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Cultura

Ale Risorio: “El día que me gradué en medicina lo dejé para dedicarme al teatro”

Se llama Alejandro Nicolás Muñoz (Buenos Aires, 1974), pero en el mundo del espectáculo se le conoce como Ale Risorio. Este payaso ha actuado en la calle, en festivales nacionales e internacionales y ahora ofrece formación teatral en el Espai Piluso del Poble-sec (Salvà, 68), una asociación que cuenta con más de 800 socios. Con él tratamos de dar respuesta a algunas cuestiones, como cuál es la diferencia entre ser payaso o ser clown y nos preguntamos si todavía hoy nos hacen reír las mismas cosas que hace 50 años.

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¿Quién es Ale Risorio?
Es mi nombre artístico. La gente me conoce más por mi trabajo como clown, pero me formé también en máscaras, teatro físico, mimo corporal… Podríamos decir que soy multidisciplinar. Hago de todo cuando puedo y como puedo.

¿Cómo empieza tu vocación? ¿Siempre quisiste ser payaso?
La vocación pedagógica como la de clown aparecen de casualidad. De hecho, cuando mis padres me llevaban al circo de pequeño, odiaba a los payasos hasta el punto que cuando salían al escenario me entraba fiebre y me tenían que sacar de allí. Mi abuelo sí que era un actor bastante reconocido en Argentina y en Uruguay, y creo que viene un poco en la sangre. Pero la cuestión es que yo estudié medicina en la facultad y allí conocí una persona que hacía teatro. Así empiezo a entrar en el mundo artístico, empiezo a ver espectáculos de calle… Y finalmente hice las dos carreras, la de medicina y la de teatro. El mismo día que me gradué en medicina lo dejé para dedicarme por completo al teatro.

¡Vaya cambio! ¿Cómo fueron tus inicios en Barcelona?
Hacía espectáculos de fin de semana en la calle y, mientras seguía estudiando, organizaba unos cabarets en el Teatre Riereta, que ahora es el Ateneu del Raval. Mi primera experiencia en la docencia también fue allí, monté unos talleres de teatro físico y mimo. A partir de eso me fueron conociendo y cada vez fue interesando más el tema de los cursos. De hecho, este espacio no estaba concebido para ser una escuela, la idea original era tener un sitio para poder ensayar y crear.

Háblanos de este espacio, del Espai Piluso. Y, ¿por qué este nombre?
Lo abrimos hace cuatro años y es una asociación donde damos formación teatral. Nos dedicamos principalmente al teatro físico, a la improvisación i al clown. Muchas veces traemos maestros de clown o de otras disciplinas para hacer talleres y, unas dos veces al mes, programamos funciones abiertas a los socios. El nombre es porque cuando yo era pequeño, al salir de la escuela veíamos en la televisión el programa del Capitán Piluso, que era un payaso que hacía rutinas clásicas.

¿Por qué elegisteis el Poble-sec?
Siempre viví en el barrio desde que llegué a Barcelona. Encontramos este local que era un taller mecánico, nos encantó y en seguida proyectamos aquí el Espai, haciendo varias reformas para adaptarlo.

¿Cualquiera que esté interesado puede apuntarse a los cursos que ofrecéis o son para profesionalizarse?
Puede venir cualquier persona adulta, tengo alumnos de 20 años y de 75 años. De los que hacen los cursos de formación, muy pocos se terminan dedicando al clown, pero muchos lo utilizan como una terapia personal. Es un gran desafío porque supone un proceso de autoconocimiento y de aceptarse tal cual uno es. Aquí, mis alumnos se permiten ser realmente quienes son.

¿Qué momento pasa ahora el proyecto con toda la situación de crisis cultural?
Es un momento bastante extraño e incierto. En marzo teníamos programado un festival de improvisación de mujeres y tuvimos que cancelarlo por el confinamiento. Hace poco hemos vuelto a abrir y hemos retomado las clases abiertas, adaptándonos a las nuevas formas de trabajo. Tratando de hacerlo lo mejor posible, pero sin dejar de trabajar porque necesitamos seguir pagando el alquiler del local.

