Connecta amb nosaltres

Societat

Català? Només a l’aula

L’alumnat del Poble-sec opta per relacionar-se i entretenir-se en altres llengües com el castellà o l’urdú

Publicat

on

El català gaudeix d’una bona salut a les escoles del Poble-sec? Els alumnes el perceben com a útil? Realment està en perill? Funciona la immersió lingüística? El debat ha copat desenes de titulars als mitjans de comunicació, hores de tertúlia i fins i tot ha començat a esdevenir un tema habitual a les sobretaules. Si bé l’eix central de la controvèrsia s’ha vist contaminat en els darrers anys per l’atzucac polític, el professorat local assegura que els afers de banderes no han entrat pas a les aules. “El debat social que hi ha a l’exterior sobre el català, el castellà i els percentatges no ha arribat als alumnes i tampoc hem tingut cap queixa al respecte”, exposa el director dels Maristes Anna Ravell, Ramon Rúbies. Aleshores, quina és la realitat del català entre els infants i adolescents del Poble-sec?

‘‘El català viu una situació complicada; hem de tenir en compte que, al nostre institut, la gran majoria de l’alumnat prové de famílies d’immigrants que han arribat fa relativament poc temps”, planteja la tècnica de diversitat i inclusió de l’Institut Consell de Cent, Sònia Piñol. Cal tenir en compte que aproximadament dos de cada cinc poblesequins són d’una nacionalitat diferent de l’espanyola i que aquests provenen principalment d’Itàlia, Pakistan, Índia o Colòmbia, segons les dades del Departament d’Estadística de l’Ajuntament de Barcelona (2020). “Molts dels alumnes no tenen ni el castellà com a primera llengua, motiu pel qual el català és per a ells la seva tercera o quarta llengua”, afegeix Piñol.

Minoria de catalanoparlants

Si bé a l’Institut Consell de Cent els adolescents catalanoparlants representen un petit percentatge de tot l’alumnat, en sumar el fet que la majoria circumscriu el català només en el context acadèmic “complica molt les coses pel seu ús social”, considera la tècnica educativa. Una dinàmica que, fins i tot, es produeix entre els infants més petits de famílies catalanoparlants: “Estem molt sorpresos perquè a les hores del pati observem com alumnes catalanoparlants es passen al castellà en les seves estones de lleure; no passa al revés i no sabem dir en quin percentatge succeeix, però passa”, explica la directora de l’Escola Poble-sec, Elisabet Egea.

Es repeteix la circumstància a la secundària? En aquest context, el català ja és gairebé inexistent en els espais d’oci. “Crec que el català té un bon estat de salut a nivell de llengua educativa vehicular al centre, però una altra cosa és l’ús al pati, l’esbarjo o en moments no lectius; quan s’adrecen als educadors normalment ho fan en català, però entre ells no és així”, comenta el responsable de l’Anna Ravell. De fet, la situació coincideix amb la realitat que viu l’INS Consell de Cent: “Al pati se sent castellà, urdú… però pràcticament no se sent català”, confirma Piñol.

Una llengua acadèmica

Tal com exposa Piñol, el fet que per a molts únicament treballin el català al centre i que després en el seu dia a dia passi a ser una llengua inexistent complica molt la seva adquisició: “La seva rutina fora de l’institut és en castellà o altres llengües, si en sortir de les classes el català tingués una presència més significativa potser l’observarien d’una forma diferent, però és residual en la seva realitat”. Tot i això, Egea assenyala que aquesta circumstància sociolingüística no suposa cap problema a l’alumnat a l’hora d’enfrontar-se a una llengua que, o bé els resulta desconeguda, o bé no la dominen com d’altres: “En 23 anys que soc mestra, mai cap nen m’ha mostrat rebuig pel català”. “No la qüestionen ni hi ha resistència a aprendre català”, rebla Rúbies des de la seva experiència en secundària.

