Connecta amb nosaltres

Societat

L’Ajuntament aprova inicialment el Pla d’Usos, però Som Paral·lel presentarà al·legacions

Publicat

on

Sectors del veïnat veuen “decebedor” el pla, especialment la normativa de terrasses a l’eix Blai-Blesa, que permet col·locar més taules de les actuals

@zona_sec / L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat, de forma inicial, un Pla d’Usos per al Poble-sec. El text sorgeix després del procés participatiu sol·licitat per entitats del barri –com la Unió de Veïns del Poble-sec, la Coordinadora d’Entitats del Poble-sec, l’Associació de Comerciants del Poble-sec i Paral·lel, la Plataforma Som Paral·lel, l’Assemblea del Barri del Poble-sec, Raons Públiques, i Alerta Poble-sec–, que ha comptat amb tres sessions, una de les quals va ser la de presentació. La regulació preveu suspendre la concessió de llicències a allotjaments turístics -hotels, apartaments i pensions- i establiments que realitzin activitats musicals, esportives, de restauració o culturals. Com era d’esperar, però, la normativa no inclou l’avinguda del Paral·lel, que tindrà segons l’Ajuntament una normativa específica.

El regidor del districte de Sants-Montjuïc, Jordi Martí, ha afirmat que “la suspensió de llicències és una reclamació unànime del barri”, i ha qualificat el nou Pla d’Usos de “restrictiu”. La normativa divideix el barri en diferents zones en funció de l’amplada dels carrers i del nombre d’establiments de cada espai. Martí ha assegurat que el Pla d’Usos s’ha treballat amb entitats veïnals que han format un grup impulsor de la normativa -ell no ha participat en cap de les sessions- on es van recollir més de 100 propostes. Ara, la normativa entra en una fase d’exposició de 90 dies, en els quals es podran realitzar al·legacions.

Blai_ok_web

El text limita a 37 les llicències per situar taules al carrer, actualment hi ha 34

El consistori ha aprovat inicialment l’ordenació singular de terrasses dels carrers Blai i Blesa, que limita a 37 les llicències per situar taules al carrer -actualment hi ha 34-. L’ordenació també estableix la mitjanit com a límit de tancament de les terrasses, no a les 23h com es demana des del veïnat, i obliga a situar-les al centre del carrer, alliberant les façanes. “En cap moment hem volgut donar la culpa a les terrasses, són una activitat important i donen vida al barri”, ha explicat Martí.

La Plataforma Som Paral·lel, que agrupa una trentena d’entitats, farà esmenes a la normativa, i ha fet una valoració crítica de l’aprovació. “Valorem positivament que el Pla hagi inclòs els hotels, que era una petició veïnal central”, ha explicat Marc Serra, tot i que ara demanem “valentia” perquè el text definitiu que s’aprovi en el ple -on serà necessari el suport d’algun grup de l’oposició- per mantenir aquest veto als nous hotels, considera un dels portaveus de Som Paral·lel.

Les ofertes low cost per captar l'atenció del turista és la primera fase de gentrificació / Fotos: J.Molina

Les ofertes low cost per captar l’atenció del turista és la primera fase de gentrificació / Fotos: J.Molina

Sobre les ordenances de Blai i Blesa, on s’hi podran projectar més terrasses de les que hi ha ara per ara, la plataforma ho troba “molt decebedor”: “Mentre ens tenien entretinguts amb el procés participatiu del Pla d’Usos, ens han colat una ordenació de terrasses acordada només entre Ajuntament i comerciants, que augmentarà el nombre de taules en una via tan saturada com el carrer Blai”. La plataforma demana incloure el Paral·lel en el Pla d’Usos i en l’ordenació de terrasses del Poble-sec, o bé redactar plans específics a molt curt termini, perquè el veto de llicències no generi “un efecte crida cap a l’avinguda “.

Continua llegint

Societat

Arrenca la Festa Major!

El tret de sortida serà divendres 18 a les 20 hores amb el tradicional Toc a la Festa, la cercavila de les entitats

Publicat

on

Ja és aquí la Festa Major! Del 18 al 27 de juliol, el barri viurà una nova edició de la seva setmana gran. Organitzada per la Coordinadora d’Entitats del Poble-sec i amb la participació de desenes d’associacions, la festa omplirà els carrers de vida amb més de 200 activitats.

El divendres 18 a les 20 hores arrencarà la festa amb el tradicional Toc a la Festa, la cercavila de les entitats del Consell de Cultura Popular i Tradicional. Tot seguit, es podrà gaudir d’una mostra d’imatgeria festiva i l’actuació d’Aires Celtas. El pregó enguany tindrà un component plenament familiar: avi i neta, Javier Velasco (Gegants del Poble-sec) i Marta Calaf (Diables del Poble-sec), donaran el tret de sortida a les festes des de l’escenari dels Jardins de les Tres Xemeneies a les 21.30 hores.

Per acabar la primera nit, torna el Sec a Sac, un festival organitzat pels Castellers del Poble-sec que aposta per la cultura popular emergent feminista. Svetlana, Sybarites i DJ Perla Negra seran els primers noms d’un cartell que també tindrà una segona jornada dissabte a la nit.

El dissabte 19 serà un dels dies més intensos. Des de primera hora, el barri es despertarà amb tornejos esportius, esmorzars populars i bitlles catalanes. Rutes, vermuts i murals col·laboratius ompliran espais com el Sortidor, Santa Madrona, o la Casa de la Premsa.

