Connecta amb nosaltres

Cultura

20 anys del Sortidor

“Per a tots els poblesequins el Centre Cívic El Sortidor ha estat sinònim de llibertat”

Publicat

on

El Poble-sec és més que un barri localitzat en un mapa. Qui té l’oportunitat de passejar pels seus carrers descobreix els tresors que hi ha amagats i sent el batec de la seva gent. La màgia resideix en la seva capacitat per unir el que és antic i el que és modern en una abraçada eterna. Cada racó explica una història, xiuxiueja un secret i desperta una emoció. “Som un barri que sembla una comunitat de veïns perquè ens coneixem entre tots”, assenyala l’Antònia Enciso, veïna del barri.

Des de fa 20 anys, aquest sentiment que explica l’Antònia, es veu impulsat gràcies a la tasca que duu a terme el Centre Cívic El Sortidor, que s’encarrega de donar visibilitat a la cultura poblesequina.

“Era tan gran el sentiment pel Poble-sec, o millor dit, per la seva identitat, que nosaltres, els ciutadans, volíem més”, assegura la Maria Dolors, que viu a la mateixa plaça del Sortidor. L’any 1995 un grup de persones es va mobilitzar per aconseguir la creació d’un equipament capaç de promoure la igualtat i la participació. Els inicis no van ser fàcils, i la reclamació al carrer va derivar en una lluita de valors. “Volíem defensar els nostres drets. Mereixíem un espai per desenvolupar el que érem i allò que volíem ser”, diu la Maria.

A conseqüència de l’esforç i unió del veïnat, l’Ajuntament va acceptar la petició d’aquelles persones que, tot i ser molt diferents entre elles, compartien una mateixa voluntat. “Recordo que molts ens acostàvem cada dia per veure l’evolució de les obres. Estàvem molt emocionats i ens preguntàvem com seria, què es fària… Era una innovació. Recordo que el van anomenar Sortidor perquè abans era el centre del barri, i van considerar que l’equipament públic havia de rebre un nom que globalitzés a tothom. El Sortidor és una paraula en singular que té un significat plural’’, declara l’Antònia emocionada.

Inauguració el 2003

Finalment, l’any 2003 El Sortidor obria les seves portes, i d’això ja fa 20 anys.  L’espai va tenir un cost de 600.000 euros i s’ubicava a la plaça del Sortidor, entre els carrers de Magalhaes i Blasco de Garay. Des d’un inici ja oferia serveis socioculturals als poblesequins gràcies a les seves instal·lacions. “Per a les dones, El Sortidor va ser sinònim de llibertat, sobretot per a les generacions com la meva, aquelles que vam viure la repressió del franquisme i no sabíem què era la vida més enllà de les nostres quatre parets”, explica l’Angelina Velino, que resideix al Poble-sec des de 1948.

La Gastronomia: l’autèntica protagonista del Sortidor

La cuina és un poderós vehicle d’expressió cultural i valors humans. A través del menjar les persones transmeten tradicions, amor, cura i solidaritat. En aquest context, la cuina no és simplement la preparació de plats sinó un reflex de qui som i això mateix defensava el veïnat dels 90.

Avui, Barcelona compta amb 52 centres cívics, algun d’ells tenen un projecte d’especialització; el del Sortidor és la gastronomia. “El centre sempre va disposar d’una cuina i els veïns volien mantenir-la. Per a ells era fonamental, per això avui és la protagonista”, esmenta l’Helena Muñoz, directora del centre juntament amb la Judith Balasch. “La gent no ve aquí per aprendre a cuinar, sinó per treballar un mètode d’expressió… és molt maco. De fet, el lema d’aquest 20è aniversari és: 20 anys fent bullir el barri en commemoració a tots aquells que han donat sentit a la identitat del centre”, assenyala la Judith. El projecte que personifica aquest sentiment rep el nom de A TAULA! Cicle de cultura i gastronomia, un espai propi per gaudir del món gastronòmic amb la programació de tallers i activitats culturals innovadores.

Helena i Judith, codirectores

El Sortidor destaca per la seva cogestió, que es visibilitza en les figures de l’Helena Muñoz i la Judith Balasch, directores de l’equipament conjuntament. Elles consideren que la vida els va canviar quan van arribar al barri. “El Poble-sec és ritme, aquí sempre passen coses, noves propostes, curiositats, nova gent… És un lloc molt ric en humanitat, per aquest fet poder treballar aquí és un privilegi”, explica l’Helena. La seva companya opina que aquest barri sempre té les portes obertes: “Conec a treballadores que consideren que és molt difícil dur a terme projectes, sempre piquen a moltes portes. Tot el contrari passa aquí, nosaltres rebem propostes quasi cada dia. Aquest ha estat el primer lloc on m’he desenvolupat, però el Poble-sec, la seva gent i l’aprenentatge que he guanyat són coses que mai oblidaré, sempre ho portaré amb mi”, relata amb il·lusió mentre mira als ulls de l’Helena a qui reconeix com una referent, ja que gràcies a ella ha après molt aquests anys.

