Connecta amb nosaltres

Cultura

L’art s’imposa a la censura

El món del mural urbà assegura que la manca d’espais i l’autocensura s’arrosseguen des d’abans de la polèmica amb el mural de Roc Blackblock

Publicat

on

El passat 8 de febrer saltaven totes les alarmes. Una brigada de neteja, protegida per agents de la Guàrdia Urbana de Barcelona, esborrava l’obra de l’artista Roc Blackblock. El mural al parc de les Tres Xemeneies no havia durat ni 24 hores després que una dotzena de grafiters clamessin, esprai en mà, per la llibertat d’expressió després de la detenció del raper Pablo Hasél. El rostre del rei emèrit, Joan Carles I de Borbó, etiquetat com a “lladre” i envoltat de fletxes republicanes, quedaria amagat sota una homogènia capa de pintura.

Per sort o per desgràcia d’alguns, en ple segle XXI l’art ha deixat de ser tangible. Si bé l’Àrea de Seguretat de l’Ajuntament de Barcelona, controlada pel regidor socialista, Albert Batlle, va poder esborrar l’obra original (tal com va revelar el seu company de Govern municipal Eloi Badia), les imatges virtuals del grafiti van començar a córrer com la pólvora a les xarxes socials. L’efecte Streisand s’havia desfermat i ja no hi hauria cap censurador que pogués aturar la seva difusió.

‘Trending topic’

“En comptes de perjudicar-lo, crec que l’art urbà ha sortit guanyant amb aquesta censura”, observa el responsable de Street Art Barcelona, Antonie Careil, qui també coordina els murs urbans del Teatre Arnau. “Hem vist com els grafitis tenen un paper fonamental en l’expressió d’opinió, en mostrar i difondre missatges; mai havia vist tantíssima gent a les Tres Xemeneies com quan Roc Blackblock va decidir refer la seva obra i tot va ser gràcies a la ximpleria de censurar”, afegeix. Un mural que, per cert, ja ha sigut vandalitzat.

“El més normal és que l’obra original s’hagués esborrat per la dinàmica dels murs, en un parell de dies un altre artista hauria pintat a sobre la seva obra, hauria fet la seva foto i hauria marxat, perquè tothom accepta i entén la dinàmica”, explica el director de Rebobinart, Marc Garcia, entitat que gestiona els murs lliures de les Tres Xemeneies.

Murs autoritzats

Els murs de les Tres Xemeneies, com d’altres repartits per la ciutat, són una espècie de reserva natural per als grafiters. La raó: són els únics espais públics on poden desenvolupar la seva creativitat de forma autoritzada i regulada. El problema de la polèmica, però, rau en “l’ambigüitat” del protocol de bones pràctiques que han de complir els artistes: “Pot semblar molt obvi quan no es permeten missatges ofensius i es pensa en pintades racistes, contra les dones… però en temes com la policia o la monarquia… és més interpretable”, assenyala el fundador de B-Mural, Xavier Ballaz. “Calen uns protocols i uns responsables clars, perquè no pot ser que algú que mani, si li pica alguna cosa que es pinta, doni l’ordre d’esborrar-ho”, afegeix.

En aquesta línia, Garcia destaca el fet que la polèmica només podria haver sorgit a les Tres Xemeneies: “Cal tenir en compte que l’Ajuntament de Barcelona és l’únic que té espais legals d’aquestes característiques; la gran majoria d’ajuntaments no volen espais lliures on qualsevol pugui pintar el que li doni la gana amb qualsevol qualitat artística o missatge”. “Tots els partits polítics que ara han assenyalat al Govern de Barcelona per dir mira com censuren, el primer que haurien de fer és mirar què fan ells allà on governen; saben que a la majoria de llocs prefereixen organitzar comissariats i pagar per propostes artístiques concretes, en comptes de tenir espais de lliure creació”.

