Connecta amb nosaltres

Cultura

La Mostra de Teatre de Barcelona fa 25 anys

El Teatre del Raval acull aquest esdeveniment i prorroga els espectacles ‘Un encuentro sobrenatural’ i ‘Elles. Cosas de chicas’

Publicat

on

Les platees tornen a omplir-se, poc a poc i amb cautela, i les propostes culturals van fent-se un forat entre la incertesa i la il·lusió de recomençar. Una d’aquestes propostes és un clàssic; la Mostra de Teatre de Barcelona arriba a la seva 25a edició entre el 5 d’octubre i el 3 de novembre: “És una plataforma necessària per als professionals del sector i les companyies que volen projectar-se professionalment, des de la voluntat de protegir els espectacles de creació pròpia i afavorir la recerca de nous llenguatges”, expliquen des del Teatre del Raval, on té lloc la Mostra. Es tracta d’un concurs en què 10 companyies teatrals, actors, directors i creadors tenen l’oportunitat d’ensenyar els seus treballs al jurat i al públic, que s’encarreguen d’atorgar premis en diverses categories. “Aquesta serà una Mostra atípica marcada per la situació sanitària que vivim a nivell mundial i on tothom ha de fer un gran esforç per poder mantenir el teatre i la cultura al lloc que li correspon. També serà una Mostra plena d’agraïments cap a tothom que l’ha fet possible durant aquest quart de segle d’existència”, apunten les organitzadores de l’esdeveniment. En l’anterior edició, el guanyador va ser l’espectacle Mort a les cunetes de la companyia del mateix nom, integrada per David Pintó, Joan Valentí, Martí Marsal i Albert Pascual Pascu. Enguany, les 10 companyies seleccionades presentaran els seus espectacles els dilluns i dimarts a les 20.30 h i l’espectacle guanyador formarà part de la programació estable del Teatre del Raval.

Èxits que es prorroguen

El Teatre del Raval ha tornat a obrir portes després de sis mesos tancat i la seva directora, Empar López, es mostra satisfeta per la resposta del públic: “Hem tornat amb més força que mai i amb molta il·lusió. La cultura és segura i la gent té ganes de cultura perquè ha entès que és un bé essencial”. De moment, han programat dos espectacles que ja havien atret nombrosos espectadors, abans que, al gener, estrenin una nova producció. El primer espectacle en cartellera és Un encuentro sobrenatural, que tracta d’un sopar organitzat per Jorge amb les tres persones més importants de la seva vida. El motiu de la cita és un misteri per a tothom, però aviat el protagonista els confessa que el seu germà mort se li apareix amb freqüència…

En un registre força diferent, al Teatre del Raval també es pot gaudir de l’espectacle Elles. Cosas de chicas, de la companyia La Melancòmica; una peça d’humor satíric que fa un repàs als clixés de gènere i treu a escena alguns temes femenins dels que ningú parla.

Continua llegint

Cultura

Espectacles en família a l’Albareda, al pati, al parc i a les Hortes

Albaredalparc!, tallers, exposició i cinema Km0

Publicat

on

Per

Amb la primavera sortim al carrer; farem activitats familiars al centre, al pati, al parc i a les Hortes de Sant Bertran. En el marc del Cercallibres, podrem disfrutar de The Postman al parc de les Tres Xemeneies (24/4), un espectacle d’humor gestual per a tots els públics. Al centre també tindrem Kl’aa, la teva cançó amb Inspira Teatre (10/4), espectacle familiar per a petita infància.

Exposicions del barri que dialoguen amb el moment actual 

Les exposicions del trimestre comencen amb Una travessia en primícia de l’alumnat de Batxillerat artístic de l’Institut Consell de cent (14/4). Aquesta, juntament amb Crònica de la incertesa del CAP Les Hortes i Fem Memòria al maig, i Creació, expressió i salut mental (Sant Pere Claver) al juny, tractaran com vivim aquests moments de pandèmia i la necessitat de teixir relacions i cures. A l’abril també projectarem un treball del Poble-sec,  Sonido Mosca (15/4), documental musical amb la història dels mítics amplificadors Sinmarc i del grup de rock Los Salvajes.

Músiques africanes, menstruació o llibres d’artista, entre els tallers nous   

El centre continuarà oferint tallers de música, creativitat, recursos i salut amb la intenció de tornar a la presencialitat quan sigui possible. De temàtica musical destaquem la 5a edició del curs de música i pensament Àfrica és el ritme del món. En creativitat, Suminagashi: estampació japonesa per a crear llibres d’artista, Brodat creatiu i Macramé i teler. Ara que ve el bon temps, obrim finestres amb Jardineria i plantes d’exterior. En l’àmbit de recursos, destaquem el taller de Menstruació conscient. L’inici serà el 19/04, les inscripcions segueixen obertes i encara queden places!