Existeix una reivindicació directa: la precarització

La campanya Cultura i lleure en lluita està promoguda per part de les treballadores dels centres cívics de Barcelona, que lluiten per aconseguir un canvi de conveni. L’acció sindical és molt present des de fa anys, i la Judith considera que, tot i la feina que duen a terme, encara hi ha molt a fer. “No tot és tan maco com sembla des de fora”, argumenten les directores. El pressupost tan ajustat és un punt feble per a la gestió d’aquests espais: “Des d’aquí promovem molta cultura amb preus precaris perquè estem en un sistema que ho precaritza”, critiquen amb angoixa. I valoren com un punt negatiu la dinàmica de la plaça del Sortidor front les activitats. “Nosaltres considerem que s’han de deixar obertes les places per a poder desenvolupar-nos. No fem soroll, ho fem tot sota un horari respectuós, etc. Aquí la gent pot gaudir d’un altre tipus d’oci que genera cohesió social i desprivatitza els espais. Però és difícil i ens posen certes complicacions”, conclouen, remarcant la tasca que des de fa 20 anys duu a terme aquest centre cívic que tanta historia i feina té darrera.

El Sortidor demostra que la vitalitat d’una comunitat es nodreix de la diversitat dels seus membres i de l’espai que els brinda per créixer, aprendre i prosperar. En un món cada cop més digital, aquest centre cívic continua sent un far de connexió humana i un testimoni de la importància de la vida comunitària. El Sortidor sempre continuarà sent un reflex de la nostra identitat i un símbol d’unitat, assegurant que les generacions futures també puguin gaudir dels seus innombrables beneficis.

Cultura

Benvinguts a l’Hotel Termush!

Un grup de milionaris intenta sobreviure a l’apocalipsi en un resort de luxe

Publicat

on

Sven Holm (1940-2019) fou un dels millors escriptors de la literatura danesa. Amb només vint-i-un anys va publicar un volum de relats, Den store fjende («El gran enemic», 1961), on trobem una peça, la que dona títol al recull, que descriu, a través de la caiguda al mar de l’església de la vila per un precipici, una societat alienada per l’impuls capitalista de prosperar més i més, encara que això impliqui desaparèixer.

Holm aprofundirà en aquesta veta social al llarg de tota la seva producció literària i, de fet, algunes de les seves obres més rodones són crítiques ferotges a diferents formes d’explotació social, com ara la brillant Termush (1967), que (per fi!), s’edita en català gràcies a l’esforç editorial d’Obscura Editorial i a la feinada de la traductora, la Maria Rossich, un segell de qualitat que mai no ens decep.

En aquesta novel·la postapocalíptica hi trobem una munió d’adinerats —que ens poden portar a pensar en creueristes de luxe o en rics d’aquests que llueixen rellotges de milers d’euros a les instal·lacions de la fatídica Copa Amèrica—, que intenta sobreviure en un món colpejat per la radioactivitat al complex de Termush.

Allà, envoltats per tots els luxes imaginables, es creuen a recer de la pols nuclear que sepulta tot el món exterior… Però la realitat els acabarà atrapant quan els supervivents de la catàstrofe nuclear arribin fins a ells a la recerca d’un refugi segur, talment com si un grup de migrants desembarquessin d’un cayuco en un resort costaner de luxe amb polseretes de tot inclòs.

Llegir avui aquest “Mad Max intimista” es converteix en un veritable acte de protesta que ens pot servir per explicar-nos on som avui i, sobretot, cap a on ens volen dirigir. 

Continua llegint

Cultura

L’escena teatral aixeca el teló amb tots els ulls posats en el Victòria

Publicat

on

Per

Nou curs i nova temporada teatral. A l’espera de les propostes que començarà a oferir el renovat Molino, les grans sales del Paral·lel i la muntanya de Montjuïc ja han acabat de perfilar el nou curs. Un retorn als escenaris que compta amb noms propis al llarg d’aquest setembre i octubre.

TEATRE VICTÒRIA

L’obra per antonomàsia de la temporada, Mar i Cel, aterra al Paral·lel per tornar a fer història. Del 14 de setembre fins al 2 de febrer i després de 50 anys de trajectòria, Dagoll Dagom farà el seu comiat definitiu dels escenaris amb la reposició del musical català més emblemàtic.

Amb un milió d’espectadors acumulats en les seves tres representacions (1988, 2004 i 2014), aquest 2024 l’espectacle mantindrà la seva ànima original per última vegada.

TEATRE APOLO

Del 5 al 29 de setembre, la popular presentadora de televisió, Paz Padilla, oferirà a l’Apolo El humor de mi vida, la versió teatral del llibre que porta el mateix nom. L’obra representa un homenatge al seu difunt marit i la seva història d’amor i comiat.

