Connecta amb nosaltres

Història

Duels miraculosos

L’últim torneig a cavall de Barcelona es va celebrar el 1833 al que avui és el Paral·lel

Publicat

on

Fins al segle XV, el lloc escollit per celebrar justes i tornejos a Barcelona era la plaça del Born. Els duels individuals havien aparegut poc abans a Itàlia, motivats per la moda de portar espases i punyals com a part indispensable de la vestimenta masculina. En una ciutat on eren freqüents els avalots i les baralles, aquests combats reglamentats ben aviat van conèixer un gran auge, i això malgrat que l’Església amenaçava amb l’excomunió els que resolguessin les diferències al marge de la llei. Però quan van ser les autoritats civils les que van perseguir aquest costum, els duelistes barcelonins van començar a citar-se als camps que quedaven fora de les muralles, ocults a la vista de la justícia, als voltants de Montjuïc.

Les anomenades Hortes de Sant Bertran es van convertir en l’escenari predilecte dels espadatxins clandestins, i el duel es va perpetuar entre els militars fins al segle XIX. L’últim torneig a cavall es va celebrar al que avui és el Paral·lel el 1833, en commemoració de l’ascens al tron d’Isabel II, aleshores de tres anys. En aquella ocasió, es va enfrontar la vella aristocràcia contra la poderosa burgesia emergent, totes dues disfressades de senyors feudals, i davant de la befa i burla del poble pla. A partir del 1850, els duels es van democratitzar i es van fer extensius a estudiants i periodistes. Amb el romanticisme i la popularització de les pistoles, una nova onada duelística es va desfermar a la nostra ciutat.

En aquella època era molt freqüent que els llauradors trobessin cadàvers entre els seus conreus. Una matinada del 1872 va aparèixer un cap humà que va resultar pertànyer a un artesà acomodat, assassinat per la seva minyona en deixar-la hereva dels seus béns. La noia i el seu xicot el van matar tirant-li oli bullint per la boca mentre dormia. I com que trigava a morir el van acabar escanyant, alhora que li llançaven brases enceses de la llar per la cara. Tot i això, el més habitual era que els cossos pertanyessin a perdedors en un duel. Fins als primers anys del segle XX diversos diaris tenien una secció on es comentava l’actualitat duelística. La premsa es tornava didàctica i escrivia que la calor dels estius barcelonins exasperava de tal manera els homes que aquests acabaven barallant-se. En aquells mateixos dies, es creava el Comitè Antiduelista.

El Crist de Sant Pau del Camp

Les justes van ser tan populars a Barcelona, que al temple de Sant Pau del Camp (carrer de Sant Pau, 99) s’hi venerava un Crist crucificat amb fama d’intercedir pels contendents. La seva història la va recollir Ricardo Suñé, un periodista de successos que abans de la Guerra Civil militava al carlisme i publicava a El Correo Catalán. Va passar els tres anys de la contesa fent-se passar per boig al manicomi Pere Mata de Reus, i després va ser el gran cronista de la ciutat durant els primers anys de la postguerra, amb llibres com Estampes barcelonines i Nova crònica de Barcelona. Va morir prematurament al setembre de 1952, atropellat pel tramvia en sortir distret d’un taxi.

Quan Ricardo Suñé va recollir aquesta llegenda la imatge ja no existia, ja que va desaparèixer durant els primers dies de la Guerra Civil. Però fins aquell instant havia estat un crucifix amb gran fama de miraculós. El motiu d’aquesta notorietat es remuntava a l’any 1452, quan dos cavallers van renyir a causa d’una damisel·la i es van enfrontar a duel. La cosa va quedar en taules, però dies després els dos rivals es van tornar a trobar al costat de l’hort de Sant Pau, que s’estenia entre el monestir i la Rambla. Immediatament van reiniciar el seu combat, i després de diverses picabaralles i persecucions van acabar al costat de les Hortes de Sant Bertran. Un va perdre l’arma i va buscar refugi a l’església de Sant Pau del Camp. Sense respectar el sagrat recinte, el seu perseguidor va entrar amb l’espasa desembeinada i decidit a acabar amb el rival.

