Explica’ns breument la teva trajectòria professional.
Jo vaig estudiar enginyeria química i vaig treballar a un laboratori farmacèutic molt conegut i a un de nates i mantegues. Quan estava treballant d’enginyer a l’oficina d’un familiar vaig adonar-me que allò no era el que m’agradava i vaig fer un gir cap al que era la meva passió de tota la vida; amb altres amics de Granollers vam muntar una promotora de concerts. Vam venir a Barcelona, a una sala de Gràcia que es deia Monumental. Vam posar la sala de moda perquè érem la primera promotora que portava Djs internacionals i una programació de club, que no existia a la ciutat.
Quan se’t presenta l’ocasió de dirigir la Sala Apolo?
Va ser quan treballava a la Monumental. Els propietaris de la sala, que encara tenien l’orquestra Apolo, es van posar en contacte amb nosaltres per començar a muntar festes i sessions, era l’any 92 i com a director hi estic des del 94.
Abans de la pandèmia havíeu fet una important inversió en la millora dels espais de la sala. N’heu arribat a poder treure rendiment?
Va ser una inversió de més de 4 milions en millorar les sortides d’emergència, adaptar l’espai per a les persones de mobilitat reduïda, reconstruir la Sala 2 i crear l’espai 3, que té una part a l’aire lliure, així com la renovació de l’aire. No hem pogut treure rendiment perquè el segon any ja va venir la pandèmia i vam haver de tancar.
Quin moment viu ara la Sala Apolo?
Estem fent alguns concerts amb aforament molt reduït, més que res per anar traient la gent de l’ERTO i començar a donar una visió optimista per a tothom: treballadors, artistes i públic. Volem mostrar que no estem en un moment de normalitat, però anem de camí. Pel que fa a la situació econòmica de la sala, alguna resolució ens ha ajudat a gestionar millor la part de l’ERTO, tot i que hi ha gent que ho està passant malament i això ens fa patir. Al setembre farà un any i mig que tenim gent a l’ERTO i esperem que la situació es desencalli abans que acabi l’any.
Quines són les mesures de seguretat en els concerts?
L’aforament és limitat i seguim la normativa, tothom ha d’estar assegut i la consumició es fa en un espai diferent al de l’exhibició.
A l’hora de la veritat, es pot controlar que tothom segueixi aquestes mesures?
Hi ha concerts de tota mena, alguns on la gent vol ballar i expressar-se i en algun moment no estan complint la normativa. En aquests casos demanem ajuda del grup que actua perquè ens ajudin a que la gent torni als seients, però sí que els hem d’anar recordant les normes perquè la gent té moltes ganes de normalitat.
Es va fer la prova pilot a l’octubre amb tests d’antígens, però ara no en feu abans dels concerts…
No, perquè no és obligatori als locals. Vam ser pioners quan vam fer aquesta prova pilot que ha rebut diversos premis i s’ha publicat en una prestigiosa revista científica, però és cert que ara la situació és diferent i l’aplicació pràctica de moment no ha estat possible. Aleshores hi havia una variant diferent i en aquell moment li donàvem una validesa als tests d’antígens que ara no li podem donar.
Pel que fa a la discoteca de la Sala Apolo només va poder obrir uns dies.
Sí, vam obrir el dia 1 i vam haver de tancar de seguida, però és una cosa que jo veig bé amb la situació actual. Preferim obrir a finals de setembre amb un percentatge més alt de gent vacunada. Ara estem a una passa i ens sentim més segurs si no ens arrisquem.
Funcionen les propostes virtuals que feu?
Econòmicament no funciona. La gent només paga per contingut online en propostes molt concretes, però funciona en el sentit que són continguts que queden per a l’artista i els pot utilitzar després. Tenim l’estudi de gravació aquí i hem fet moltes coses per estar connectats amb tot l’entramat del sector de la música i la creativitat.
Què en penses de l’adquisició d’El Molino per part de l’Ajuntament? Ajudarà a la reactivació cultural de la zona?
Sí, crec que és un espai molt interessant, té un aforament de 200 persones i està molt ben equipat, així que pensem que pot tenir moltes possibilitats. Nosaltres, com sempre, estem oberts a col·laborar amb l’entorn.
De fet, heu estat un dels escenaris de la programació del Teatre Arnau Itinerant…
Sí, vam acollir un espectacle que formava part de la programació del Grec i volem seguir col·laborant amb projectes culturals del barri; ho hem fet altres anys a la Festa Major, amb la sala BARTS vam fer un festival conjunt del Paral·lel, hem cedit l’espai a entitats del barri… Aquesta part no es coneix tant, però fem moltes coses amb el teixit associatiu i cultural del Paral·lel.
També co-dirigeixes el festival Primavera Sound, que enguany no s’ha celebrat. Per què aquesta decisió?
La situació no era òptima per fer un festival d’aquestes magnituds. Quan vam intentar replicar en un festival la prova que havíem fet a l’Apolo vam veure que no era aplicable. Necessitàvem 800 persones per fer el control d’antígens i això era un cost de 2 milions. Hi havia molts serrells que ens feien pensar que no podíem garantir la seguretat del públic ni dels artistes.
La pròxima edició, si tot va bé, serà la més ambiciosa. Quines seran les novetats?
El festival al Fòrum seran dos caps de setmana amb dos cartells diferents i hi haurà una programació a la ciutat a unes 16 o 17 sales, acollint uns 150 concerts. A més, la fira professional, el Primavera Pro, serà molt potent i hi haurà molts agents, promotors i mànagers. Hi haurà 300.000 persones, més de 100.000 les quals vindran de fora, i calculem que a la ciutat quedaran més de 300 milions d’euros.