@orioladan15 / Formarà part del programa Escola Nova 21, un projecte d’innovació educativa basat en processos cooperatius d’aprenentatge entre prop de 500 centres.
L’escola d’educació infantil i primària Mossèn Jacint Verdaguer ja fa temps que treballa per una educació basada en la formació i el creixement com a persones dels seus alumnes, i formar part del projecte d’innovació en l’ensenyament Escola Nova 21 els permetrà seguir remant en aquesta direcció amb prop de 500 escoles de tot Catalunya. La directora de l’escola, Núria Lacasa, explica que “d’alguna manera, ens aixopluguem en una xarxa que també es planteja un sistema educatiu diferent. Creiem que el fet de compartir amb altres escoles ens pot aportar noves mirades i nosaltres també els hi podem aportar molt”.
Noves pràctiques d’aprenentatge
Es tracta de preparar els alumnes per generar competències per la vida en ple segle XXI, amb pràctiques d’aprenentatge basades en conèixer com aprenen les persones i metodologies d’ensenyament que pretenen assolir els objectius. “Es busca arribar a una avaluació més constructiva, amb un seguiment individualitzat de cada alumne per aconseguir que sigui capaç de saber quins reptes es pot posar per continuar millorant i creixent com a persona, més enllà de decidir si aprova o suspèn amb una nota numèrica”, destaca Lacasa.
L’entrada del Mossèn Jacint Verdaguer al programa Escola Nova 21, així com la del prop de mig miler de centres que s’hi van presentar, ha estat possible gràcies a la participació in extremis de la Diputació de Barcelona. El passat mes d’abril el projecte va engegar una crida oberta a les escoles per poder seleccionar els 200 centres que participarien en aquest procés d’innovació, però les expectatives d’inscripció inicials es van superar amb escreix, i es va decidir que totes les escoles que s’hi van voler sumar formaran part d’aquesta aliança per un sistema educatiu avançat.
Núria Lacasa, directora de l’escola Mossen Jacint Verdaguer
La Diputació aportarà fons
Mercè Conesa, presidenta de la Diputació de Barcelona, comenta que “hem d’aprofitar que hi ha un moment de voluntat d’autoexigència de les escoles per possibilitar que puguin començar ja a treballar en matèria d’innovació.” Conesa destaca el fet que el món laboral està canviant molt, i les competències bàsiques que fins ara s’estan valorant en el sistema educatiu ja no seran tan necessàries en un futur.
D’aquesta manera, la Diputació de Barcelona, d’on són gairebé el 80% dels centres participants, destinarà entre 100.000 i 150.000 euros al projecte, i juntament amb Escola Nova 21 oferiran noves metodologies de treball i suport tècnic als centres educatius. Així, es crearà un model de xarxes d’innovació compartida, amb una cinquantena de xarxes locals que, formades cadascuna d’elles per 10 escoles, compartiran les seves experiències i progressos per contribuir a una millora comuna.
Eduard Vallory, director d’Escola Nova 21, destaca que “la innovació no es desenvolupa amb polítiques verticals ni amb petites modificacions a l’aula, sinó a través de processos cooperatius d’aprenentatge”, raó per la qual des del programa esperen poder unir també al projecte a les diputacions de Tarragona, Lleida i Girona.