Mentre s’insultaven a crits van arribar a l’altar del Sant Crist, que estava situat al costat de la làpida sepulcral del rei Guifrè II. El cavaller desarmat suplicava per la seva vida. Però l’altre, obcecat per la fúria, li va llançar una estocada mortal. En aquell instant, el Crist es va deixar anar dels claus que el subjectaven a la creu i va interceptar el tall amb el seu propi cos. Atònits, aquells homes van deixar de barallar i van caure de genolls. Explica la llegenda que tots dos es van fer monjos i que cada aniversari dels fets passaven la nit resant junts. La imatge va quedar torçada de manera similar al seu col·lega, el Crist de Lepant. L’últim duel legal va tenir lloc el 1522, encara que el 1914 els polítics Rodrigo Soriano i Antonio Maura es van citar per defensar el seu honor.

XAVIER THEROS (Diari El País)

Continua llegint

Història

1957, mort de Facerías, canvis i una incipient modernització

Publicat

on

La xerrada de CERHISEC de març s’ha ajornat fins al 9 d’abril. Anirà a càrrec de Roberto Lahuerta i estarà dedicada a recordar els darrers dies de l’activista anarquista Josep Lluís Facerías, molt vinculat al nostre barri, i que va ser abatut per la policia el 30 d’agost de 1957. Aquell any es va iniciar la construcció dels barris de Bellvitge, Montbau i la Guineueta i es van iniciar les obres del cobriment del carrer Aragó. Porcioles va ser anomenat alcalde de Barcelona i es va firmar el Tractat de Roma, acte fundacional de la CEE. Als cinemes triomfava El último cuplé. Es va posar a la venda el primer Seat 600 que va ser per al fill del general Muñoz Grandes. Pel setembre s’inaugurava el Camp Nou del Barça. L’estat es movia entre ombres, repressió, intents de modernització i una relativa millora de les condicions econòmiques i socials, molt precàries. Hi havia algun moviment a les universitats, encara molt minoritàries i elitistes, i l’Opus Dei, amb figures com Gual Villalbí, anava assolint poder polític, relatiu, considerant la situació del país. Fins i tot pel febrer l’alcalde de Sabadell, JM Marcet, va presentar un informe a Franco sobre les discriminacions econòmiques de les quals era objecte Catalunya. Pel gener s’havien repetit els aldarulls per l’augment del preu del bitllet del tramvia. Al Palau, durant el mes de març, es va representar Primera Història d’Esther, a càrrec de l’Escola d’Art Dramàtic. Pel setembre es va estrenar La Strada, de Fellini i, amb moltes traves, s’aconseguia publicar l’edició en català de la Poesia completa de Carner. L’octubre es va llançar a l’espai el primer satèl·lit artificial, el rus Sputnik.

Continua llegint

Història

L’interessant Jardí Botànic Històric

18 d’abril de 1999: Inaugurat el Jardí Botànic de Barcelona

Publicat

on

El 18 d’abril de 1999 s’inaugura el nou jardí botànic de la ciutat, situat a la zona de Montjuïc per damunt de l’estadi olímpic. Es va fer sobre espais on anteriorment hi havia hagut barris de barraques i també un abocador. El jardí, de 14 hectàrees de superfície, ens permet fer un passeig per diferents zones amb característiques de vegetació mediterrània: Austràlia, Xile, Sudàfrica, Califòrnia, el Mediterrani, el nord d’Àfrica i les Canàries. Però, per arribar en aquest punt, cal recordar els precedents del jardí: al segle XVI, a l’Estudi General del Caputxins, a l’actual plaça Reial, s’havia creat el primer jardí botànic. Al segle XVIII, el botànic Jaume Salvador i Pedrol, a Sant Joan Despí, va fer el primer jardí, amb catalogació de les espècies que hi acollia.

De fet, no fou fins a 1930, aprofitant els treballs d’enjardinament de la muntanya de Montjuïc, inherents a la celebració de l’exposició internacional de 1929, quan el científic Font i Quer va crear el primer Jardí Botànic de Barcelona, en un dels extrems de l’antiga pedrera de la Foixarda, en dos clots, el Sot de la Masia i el Sot de l’Estany, darrere del palau nacional.

