Connecta amb nosaltres

Societat

Persones amb discapacitat recuperen un quiosc del Paral·lel

La cooperativa Diverscoop torna a dotar de vida comercial a l’establiment ubicat al número 91 de l’avinguda del Paral·lel

Publicat

on

Després de restar anys tancat, el quiosc ubicat al número 91 l’avinguda del Paral·lel (a tocar del Teatre Condal) ha tornat a aixecar la persiana. Un fet que no és fruit de l’aposta de cap capital privat, sinó que forma part d’una iniciativa capitanejada per l’Ajuntament de Barcelona i la cooperativa Diverscoop. La seva intenció: dotar d’una nova vida a una desena d’establiments de premsa repartits per tota Barcelona des d’una vessant social, integradora i sostenible.

Per aconseguir-ho, el primer que ha fet l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat ha estat formar a onze persones que estaven a l’atur perquè fossin capaces de posar en marxa una cooperativa amb caràcter social i integrador. Una empresa “en la que en tot moment hem sigut acompanyats per l’Ajuntament, ja que cap de nosaltres estàvem relacionats amb entitats de persones amb discapacitat, ni coneixem el món cooperatiu”, ha explicat al ZONA SEC el portaveu de Divercoop, Josep Giménez.

Un cop formats en la matèria al llarg de sis mesos, el consistori els ha cedit els dos primers quioscos: un ubicat al carrer de Ramon Albó i un segon a l’avinguda del Paral·lel. Tot plegat amb la previsió de finalitzar l’any amb cinc establiments més i poder obrir els restants al llarg del 2021. “Ara mateix som onze cooperativistes els que hem començat a gestionar aquests espais, però més endavant segurament ens caldrà contractar a més persones en situació d’inserció laboral per donar les mateixes oportunitats que ens han donat a nosaltres”, ha assenyalat Giménez.

Economia circular

La qüestió social del projecte no només resideix en apostar en persones en risc d’exclusió laboral. Com que tots els membres del projecte són conscients que el model tradicional de premsa a dia d’avui està esgotat, des de la cooperativa apostaran per oferir una nova gamma de productes. “La nostra intenció és col·laborar amb les entitats del territori que elaborin productes sostenibles en els seus tallers ocupacionals i posar-los a la venda al quiosc, com podria ser el cas de les xocolates artesanals”, emfatitza el portaveu.

A més, el projecte no només té la intenció de situar aquest nou quisoc a l’epicentre de les noves dinàmiques socials i sostenibles del Poble-sec, sinó que també té com a objectiu recuperar un element del paisatge urbà que amb els anys ha anat desapareixent. De fet, la reobertura d’aquests establiments suposa un punt d’inflexió en la dinàmica de la ciutat, ja que només en la darrera dècada han tancat fins el 35% dels establiments.

Continua llegint
Click to comment

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Societat

Una base de dades feminista

Publicat

on

L’Alba, l’Ana i la Laura es presenten com “tres activistes feministes i currantes que estem cansades de veure com la divisió sexual del treball segueix a l’ordre del dia i com aquesta ordenació social té conseqüències nefastes per a les dones, lesbianes i trans”. Es refereixen a conseqüències com la invisibilització; una gran dificultat per accedir a nínxols laborals masculinitzats; l’androcentrisme en el plantejament de les feines i el sexisme que pateixen les dones, lesbianes i trans en les feines més masculinitzades, entre d’altres. És per això que van posar-se mans a l’obra per generar un recurs digital que recull “propostes d’ocupació i autoocupació basades en els principis de l’economia feminista i solidària per tal de visibilitzar i promoure la presència de dones, lesbianes i trans en els diferents àmbits laborals tradicionalment masculinitzats”, tal com expliquen al seu web. El primer any, el projecte el va dur a terme l’equip motor inicial (Laura, Ana i Alba) i, des de setembre de 2019, se segueix desenvolupant des de la cooperativa La Raposa del Poble-sec.

