Connecta amb nosaltres

Cultura

Nova temporada a l’Arnau Itinerant

Publicat

on

La temporada 20/21 del Teatre Arnau Itinerant, la tercera des que existeix aquesta iniciativa, arrenca mentre les obres de remodelació de l’edifici continuen aturades. Durant aquest mandat es tirarà endavant el projecte executiu i, en el proper, s’iniciaran les reformes que retornaran la seu a aquest projecte cultural, segons asseguren fonts del govern municipal de Barcelona.

Més enllà de l’estat de l’edifici, però, l’Arnau Itinerant no s’atura i presenta ara cinc projectes artístics protagonitzats per diferents col·lectius i comunitats dels barris que connecten amb el Paral·lel, el Poble-sec, el Raval i Sant Antoni. En la seva aposta per l’experimentació artística, l’Arnau acull projectes com la Metziràdio, un laboratori sociocultural en format radiofònic impulsat pel col·lectiu Metzineres i protagonitzat per dones del Raval que comparteixen experiències i vivències singulars lligades a l’actualitat del barri.

Presència del poble gitano

El poble gitano està present també amb La Barraca de Fira del Paral·lel, un projecte comunitari de trobades entre la memòria i les arts escèniques que acull espectacles de teatre d’ombres, màgia i rumba catalana a diversos espais dels barris i que culmina amb la construcció d’una barraca de fira itinerant com les que es podien veure a finals del segle XIX.

A més, dins de la programació del teatre, el passat 26 de maig es va estrenar al teatre Grec Arnau, Musica’t!!!, un musical impulsat per l’Escola de Músics i JPC del Raval i creat i protagonitzat per l’alumnat de dos centres educatius del mateix barri. Aquesta proposta combina la producció cultural i la recuperació de la memòria històrica del Teatre Arnau i el seu entorn.

Un dels plats forts de la temporada és Raval Cuir, un projecte amb el qual l’Ateneu del Raval es proposa aprofundir en el rescat de la memòria viva dels artistes del transformisme que van ser els protagonistes d’un art popular i dissident. El resultat es podrà veure el 26 de juny en la presentació d’un documental que portarà per títol des(G)eneradas i que s’està creant a partir d’un cicle de xous protagonitzats per llegendes del transformisme i artistes drag de l’actualitat.

L’Arnau també al Festival Grec

Les arts escèniques també prenen el protagonisme amb l’estrena de Passar revista, un espectacle de la companyia LAminimAL que porta a l’actualitat una expressió artística que va triomfar especialment al Paral·lel durant la primera meitat del segle XX: la revista. La companyia, dirigida per Daniela De Vecchi, proposa reflexionar sobre la transgressió i la ruptura de patrons socials que va suposar aquest gènere portant-lo a l’actualitat. L’espectacle s’estrenarà de l’1 al 3 de juliol a la Sala Apolo, en el marc del Festival Grec.

 

Més informació i entrades a:

www.barcelona.cat/teatrearnau

Continua llegint

Cultura

Venes obertes d’Amèrica

Publicat

on

La dedicatòria que el frare dominic Bartolomé de las Casas (Sevilla, 1484–Madrid, 1566) va fer al príncep Felip, futur rei Felip II, al conegut informe titulat Brevísima relación de la destrucción de las Indias (1552) culmina amb les següents paraules: “I amb color que serveixen al rei els espanyols a Amèrica, deshonren Déu i roben i destrueixen el rei”. En aquests mots, el que fou el primer bisbe resident de Chiapas i “Protector dels indis”, es concentra tota la força de la denúncia d’un autor que va voler aixecar la veu contra la crueltat dels colons espanyols envers els pobles indígenes americans.

Al llibre L’assalt a Amèrica (Edicions del 1979, 2024), escrit per l’especialista en americanística Miquel Izard (1934-2024) i Ramon Pelegrí (1952), un historiador expert en les civilitzacions prehispàniques, hi trobem una crònica documentada d’un veritable genocidi, car hi són relatats els crims atroços que van perpetrar els colonitzadors espanyols durant la conquista i invasió d’Amèrica.

En quest volum, a més d’una admirable (i documentada) denúncia de les vexacions i massacres que, amb crueltat i sadisme, realitzaren els colons en aquell territori, hi trobem d’altres aspectes ben interessants com ara una genealogia del concepte d’hispanitat, que es tanca amb una explicació del motiu pel qual el Dia de la Hispanitat se celebra el 12 d’octubre i què s’hi vol commemorar “el franquisme, el colonialisme i la mort”, segons els autors.

