Connecta amb nosaltres

Història

Els dimonis de Montjuïc

Segons la tradició, santa Madrona va impedir als diables esfondrar la muntanya

Publicat

on

Segur que algun de vosaltres, en llegir el títol d’aquesta crònica ha arrugat les celles. Els dimonis no són animals, i ni tan sols existeixen a la natura. D’acord, cert. Però un bestiari sense ells és com un guisat sense pebre, o un diumenge sense tortell. Tradicionalment, els diables han estat vistos com a personatges estrafolaris, ficats en apostes absurdes i vençuts per pastorets innocents o per sants homes que els obligaven a construir ponts i altres infraestructures en una sola nit. Lluny del maligne personatge que propagava l’Església –i que han recollit el cinema i la literatura–, la relació entre els éssers infernals i la cultura popular ha estat, sinó cordial, almenys satírica i sorneguera.

A Barcelona, Satanàs apareix temptant els constructors de les esglésies del Pi i de Santa Maria del Mar, aleshores picades per l’alçada dels seus campanars. Un altre lloc diabòlic era el Tibidabo, batejat així per la frase que va dir Llucifer en temptar Crist: “Tot això et donaré”. Sense oblidar la casa del Diable de Gràcia, la verdagueriana casa dels Exorcismes del carrer de Mirallers i el carrer de l’Infern, aquella via estreta desapareguda sota l’avinguda de la Catedral. Tot i això, la més antiga narració amb dimonis que conserva la ciutat està relacionada amb un minúscul edifici situat als jardins de Joan Maragall –entre el Museu Etnològic i el Museu Nacional d’Art de Catalunya–, que segurament és un dels llocs menys coneguts pel barceloní corrent. Si hi van es trobaran amb la modesta capelleta de pedra de Santa Madrona.

Història de la capella

La llegenda explica que quan la nau que transportava el cos de la santa va passar davant de Barcelona es va desencadenar una gran tempesta. Tement per les seves vides, els tripulants van dipositar les restes a l’ermita de Sant Fructuós, a Montjuïc; que al segle XV va ser rebatejada en honor de santa Madrona. Al costat de la capella, al segle XII, es va edificar un convent que va quedar molt deteriorat després de la batalla de Montjuïc –el 26 de gener del 1641–, quan els catalans van massacrar els terços espanyols en la seva primera derrota històrica. A Hostafrancs sempre ha existit el carrer del 26 de Gener commemorant aquesta gesta. Expliquen que quan els legionaris i els moros van entrar per la Bordeta –el 26 de gener del 1939–, tots es van quedar de pedra en passar per aquest carrer. “Aquests catalans són tan previsors que ja tenien la placa preparada per quan arribéssim!”, sembla que van exclamar. El convent seria, finalment, destruït a canonades al setge de 1714, i la capella restaria abandonada fins al 1907, quan la van restaurar, i posteriorment incorporada al palauet Albé

Per entendre la importància d’aquest lloc, cal tenir en compte que santa Madrona encara és la copatrona de la ciutat al costat de santa Eulàlia, i des de molt abans que la Mercè. La seva capella era lloc de pelegrinatge per a pescadors i mariners, que pujaven a oferir-li com a exvot petites reproduccions de vaixells. Segurament per aquest motiu diu la tradició que el diable va acabar cansant-se de tant tràfec i va decidir cridar dimonis de tots els racons del món perquè vinguessin a destruir la muntanya. El contingent infernal es va reunir a les antigues Hortes de Sant Bertran, on avui hi ha part del barri del Poble-sec i el Paral·lel. I es van posar a excavar una gran mina que soscavés els fonaments d’aquestes muntanyes i en causés l’esfondrament. Però la santa va sortir de la seva capella i en fer el senyal de la creu els va obligar a marxar a corre-cuita.

Una pedrera on avui hi ha el Teatre Grec

A aquella gruta a mig excavar se la va anomenar durant molts anys el Forat del Diable o el Cau del Diable, una antiga pedrera fa molt de temps abandonada, per la qual se suposava que van estar a punt d’entrar-hi els dimonis. Segles després el lloc va ser urbanitzat, convertint-se en l’actual Teatre Grec, al passeig que porta el nom de Santa Madrona.