Poc abans dels Jocs Olímpics, el 1986, aquest Jardí Botànic Històric va veure tancades les portes, a causa de les feines que s’havien de fer a la muntanya per a la celebració esportiva, quan les parets de les antigues pedreres presentaren problemes de seguretat. Llavors, amb el suport de l’Institut Botànic, un grup de persones crearen una Comissió Ciutadana de Suport del Jardí Botànic. Des de 1993, la comissió treballà per assolir una solució: recollida de signatures, informació de la necessitat de recuperar l’equipament i sensibilització respecte del patrimoni vegetal. Així sorgí, aquell any, l’Associació d’Amics del Jardí Botànic de Barcelona. La feina constant dels socis de l’entitat culminà amb la creació del nou jardí que, a més, també acull la seu de l’Institut Botànic de Barcelona.

El Jardí Botànic Històric fou restaurat totalment i tornà a obrir-se al públic l’octubre de 2003. L’Associació d’Amics del Jardí Botànic desenvolupa activitats de coneixement i divulgació del patrimoni vegetal, tant en la seu actual com en l’espai històric.

Tant les visites a un i altre jardí són del tot recomanables, en àmbits totalment diferents; però cadascun amb el seu encant. El Botànic actual està situat en una zona més alta de la muntanya, amb vistes àmplies a tota la ciutat, a Collserola i al delta del Llobregat. Mentre que al jardí Històric, més enclotat i en una zona inferior de Montjuïc, el Sot de la Masia. té la vegetació de conreu i més de secà, el Sot de l’Estany té les zones més obagues, més humides i de vegetació més frondosa. De la inauguració de l’actual seu del Jardí Botànic de Barcelona, ara fa 25 anys.

Continua llegint

Història

Johnson, un dels reis indiscutibles del Molino i del Paral·lel

Lluïa unes enormes pestanyes postisses i feia broma de la seva pròpia homosexualitat

Publicat

on

Per

Francisco Barnaba Manes, més conegut amb el pseudònim artístic de Johnson (Buenos Aires, 1916 – Barcelona, 1981) va ser un artista de varietats argentí fill d’italians establert a Barcelona. Va arribar a Barcelona el 1935 i va treballar a l’avinguda del Paral·lel barceloní entre el 1950 i el 1980 on va ser un dels reis indiscutibles d’El Molino, juntament amb Escamillo, i va ser la gran figura masculina d’aquest mític local on va debutar el 1943 i allí es va quedar durant trenta anys, fent esclatar de riure el seu públic amb la seva llengua mordaç, els seus gestos amanerats i la seva notable corpulència, encara que el seu gran distintiu eren les llargues pestanyes postisses que portava.

Censura i homosexualitat

Durant els anys immediatament posteriors a la Guerra Civil i fins al seu debut, va haver de dissimular la seva personalitat però pujar a l’escenari li va donar la llibertat d’expressar-se sense por. I és que amb els seus gestos, el seu profús maquillatge i amb aquelles llargues pestanyes postisses va ser el primer showman a Barcelona que, desafiant la censura, es va burlar honorablement de la seva pròpia homosexualitat.

Va ser un home molt estimat pel públic i per tots els barcelonins. Ell mateix sempre se sorprenia de la gran popularitat que tenia, de què arribés a ser model de Salvador Dalí i que tingués una estàtua al Museu de Cera de Barcelona.

Hi ha unes quantes raons per les quals A chupar del bote, fotollibre signat pel fotògraf Ximo Berenguer amb textos de Manolo de la Mancha, mereix ser destacat: la més evident és la qualitat del reportatge fotogràfic que Berenguer va extreure de les seves sessions al Molino entre 1973 i 1977. La segona són els textos que acompanya el reportatge, uns en vers, en pla xirigota, altres en prosa esmolada, consentint l’anècdota i l’eslògan, però també el lloc comú i l’estampa costumista. La tercera és la història del llibre que, de tan fascinant, té tota la pinta de ser un fake.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024