Centre Cultural Albareda

Continua llegint

Cultura

Hollywood i l’Stagecraft

Publicat

on

Per

La indústria del cinema és una gran consumidora però també creadora de tecnologia. La darrera gran innovació va ser el 1993 quan el director Stephen Spielberg va decidir substituir, a Jurassic Park, els dinosaures mecànics per rèptils virtuals. Des de llavors la indústria ha explotat aquest avenç i ja es fa difícil veure films californians sense efectes especials digitals d’envergadura.

El nou avenç també ve de la ciència ficció però ara de la mà del director Jon Favreau i la guardonada sèrie The Mandalorian (es pot veure a Disney+). La sèrie és un western senzill d’argument però d’excel·lent execució, ambientat en l’univers Star Wars. Qui veu la sèrie queda meravellat per la qualitat d’imatge, il·luminació i escenaris. No queda clar si està filmada en localitzacions reals o espectaculars decorats. L’acabat és perfecte. Això és perquè per primer cop ja no s’usa l’efecte croma (els fons verds originaris del 1903). Ara, com a escenari, s’han utilitzat pantalles gegants de leds amb el decorat virtual que es va mostrant darrera els actors i que va variant segons el moviment de la càmera per donar l’efecte de profunditat. És com posar els actors, il·luminadors i càmeres dins d’un videojoc i, de fet, és així.

Aquesta nova tecnologia s’anomena Stagecraft i permet renderitzar (dibuixar digitalment) els escenaris, en temps real fent ús del potent software Unreal Engine 5 d’Epic Games. Aquest motor gràfic té l’origen als anys 90 quan es va crear per al videojoc Unreal Tournament. Els que ja tenim una edat recordem tota aquella saga de shooters en primera persona que van enamorar als joves gamers d’aquella època com el Wolfstein 3D, Quake, Doom, Duke Nukem o el mateix Unreal que, a través dels anys, ha evolucionat fins aconseguir l’excel·lència i ser utilitzat per Hollywood. Si The Mandalorian ha posat la primera pedra d’aquesta tecnologia, ja s’ha anunciat que la propera pel·lícula en usar-la serà The Batman. Estarem pendents.

VICTOR CARBONELL

Continua llegint

Cultura

El Teatre Apolo torna a obrir amb un musical

El grup madrileny Smedia reobre l’Apolo amb ‘¿Quién mató a Sherlock Holmes?’, un muntatge protagonitzat per Daniel Diges

Publicat

on

Per

Tot sembla indicar que durant aquest mes de març el Teatre Apolo del Paral·lel tornarà a obrir portes de la mà del grup madrileny Smedia. Aquest grup és propietari d’altres sales a Madrid (Teatro Cofidis Alcázar, Teatro Fígaro, Pequeño Teatro Gran Vía, Capitol Gran Vía, Teatro Lara i el Teatro Real Carlos III de Aranjuez) i pensa reobrir l’emblemàtica sala amb ¿Quién mató a Sherlock Holmes?, un muntatge protagonitzat per Daniel Diges que estarà en cartellera des del 18 de març fins el proper 1 de maig. També s’estrenarà el musical Antoine, sobre Antoine de Saint-Exupéry, l’autor d’El petit príncep i faran tornar a Barcelona l’espectacle dels Joglars Señor Ruiseñor. Com a novetat destacada, la música en viu compartirà cartell amb els espectacles teatrals. El primer espectacle, ¿Quién mató a Sherlock Holmes?, serà en petit format degut a la pandèmia i les mesures de seguretat del moment.

Fer oblidar la pèssima gestió anterior

Els nous gestors de l’Apolo aterren a Barcelona amb un projecte de programació “variada, per a tots els públics” i amb producció pròpia, per als “365 dies de l’any”. Preguntat per les raons d’emprendre en aquest moment complicat el projecte, el president de la companyia, Enrique Salaberría, ha indicat que “els teatres són eterns” i que tan sols hi ha “bons o mals espectacles”. L’empresari ha afirmat que “no es pot tenir els espectadors en l’oblit”.

Ara es treballa en la posada a punt del teatre després del seu tancament l’any 2019 quan la gestió la portava l’empresa Ethika Global, una etapa nefasta que va acabar amb diversos litigis i impagaments a prop de 200 treballadors i proveïdors. Segons explica l’actual president Salaberría, van “entrar” a l’Apolo el maig de 2020, i la posada a punt del teatre ha costat de moment 600.000 euros, però ascendirà finalment a uns 800.000 euros.

L’objectiu de Smedia és programar obres per a tota mena de públic i de producció pròpia. “Oferirem una renovada i moderna oferta de musicals, teatre, concerts, comèdies, obres d’humor, màgia, ballets, òperes i espectacles per a tota la família”, explica l’empresa.

Continua llegint

Paral-lel OH!

Copyright © 2021 Zona Sec.