Recuerdo, hace años, un payaso que siempre estaba en el Portal de l’Àngel. Ahora ya no se ven. ¿Se ha perdido la figura del payaso de calle? 
Sí, lo recuerdo, ese payaso se llamaba Joaquín. Sí que se ha ido perdiendo y con la pandemia más, porque antes, cuando había turismo, había algún clown o mimos en las Ramblas y salía más o menos rentable económicamente, pero ahora la gente no está saliendo. Nos tenemos que reinventar y reformatearnos. Justo yo estaba en la programación de un espectáculo de sala pero, con la reducción del aforo, preferimos no abrir por ahora. Aquí caben 60 o 70 personas y abrir para la mitad es muy difícil de sostener económicamente.

Las formas de comunicarnos, de relacionarnos, incluso el humor, todo ha cambiado con el tiempo. ¿Todavía hace reír el payaso? 
¡Sí! Las rutinas clásicas de los payasos españoles Gaby, Fofó y Miliki siguen funcionando y seguirán funcionando dentro de 20 años. Lo que sí que ha pasado es que el abanico del clown se ha abierto mucho. Hay mucha variedad y muchas formas de hacerlo, pero es importante recordar que la risa es una emoción más del clown. También nos emocionan, nos entristecen, nos movilizan. No es solo hacer reír. Tengo un maestro y amigo que dice que el clown somos nosotros mismos puestos en juego.

Por último, una duda conceptual, ¿clown y payaso es exactamente lo mismo?
Para mí es lo mismo, aunque el clown se relaciona más con un formato teatral y el payaso se relaciona más con rutinas clásicas, que son las que se ven en el circo. Yo lo tomo simplemente como una traducción al inglés de la palabra porque las rutinas del circo funcionan en un teatro y a la inversa.

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Cultura

El tiranosaure ferotge

Club Editor ha reeditat la colpidora novel·la ‘Tyrannosaurus’ de Guillem Frontera

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El Tyrannosaurus rex fou un sauri del període Cretaci i està considerat com un dels carnívors més ferotges que han trepitjat mai el nostre planeta. Però, Tyrannosaurus també és el títol d’una de les novel·les més colpidores de la literatura catalana, escrita per Guillem Frontera (Ariany, Mallorca, 1945), el 1970, deu anys després de sortir del seminari franciscà de la Porciúncula.

L’autor d’Els carnissers (1968), reflecteix a Tyrannosaurus l’obscur món dels abusos en els seminaris a través de la mirada de Miquel Moragues i Gori Montcada, dos infants que hi ingressen amb només deu anys. Els abusos d’autoritat dels frares seran com una teranyina de control absolut que, en alguns casos, acabarà traslladant el seu poder a l’abús del cos dels menors.

Frontera retrata el fosc univers de pors, amenaces i silencis que va haver de patir i ho va fer tan bé que, quan va voler publicar el llibre, com llegim a l’epíleg que l’autor hi ha inclòs en la reedició de Club Editor i que porta per títol L’agonia dels àngels, ja que l’autoritat censora no li va donar el permís necessari per un motiu que demostra com n’estaven d’esteses aquestes conductes als seminaris –“petits gulags beneïts per tothom”, segons l’autor–, que ens glaça el cor: el llibre caigué en mans d’un sacerdot censor que havia estat en un seminari. Aquest, en llegir-lo, s’hi va sentir tan reflectit, que va creure que l’autor coneixia els seus secrets i els havia novel·lat. L’abusador de menors no podia permetre que els seus pecats quedessin al descobert. Per sort, el 1977 la novel·la pogué veure definitivament la llum. Llegint-la, m’ha vingut al cap la cançó Corvus d’Els Pets: “On era el teu Déu quan la meva pell tocaves i on era el meu quan jo, espantat, callava…”.

