Connecta amb nosaltres

Cultura

‘Espècies’

Publicat

on

L’estiu: els festivals, les festes majors, les terrasses, els sopars, les nits i què carai, també els dies… Bevia massa, semblava que volgués substituir la sang que em corre per les venes per cervesa. La meva panxa se m’arrodonia i semblava que volgués acomodar-se sobre la cintura. Els dígits de la bàscula només feien que créixer. I sí, de tant en tant m’alimentava a base de fruita i verdures, però una flor no fa estiu, ni miracles. Havia de posar remei. Vaig obrir l’armari. Al fons de tot, arraulides com un ratpenat a la foscor, hi havia les meves vambes de córrer. Estaven plenes de pols, però un drap amb aigua freda soluciona aquest tipus de coses. Vaig enfundar-me unes malles que tenien la goma un pèl donada i una samarreta tècnica d’un color llampant. Llavors, vaig sortir al carrer i vaig començar a trotar en direcció el Castell de Montjuïc.

Un no és conscient de les seves limitacions si no és que les posa a prova. Montjuïc semblava el puto Everest. Les primeres rampes van revolucionar-me el cor, quasi l’escupo per la boca. Les meves cames volien col·lapsar. Suava. M’hauria tret la samarreta si no m’hagués fet vergonya mostrar el meu cos rebotit de birra i gintònic. Miraculosament, les meves constants vitals es van estabilitzar i vaig poder seguir muntanya amunt.

Vaig al·lucinar amb la quantitat de turistes que hi havia al voltant del castell. Més d’un em va preguntar pel funicular, jo només podia gesticular; no em van entendre. En un moment de l’escalada, quan el sol semblava que em volgués fer volar el cap, vaig trobar ombra a recer d’un arbre. I llavors va passar una cosa inesperada. Aquell home musculat no semblava d’aquí. Tenia la pell massa blanca i els cabells massa rossos. Corria despullat. De tant en tant picotejava el terra com ho fan els coloms. Sobtadament, va arrimar-se fins a un arbre ben a prop del meu. Va fregar-se l’esquena contra l’escorça com un os i va mirar-me un instant curt per a després, d’un salt estratosfèric, acomodar-se a la copa de l’arbre. Un grup de turistes van aparèixer del no-res, com sempre. El guia anava fent esment de les vistes de la ciutat que tenien al davant. Quan van veure l’espècimen arraulit entre les fulles, tots van assenyalar-lo atònits. El guia no va quasi immutar-se. El va descriure com a una nova espècie que havia arribat del nord d’Europa i que ja feia temps que s’havia assentat a la ciutat en detriment d’altres espècies autòctones. Els turistes van desenfundar els telèfons per fotografiar-lo i seguidament van seguir la seva ruta. Jo ja havia decidit anar fent via cap a casa, però l’home de l’arbre va sortir del seu amagatall i se’m va plantar just al meu davant. Va asseure’s a la gatzoneta i després d’un petit esforç, va cagar un ou, el va agafar i va desaparèixer. No m’he atrevit a tornar a sortir a córrer, de fet, ara em pregunto si la meva panxa, és una espècie autòctona o invasora.

ISAAC CORTÉS i DOMINGO (Instagram: @isaacicd)

Continua llegint

Cultura

Arriba el ‘Cosmere’ en català!

Mai Més publica Fills de la boira, el primer volum de la sèrie ‘Mistborn’

Publicat

on

Brandon Sanderson (1975) és un dels millors escriptors actuals de literatura fantàstica i de ciència-ficció que es va donar a conèixer amb Elantris, la novel·la que el va convertir en un veritable èxit de crítica i que va servir de carta de presentació pel seu univers fantàstic: el Cosmere.

El Cosmere va originar-se gràcies a Adonalsium, una forma de poder —no se sap ben bé si una persona o una divinitat— que condensa tota la màgia coneguda i que també és descrita com el poder de la creació. En aquest univers fantàstic és on transcorren les aventures d’una de les millors sèries de literatura fantàstica de tots els temps: Mistborn.

Avui, gràcies a l’editorial Mai Més, podem llegir aquesta sèrie per primera vegada en català en un dels projectes literaris més ambiciosos que ha conegut la literatura de casa nostra en les darreres dècades.

