Connecta amb nosaltres

Cultura

Llegenda

L’escriptor del barri, Isaac Cortés, ens ha escrit un conte ambientat en el dia de Sant Jordi, el dia dels llibres, de les roses, de passejar amunt i avall…

Publicat

on

M’afanyo, com cada matí. Agafo l’armadura i surto de casa ben d’hora. Avui serà un bon dia de feina. Travesso la plaça acolorida amb grafits i, des del Paral·lel, contemplo la magnitud de les tres xemeneies. Cap llibre diu que vaig acabar amb una bèstia de tres caps; malaguanyats historiadors. La fortor del tràfec desdibuixa la ciutat. Travesso l’avinguda Drassanes. M’atabalo amb un patinet elèctric que sembla que m’empaiti com un cavall desbocat. Per fi, arribo a la Rambla de Santa Mònica, on tinc marcat el meu espai amb un petit símbol. M’engipono l’armadura, la llança, l’espasa i el casc. Col·loco el recipient buit al meu davant i em quadro com ho feia a l’exèrcit. No em moc. Aquesta és la meva feina; estàtua humana. Avui és 23 d’abril, un dels pocs dies que els vianants se senten generosos; és el meu dia. Per cada moneda que rebo faig uns moviments amb l’espasa, com si lluités. La gent em fotografia, riu i marxa. A estones maleeixo la immortalitat que m’ha atorgat el santoral, potser hauria d’haver mort el dia que se’m va ocórrer matar el drac. El passeig s’omple de gom a gom de seguida. Quasi tothom m’assenyala i diu el meu nom amb la paraula “Sant” al davant. Buido el recipient de tant en tant, no fos cas que pensin, que m’estic fent ric. Em prenc un descans. Li faig un gest al Quixot que treballa a l’altre costat del passeig. Fem un cafè plegats. Em diu, enfadat, que seran pocs els que llegiran els llibres que compraran avui. Pensa que la gent ha deixat de llegir, d’imaginar; tot, per deixar-se hipnotitzar per la immediatesa dels telèfons mòbils. Jo ric, assenteixo, li dic que no és cosa meva, que només soc un mata-dracs retirat. Ell em contesta que si encara estic aquí, viu, és per alguna cosa. Demanem el compte. Mentre em col·loco un altre cop al meu lloc, penso en el que m’acaba de dir el Quixot, sé que a vegades delira, però és un home de paraula noble. Em pregunto, per què no he envellit. Em pregunto, per què he hagut d’assistir a totes les misèries humanes, dècada rere dècada. Torno a casa amb les butxaques plenes de xavalla. Avui soparé com cal. Deso l’armadura entresuada a la galeria. Em dutxo. M’assec al sofà i engego la tele. L’informatiu comença amb la notícia dels llibres més venuts durant el dia i, després, continua amb el de sempre; guerra, pandèmia, crisi econòmica, futbol… M’adono que el món fa més por que el drac que vaig matar, m’adono que la por és un drac amb massa caps. M’adono que hi ha molts dracs per matar. M’adono que tinc molta feina per fer i, que tot plegat, potser, serà una nova llegenda.

ISAAC CORTÉS i DOMINGO (Instagram: @isaacicd)

Continua llegint

Cultura

Identitats acumulatives

La valenta confessió ‘queer’ de Fer Rivas no deixarà cap lector indiferent

Publicat

on

Fer Rivas (Barcelona, 1994), escriptora, directora escènica, dramaturga i escriptora és l’autora de Jo era un noi (Angle Editorial), un llibre de dol cru i descarnat, una veritable novel·la de formació (i de transició, si es vol), on hi trobarem un narrador que explicarà al seu pare —i a ell mateix, a l’ensems— tot allò que va callar —o no va gosar o poder explicar— al llarg de la infància i l’adolescència.

Fer Rivas, en una mena d’homenatge a les ‘identitats acumulatives’ que proposava Paul B. Preciado, literaturitza la seva experiència de dona que va néixer noi i de classe baixa. En aquesta espècie de carta al pare, el llenguatge directe i planer ens acompanyarà al llarg d’un viatge d’indagació, d’una recerca que parteix de l’emigració de l’avi des de Galicia, passa per l’herència d’una masculinitat asfixiant que impossibilita una relació paternofilial sana i culmina en l’acceptació de la pròpia identitat i sexualitat.

Ens trobem, doncs, davant d’una novel·la que desmunta tòpics i esberla estereotips, mentre el protagonista supera reptes emocionals i socials en aquest trajecte de creixement i d’exploració de la pròpia identitat —una identitat, recordem-ho de nou, que es reclama acumulativa—. Una narració que avança entre masculinitats fràgils, manca de cures i persones dissidents, en un escenari on el càstig i el desig són les dues cares d’una mateixa moneda i on el procés de descoberta i la por a ser descobert es fusionen en un sol cos.

