Robert Ervin Howard (Peaster, Texas, 1906 – Cross Plains, Texas, 1936), va ser un dels escriptors més importants de la ficció pulp estatunidenca del primer terç del segle passat. A més de formar part del conegut “cercle de Lovecraft” –un moviment literari d’escriptors de ficció estranya que es va conformar a l’entorn d’un dels narradors de terror còsmic més grans de tots els temps, Howard Phillips Lovecraft, i on hi podem trobar, a més de Howard, autors de la talla de Robert Bloch, August Derleth, Clark Ashton Smith o Frank Belknap Long Jr.–, Howard ha passat a la posteritat perquè se’l considera el pare del subgènere d’espasa i bruixeria, i, a més, per ser el creador de personatges tan populars com Solomon Kane, Kull el Conqueridor o, és clar, Cònan el cimeri.
És molt probable que molts de vosaltres conegueu el bo d’en Cònan per les seves adaptacions cinematogràfiques, ja sigui en la versió de 1982 amb un forçut Arnold Schwarzenegger o bé en la de 2011, que protagonitzà l’herculi Jason Momoa. El que potser no sabeu és que l’editorial Laertes està publicant en català les narracions d’aquest bàrbar en la seva col·lecció L’Arcà i, fins a la data d’avui, ja són cinc els llibres d’aventures protagonitzades per Cònan que han arribat a les llibreries: Cònan. El bàrbar (2021); La cançó de Belit (2022); El dimoni de ferro (2022); El misteriós desconegut (2023) i Claus vermells (2023).
Si us agraden les narracions d’aventures on el valor, l’audàcia i la força són les armes que l’heroi ha d’emprar per enfrontar-se a hordes de guerrers, bruixots amb poders obscurs o monstres terrorífics, estic segur que gaudireu molt amb les narracions sobre Cònan el cimeri, una veritable icona del segle XX. Bon estiu i bones lectures!