El primer volum, Fills de la boira, amb traducció de Marta Armengol Royo, ja es troba des del mes de febrer a les llibreries de tot el país. Si us agraden les trames plenes de màgia i acció, no deixeu passar aquesta oportunitat. Revoltes i intrigues us esperen en un univers fascinant on tot pot estar en mans d’una heroïna completament inesperada. No ho dubteu ni un segon més, llegiu Fills de la boira i descobrireu perquè aquest món cobert de boires i regit per un emperador immortal ha meravellat a tanta gent.

A més, mercès als esforços de l’editorial Mai Més, els lectors no haurem d’esperar gaire per llegir tota la trilogia de Mistborn, perquè El pou de l’ascensió i L’heroi de l’eternitat ens arribaran en català al llarg d’aquest 2025.

Enhorabona als lectors amants de la fantasia moderna, ha arribat el moment de gaudir de Sanderson (també) en català.

Continua llegint

Cultura

De la proximitat a la consagració, el viatge artístic de Miriam Bedoya

Publicat

on

La cantant lírica Miriam Bedoya ha protagonitzat un dels salts més inspiradors d’aquesta primavera. El mes de març, va oferir un recital ple d’intimitat i proximitat a la BiblioMusiCineteca, un espai cultural de barri que, amb gran vocació artística, es consolida com un trampolí essencial per a noves veus. Tanmateix, la sorpresa ha arribat aquest abril, quan Bedoya ha actuat al Palau de la Música Catalana, un espai de prestigi i excel·lència musical.

Per a l’artista, el camí fins aquí ha estat ple de constància i preparació. “És com caminar pel bosc amb la motxilla plena d’eines, i de cop t’apareix un riu. Pots esperar, o, si estàs preparada, t’hi llences”, explica amb emoció. “A vegades no tens temps d’assimilar res. Només dius: Estic preparada. I ho fas.”

No obstant això, Bedoya destaca amb gratitud el valor dels escenaris més petits, com el de la BiblioMusiCineteca: “Necessitem aquests espais per provar repertori, per preparar-nos i créixer. És on agafes seguretat i on comparteixes de prop amb el públic. Per a mi, llocs així han estat claus per continuar avançant i no perdre el ritme mentre em presento a audicions”.

“Va ser tota una experiència cantar al llegendari Palau de la Música com a solista i amb l’orquestra Conjunt Instrumental Sentiments. També va ser molt grat compartir l’escenari amb Yelen Montero i una oportunitat que s’ha fet realitat gràcies a l’Anna Slizinova”.

Continua llegint

Cultura

‘Sardenya: l’illa megalítica’ arriba al Museu d’Arqueologia

Publicat

on

Per

El Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC) ha inaugurat l’exposició internacional “Sardenya: l’illa megalítica”, una mostra que, del 16 d’abril al 2 de novembre, transporta els visitants a la civilització nuràgica de Sardenya, des del Neolític fins a l’edat del ferro. Per primera vegada fora d’Itàlia, aquesta exposició presenta més de 200 objectes arqueològics procedents de museus sards, amb el gegant de pedra de Mont’e Prama com a peça estrella.

La mostra, que ja ha recorregut prestigiosos museus com l’Hermitage de Sant Petersburg o el Museu Arqueològic de Nàpols, inclou estatuetes femenines del culte a la deessa-mare, exvots de bronze i un dels enigmàtics gegants de la necròpolis de Mont’e Prama (850-750 aC), conegut com Manneddu, un possible boxejador. Aquestes escultures, de més de dos metres, són considerades per alguns les primeres estàtues exemptes de la Mediterrània occidental. Descobertes el 1974 a Cabras, les estàtues acompanyaven una necròpolis amb 125 tombes, majoritàriament d’homes joves, i podrien representar guerrers, avantpassats mítics o herois divinitzats.

L’exposició, enriquida amb maquetes i reconstruccions 3D, ofereix una immersió en els paisatges i la cultura nuràgica. Promoguda per la Fundació Mont’e Prama, amb el suport de la Regió Autònoma de Sardenya i diverses institucions italianes, l’exposició es tracta d’una oportunitat única per descobrir tot  un capítol de la prehistòria mediterrània. 

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024