Connecta amb nosaltres

Cultura

Muntanyes

L’escriptor del barri, Isaac Cortés, ens ha enviat un conte on ens parla de com la màgia pot moure muntanyes…

Publicat

on

De petits, el meu germà i jo dormíem a la mateixa habitació. Ell havia nascut cinc anys abans. Així que em portava cert avantatge en el joc de viure. Sé que el meu naixement va suposar-li un parell de canvis. Un d’ells va ser que deixava de ser fill únic per passar a ser el germà gran. I l’altre, és que, sobtadament, havia de compartir la seva habitació amb mi, un desconegut.
Recordo com si fos ahir una nit de reis en la qual començava a tenir dubtes raonables sobre la veracitat de l’existència de ses majestats. Jo acabava de fer deu anys i el fatxenda de la meva classe va esbombar a crits la que segons ell, era la veritable identitat dels reis mags. No m’ho volia creure, però no negaré que em va quedar un pòsit de dubte força molest.
Amb l’única persona amb qui vaig parlar de l’assumpte, va ser amb el meu germà. Has de creure-hi! Em va dir. La fe fa moure muntanyes! Va insistir. Haig de reconèixer que les seves paraules no em van acabar de convèncer, sobretot per l’analogisme amb el moviment de les muntanyes, i en el fet que una creença pogués fer tal cosa.
Aquella nit de reis vam anar a veure la cavalcada, al Paral·lel, com de costum. Després, els pares ens van enviar al llit ben d’hora. El meu germà, però, tenia un pla per demostrar-me que els reis mags eren qui deien ser. Sortirem de l’habitació i ens amagarem al menjador per veure’ls; va dir-me un cop ens havíem enllitat. Dit i fet. La remor rutinària que els pares feien abans d’anar a dormir es va allargar més del compte, però quan es va acabar, ens vam posar en marxa. Vam sortir de la nostra cambra amb el sigil dels lladres. La textura de cotó dels nostres pijames, ens permetia lliscar pel linòleum sense fer soroll. Vam amagar-nos rere el sofà, des d’on teníem una vista privilegiada del balcó, per on se suposava que havien d’entrar ses majestats. I vam esperar i esperar. Els minuts queien lents, com pompes de sabó. Jo m’impacientava i el meu germà em deia que tranquil, que els reis anaven de cul aquella nit. Després d’un parell d’hores em va venir una pixera incontrolable. Ves! Però no facis soroll, pesat! Em va dir mig emprenyat. Vaig moure’m com un autèntic boy scout. El lavabo estava situat al passadís que donava al rebedor. Vaig encendre el llum per no orinar fora de test i mentre el rajolí groc anava perdent pressió, vaig sentir el retruny d’un cop de porta. Em vaig guardar la tita a cuitacorrents i, just en el llindar que limitava amb el passadís, vaig copsar una capa vermella passant rabent al davant dels meus nassos. Vaig córrer fins al menjador. Les finestres estaven obertes de bat a bat i mon germà, esbufegant, em va preguntar: Els has vist? Han entrat per la porta de casa i han marxat pel balcó! Vaig fer que sí amb el cap i de seguida vam descobrir una muntanya de regals a fora, al balcó. Una muntanya que, efectivament, podíem moure.
ISAAC CORTÉS i DOMINGO (Instagram: @isaacicd)

Continua llegint

Cultura

Alma Occident Festival 2025: un mes sencer de música amb grans noms i talents emergents

Publicat

on

Després de l’èxit rotund de la seva segona edició, Alma Occident Festival ja ha anunciat la seva nova convocatòria, que se celebrarà del 26 de juny al 21 de juliol al Poble Espanyol. Aquest festival de música es consolida com un dels esdeveniments culturals més esperats de la ciutat, amb una programació que combina grans artistes internacionals, nacionals i joves talents emergents.

El cartell d’aquesta edició compta amb noms de primera fila, com Wilco, que serà l’encarregat d’obrir el festival. També passaran pels escenaris figures com Residente, Madness, Zahara, Guitarricadelafuente, Rag’n’Bone Man, The Corrs, Alan Parsons o Julieta Venegas. Tots els artistes conformen un ventall d’estils que abasta des del rock i el pop fins a sons urbans i alternatius.

A més, una de les apostes més destacades d’Alma Occident Festival és la promoció de nous talents de la música. Entre els artistes emergents que formaran part de la programació destaquen Alba Morena, BAGDAD!, Gara Durán, Andrea Bayardo, Maestro Espada, Ven’nus, Sofia Shizuko, New Wave Kill, Camila Guevara i Eva Sola. Aquest espai per a les noves propostes garanteix que el festival sigui també una plataforma per a la renovació i l’exploració sonora.

