Connecta amb nosaltres

Cultura

Tarantino a l’Edat Mitjana

Una antologia recull tres narracions medievals ben truculentes que captivaran al lector actual

Publicat

on

El 1924, en plena dictadura de Primo de Rivera, Josep Maria de Casacuberta (1897-1985) va fundar l’Editorial Barcino amb la finalitat de divulgar la cultura arreu dels països de parla catalana. Una de les seves apostes més reeixides, realitzada sota la inspiració de Pompeu Fabra, fou la col·lecció Els Nostres Clàssics, que volia posar a disposició del públic no erudit les grans obres de la literatura catalana medieval. Avui, quasi cent anys després, l’Editorial Barcino encara treballa incansablement per aconseguir la divulgació dels clàssics catalans entre el públic no especialitzat amb propostes ben engrescadores com ara la Biblioteca Barcino o la col·lecció Tast de clàssics, que ofereix versions fidels dels textos antics en català modern perquè aquest patrimoni cultural continuï ben viu en la nostra societat.

El volum que us vull presentar avui, La filla del rei d’Hongria i altres contes truculents de l’Edat Mitjana, pertany a la col·lecció Tast de clàssics i, amb una impecable versió de l’especialista Gemma Pellissa, ens presenta tres històries plenes de motius folklòrics que van gaudir d’un gran èxit a la seva època: La filla del rei d’Hongria (s. XIV), que tracta el motiu de la donzella perseguida pel desig incestuós del seu pare i que trobareu al llibre en dues versions: en català modern i en català antic; Història d’Amic i Melis, en la qual apareixen dos joves amics tan semblants que passarien per dobles o doppelgänger, i El fill del senescal d’Egipte (s. XV), una trama corprenedora on es conjuguen poder i enveja.

Si cerqueu un bon entreteniment per a les caloroses tardes estiuenques, aquesta proposta de Barcino és una aposta segura. Endinseu-vos en la seva lectura i deixeu-vos sorprendre per les seves escenes truculentes i els seus girs inesperats, no us en penedireu!

Continua llegint

Cultura

Antiracisme fantàstic

Una crítica al racisme i al consumisme a través del filtre de la literatura de gènere

Publicat

on

Nana Kwame Adjei-Brenyah (1991) va néixer al famós barri de Queens, Nova York. La seva família prové de Ghana i, malgrat que el seu pare és advocat i la seva mare és mestra, van haver de patir en la pròpia pell l’horrible experiència d’un desnonament. Estats Units, el país del somni americà, com ja sabem, amaga una horrorosa cara B de malson que han de patir molts dels seus ciutadans. Adjei-Brenyah, que es va sentir avergonyit de ser estatunidenc per culpa de Trump, prefereix quedar-se amb l’orgull d’aquells compatriotes que, malgrat la bota de l’Estat que sempre tenen al damunt, perseveren en el seu dia a dia. Aquesta consciència social es veu reflectida en el seu brillant llibre de relats, Friday Black (Empúries, 2021).

Friday Black conté una dotzena de relats que serveixen per mostrar com és la nostra realitat quotidiana en una societat capitalista i racista. L’autor empra diferents eines provinents de la literatura de gènere (la ciència-ficció, el terror o el fantàstic), per a satiritzar el nostre món descarnat, deixant sempre una petita porta oberta per a l’esperança, amb un estil literari seductor i amè, i un sentit de l’humor que ens pot recordar el de la sèrie Black Mirror.

Entre els relats d’aquest volum, destacaria la denúncia contra el racisme que obre el llibre, “Els cinc de Finkelstein”, la crítica al consumisme desaforat que trobem a diversos relats com ara “Friday Black”, “Com es ven una jaqueta (explicat pel Rei del Gel” o “Comerç minorista”, i el relat distopic “L’era”, on hi trobem un atac a la hipocresia de la nostra societat. Però estic segur que qualsevol conte d’aquest llibre, brillantment traduït per Ferran Ràfols, us ajudarà a comprendre un xic millor el món en què ens ha tocat viure.

Continua llegint

Cultura

Les sales del Poble-sec aixequen el teló amb música i clàssics teatrals

Repàs a la propera cartellera teatral

Publicat

on

En un context encara complicat per al sector cultural, s’inaugura la temporada teatral 2021/2022 i els teatres del Poble-sec, tant els més comercials com aquells de petit format, no es queden al marge. Actualment amb un aforament del 70% de la seva capacitat, les sales presenten els espectacles que tindran en cartellera durant els pròxims mesos.

