapada natural al cor de la ciutat. El Jardí Botànic, situat entre l’Estadi Olímpic i el Castell, ofereix un passeig per 14 hectàrees amb 1.500 espècies i vistes espectaculars al delta del Llobregat. Per la seva banda, el Jardí Botànic Històric, darrere el MNAC, és un oasi amagat amb entrada gratuïta i arbres monumentals. Un passeig ideal per a qualsevol capvespre d’agost.

Bonus track

Aquest agost de 2025, el Poble Espanyol es converteix en un escenari vibrant amb les Nits en Viu, un cicle de concerts a l’aire lliure que il·lumina les nits d’estiu de tot el mes d’agost. Submergeix-te en quatre experiències musicals úniques: Fiesta Caribe (dimecres), amb salsa, bachata, còctels caribenys amb molt “azzzzúcar” i plats tropicals que et transportaran al Carib; Rock&Grill (dijous), amb 12 bandes tribut que revisiten clàssics de rock com Scorpions, Iron Maiden o Metallica, acompanyades de suculents plats a la brasa; The 90’s Queens’ Nights (divendres), una festa nostàlgica amb tributs a icones del pop dels 90 com Queen, Shakira o La Oreja de Van Gogh; i Fritanga! (dissabtes), amb rumba desenfadada de grups com Alma de Boquerón o Piratas Rmbversions, a més de tapes, mojitos i tinto de verano. L’encant històric del Poble Espanyol, amb sessions de DJ i gastronomia variada, crea un ambient festiu inoblidable vagis en família, amics o parella.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024