Algunes nits, entre els ressons dels cotxes i dels visitants nocturns, se sent un soroll sord, subterrani, com si alguna cosa copegés contra la pedra a molta profunditat. Podria ser simplement una reverberació de l’enrenou que genera la ciutat, encara que potser és una quadrilla de dimonis persistents, que segueixen amb la seva tasca de destruir la muntanya, impassibles i ignorants al que passi fora. Qui sap si per a tota l’eternitat.

XAVIER THEROS (Diari El País)

Continua llegint

Història

La plaça de l’Univers

Publicat

on

Per

Un dels llocs que no ha perdurat amb el temps, i que era un dels espais més emblemàtics de l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929, és la plaça de l’Univers, situada a l’avinguda Maria Cristina, entre el Palau de Comunicacions i Transports i el Palau de Projeccions. Era un petit jardí d’aigua i llum projectat per Carles Buïgas amb l’escultura El Treball de l’escultor Josep Llimona.

Al fons es podia observar el Palau d’Art Tèxtil i al costat la imponent Torre de la Llum, de 50 metres d’alçada i de forma molt similar a les torres venecianes de la plaça Espanya; per a la seva il·luminació es van utilitzar 164 llums tubulars per a la cúpula, 330 per al far i 319 per a les balustrades al voltant del cos central, il·luminat amb 20 reflectors.

Al voltant del jardí d’aigua i llum hi havia deu pavellons privats coronats per un sostre esglaonat que a la nit quedava il·luminat i donava una sensació de majestuositat amb la Torre de la Llum al fons.

Un dels pavellons privats, situat a l’entrada d’aquesta plaça, era el d’Electric Suppliers Co. SA que fou l’empresa encarregada de realitzar tota l’electrificació de l’Exposició de 1929, després d’aconseguir guanyar la licitació per donar llum a tota la muntanya de Montjuïc per a l’esdeveniment.

A banda d’aquest pavelló, i entre d’altres, en aquesta plaça també hi havia els pavellons de Paper de fumar Bambú i de la Compañía de Seguros La Equitativa.

De dia aquesta plaça era una atracció pel seu traçat i per l’especial equilibri de dimensions, i a la nit convertia en realitat un somni de fades amb els jocs d’aigua i llum. •

Josep Guzmán (CERHISEC)

Continua llegint

Història

Primera edició de les 24 Hores de Montjuïc

Publicat

on

Al llarg d’aquests més de cinquanta anys, al circuit de Montjuïc es van desenvolupar tres modalitats de proves de motor: el Gran Premi d’Espanya de motociclisme, el Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1 i les 24 Hores de Montjuïc.

El circuit transcorre tot dins del parc de Montjuïc, enjardinat i urbanitzat amb motiu de l’Exposició Internacional de 1929. És, per tant, un circuit urbà; però l’estretor de la via en alguns punts, l’abundància de revolts tancats i el progressiu augment de la velocitat dels vehicles, provoquen que cada vegada hi hagi més accidents i més greus (per aquesta raó, les proves oficials han passat a celebrar-se en circuits construïts expressament per a la competició).

El 25 de desembre de 1932, s’organitzen els primers Campionats Motociclistes de Catalunya en Carretera, una cursa que partia del parc de Montjuïc. A partir de 1933 es fa servir el mateix circuit, que manté el mateix recorregut des d’aleshores, per a celebrar-hi el Gran Premi Penya Rhin, un esdeveniment que es repeteix anualment fins a 1936. També el 1933 se celebra el primer “Gran Premi Internacional de Barcelona” de motociclisme. Entre 1950 i 1976, l’antic Gran Premi de Barcelona de motociclisme de Montjuïc esdevé Gran Premi d’Espanya i es manté al circuit.

Entre 1969 i 1975 se celebra bianualment a Montjuïc, alternant-se amb el circuit del Jarama, el Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1. Aquesta competició es desplaça definitivament al circuit madrileny, arran d’un greu accident que es produeix el 1975.

D’altra banda, el 1955 se celebren per primera vegada les 24 Hores de Montjuïc de resistència, en aquest mateix circuit. Aquesta important prova es fa anualment fins al 1986, que acabà amb diversos accidents i la mort d’un dels pilots, Mingo Parés, que és la setena víctima d’accident de moto al circuit.