El llibre es tanca amb una acurada reflexió sobre el genocidi i l’esclavització amb una mirada que també es fixa en què passa al món ara i aquí. En suma, un llibre tan dur com necessari en aquests temps d’incerteses on, com deia Antonio Gramsci: “El vell món es mor. El nou triga a aparèixer. I en aquest clarobscur, sorgeixen els monstres”.

Continua llegint

Cultura

Els talent jove pren la pantalla gran al Festival u22

Publicat

on

Set anys enrere, un grup de joves sense cap suport institucional, va decidir que el món del cinema no havia d’estar permanentment dirigit per adults consagrats. Per aquesta raó, van organitzar una jornada al MACBA amb pen drives, curts casolans i molta insolència creativa. Aquella aventura es va dir Festival u22. Des de llavors ha crescut fins a convertir-se en el principal punt de trobada del cinema jove a Barcelona, amb més de 7.700 espectadors i col·laboracions amb festivals d’arreu d’Europa. Del 17 al 21 de setembre celebrarà la seva VII edició a la Fundació Miró amb cinc dies de projeccions, taules rodones i sessions a la fresca.

Però, què el fa diferent? L’u22 mostra curtmetratges de creadors menors de 22 anys i l’organitza un equip igual de jove, que es renova cada pocs anys per mantenir l’esperit fresc i crític. Enguany s’hi podran veure vint curts, tant locals com internacionals, amb sis estrenes mundials, quatre de catalanes, i convidats de luxe: José Luis Guerin i Jonás Trueba; Laura Citarella i la seva primera retrospectiva a Espanya; i Marta Balletbò-Coll, pionera del cinema lèsbic català.

La inauguració de l’u22 també celebrarà alguns dels noms més importants del panorama català, amb una performance audiovisual en directe que farà dialogar les imatges d’arxiu escollides pel Ramon Balcells i els sons de LaFrancesssa.

Aquest 2025, el festival enceta un nou cicle sota la direcció de la Marina Miyar, la Marta del Hoyo i la Marina Zubiaur, per reafirmar la seva aposta: cinema jove per i per a joves.

Continua llegint

Cultura

Manuel Borja-Villel desafia a l’espectador i a la concepció tradicional de ‘museu’

Publicat

on

Per

L’exposició ‘Fabular paisatges’, que es pot veure gratuïtament (però amb reserva) fins al 5 d’octubre als palaus Victòria Eugènia de Montjuïc i Moja a la Rambla, proposa una lectura radicalment crítica dels espais museístics, en el marc del projecte Museu Habitat. Liderada per Manuel Borja-Villel, més que una simple mostra, ‘Fabular paisatges’ és un laboratori expositiu on es debaten els fonaments del discurs museístic: qui explica la història i qui en queda exclòs.

Amb més de quaranta artistes i col·lectius participants, el recorregut desafia la comoditat física i intel·lectual del visitant. La mostra reuneix obres històriques, instal·lacions contemporànies i produccions específiques que repensen les col·leccions tradicionals, exposant tant els paisatges romàntics de Modest Urgell com la vida marginal de Montjuïc. El paisatge, entès aquí com artefacte cultural, revela la mirada colonial present en la representació artística: la natura i les persones convertides en objecte, sempre susceptibles de ser explotades.

L’exposició es presenta com una “ceba” on el nucli central fa visible la història clàssica, glorificant els imperis, mentre que la perifèria representa a les veus dissidents: minoritats ètniques, col·lectius queer i feministes, artistes com Lola Lasurt, Antoni Muntadas, o l’Associació de Dones Adrianes del Barri de La Mina. Hi trobem la cosificació del poble gitano, la denúncia fotogràfica sobre la destrucció mediambiental i fins i tot una gran escultura de caganer.

Els espais triats (Montjuïc i el Palau Moja) no són casuals a l’exposició.  De fet, Borja-Villel, juntament amb Lluís Alexandre i Beatriz Martínez, volen fer pensar i transformar la institució museística, posant en crisi els relats cronològics i les narratives immutable: “No és un llibre ni una tesi, sinó una exposició que es viu amb el cos”, destaca Martínez.

Fotografia | Jordi Medina – Gencat

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024