Wilco, cap de cartell

En aquest concert a Montjuïc, Wilco aprofitarà per presenar el seu àlbum més recent, Cousin, produït per l’aclamada artista gal·lesa Cate Le Bon. El disc mostra una nova faceta del grup, en el qual incorpora sons frescos com saxòfons i guitarres japoneses. Després d’una dècada d’èxits a l’esquena i col·laboracions icòniques, Wilco ha decidit seguir trencant barreres i captar, una vegada més, l’atenció dels seus fans.

El contrapunt al festival l’oferirà Álvaro Lafuente, conegut com Guitarricadelafuente, qui torna als escenaris aquest 2025 amb una gira que recorrerà les principals ciutats d’Espanya. Al Poble Espanyol oferirà dos concerts a principis de juliol.

Continua llegint

Cultura

El Nobel que ja no podrà ser

Publicat

on

El lector habitual del Zona Sec recordarà que l’octubre de 2017, vaig dedicar la meva columna literària a Ngũgĩ wa Thiong’o, que portava per títol ‘El Nobel que no ha estat’, on em lamentava que l’escriptor kenyà no hagués aconseguit el guardó i mostrava el meu temor perquè aquest gran defensor de les llengües minoritzades no acabés al costat dels grans noms de la Literatura que no van aconseguir mai aquest premi: Virginia Woolf, Julio Cortázar, Mercè Rodoreda…

Dissortadament, el passat 28 de maig vam saber la notícia de la seva defunció a través del missatge que va publicar la seva filla, Wanjiku wa Ngũgĩ, a Facebook: “Va viure una vida plena, va lluitar una bona batalla. Com va ser el seu últim desig, celebrem la seva vida i la seva obra”. L’etern aspirant al Premi Nobel de Literatura i referent de les lletres africanes ens havia deixat.

Ara ens toca eixugar-nos les llàgrimes i celebrar la seva vida i la seva obra. Per això, us proposo que, si encara no l’heu llegit, aprofiteu que Raig Verd ja ha publicat set de les seves obres traduïdes al català.

Per començar, dues joies dels estudis sobre postcolonialisme: Descolonitzar la ment i Desplaçar el centre. La lluita per les llibertats culturals. Si us agraden més les novel·les, us aconsello la delicada i pregonament feminista El diable a la creu, escrita des de la presó en kikuiu, la seva llengua materna. En canvi, si preferiu les obres biogràfiques, us recomano Neix un teixidor de somnis, la forja de la identitat d’un escriptor al servei del seu poble; Lluitar amb el diable. Memòries de la presó, on l’escriptor explica com va ser condemnat —sense judici— per haver escrit una obra de teatre en la seva llengua; A la Casa de l’Intèrpret, un testimoni imprescindible del poder de l’esperança, i Somnis en temps de guerra. Records d’infantesa, un retrat històric narrat amb ulls d’infant.

I, finalment, per a tots els paladars, tenim la preciosa faula africana La revolució vertical, un homenatge a la tradició de la literatura oral.

A més, ben aviat Raig Verd afegirà dues obres imprescindibles a la seva Biblioteca Ngũgĩ wa Thiong’o: Un gra de blat i Descolonitzar la llengua.

Continua llegint

Cultura

Músiques al pati del CC Albareda

Publicat

on

Per

Aquest juny, el pati del Centre Cultural Albareda es convertirà en un escenari vibrant amb propostes que combinen música, ball, humor i crítica social. Quatre cites imprescindibles per a tots els públics i amb entrada gratuïta.

Donarà el tret de sortida Lluki Valverde (13 de juny), cantautor de rock torradet i folk elèctric que compta amb una banda d’ambaixadors de la bona ona i el bon ritme. El saxofonista de la Ludwig Band destaca per les seves lletres fresques i per una posada en escena que connecta de ple amb el públic.

El 18 de juny serà el torn de “La vedette antifeixista”, espectacle de cabaret protagonitzat per l’artista i transformista Jèssica Pulla. Amb humor, música i una mirada crítica, l’espectacle explora la intersecció entre la cultura LGBTIQA+ i una Catalunya conservadora, reivindicant el transformisme com a acte de resistència cultural i política.

La tercera cita tindrà lloc el 20 de juny amb Marejada Salsa Project, una formació vinculada als bucs d’assaig que ens portarà l’energia de la salsa i dels ritmes llatins més ballables, en una tarda que promet moviment i alegria col·lectiva.

Finalment, el 27 de juny es presentarà el fanzin musical “N’écoutez pas la musique des noirs: desarxivant els sons d’Haití”, una sessió d’escolta profunda de vinils haitians, conduïda per Sarah Ardite (Músicas Sospechosas) i Anabel de la Paz. L’activitat proposa reflexionar com la música es connecta a cinc segles d’història sociopolítica i filosòfica d’Haití. I també ballar!

Inscripcions als tallers d’estiu

A més, a partir del 2 de juny s’obren les inscripcions als tallers de juliol, amb propostes com iniciació al caixó, curs avançat de DJ, paddle surf, twerk, pilates i gimnàstica abdominal hipopressiva.

Consulta totes les activitats a: barcelona.cat/ccalbareda

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024