Tot i això, en el que tots tres docents coincideixen és en com ha evolucionat la manera d’ensenyar català a l’aula: “En aquest aspecte tornem a trobar-nos amb la diferència lògica del barri, la qual condiciona l’aprenentatge: no podem encarar les classes com fèiem fa 15 o 20 anys”, confessa el director de l’Anna Ravell. “El nivell a secundària i batxillerat no ha variat molt, però sí que s’han desencadenat diferències per la procedència dels alumnes; jo per exemple faig biologia de 1r de batxillerat en català i m’adono que als qui venen de Xina o Filipines els hi costa més expressar-se, però hem de tenir en compte que no és perquè sigui en català, sinó perquè els hi passaria el mateix amb el castellà; no són les seves llengües maternes”, valora.

Ensenyar des de zero

Mentre que des de l’Anna Ravell ja han reformulat metodologies perquè l’aprenentatge sigui diferent, “sobretot a finals d’infantil i primer cicle de primària”, des de l’Escola del Poble-sec asseguren que moltes vegades es troben que han d’ensenyar el català pràcticament des de zero. “Hem de fer un treball de consciència fonològica, fer-ho tot molt transversal… però els nens petits són esponges i l’aprenen de seguida”, confessa Egea. Una habilitat que a partir de tercer de primària ja es comença a perdre, motiu pel qual comença a entrar en joc el paper de les aules d’acollida: “Ja comença a ser una mica més complicat l’aprenentatge i el que procurem és que es puguin sentir còmodes amb l’aprenentatge d’un vocabulari bàsic”, resumeix.

Una dinàmica educativa que no evita que, per als fills de les famílies nouvingudes o castellanoparlants locals, el català passi a ser la seva segona o tercera llengua: “Si tinguéssim una gran majoria d’alumnes catalanoparlants potser hi hauria moltes coses de la llengua que no caldria que fossin explicades, però com no la fan servir de forma habitual, hem hagut de canviar molt la perspectiva de l’aprenentatge”, sintetitza Piñol, una qüestió on la motivació individual resulta clau, explica la mateixa formadora: “Si es trobessin el català en diferents àmbits com l’entreteniment audiovisual potser la veurien com una llengua més útil. No la començaran a valorar fins al dia que hagin de sortir del barri per temes d’estudi o treball i entrin en contacte amb ambients on el seu ús és més freqüent”, conclou.

Societat

Junts reclama la conservació d’uns rètols històrics trobats a Margarit

Es creu que els anuncis pertanyen a una antiga botiga de queviures, que treballava al barri des de l’any 1877

Publicat

on

El grup municipal de Trias per Barcelona – Junts per Catalunya ha fet una crida per conservar uns rètols històrics descoberts recentment a la façana d’un edifici situat al número 45 del carrer de Margarit, al barri del Poble-sec. Aquests anuncis, que mostren paraules com: “Gran surtido”, “champagne” o “galletas”, es creu que estan vinculats a una antiga botiga de queviures, que operava a la zona l’any 1877.

Els rètols, que van aparèixer durant la reforma de l’edifici, ofereixen una finestra única al passat comercial de la ciutat. Aquesta troballa ha suscitat l’interès tant de veïns com els especialistes del Centre de Recerca Històrica del Poble-sec (CERHISEC), així com del grup municipal de Junts, el qual ha presentat una sol·licitud formal per instar l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, a documentar i conservar aquestes pintures. Segons la regidora Neus Munté, aquest patrimoni representa una part essencial de la identitat singular de la ciutat i cal preservar-lo per futures generacions. A més, a través de les seves xarxes socials, Munté, en nom del partit polític, ha demanat documentar, mantenir i conservar aquest patrimoni col·lectiu, en una crida a protegir els vestigis comercials d’una Barcelona d’altres temps.

Els anuncis en qüestió podrien tenir més de 116 anys d’antiguitat, ja que segons s’ha esmentat, es podria deduir que aquests rètols pertanyien a una botiga regentada per Juan Costa a partir de 1908. Aquesta troballa aporta informació sobre com era el comerç barceloní de l’època i constitueix un element important per entendre l’evolució de l’economia local del barri.