La popularitat de la prova va arribar a plasmar-se fins i tot en la pel·lícula de 1974, Larga noche de julio, de Lluís Josep Comerón, la qual explica un robatori en l’entorn de la cursa i amb la complicitat d’un corredor que vol arribar a professional.

Des de 1986 fins a l’actualitat, cap altra prova de motor s’ha celebrat al circuit; només alguna concentració per retre un homenatge històric al circuit urbà.

Les competicions de motor s’allunyarien de Catalunya fins a l’any 1991, quan s’obre el Circuit de Catalunya a Montmeló, i s’hi celebra el Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1. L’any següent, també s’hi fa el Gran Premi d’Europa de Motociclisme. Des de 1995 fins a l’actualitat, s’hi celebren les 24 hores Motociclistes de Catalunya, com a prova continuadora de les 24 hores Motociclistes de Montjuïc.

De la primera edició de la cursa de les 24 Hores de Montjuïc, ara fa 70 anys.

Continua llegint

Història

10 de juny de 1975: Obre la Fundació Joan Miró de Montjuïc

Publicat

on

Joan Miró i Ferrà (1893-1983) neix al passatge del Crèdit, proper al carrer de Ferran. Tota la seva vida gira entre la seva ciutat, Barcelona; la de la seva dona Pilar Juncosa, Palma de Mallorca; i París, com a centre de creació artística mundial de la primera meitat del segle XX.

 Barcelona és el lloc de generació de la seva empenta artística personal, en els més diversos àmbits: pintor, escenògraf, dissenyador, escultor, ceramista, gravador…

Sempre en contacte amb tots els creadors del moment, el 1920 viatja a París, en una ciutat d’entreguerres on els moviments d’avantguarda viuen el conflicte de l’art figuratiu amb l’art emergent surrealista i les primeres abstraccions. El punt referencial parisenc roman en la seva difusió pel món; però cap als anys cinquanta el pol d’atracció de Nova York també esdevé important en la seva carrera creativa.

El tercer lloc, Mallorca, és especialment important després de la guerra civil, quan s’hi refugia mig d’amagat, el marit de la Pilar, pel fet d’haver-se significat activament antifranquista des de l’esclat del conflicte. Cap als anys cinquanta hi adquireix una finca, i el seu amic i arquitecte racionalista, Josep Lluís Sert, li fa el nou estudi. Anys després, a Son Boter, hi fa un segon estudi, on treballa fins a la seva mort. Aquí, el 1992 Moneo edifica la Fundació Miró de Mallorca.

Veiem així que l’artista viu diverses fases d’uns canvis creatius mundials, que es reflecteixen en l’evolució de les seves obres de tot ordre. No cal dir que a la Barcelona franquista dels anys quaranta fins als setanta, totes les inquietuds creatives que passen al món queden ocultes a la vida quotidiana dels catalans del moment. Per això, el maig de 1971, un grup de persones interessades a donar a conèixer l’obra de Miró, però també tots els moviments creatius generats aquell segle, constitueixen la Fundació Joan Miró, Centre d’Estudis d’Art Contemporani.

Un cop l’Ajuntament barceloní en determina la ubicació, l’actual del passeig de Miramar, entre la plaça del Manelic i els jardins de Laribal; l’edifici de la seu, el dissenya Josep Lluís Sert i s’inaugura el 10 de juny de 1975. Posteriorment, el 1988, l’edifici fa una ampliació, a càrrec de Jaume Freixa, deixeble de Sert.

En aquests cinquanta anys, la Fundació ha complert la fita proposada pels amics de Joan Miró que la van crear, perquè un gran nombre de creadors de diversos àmbits s’han pogut conèixer i estudiar, a partir de les exposicions i activitats dutes a terme: Matisse, Picasso, Joaquim Gomis, Lee Miller, Ito Shinsui, Duchamp, Brossa, el GATCPAC, Alfons Borrell, Pollock, Sean Scully, Carles Santos, Chillida, Peter Greeaway, Fernand Léger, Rothko, Català Roca, Paul Klee, André Ricard, Le Corbusier, Magritte…

A les acaballes del franquisme sorgia una entitat per redreçar quaranta anys de desconeixement de la creativitat artística universal, a la nostra ciutat. De l’obertura de la Fundació Joan Miró, ara fa 50 anys.

Continua llegint
PUBLICITAT

El més llegit

Copyright © ZonaSec Comunicació, 2024