Connecta amb nosaltres

Història

Atraccions mecàniques revolucionàries

Publicat

on

El 18 de juny, pocs dies abans de la revetlla de Sant Joan de 1966, obrí portes un nou parc d’atraccions de Barcelona, el Parc d’Atraccions de Montjuïc. La ciutat havia tingut altres precedents: els Camps Elisis, a la vora de l’actual passeig de Gràcia, 1853-72; el parc del cim del Tibidabo, des de 1901; el Saturno Park, a la Ciutadella, 1911-26; el parc d’atraccions del Gran Casino de l’Arrabassada, 1911-34; el Turó Park, als actuals jardins del mateix nom, 1912-27; el parc d’atraccions de la Foixarda, al clot de Montjuïc del mateix nom, 1929-30; i el Maricel Park, 1930-36, precedents directes del que es va inaugurar el 1966, trenta anys després del tancament del darrer.

El nou parc ocupava d’una banda la zona que abans corresponia, en part, als terrenys de l’antic destacament militar d’artilleria de costa Álvarez de Castro; de l’altra, les restes de l’anterior Maricel Park; i també a diversos nuclis de barraques, com ara el dels Tres Pins. Tot fou enderrocat per bastir-hi el parc nou.

Auge i declivi del parc

El parc d’atraccions de Montjuïc tingué una acollida espectacular per part dels barcelonins. Arribà a tenir més de quaranta atraccions de tota mena, a més d’un teatre-auditori on s’hi varen celebrar actuacions de tots els estils, algunes d’elles memorables, com les de Serrat, el Duo Dinámico, Núria Feliu, Manolo Escobar, Mari Trini o Los Pecos.

Amb el tiquet d’entrada al recinte l’accés a l’auditori era gratuït, cosa que feia molt econòmica l’assistència als espectacles per a tots els públics. L’altre punt fort del parc foren les atraccions mecàniques, que en el seu moment suposaven una veritable revolució respecte a les que es coneixien fins aleshores: la Coctelera, la Gran Muntanya Russa, el Loco Ratón, el Pulpo, el Barco Mississippi o Noriavisión.

A mitjans de la dècada dels 90, l’obertura de grans parcs temàtics, com el de Port Aventura, anaren deixant antiquats els parc d’atraccions convencionals, i el nombre de visitants va anar minvant. A més, la concessió municipal per trenta anys arribava a la seva fi, cosa que frenà les inversions per actualitzar les instal·lacions. En aquesta situació i amb desavinences entre l’empresa concessionària i l’Ajuntament, el parc es clausurà definitivament el 27 de setembre del 1998.

El parc d’atraccions de Montjuïc fou immediatament desmantellat, i se’n retiraren les atraccions que podien aprofitar-se; algunes anaren al parc de New Orleans i d’altres s’instal·laren a Platja d’Aro. L’espai restà abandonat uns anys, fins que el 2003 es varen fer els treballs dels actuals jardins de Joan Brossa. De la inauguració del parc d’atraccions de Montjuïc, ara fa 55 anys.

Continua llegint

Història

La font de la plaça d’Espanya

Publicat

on

Per

La porta d’entrada a l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929 era la plaça d’Espanya, amb la font commemorativa al centre. Aquesta obra de Josep Maria Jujol està formada per un estany central d’aigua de planta triangular que s’orienta en direcció a les sis vies que convergeixen a la plaça.

La columnata, també triangular, amb espais esfèrics per col·locar-hi grups escultòrics, representa els tres mars de la península Ibérica amb els seus principals rius: l’Ebre, amb els seus afluents, envia l’aigua al Mediterrani, mentre que el Guadalquivir i el Tajo ho fan a l’Atlàntic i uns petits rius ho fan al Cantàbric. Tots aquests rius estan representats per escultures de Miquel Blai.

A cada un dels vèrtexs superiors del triangle, amb escultures dels germans Oslé (Miquel i Llucià) s’hi representa l’Abundància, la Salut Pública i la Navegació com a símbol dels fruits que dona el mar. A cada cantonada del triangle hi ha una columna amb inscripcions que simbolitzen la Nació Espanyola, amb Ramón Llull, Santa Teresa de Jesús i Sant Ignasi de Loiola; la Proesa, amb Pelayo, Jaume I i Isabel la Catòlica i la Cultura amb Ausiàs March i Cervantes.

A la part superior de la columnata hi ha un peveter amb foc i tres Victòries de l’escultor Frederic Llobet que simbolitzen la Religió, les Arts i l’Heroisme com a base del sacrifici d’Espanya per la civilització.

El foc, com a contrapunt de l’aigua, així com tots el altres símbols, volen representar un poema d’arquitectura-escultura d’Espanya dins la plaça del mateix nom, tot i que durant la inauguració de l’Exposició la plaça d’Espanya encara no estava acabada. 