Manca d’espais

Encara que Barcelona sigui un dels pocs municipis que compta amb murs públics autoritzats, els col·lectius que treballen amb els artistes asseguren que aquests són molt pocs. “És una cosa en què l’Ajuntament va haver de cedir en el seu moment, perquè fora d’aquests murs l’art urbà pateix una repressió molt forta”, apunta Careil en referència a la normativa de civisme, i que també recorda que a la ciutat “no comptem amb cap festival potent, no tenim façanes o mitgeres on pintar i tampoc atraiem artistes internacionals”.

“L’última paret que ens queda per superar és la de l’Ajuntament, que no dona ni recursos ni llicències perquè es facin murals de gran format”, observa el president de Rebobinart. Al seu parer, “s’ha de començar a dotar al sector de recursos econòmics perquè els artistes treballin de forma digna, perquè mentre que a la resta d’Europa hi ha molta empenta perquè hi hagi grans mitgeres dinàmiques que donen diferents visions de la ciutat, a Barcelona encara se segueixen donant recursos només als espais tancats de sempre”.

L’efecte Streisand

L’efecte Streisand és un fenomen d’Internet que es produeix quan algú intenta censurar alguna informació o imatge sense èxit. En comptes d’aconseguir el seu propòsit, l’element que volia amagar passa a ser difós de forma massiva i es torna viral a les xarxes, de manera que acaba aconseguint més visibilitat. El nom del fenomen té origen en la polèmica que va aixecar la cantant Barbara Streisand, quan va exigir a un fotògraf amateur la retirada d’una imatge on apareixia casa seva per casualitat. En comptes d’aconseguir el seu objectiu, tothom va començar a compartir la fotografia (fins aleshores havia passat completament desapercebuda).

Fotografia | Fernando Alcalà

Cultura

Alma Occident Festival 2025: un mes sencer de música amb grans noms i talents emergents

Publicat

on

Després de l’èxit rotund de la seva segona edició, Alma Occident Festival ja ha anunciat la seva nova convocatòria, que se celebrarà del 26 de juny al 21 de juliol al Poble Espanyol. Aquest festival de música es consolida com un dels esdeveniments culturals més esperats de la ciutat, amb una programació que combina grans artistes internacionals, nacionals i joves talents emergents.

El cartell d’aquesta edició compta amb noms de primera fila, com Wilco, que serà l’encarregat d’obrir el festival. També passaran pels escenaris figures com Residente, Madness, Zahara, Guitarricadelafuente, Rag’n’Bone Man, The Corrs, Alan Parsons o Julieta Venegas. Tots els artistes conformen un ventall d’estils que abasta des del rock i el pop fins a sons urbans i alternatius.

A més, una de les apostes més destacades d’Alma Occident Festival és la promoció de nous talents de la música. Entre els artistes emergents que formaran part de la programació destaquen Alba Morena, BAGDAD!, Gara Durán, Andrea Bayardo, Maestro Espada, Ven’nus, Sofia Shizuko, New Wave Kill, Camila Guevara i Eva Sola. Aquest espai per a les noves propostes garanteix que el festival sigui també una plataforma per a la renovació i l’exploració sonora.

Wilco, cap de cartell

En aquest concert a Montjuïc, Wilco aprofitarà per presenar el seu àlbum més recent, Cousin, produït per l’aclamada artista gal·lesa Cate Le Bon. El disc mostra una nova faceta del grup, en el qual incorpora sons frescos com saxòfons i guitarres japoneses. Després d’una dècada d’èxits a l’esquena i col·laboracions icòniques, Wilco ha decidit seguir trencant barreres i captar, una vegada més, l’atenció dels seus fans.

El contrapunt al festival l’oferirà Álvaro Lafuente, conegut com Guitarricadelafuente, qui torna als escenaris aquest 2025 amb una gira que recorrerà les principals ciutats d’Espanya. Al Poble Espanyol oferirà dos concerts a principis de juliol.