Una xarxa de sinèrgies 

A banda d’oferir un directori de recursos, La Creatura també pretén fomentar xarxes de suport mutu, diàleg entre els projectes i creació col·lectiva, així com promoure canvis socials per fomentar els principis ètics, solidaris i feministes de l’economia. Els projectes que s’hi adhereixen han de pagar una quota anual de 30 euros (que també els converteix en socis/amics de La Raposa) i assolir uns compromisos mínims amb el projecte. A canvi, gaudeixen d’avantatges com la difusió del seu projecte, assessorament laboral, legal i comptable en el marc de l’economia feminista i recolzament administratiu. Actualment, la web està formada per propostes vinculades a l’art, l’activisme, l’educació i els serveis, entre altres àmbits. Alguns projectes que en formen part són el col·lectiu d’arquitectes El Tingladu, la cooperativa d’acció comunitària i feminista La Candela i el projecte Embrutafils de serigrafia feminista i artesanal.

Continua llegint

Societat

Ens quedem a casa

Publicat

on

Per

📌 El 23 d’abril farà 23 anys que ZONA SEC es va publicar per primera vegada. Des d’aleshores, no hem deixat ni un sol mes de sortir al carrer per explicar-vos allò que passa als carrers del Poble-sec. Aquest abril, però, no traurem edició en paper; creiem que no té sentit.
 
📌 Els comerços que ens ajuden a tirar endavant gràcies a la publicitat estan tancats i no volem exigir-los un esforç econòmic que no poden assumir.
 
📌 Esperem tornar al carrer, amb totes les veïnes i veïns, ben aviat. Mentrestant, podeu seguir visitant la nostra pàgina web. Molta salut i ànims en el confinament!

Continua llegint

Societat

Tres motos per cada plaça d’aparcament en superfície

L’Ajuntament sancionarà als motoristes que aparquin de forma inadequada

Publicat

on

Més vehicles que aparcaments en superfície disponibles. Aquesta tònica no només es viu amb els turismes, sinó que es repeteix amb les motos i ciclomotors del veïnat. Segons dades del Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona de 2018 avançades per Betevé, la trama urbana poblesequina només ofereix 1.895 places en superfície per a motocicletes, quan hi ha registrats fins a 5.097 vehicles motoritzats de dues rodes. Dit d’una altra manera, el barri compta amb 2,69 vehicles per plaça d’aparcament disponible.

Què provoca aquesta circumstància? Doncs que una part important dels propietaris que no tenen plaça d’aparcament privada o llogada, deixen el seu vehicle sobre les voreres i, habitualment, just davant de casa seva o del lloc de feina. Hàbit normalitzat per la gran majoria social, però que alhora acostuma a generar molèsties als vianants quan les voreres són estretes.

Campanya de civisme

Sota el nom “Ciutat de Vianants”, la nova campanya que impulsa la Direcció de Serveis de Mobilitat, Districtes i B:SM busca ordenar l’estacionament de motos i minimitzar la seva ocupació, en paral·lel a l’actuació que ja duu a terme habitualment la Guàrdia Urbana. Tot plegat, “per alliberar les voreres de motos i ciclomotors i aconseguir que el vianant recuperi el seu espai natural”.

Finalitzada una primera fase informativa del febrer, la Guàrdia Urbana ha posat en marxa una campanya sancionadora i de retirada de motos estacionades incorrectament. A més, a partir d’ara i com a novetat, els agents de l’ÀREA de B:SM també controlaran les vies amb més incidències per assegurar que no s’aparqui incorrectament.

La normativa

Segons l’Ordenança de Vehicles i Vianants (Art. 40), quan no hi hagi possibilitat d’aparcar en la calçada, i sempre que no hi hagi senyalització específica que ho prohibeixi, es pot aparcar en vorera només en les següents condicions: si la vorera fa entre 3 i 6 metres d’amplada, es pot aparcar en paral·lel a la vorera i a un mínim de dos metres dels passos de vianants i les parades d’autobús. En cas que la vorera faci més de 6 metres es pot aparcar en semibateria, sempre que hi hagi més de 3 metres lliures de pas. Unes mides, en tot cas, difícils de trobar en la trama urbana del Poble-sec. Per últim, des del consistori recorden que està prohibit accedir a les voreres amb la moto en marxa. L’accés s’ha de realitzar amb el motor parat i sense ocupar el seient, afegeixen, ja que només està permès utilitzar la força del motor per salvar els desnivells de la vorera, sempre que no s’accedeixi pels passos de vianants.

Continua llegint

Paral-lel OH!

Copyright © 2018 Zona Sec.