Una confessió queer valenta i agosarada, profunda i amb instants plens de màgia literària —la percepció dels vestidors com espais d’ambivalència on s’hi entrecreuen la luxúria i el terror, per exemple—. Una obra que, ben probablement, podrem veure tard o d’hora dalt dels escenaris. Atreviu-vos a llegir aquesta novel·la, no us en penedireu!

Continua llegint

Cultura

L’encís d’una estranya casa

Julien Gracq ens obre la porta a un territori amarat de misteri, introspecció i estranyesa

Publicat

on

Julien Gracq (1910-2007) és el pseudònim de Louis Poirier, un escriptor francès proper al surrealisme que es caracteritzà per una sensibilitat cap al paisatge i l’entorn rural que l’apropà més a la dels romàntics alemanys que no pas a la dels seus contemporanis.

La seva prosa poètica, com el bon vi, està plena de reminiscències i tocs que ens traslladen a altres espais (Wagner, Lautréamont, el Sant Greal, E. A. Poe…), i ens conviden a una degustació llarga, tranquil·la, profunda per poder captar totes les seves notes i gaudir-la com cal. De fet, és ben natural que una escriptura travessada i posseïda completament pel desig, hagi de ser paladejada amb calma per poder-ne detectar totes les seves textures.

La casa, la breu i fascinant narració que ens ocupa, ha estat publicada per una editorial mallorquina que destaca per la seva elegància i bon gust, Lleonard Muntaner. La deliciosa traducció està realitzada per un dels millors prosistes actuals de casa nostra, Julià de Jòdar, que ens regala una fascinant versió de la història d’un home que, en plena ocupació nazi de França, travessa periòdicament una terra eixorca i innominada, fins que un dia decideix deixar-se endur per l’atracció del misteri i endinsar-se en l’estranya casa que hi ha al fons del paisatge.

El lector que s’endinsi en aquesta casa hi trobarà ressons baudelerians, kafkians i impressionistes en el si d’una escriptura que materialitza l’espai, amb un personatge que s’entrelliga amb un espai, una característica molt comuna en moltes de les obres de Gracq: des d’Au château d’Argol (1938) a Un balcon en forêt (1958), passant, per exemple, per Un beau ténébreux (1945) o Le Rivage des Syrtes (1951). Atreviu-vos a entrar a La casa i gaudiu d’una corprenedora “iniciació espiritual enmig de la devastació”.

Continua llegint

Cultura

L’Ajuntament es decideix (per fi) a salvar el Teatre Arnau

Publicat

on

El Teatre Arnau es prepara per recuperar l’esplendor. Després de més d’una dècada d’espera i d’un llarg procés administratiu, l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat definitivament el projecte de rehabilitació. Les obres començaran durant el segon trimestre de 2025 i finalitzaran a principis de 2027, amb una inversió que supera els 10 milions d’euros. Aquesta actuació s’emmarca dins l’estratègia municipal per revitalitzar l’avinguda del Paral·lel i recuperar espais culturals històrics de la ciutat.

Un llarg camí fins a la rehabilitació

L’Ajuntament va adquirir l’edifici el 2011, després d’una etapa de decadència i clausura. El futur del teatre, però, no es va decidir de manera immediata: es va obrir un procés participatiu que va involucrar entitats i veïns del Poble-sec, el Raval i Sant Antoni. D’aquell diàleg va sorgir la voluntat de mantenir els elements arquitectònics originals, com la històrica façana i l’estructura de fusta, però adaptant l’espai a nous usos culturals i comunitaris.

El projecte definitiu ha estat dissenyat per H Arquitectes sota el nom “Boca a Boca”, seleccionat el 2018. Des d’aleshores, el model ha patit diverses modificacions, l’última de les quals suprimeix la planta soterrada per optimitzar l’espai i ajustar el pressupost.

Un nou centre per a la cultura comunitària

Quan reobri, el Teatre Arnau es convertirà en un espai polivalent dedicat a les arts escèniques i la cultura de proximitat. Però no tothom celebra el resultat final. Algunes entitats vinculades al procés participatiu inicial consideren que el model que s’ha aprovat s’allunya de la filosofia original. Especialment crític s’ha mostrat el projecte ‘Arnau Itinerant’, que defensa una gestió més vinculada a les entitats de barri i veu en aquesta reforma una “orientació massa institucionalitzada i comercial”. Afirmen que “la idea inicial no era aquesta”.

Ara, amb el calendari d’obres definit, queda veure com aquesta rehabilitació respondrà a les expectatives. La transformació del teatre està en marxa, però el debat sobre el seu futur encara continua obert.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024