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Cultura

Fotografia solidària

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Al barri trobem molts espais i col·lectius dedicats a l’art i la creació. Alguns d’ells sobreviuen malgrat la difícil situació cultural que ja va començar abans de la pandèmia, altres han hagut d’abaixar la persiana i altres es transformen per adaptar-se al context. Aquest últim és el cas de Fotografes.com, una associació nascuda el 2009 de la mà de dues dones que es van conèixer quan estudiaven fotografia, la Lucia i la Julia. Més tard s’hi va sumar la Clara. Quan van crear l’associació, el seu objectiu era fer exposicions fotogràfiques col·lectives. Després d’haver hagut de deixar el seu primer taller al carrer Margarit per una pujada del 60% en el preu del lloguer, van instal·lar-se al carrer de la Bòbila, 7-9, on comparteixen local amb Marabal, una associació dedicada a la dansa i el teatre.

Ajudar als comerciants

Tot i que entre les activitats que proposen destaquen sobretot els tallers monogràfics, que sempre tenen lloc un matí en cap de setmana i a preus molt ajustats, ara també volen aportar el seu granet de sorra per millorar la situació complicada en què es troben alguns establiments del barri. És per això que han engegat un projecte en col·laboració amb l’Associació de Comerciants del Poble-sec, mitjançant el qual ofereixen sessions gratuïtes als comerços del barri per ajudar-los a millorar el material fotogràfic que tenen disponible i que puguin tenir fotos per a les seves xarxes socials i materials comunicatius: “La nostra idea és ajudar a aquells que ho han passat malament per la crisis de la Covid-19 amb la nostra eina, la fotografia”, ens explica la Julia Roca, una de les impulsores del projecte. A banda d’aquesta iniciativa, des de Fotografes.com segueixen fent sessions fotogràfiques per a famílies, infants i empreses.

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Cultura

Hivern amb caliu de cultura al Sortidor

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El 2021 és l’any de l’alimentació sostenible, i el gener és el mes dels bons propòsits. Per això us animem a estrenar l’any participant de les activitats que hem organitzat en motiu de Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible.

El primer tastet el farem amb l’activitat Alimentació resilient. La cuina d’abans com a resposta a la sostenibilitat en temps de crisi, una visita a la Llotja de Barcelona i una projecció amb demostració culinària sobre els refugiats climàtics. Començarem a descobrir què podem fer per generar canvis socials a través de la gastronomia i avançar cap a la transició alimentària.

Cuina des de casa

També tornen els tallers de cuina des de casa perquè pugueu preparar el sopar en directe a la vostra cuina i compartir els vespres al voltant dels fogons. N’hi ha per a tots els gustos amb: tècniques de cocció, cuina vegetariana, cuina asiàtica… No et perdis les possibilitats que ens brinda l’hivern i els seus productes de temporada!

Sabem perfectament que us agraden els itineraris. El dia 11 obrim inscripcions a les exposicions Art primer. Artistes de la Prehistòria del Museu d’Arqueologia de Catalunya i Xarxes, agulles i martells del Museu Etnològic de Barcelona. Si voleu gaudir amb nosaltres dels equipaments de la muntanya de Montjuïc, no badeu! Qui no corre, vola!

Curtmetratges d’esport

Les que preferiu gaudir del cinema, podreu descobrir la història de les vides d’esportistes que han desafiat límits socials, físics, econòmics i psicològics per complir els seus somnis amb els curtmetratges del BCN Sports Film Festival.

Si voleu saber-ne més truqueu-nos, escriviu-nos, veniu-nos a veure, feu-nos arribar una postal, envieu-nos un colom missatger, feu-nos missatges de fum… O apunteu-vos al nou canal de Telegram per estar al dia de les novetats i les activitats del Centre Cívic El Sortidor!

CC EL SORTIDOR

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Paral-lel OH!

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