Començant per l’altra vorera del Paral·lel, la sala BARTS, que aviat es convertirà en la Casa de la Música, aposta per la música i l’humor amb concerts i shows que tenen com a protagonistes Albert Pla (amb el seu Miedo, ara renovat, del 16 al 19 de setembre), El Arrebato (2 i 3 d’octubre) i la comèdia Benedicta televisió fins al 30 de setembre, entre altres propostes. El Teatre Victoria presenta, a partir del 9 d’octubre, el mític musical de Broadway Billy Elliot i el Teatre Apolo estrena la temporada amb Sabor a rumba i amb el clàssic de García Lorca La casa de Bernarda Alba, totes dues propostes fins el 26 de setembre.

El Teatre Condal també opta per un clàssic, en aquest cas l’Assassinat a l’Orient Exprés d’Agatha Christie, a partir del 14 de setembre, i l’espectacle musical Una llum tímida, a partir del dia 27 del mateix mes. Al carrer de Salvà, 86, Dau al Sec comença la temporada amb Los niños oscuros de Morelia, dirigida per Elena Fortuny, que tindrà lloc del 16 al 19 de setembre. Ja a Montjuïc, el Teatre Lliure ofereix, a partir del 14 d’octubre, l’obra Aquell dia tèrbol que vaig sortir d’un cinema…, dirigida per Alícia Gorina.

La dansa, present al barri

Per a aquelles persones interessades en els espectacles de dansa i moviment, La sala Hiroshima, al carrer de Vila i Vilà, 65, presenta l’espectacle Assombro/Fantôme Méchant d’Ana Rita Teodoro (1 i 2 d’octubre) i el Mercat de les Flors de Montjuïc estrena Orthopedica corporatio de Marina Mascarell (del 30 de setembre al 3 d’octubre).

Mentrestant, el Teatre Arnau Itinerant, Oracles Theatre i El Molino, recentment adquirit per l’Ajuntament de Barcelona, no han presentat encara la seva programació d’enguany.

Continua llegint

Cultura

El temple del vinil

Salvadiscos, espai de trobada de melòmans

Publicat

on

A la plaça Santa Madrona hi ha un espai on la música i els vinils són protagonistes absoluts. Salvadiscos és molt més que una botiga de discos, és una associació cultural que cada dia reuneix un grup de persones per fer el que més els agrada: escoltar música. Darrere del projecte hi ha el Salva, qui ha dirigit el Festival Hipnotik de Hip Hop i actualment també el Slam Poetry, i el Jordi, programador musical i DJ. La seva proposta uneix la venda de vinils amb l’oferta de serveis de DJs també en aquest format i, a més d’aquests serveis, el local acull un petit bar cafeteria d’ús per a les persones sòcies.

‘Selectors musicals’

Abans de fer-se amb el local que ocupen ara al número 4 de la plaça, en tenien un altre de més petit que els permetia guardar equips i muntar una petita paradeta de discos, “però les col·leccions de discos propis i de gent que ens ve a vendre els seus discos vells no parava de créixer”, diu el Jordi, així que van poder recuperar els baixos d’una finca que anteriorment pertanyia a la família del Salva i s’hi van traslladar. A Salvadiscos es fan sessions de selectors musicals, concerts, tallers i presentacions musicals: “Cada dia ve algú a posar discos. En diem selectors musicals per què no cal ser DJ per posar bona música. Entre setmana oferim propostes alternatives i els caps de setmana venen DJs més consagrats”, expliquen els seus impulsors.

DJ de proximitat

Una idea que agrada als socis de Salvadiscos és el concepte de DJ Kilòmetre Zero: “Hem començat amb gent del barri i hem descobert gent molt talentosa. En general no els proposem res concret més enllà que vinguin a ensenyar-nos la seva música”, diuen Jordi i Salva, mentre aprofiten per convidar a visitar el local a tots aquells veïns melòmans que tinguin ganes de gaudir de la música d’una manera diferent.

Continua llegint

Paral-lel OH!

Copyright © 2021 Zona Sec.