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint

Història

6 de maig de 1995 | S’inaugura el parc de les tres xemeneies i el mirador

Publicat

on

Fins a finals del segle XX, la zona del Poble-sec que actualment es coneix com a Hortes de Sant Bertran, era el sector més industrial de tot el barri. Això era degut a dos motius: les dues centrals elèctriques de Mata i de Carrera, i la proximitat immediata del port. Per aquesta raó, l’espai va ser ocupat per indústries relacionades amb aquestes activitats i per molts magatzems, necessaris per a la gestió fabril i comercial.

D’una banda, el port va anar creixent, especialment a partir dels anys 60, cap al sud, és a dir, cap a Can Tunis i la Zona Franca. Això va motivar el desplaçament de les indústries i serveis inherents, cap a la nova d’influència portuària. Així, molts dels antics magatzems i de les fàbriques, petites i mitjanes, van quedar en desús. Aquest fet va possibilitar la construcció de blocs nous d’habitatges, com els de Vila i Vilà – Palaudàries – Albareda – Puig i Xoriguer; i també dels de la cooperativa de Sant Pere Claver dels anys 70 i 80. També es van crear nous serveis, com la llar de la fundació Arrels a Puig i Xoriguer, el 2007; l’hotel Grums, el 2011 (abans editorial Escudo de Oro); o, el 2012, el centre cultural Albareda.

D’altra banda, la central tèrmica del carrer de Carrera, que abastia d’electricitat els tramvies de la ciutat des de 1899, va quedar fora de servei el 1968, quan es va tancar la darrera línia que subministrava. De fet, on s’emmagatzemava el seu carbó, es va obrir l’institut Consell de Cent (1996), un centre de secundària que des de feia anys reivindicaven els veïns.

Pel que fa a la central elèctrica de Mata, la de les tres grans xemeneies que abastien d’electricitat la ciutat, va funcionar entre 1895 i 1987, per després ser desmantellada. Coneguda popularment per La Canadenca, era la fàbrica més important del barri, la seva lluita obrera de 1919 havia aconseguit establir la jornada de vuit hores; i va tancar després de gairebé un segle de servei. Amb les transformacions dels Jocs Olímpics es van fer els edificis que actualment envolten les tres xemeneies, propietat llavors de Fecsa-Endesa i de Red Eléctrica Española (avui dia en estat deplorable). Un cop alçats aquests blocs, destinats a oficines i serveis, es va urbanitzar el parc de les Tres Xemeneies a tot l’espai que havia quedat buit. Una zona verda que s’inauguraria el 6 de juny de 1995.

En paral·lel, després d’uns notables treballs de transformació, la zona compresa entre la vorera de muntanya del passeig de Montjuïc (que abans ocupaven fàbriques, magatzems i alguns habitatges) i els jardins de Miramar i l’antic camí del castell, dit de la Vinyeta, va passar a formar part del nou Mirador del Poble-sec, inaugurat per l’alcalde Maragall en la mateixa data. Recentment, s’han remodelat aquests jardins per la degradació a què havien arribat.

De la inauguració del parc de les Tres Xemeneies i del Mirador del Poble-sec, ara fa 30 anys.

Continua llegint

Història

La plaça de l’Univers

Publicat

on

Per

Un dels llocs que no ha perdurat amb el temps, i que era un dels espais més emblemàtics de l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929, és la plaça de l’Univers, situada a l’avinguda Maria Cristina, entre el Palau de Comunicacions i Transports i el Palau de Projeccions. Era un petit jardí d’aigua i llum projectat per Carles Buïgas amb l’escultura El Treball de l’escultor Josep Llimona.

Al fons es podia observar el Palau d’Art Tèxtil i al costat la imponent Torre de la Llum, de 50 metres d’alçada i de forma molt similar a les torres venecianes de la plaça Espanya; per a la seva il·luminació es van utilitzar 164 llums tubulars per a la cúpula, 330 per al far i 319 per a les balustrades al voltant del cos central, il·luminat amb 20 reflectors.

Al voltant del jardí d’aigua i llum hi havia deu pavellons privats coronats per un sostre esglaonat que a la nit quedava il·luminat i donava una sensació de majestuositat amb la Torre de la Llum al fons.

Un dels pavellons privats, situat a l’entrada d’aquesta plaça, era el d’Electric Suppliers Co. SA que fou l’empresa encarregada de realitzar tota l’electrificació de l’Exposició de 1929, després d’aconseguir guanyar la licitació per donar llum a tota la muntanya de Montjuïc per a l’esdeveniment.

A banda d’aquest pavelló, i entre d’altres, en aquesta plaça també hi havia els pavellons de Paper de fumar Bambú i de la Compañía de Seguros La Equitativa.

De dia aquesta plaça era una atracció pel seu traçat i per l’especial equilibri de dimensions, i a la nit convertia en realitat un somni de fades amb els jocs d’aigua i llum. •

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024