A la tarda, la cultura popular serà la protagonista amb plantades i cercaviles de gegants, ballades de sardanes i trobades d’esbarts. I al vespre… arriba la nit gran: concerts simultanis a Blesa, Navas, Concòrdia, Santa Madrona i el Marcelino, una autèntica festa a cada racó.

Diumenge 20 començarà amb la XXVII Cursa del Poble-sec i continuarà amb una jornada d’escacs, tallers de taitxí i concerts de jazz i flamenc.

Entre el dilluns 21 i el dijous 24, més propostes per a tots els gustos. Entre aquestes destaquen:

-Dilluns 21: Òpera a Koska Taverna i concert d’Asian Passerby a Blesa.

-Dimarts 22: tarda d’espectacles, xocolatada i salsa a Santa Madrona.

-Dimecres 23: jornada comunitària al Sortidor i concerts.

-Dijous 24: visita a El Molino, cabaret i sopar popular.

El divendres 25 i dissabte 26 seran dies de màxima efervescència. Hi haurà música a totes les places, olimpíades feministes, i la nit jove amb DJ fins ben entrada la matinada. El dissabte culminarà amb el correfoc adult (22.15 h) i l’espectacle de foc dels Diables del Poble-sec.

Diumenge 27 arribarà el final de festa. Amb havaneres, circ i, com ja és tradició, la baixada de carretons a la tarda. El castell de focs serà a les 22 h, el punt final perfecte per a deu dies ben intensos.

La Coordinadora d’Entitats ha tornat a fer realitat una festa que aposta per la convivència, la cultura i el dret a gaudir l’espai públic. Tothom hi és benvingut. Ara sí: que comenci la festa! 

 

Continua llegint

Societat

L’Institut Icària recupera la història de la poblesequina Maria Hernández, víctima del nazisme

Publicat

on

Potser la majoria de poblesequins no en saben res d’ella. Va viure al número 5 del carrer Lleida, fa vuitanta anys. La Maria Hernández tenia vint anys i una convicció ferma: no abaixar el cap davant del feixisme. Exiliada, resistent, deportada, supervivent. I desapareguda del relat durant dècades. Fins ara.

Aquest curs, una seixantena d’alumnes de l’Institut Icària han organitzat un acte emotiu davant del carrer on la Maria va viure abans de l’exili. Entre lectures de poemes, música en directe i el silenci col·lectiu, han fet un homenatge a la poblesequina que va patir l’horror nazi en primera persona.

El reconeixement forma part del projecte Stolpersteine Barcelona, una iniciativa educativa impulsada per la Regidoria de Memòria Democràtica i les amicals de Mauthausen i Ravensbrück. El programa proposa recuperar les biografies de deportats barcelonins durant el nazisme i tornar-les al lloc d’on mai haurien d’haver estat esborrades. A través de petites llambordes de llautó (les Stolpersteine, paraula alemanya que vol dir “pedres que fan ensopegar”) s’hi inscriuen els noms i les dades de les víctimes.

No són monuments grandiloqüents, sinó recordatoris a peu de carrer. Són pedres per a la memòria que obliguen a mirar avall i ensopegar simbòlicament amb la història que el temps havia deixat enrere. Al Poble-sec, això s’ha traduït en una Stolperstein en honor a la Maria. Encara no hi és físicament, però aviat s’hi col·locarà.

A banda d’aquesta, ja hi ha altres llambordes col·locades com a recordatori actiu del passat. Una de les més significatives és la dedicada a Francesc Boix (fotògraf de Mauthausen) situada al carrer Margarit, 17 o la que ret homenatge a la Carme Boatell (activa lluitadora antifeixista) al carrer Tenor Masini, 99. Amb cada nova llamborda, el barri restitueix la dignitat d’aquells que van patir perquè mai més no s’esborri el seu nom. // MÒNICA RIU

Continua llegint

Societat

Comencen les obres per a la rehabilitació del Teatre Arnau

Es preveu que l’equipament pugui aixecar el teló el primer trimestre de 2027

Publicat

on

Aquelles persones més curioses que deambulen pel Paral·lel s’hauran adonat que els operaris ja han començat a treballar en la rehabilitació del Teatre Arnau. 14 anys després que l’Ajuntament comprés l’edifici, l’equipament cultural ja ha començat a traçar la seva nova etapa. La previsió és que l’espai pugui aixecar el teló al llarg del primer trimestre de 2027.

Sota la batuta de l’estudi Harquitectes, el nou Arnau mantindrà la seva identitat de teatre de barraca i recuperarà elements com la fusta i el formigó. En total es preveu invertir 10 milions d’euros municipals per poder oferir al món cultural un edifici amb un important espai polivalent (el projecte inicial es va haver de retallar per qüestions pressupostàries, malgrat l’enuig de les entitats que van formar part del procés participatiu).

Més enllà del foment de la cultura, l’equipament també servirà per dinamitzar el Paral·lel, avinguda que en els darrers temps també ha vist com recuperava El Molino a través d’una gestió publicoprivada. En el cas de l’Arnau, encara no s’ha oficialitzat quin tipus de gestió s’executarà. Tanmateix, al llarg dels darrers anys els qui realment han mantingut viu l’esperit del teatre han sigut les entitats que han dinamitzat el projecte Arnau Itinerant. 

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024