Connecta amb nosaltres

Entitats

Ara fa anys… Destrucció del convent i la capella de Santa Madrona

Publicat

on

10-9-1713. Destrucció del convent i la capella de Santa Madrona, a Montjuïc

En plena guerra de Successió, poques setmanes després d’iniciat el setge de la ciutat i gairebé un any abans de la seva caiguda, va tenir lloc el denominat combat del convent de Santa Madrona.

Mort el 1700 Carles II de Castella i d’Aragó sense descendència, al darrer testament abans de morir proposà Felip d’Anjou. Aquest entrà a Barcelona, i les Corts es tancaren el 14 de gener de 1702 amb el jurament de les constitucions catalanes per part del nou rei.

Actual capella de Santa Madrona

Actual capella de Santa Madrona

Els aliats internacionals (Anglaterra, Portugal, Holanda i Àustria) proposaren l’Arxiduc Carles i començaren les hostilitats. Els carlistes guanyaren terreny al principi, i el pretendent austríac entrà a la capital catalana l’octubre de 1705, enmig de la joiosa rebuda de la població que el proclamà el seu rei Carles III. Catalunya queda llavors definitivament en mans austríaques, després del fallit setge de Barcelona de 1706.

A la Península, la guerra continuà entre ofensives i contraofensives dels dos bàndols, entre 1707 i 1711. Però, quan els aliats havien perdut tota la península excepte Catalunya, l’emperador Josep I, germà de l’arxiduc Carles, morí sense descendència masculina i llavors aquest heretà la corona imperial. Això féu que Anglaterra abandonés el pretendent i Catalunya, a canvi de Gibraltar i Menorca. Així, el Tractat d’Utrecht, l’abril de 1713, assegurà a Felip V el tron d’Espanya i als anglesos el predomini a la Mediterrània occidental. Els anglesos i el mateix Arxiduc havien abandonat el territori a la seva sort i els catalans del Principat i es van trobar sols, resistint a Barcelona i Cardona contra les tropes filipistes.

La ciutat de Barcelona fou assetjada el 25 de juliol de 1713, i es van fer alguns atacs, infructuosos per l’escassa força artillera borbònica, sota la direcció del Duc de Pòpuli. La nit del 10 de setembre del 1713, amb les tropes borbòniques havent ocupat Sants i pocs dies després del combat de la Creu Coberta, uns 3.000 soldats borbònics van atacar a la baioneta, prenent el convent dels caputxins de Santa Madrona de Montjuïc; però van haver de retirar-se’n l’endemà, sota el foc de les bateries del castell de Montjuïc. Aquesta victòria catalana, però, no va impedir que els borbònics estrenyessin més el setge sobre la muralla de la ciutat. I més quan el Duc de Berwick fou nomanat comandament del setge.

El convent de Santa Madrona de Montjuïc va quedar greument malmès pels combats. De la capella, se’n té memòria des de 1117 i està documentada com a dedicada a Santa Madrona des de 1403. El convent annex fou inicialment encomanat als monjos benedictins de Sant pau del Camp; a finals del s.XVI, passa als caputxins; en un període de 36 anys, als servites; i des de 1618, altre cop als caputxins. La guerra dels Segadors havia afectat l’edifici conventual; el 1664 es consagrà un nou temple, reconstruït; que fou l’assolat al combat de Santa Madrona.

Actualment, només se’n conserva la capella de Santa Madrona, situada entre el Palau Nacional i el Palauet Albéniz, refeta el 1734 i restaurada el 1907. El convent dels caputxins es va reconstruir, després de la guerra, a la Rambla, al lloc que actualment ocupa la plaça Reial.

De la destrucció del convent de Santa Madrona, ara fa 300 anys.

Xavier Rodríguez

Entitats

El fil invisible: Un amor enverinat

Publicat

on

Núria Beltran / La pel·lícula ha tingut sis nominacions als Oscars

Aquest darrer film de Paul Thomas Anderson s’allunya dels seus últims treballs (Junun o Puro vicio) mostrant-se més contingut i amb un resultat més equilibrat. Amb sis nominacions als Oscars, incloses millor pel·lícula, millor director i millor actor protagonista, Anderson ens presenta una obra pausada i reflexiva. Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) és un prestigiós sastre en el Londres dels anys cinquanta que juntament amb la seva germana Cyril (Lesley Manville) regenten un negoci de moda en la seva luxosa mansió. Woodcock és la firma que vesteix a la reialesa europea, a artistes i en general a les dones de l’alta societat.

Daniel Day-Lewis fa una gran interpretació en aquesta pel·lícula

Daniel Day-Lewis fa una gran interpretació en aquesta pel·lícula

Reynolds te una relació amb les dones molt poc convencional, les escull, les utilitza com a models i quan se’n cansa és la seva germana qui les acomiada per sempre. Però apareix a la seva vida una jove cambrera anomenada Alma (Vicky Krieps) de qui s’enamora i a qui converteix en la seva musa i amant. Tot sembla idílic, però Alma amb la seva indòmita personalitat pertorba les seves obsessives rutines. Daniel Day-Lewis ha afirmat que aquesta és la seva última participació cinematogràfica, si fós així s’acomiada amb una interpretació magistral d’un personatge que s’amaga sota l’aperença d’un geni dèspota i torturat. Les interpretacions femenines són també fantàstiques i totalment rellevants per al desenvolupament de la història.

