Gairebé una dècada després que els darrers treballadors de l’antiga seu de FECSA abandonessin el Parc de les Tres Xemeneies, l’edifici d’oficines avança cap a la seva metafòrica descomposició. Un manifest abandonament urbanístic que no només afecta l’esquelet de la finca, sinó que contagia a tot el seu entorn més immediat. Tal com denuncia el president de la Coordinadora d’Entitats del Poble-sec, Antoni Reig, el problema ja no només va del gegant de formigó que es troba tancat amb pany i forrellat, sinó de les diferents casuístiques que s’han desenvolupat a la seva ombra: “Des dels graffittis que desborden els murs lliures i s’escampen per tot arreu”, fins a “la concentració de persones sense sostre” o “les concentracions d’skaters i joves totes les tardes dels caps de setmana”. Una sèrie d’elements que, a parer de Reig, desvirtua la funció social, veïnal i familiar d’aquesta àgora pública i adverteix que encara pot acabar de desbocar-se tan bon punt decaigui l’Estat d’Alarma: “Ens preocupa tornar a la situació anterior, a les nits de botellons amb alcohol i drogues, que en un principi només es produïen divendres i dissabte i al final van passar a ser cada nit”, rebla. Quina és la recepta que proposen des de la Coordinadora? Una reforma integral, però no a escala urbanística, sinó des del punt de vista social: “Que la plaça sigui recuperada per a tota la gent del barri, en comptes de servir a un ús exclusiu d’uns col·lectius molt concrets”.
Les oficines, peça clau
Mentre que l’Ajuntament de Barcelona ja ha començat a esbossar com es podrien fer més atractives les pistes esportives, els espais per a la canalla i redacta un concurs públic per ubicar una guingueta a la plaça que ajudi a atraure el públic més familiar, a ningú se li escapa que la peça principal d’aquest puzle és l’edifici de la FECSA. El bloc que porta nou anys tancat no ha fet més que degradar-se i el seu propietari des de 2017, Conren Tramway, no s’avé a tancar cap acord amb l’Ajuntament de Barcelona.
“És importantíssim el futur de l’edifici per a la plaça”, sosté el regidor del Districte de Sants-Montjuïc, Marc Serra, qui assegura tenir a tot l’equip municipal “centrat a arribar a un acord amb el promotor”. El problema, però, és que l’activitat que Conren Tramway vol desenvolupar (lloguer d’oficines) requereix una requalificació urbanística que el consistori no vol lliurar com si fos un xec en blanc. Tal com avança Serra, la Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) ha d’evitar “un pelotazo” i assegurar “que els beneficis privats reverteixin en el bé comú i en el conjunt del barri, sigui amb equipaments públics o altres tipus d’aportacions”.
Les negociacions, en stand-by
Fonts de Conren Tramway han assegurat a ZONA SEC que ambdues parts tenen interès a desencallar el projecte, però que des de fa setmanes que no en parlen i que en cap cas han sol·licitat encara cap MPGM. “Portem en converses amb l’Ajuntament des de fa molt de temps i creiem que van ben encaminades; ara esperem la seva trucada per seguir-les”, expliquen. En aquesta línia, des de la promotora no consideren que sigui la seva responsabilitat concretar o detallar com ha de revertir en el barri la reforma de l’edifici: “És l’Ajuntament qui ha de dir què s’ha de fer; després nosaltres podem dir que no ho volem fer, però no és la idea, la intenció és avançar i arribar a un acord”.
Tot i l’actitud propositiva de la gestora immobiliària, les posicions encara estan lluny de trobar-se. L’exemple: “Des de l’Ajuntament vam plantejar la cessió dels baixos de l’edifici per fer un equipament amb la intenció que la plusvàlua del privat revertís al barri, però va ser rebutjada pels promotors”, explica el regidor. Mentre que la promotora ha declinat entrar en els detalls d’aquest capítol de les negociacions, Serra assegura que les raons de la negativa són econòmiques: “Tenen una expectativa d’especular molt elevada i no es correspon amb el que legalment es pot habilitar ni amb el que socialment seria just”.
Sense perdre l’esperança
Amb tot, des de la Coordinadora Antoni Reig clama perquè les dues parts s’avinguin a un acord. “Serà tot un èxit si aconseguim que vinguin a treballar a aquest espai 2.000 persones cada dia i acabem guanyant una planta baixa per fer algun dels equipaments que tant necessita el barri”. Una oportunitat que permetria “regenerar una plaça que se’ns ha podrit”, afegeix. Per ara, però, l’únic que s’ha aconseguit acordar ha sigut en uns altres despatxos. Tant la Coordinadora com la Unió d’Associacions de Veïns del Poble-sec han pactat amb el regidor de Seguretat, Albert Batlle, un reforç de la presència policial. Una petita victòria, però que saben que no resoldrà el problema integral de la plaça.
Fotografia | Conren Tramway