Continua llegint

Cultura

El Nobel que ja no podrà ser

Publicat

on

El lector habitual del Zona Sec recordarà que l’octubre de 2017, vaig dedicar la meva columna literària a Ngũgĩ wa Thiong’o, que portava per títol ‘El Nobel que no ha estat’, on em lamentava que l’escriptor kenyà no hagués aconseguit el guardó i mostrava el meu temor perquè aquest gran defensor de les llengües minoritzades no acabés al costat dels grans noms de la Literatura que no van aconseguir mai aquest premi: Virginia Woolf, Julio Cortázar, Mercè Rodoreda…

Dissortadament, el passat 28 de maig vam saber la notícia de la seva defunció a través del missatge que va publicar la seva filla, Wanjiku wa Ngũgĩ, a Facebook: “Va viure una vida plena, va lluitar una bona batalla. Com va ser el seu últim desig, celebrem la seva vida i la seva obra”. L’etern aspirant al Premi Nobel de Literatura i referent de les lletres africanes ens havia deixat.

Ara ens toca eixugar-nos les llàgrimes i celebrar la seva vida i la seva obra. Per això, us proposo que, si encara no l’heu llegit, aprofiteu que Raig Verd ja ha publicat set de les seves obres traduïdes al català.

Per començar, dues joies dels estudis sobre postcolonialisme: Descolonitzar la ment i Desplaçar el centre. La lluita per les llibertats culturals. Si us agraden més les novel·les, us aconsello la delicada i pregonament feminista El diable a la creu, escrita des de la presó en kikuiu, la seva llengua materna. En canvi, si preferiu les obres biogràfiques, us recomano Neix un teixidor de somnis, la forja de la identitat d’un escriptor al servei del seu poble; Lluitar amb el diable. Memòries de la presó, on l’escriptor explica com va ser condemnat —sense judici— per haver escrit una obra de teatre en la seva llengua; A la Casa de l’Intèrpret, un testimoni imprescindible del poder de l’esperança, i Somnis en temps de guerra. Records d’infantesa, un retrat històric narrat amb ulls d’infant.

I, finalment, per a tots els paladars, tenim la preciosa faula africana La revolució vertical, un homenatge a la tradició de la literatura oral.

A més, ben aviat Raig Verd afegirà dues obres imprescindibles a la seva Biblioteca Ngũgĩ wa Thiong’o: Un gra de blat i Descolonitzar la llengua.

Continua llegint

Cultura

Músiques al pati del CC Albareda

Publicat

on

Per

Aquest juny, el pati del Centre Cultural Albareda es convertirà en un escenari vibrant amb propostes que combinen música, ball, humor i crítica social. Quatre cites imprescindibles per a tots els públics i amb entrada gratuïta.

Donarà el tret de sortida Lluki Valverde (13 de juny), cantautor de rock torradet i folk elèctric que compta amb una banda d’ambaixadors de la bona ona i el bon ritme. El saxofonista de la Ludwig Band destaca per les seves lletres fresques i per una posada en escena que connecta de ple amb el públic.

El 18 de juny serà el torn de “La vedette antifeixista”, espectacle de cabaret protagonitzat per l’artista i transformista Jèssica Pulla. Amb humor, música i una mirada crítica, l’espectacle explora la intersecció entre la cultura LGBTIQA+ i una Catalunya conservadora, reivindicant el transformisme com a acte de resistència cultural i política.

La tercera cita tindrà lloc el 20 de juny amb Marejada Salsa Project, una formació vinculada als bucs d’assaig que ens portarà l’energia de la salsa i dels ritmes llatins més ballables, en una tarda que promet moviment i alegria col·lectiva.

Finalment, el 27 de juny es presentarà el fanzin musical “N’écoutez pas la musique des noirs: desarxivant els sons d’Haití”, una sessió d’escolta profunda de vinils haitians, conduïda per Sarah Ardite (Músicas Sospechosas) i Anabel de la Paz. L’activitat proposa reflexionar com la música es connecta a cinc segles d’història sociopolítica i filosòfica d’Haití. I també ballar!

Inscripcions als tallers d’estiu

A més, a partir del 2 de juny s’obren les inscripcions als tallers de juliol, amb propostes com iniciació al caixó, curs avançat de DJ, paddle surf, twerk, pilates i gimnàstica abdominal hipopressiva.

Consulta totes les activitats a: barcelona.cat/ccalbareda

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024