L’ambientació musical de Jonny Greenwood és també excel·lent. El fil invisible té un aspecte classicista però és en realitat moderna, hi ha romanticisme però en una atmosfera claustrofòbica i un xic terrorífica. És un bonic conte ple de rivets foscos que ens deixa fascinats.

Continua llegint

Entitats

El Teatro de los Sentidos evita el seu tancament

Publicat

on

Anna Pruna /  S’ha finançat amb una campanya de crowfunding

L’equip del Teatro de los Sentidos, amb el dramaturg colombià Enrique Vargas al capdavant, està d’enhorabona. Celebren que, gràcies a una campanya de micro-mecenatge, es podran salvar del tancament. A començaments de gener, el col·lectiu demanava ajuda “als seus amics i còmplices” per poder continuar la seva activitat. Per fer-ho, necessiten adequar l’espai amb obres de millora tècniques i de condicionament del teatre. Els seguidors del teatre del Polvorí han respost a la crida i en total s’han recaptat més de 26.000 euros provinents de 150 contribuïdors.

Un dels espectacles de la companyia

Un dels espectacles de la companyia

‘El Hilo de Ariadna’

Amb el finançament obtingut, la companyia vol “consolidar un equip humà d’organització i coordinació que gestioni l’activitat del teatre de forma regular”, tal com ells mateixos expliquen. A més, s’iniciarà un període de programació estable amb 12 funcions de l’espectacle El Hilo de Ariadna, amb la que el Teatro de los Sentidos s’ha donat a conèixer arreu del món. Els promotors del teatre han expressat la seva gratitud i han assegurat que continuaran “investigant, creant i formant”. Aquest espai, creat fa 25 anys, promou també la realització de diversos tallers d’expressió corporal i de llenguatge sensorial i compta amb 21 alumnes inscrits en el Postgrau de Llenguatge sensorial i poètica del joc, en col·laboració amb la Universitat de Girona. Des de ZONA SEC celebrem també aquesta petita victòria i li desitgem una llarga i pròspera vida al Teatro de los Sentidos.

 

 

 

Continua llegint

Entitats

Spaguetti- Western al Poble-sec

Publicat

on

Anna Pruna / Les projeccions es faran a diversos ‘saloons’

No solo leones és el nom d’un festival al Poble-sec dedicat exclusivament al gènere cinematogràfic Spaguetti- Western. Enguany celebra la seva III edició i ho fa amb una programació itinerant, amb projeccions a quatre espais del barri convertits en saloons  per a l’ocasió. Es tracta del Jam Circus (Margarit, 44), un local del carrer de les Pedreres (número 30, 1a planta), Nook (Nou de la Rambla, 143) i Porta Roja (Tapioles, 63).no solo leones

Més que pel·lícules

El festival comença el diumenge 11 de febrer i acaba el diumenge 25 de febrer i, entre les projeccions, es troben alguns clàssics com Il mercenario i també films dels últims temps, com Django. Els impulsors del festival expliquen que en aquesta edició volen posar especial atenció a “la relació entre el Western i l’estètica psicodèlica, perquè cap art va poder escapar d’aquesta influència durant les dècades dels 60 i 70”. Totes les pel·lícules estaran introduïdes per Bammel Fangmeies i Cosimo Tacinelli, cinèfils del Poble-sec. Els espais que participen en el festival també oferiran beguda i cada esdeveniment inclourà sorpreses en forma de convidats, tràilers, menjar, cartells originals, etcètera, per tal que cada nit “sigui alguna cosa més que anar a veure una pel·lícula”, avancen els impulsors de No solo leones.

L’accés als recintes és a través de taquilla inversa, amb una consumició mínima obligatòria.

Properes projeccions:

Domingo 18/02 Saloon Pedreres Blindman Italia 1971; De Ferdinando Baldi; Música: Stelvio Cipriani 105 min. VOSE

Jueves 22/02 Saloon Nook Prega il morto, ammazza il vivo (Reza al muerto y mata al vivo) Italia 1971; De Giuseppe Vari; Música: Mario Migliardi 90 min. VO Italiana Subt. Portugués

Viernes 23/02 Saloon Nook Il mercenario (Salario para matar) Italia/España 1968; De Sergio Corbucci; Música: Ennio Morricone, Bruno Nicolai; 111 min. VO Inglesa SE

Sabado 24/02 Saloon Nook Se sei vivo, spara! (Django Kill… If You Live, Shoot! / Oro maldito) Italia/España 1968; De Giulio Questi; Música: Ivan Vandor 117 min.VO Italiana SE

Domingo 25/02 Saloon Porta Roja Keoma Italia 1976; De Enzo G. Castellari; Musica: Guido y Maurizio De Angelis; 101 min Version inglesa SE

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024