Posteriorment, del 3 al 20 d’octubre Dario Regattieri representarà Forever Van Gogh, l’obra teatral sobre el geni de la pintura. L’espectacle fusionarà dansa, música, teatre i tecnologies. 

TEATRE CONDAL

Escape Room 2 de Joel Joan té tots els al·licients per acabar d’omplir la sala entre el 20 de setembre al 13 d’octubre. Posteriorment, el teatre acollirà Artemis, un monòleg musical escrit i interpretat per una sola actriu en escena amb música en directe.

TEATRE LLIURE

Per últim, destacar que Julio Manrique obre temporada com a director del Lliure amb La gavina d’Anton Txékhov: la peça fundacional del drama modern i l’emblema del Teatre d’Art de Moscou. La representació s’oferirà a la Sala Fabià Puigserver del 3 d’octubre al 3 de novembre. Més endavant, l’Espai Lliure acollirà La Nit del Peix Kiwi de Josep Julien, una obra que tracta les confessions d’un actor que toca fons. De fet, l’escena funciona com a retrat del món teatral barceloní, des d’una òptica de thriller intimista entre la comèdia i el drama

Continua llegint

Cultura

‘Matar la mort’

L’escriptor del barri, Isaac Cortés, ens ha enviat un conte on ens parla de com desfer-se d’un malparit…

Publicat

on

Per

Sona el timbre de la porta. Tot i l’edat, l’Amàlia té l’oïda en perfecte estat de revista i s’aixeca del sofà de dues places ubicat al davant del televisor, que emet un documental sobre la conductivitat del corrent elèctric en dimensions paral·leles. Gira el pom amb prou esma per trobar l’Anna, la infermera que ha contractat perquè li faci companyia durant tot el dia. La fa passar amb amabilitat i li ofereix un cafè.
La cafeïna excita la loquacitat de l’Amàlia que s’explica. Li diu a l’Anna que l’ha contractada perquè sap que avui, la mort la vindrà a buscar.
–Bé, la mort no, el meu difunt marit–. Es corregeix.
Li pregunta si, tal com havien quedat, ha portat el desfibril·lador. La infermera assenteix.
–Nena, deus pensar que estic boja–. Li diu somrient.
L’Anna calla i fa un glop curt de cafè. Està acostumada a la demència dels seus pacients, així que fa com qui sent ploure.
–Nena, podries omplir d’aigua la galleda que hi ha a la cuina i portar-la cap aquí? És per quan arribi el moment.
La infermera s’aixeca de la butaca, confosa, aprofita per endur-se les dues tasses buides, les esbandeix sota la pica i llavors compleix el desig de la vella, que s’espera asseguda al sofà.
–Tu creus que es pot matar la mort?– Pregunta l’Amàlia sobtadament.
Abans de respondre, l’Anna s’ho rumia un moment. Finalment calla, perquè no sap que contestar.
Passen l’estona al davant de la televisió, fins que l’Amàlia sent una batzegada al braç esquerre. De seguida reconeix la força de l’estrebada, és la de l’Antonio. Sempre l’agafava així abans d’apallissar-la fins a deixar-la estabornida. Gira el cap i el veu, assegut al seu costat, amb el somriure d’un esperit malsà.
–Saps quin dia és avui?– Li pregunta el seu marit.
–Crec que sí.
–És el dia que et vaig dir que et vindria a buscar, mala puta.
Amb el braç escanyat, l’Amàlia li diu a l’Anna que ja ha arribat l’hora i que aboqui el cubell al seient de la seva esquerra. La infermera dubta, no entén per què li demana una cosa així.
–Fes-ho, que per això et pago!
Ho fa.
–Et creus que em fotràs amb una mica d’aigua, tros de meuca?
Ella ignora les paraules del seu marit xop i s’adreça de nou a la infermera.
–Nena, connecta’m el desfibril·lador. Ara!
Tot i que creu que la seva pacient s’ha trastocat, l’Anna no deixa de comportar-se com una professional i li pren el pols, per si de cas. Després l’ausculta i detecta angoixada, indicis d’un infart de miocardi; així que posa en marxa la maquinària dels primers auxilis.
Dos elèctrodes s’aferren al pit de l’Amàlia, que és a tocar dels llimbs i sent com la mà ferma del seu marit l’estira per endur-se-la. De cua d’ull veu com l’Anna prem el botó del desfibril·lador i l’activa. La inspiració que la reviscola li retorna l’alè i despatxa l’Antonio, que se socarra entre l’olor de sofre cremat i desapareix rere una broma negra, víctima de la conductivitat elèctrica.
L’Amàlia respira tranquil·la i abraça l’Anna, per dir-li a cau d’orella, que sí, que es pot matar la mort.

ISAAC CORTÉS i DOMINGO (Instagram: @isaacicd)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024