Aquest no és un cas aïllat. La ciutat de Barcelona ha estat testimoni de nombroses troballes de rètols antics durant reformes urbanístiques, com va ser el cas de cartells dels anys 60 descoberts al metro de Maragall (L5) que anunciaven pel·lícules com Las novias de Fu Manchú i Digan lo que digan. Tot plegat, es tracta de records de dècades enrere que han passat a desaparèixer a mesura que la ciutat s’ha transformat.

Continua llegint

Societat

El ‘Viu Montjuïc’ programa una seixantena d’actes

La majoria de les activitats no requereixen inscripció prèvia, excepte aquelles amb aforament limitat

Publicat

on

Per

La muntanya màgica acollirà el cap de setmana del 5 i 6 d’octubre la quarta edició del Viu Montjuïc. Un esdeveniment que enguany se centrarà en tres eixos: ‘Recordar Montjuïc’, amb activitats i itineraris sobre memòria històrica; ‘Descobrir Montjuïc’, per a donar a conèixer el parc; i ‘Viure Montjuïc’, per a enfortir els vincles entre el veïnat i els visitants. A més, el programa comptarà amb tot un reguitzell d’activitats extraordinàries amb motiu del 25è aniversari del Jardí Botànic.

En total, el públic podrà escollir entre una seixantena d’activitats, entre les quals hi haurà itineraris guiats, teatralitzats i dinamitzats, visites a exposicions, jornades de portes obertes, activitats familiars, concerts i espectacles de teatre i dansa. Tots elles impulsades per més de 50 entitats i equipaments situats en Montjuïc i altres barris.

Entre les activitats programades destaca el Concert A 4 bandes a l’auditori CaixaForum, la celebració del Montjuïc Dansat (una proposta de dansa per a tots els públics en espais interiors i exteriors de la muntanya), i deu itineraris culturals i naturalístics per diferents punts del parc. A més, els Jardins de Joan Brossa acolliran les Fontades Comunitàries (una marató d’activitats i concerts per a tota la família).

Entrada gratuïta

També hi haurà visites guiades a espais com el Teatre Lliure, el Palau Nacional (seu del MNAC), el Jardí Botànic, el Fossar de la Pedrera i el cementiri. La majoria de les activitats no requereixen inscripció prèvia, excepte aquelles amb aforament limitat.

L’esdeveniment està finançat amb l’impost turístic i només la passada edició va atreure a 85.000 persones.

Continua llegint

Societat

L’hort comunitari: un projecte sostenible i veïnal

L’entitat juvenil del barri gestiona l’espai ubicat a la Font Trobada del Passeig de l’Exposició

Publicat

on

D’espai buit a espai amb vida social. L’associació juvenil de barri, Joves Units del Poble-sec ha començat a recollir els fruits de la bona gestió de l’hort de la Font Trobada, situat al Passeig de l’Exposició. La raó: aquest no només proporciona producte fresc, sinó que també s’ha convertit en un espai de trobada i col·laboració per a les famílies del barri.

El responsable de l’hort, Athos Martínez, reconeix que el projecte ha creat un gran vincle entre els veïns. “Li dediquem temps i esforç, però tot és recompensat perquè passem una bona estona tots plegats. Tal com destaca, “els que més gaudeixen són els petits, ja que poden jugar i aprendre coses noves de la natura”. Des de l’organització assenyalen que ja tenen llista d’espera per a poder participar, motiu pel qual han començat a treballar en un segon hort “per ampliar la capacitat i oferir més espai als interessats”.

Un espai per a tothom

Aquest projecte, segons Martínez, és molt més que un lloc per cultivar aliments; és un punt de trobada que fomenta la cohesió social i el benestar comunitari. De fet, demostra que la unió entre veïns pot transformar un petit espai en un gran motor de canvi. El darrer 13 d’agost, l’hort va ser presentat als participants del centre Sant Joan de Déu Serveis Socials, que van rebre com una oportunitat l’opció d’involucrar-se en aquest projecte.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024